25‏/10‏/2013

حياة بنت .. الحلقه الثامنه

"ف الميكروباص قاعد ماهر اقدام ولاء بيبصلها بعمق وهو بيردد"

"لاء يا ولاء " انا بفرح لما بكون معاكى انتى متعرفيش وبصوت هادى انا بـــحس انك مسؤوله منى

"ولاء نظرته لمست قلبها واحساسه بيه اللى دايماً حاسه بيه وبحبه ليها" انا عارفه انك طيب يا ماهر ومتأكده من خوفك عليا

"ماهر بحب وصوت بيهمس" يعنى انتى عارفه ان بـحـبك

"صوت سواق الميكروباص ,يلا يا جماعه اللى هينزل على الساقيه يتفضل , ولاء فهمت الكلمه من شفايف ماهر واتوترت ,عملت نفسها مسمعتش"

"ماهر بحب" ولاء

"ولاء بخوف" كنت بتقول ايه يا ماهر

"ماهر بحزن انها مسمعتوش وهو مــ صدق انه اتجرأ وقالها" لاء خلاص مفيش حاجه وقت تانى

"ولاء بأطمئنان داخلى وبتردد الحمد لله وبتبص تانى من الشباك اللى قاعده جمبه هاله اللى تفكيرها ف ملكوت تانى جدا"

...................................................................................

"ف اوضة نورها خفيف قاعد نور على مكتب واقدامه الاب ومركزه عينه جدا فيه"

"لحظات طويله وعينه على جملة"

"السلام عليكم انا فكرت من امبارح للنهارده وقررت"

"بتوتر وبيكتب" مممم

"قررت" ان ابن عمتك دا لو حابب يتقدم البيت مفتوح

"نور بيقوم وبيرفع وبيهلل" يس يس يس  , دا انا نور

"نور بيرجع تانى وهو سعيد" بس انتى متعرفيهوش كلميه على الاقل مره اعرفى شخصيه وشوفى هترتاحى ليه ولا لاء

"بس انا مش هينفع اعمل كده"

"نور بضيق" هتعملى يا حلوه واكتر من كده هتقابلينى كمان وبدأ يكتب

"نصيحه من بنوته زيك لازم قبل اى خطوه يتعرف عليكى ويعرفك وانتى كمان تعرفيه اقولك انا هقوله انك موجوده وتكلميه سريعاً ايه رأيك"

"لاء انا مش هتكلم  , 00000000000ودا رقم ماما لان بابا مسافر لو يحب يكلمها وكلامنا يكون من خلالها"

"بس"

"بعد اذنك يا ندى وفرصه سعيده بس انا لازم اقفل دلوقتى"

"نور بقرف" ايه الوش الخشب دا بقى , ايه مش هقدر عليكى يعنى طيب

...................................................................................

"بعد مرور اكتر من اسبوع"

"نور قاعد على الارض عـ سور الرصيف"

"كذا صاحب ليه قاعد جمبه وبيتكلم واحد من اللى واقفين على السور وراكن بضهره على العربيه"

"وهى بقى مين دى اللى مدوخاك كده"

"واحده متراهن عليها بس ايه مش عارف اوصلها , قال ايه عيزانى اكلم مامتها"

"واحد من اللى قاعدين جمبه" طيب يعنى محترمه ما تسيبها ف حالها بقى "

"محترمه ايه بس يا عم انت ف بنت محترمه اليومين دول البنات كلها بتمثل شويه بس بردوا بيقعوا يعنى بيقعوا"

"ياعم حرام عليك ف بنات فعلاً محترمه وبنت ناس كويسين"

"بعصبيه" لاء مفيش ولو عايزين اسبتلكوا انا مستعد

"ولد قاعد جمبه على الارض" طيب انا عايزك توقع البنت دى وبيشاور على مروه وهاله اللى قاعدين بعيد عنهم

"بسخريه وهو بيدقق اكتر" يعنى انت مكنتش عارف تلاقى حاجه احسن من كده

"لاء ما هى دى اللى ردت عليك الرد اللى اكدلى انها مش هتيجى معاك بسهوله"

"بس انا مش عايز البنت دى خلينى ف ام وش احمر اللى معاها دى"

"بتفكير , والله الاتنين عايز الاتنين يحبوك وكل واحده من ورا التانيه"

"انت بتقول ايه انا اه نور بس مش للدرجه دى يعنى"

"والله وقتها هنعرف ان الكابو بتاع الشله دى وهنكرمك كلنا وهنطلعك كمان رحله شرم على حسابنا"

"نور بتفكير" كابو ورحله , مممم بدهاء.. وانا موافق"

...................................................................................

"ولاء واقفه ف الكليه ومعاها لوحدها وماسكه ف ايديها كشكول عينيها فيه"

"ف عين بتراقبها من بعيد,, عمرو"

"ماهر بيقرب منها ف نفس لحظة قرب الاء منها"

"ماهر بحب" انتى واقفه لوحدك ليه يا ولاء

"ولاء " مستنيـــ

"بتدخل الاء" انا اسفه يا ولاء اتأخرت بس المحاضره كانت طويله فعلا

"ماهر بأستغراب" انتوا بقيتوا اصحاب

"ولاء بتربت بأيديها على كتف الاء" اه جدا الاء احسن صديقه ممكن اقابلها

"بأستغراب" طيب كويس , ممكن لحظه يا ولاء بعد اذنك يا الاء

"الاء بفضول" طبعاً اتفضلوا

"ماهر وولاء بيبعدوا شويه" انتى مش كنتى بتقولى اكبر منى ومينفعش اصاحب الاكبر منى وكده

"اه فعلا يا ماهر بس هى طيبه اوى معايا "

"ماهر بحب" انتى عارفه ان بحب اسمع اسمى منك اوى

"ولاء بوش احمر" انا هروحلها بقى , مينفعش اتأخر عليها اكتر من كده

"بحزن" نفسى اتكلم معاكى يا ولاء اوى

"ولاء بخوف" تتكلم معايا ف ايه

"بحزن" حاجات كتير جوايا ليكى بس مش قادر اقولها نفسى اقولها بس وانا حاسس انِ صح

"بتسرع قبل ما يضعف ويتكلم" انا همشى , شكلى هيبقى وحش وهى واقفه كده لوحدها

"ماشى يا ولاء انا مش ورايا محاضرات خلاص بقيت اليوم هستناكى انتى وهاله , فـ المكتبه خلصوا ورنولى"

"ماشى باى"

"بتمشى ولاء مع نظرات ماهر ليها اللى بتتأكلها حباً وعشقاً"

"عين من بعيد واخده بالها من نظرات ماهر اللى بتصرخ بالحب الكبير جواه ليها"

...................................................................................

"هاله ومروه بيقوموا وبيشيلوا كتبهم وهما مستعجلين علشان يلحقوا المحاضره"

"مع نظرات متلاحقه من نور اللى بيبص عليهم بأشمئزاز وبيدخل وراهم المدرج"

"بيسرع خطواته"

"بتقعد هاله ومروه ف المدرج ال3 المكان الوحيد الفاضى اقدام ف الخلف كله فاضى بس بيفضلوا يكونوا اقدام"

"نور بيقعد جمب هاله بسرعه"

"هاله بتشم برفن ريحته حلوه جدا وحاسه بحد قعد جمبها وهى عينيها على مروه بتلتفت , بتفاجأ بنور"

"بأستغراب انه قعد جمبها وبعصبيه" انت هتقعد فين

"نور بحنيه وبيركز ف عينيها" جمبك ممكن معلش لان مش بحضر وقررت اتغير واحضر وملقتش غير المكان دا اقدام

"بوش احمر ودق سريع فـ قلبها" ربنا معاك

"برقه اكتر وتسبيل" ميرسى اوى ليكى بجد

"هاله برعشه واضحه ف ايديها بتمسك القلم وبتحاول تكتب"

"نور بدهاء ,, شايف ايديها وبيبتسم"

"مروه قاعده جمبها من الاتجاه الاخر , ايه يا هاله مين اللى قعد جمبك دا "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"ف مدرج واقف دكتور بيشرح وهناك ف تانى بيدج قاعده ولاء وجمبها الاء"

"عمرو قاعد ف المدرج وراها وسامع كلامها هى والاء"

"يعنى انتى بتحبى ماهر انتى كمان"

"بصوت هامس وهى بتشخبط ف الاجنده اللى اقدامها وراكنه بضهرها على المقعد ومقربه دماغها من دماغ الاء ,,والله يا الاء مش عارفه"

"يعنى ايه مش عارفه "

"يعنى بفرح اوى لما بشوفه بحب خوفه ورجولته ,, بس قلبى مش بيدق جامد ومش برتعش كده مش بحلم بيه ولا بفكر فيه دايما انا عايزه حد يخطفنى ودا محصلش مع ماهر"

"يا خساره دا شكله بيحبك اوى ,, وانتى شكلك هتكسفيه وهتزعليه"

"بحزن" انا دايما بحاول اصده ومش بحاول اخليه يتكلم لحد حتى بس ما اعرف انا عايزه ايه علشان مخسروش على الاقل كصديق لان انا فعلا بحترمه جدا

"الاء بحزن" نصيحه يا ولاء حاولى تخلى قلبك يحبه وتتعلقى بيه ,, بلاش تخسريه وعلى رأى اللى قالو خدى اللى يحبك مش اللى انتى تحبيه

"ولاء بسرحان" ان شاء الله يا الاء

"عمرو بيعتدل ف قعدته بعد مــ اطمن انها مبتحبوش وبيردد" لازم اسبقه واكون انا اللى يخطفك ,مش قادر اوصف احساسى بيك بس جوايا احساس غلبنى لازم تكونى منى

...................................................................................

"بعد انتهاء المحاضره بيقوم نور وعينه على هاله وبيقرب منها وهو كل تفكيره فى ميرا"

"ميرسى اوى انك قبلتى اقعد جمبك وياريت ابقى دايما تحجزيلى جمبك وتكسبى ثواب ف احد فاشل يعنى"

"هاله" بس انا مش

"نور بأبتسامه" مش ايه

"هاله وقلبها بيدق جامد" حاضر

"بيمشى نور وهو بيبتسم ابتسامة انتصار"

"مروه بفضول لهاله" كان بيقولك ايه دا وايه اللى يقعده جمبك

"عادى يا مروه مكانش ليه مكان يقعد فيه , فقعد جمبى"

"وكان بيقولك ايه"

"بكذب وخوف" ولا حاجه

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"مروه ماشيه ف الطريق بعد انتهاء اليوم ونور وراها هو وشلته"

"يلا قربوا منها انتوا بس وضايقوها"

"ياعم اكيد عارفه شكلنا من قعدتنا مع بعض"

"نور بضيق" واحده مبترفعش عينها من الارض هتعرف شكلكوا منين انت وهو انتوا هبل

"ماشى بس متضربش جامد"

"متقلقوش يلا بس"

...................................................................................

"ماهر ماشى مع هاله وولاء"

"هاله ماشيه تفكيرها مشغول ومش معاهم"

"ماهر وهما بيقربوا من الموقف" انتى سرحانه ف ايه دايما كده يا هاله

"هاله بوش احمر لاحظته ولاء" ها مفيش انا مش سرحانه ولا حاجه

"طيب عامله ايه ف محضراتك وبدأتى تفهمى ولا لسه"

"اه فهمت وكله تمام "

"طيب ماشى وانتى يا ولاء"

"الحمد لله بس ف حاجات واقفه عليا كتير بس هحاول ادخل على النت حتى النهارده وافهمها "

"تدخلى على النت ليه, انا هفهملك اللى انتى عايزاه"

"ولاء بتردد" لاء بلاش تتعب نفسك انا هتصرف

"اخص عليكى مش انا قولتلك بحس انك منى ,, وبلجلجه واضحه ف صوته,, مسئوله منى "

"ولاء بوش احمر" شكرا

"خلاص هجيلك بليل وهو قلبه سعيد ,, انا اكتبلها جواب يا اعترفلها النهارده لازم تعرفى انتى جوايا ايه لازم تبقى معايا على طول متسيبينيش ابدا "

................................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق