25‏/10‏/2013

حياة بنت الحلقة السادسة

"نور قاعد اقدام اللاب متغاظ"

"وبيبص ع الاشعارات " اقبلى الادد بقى

"بيظهر العلامه بوجود اشعار بيفتحه بعد ا فقد الامل"

"mera mohamed accepted your friend repuest"

"نور بفرحه وبيرفع ايده"yes ايوه بقى يا حلوه تعالى لحبيبك نور

"بيفتح الصفحه بتاعتها صورها كلها بتوضح ان ذوقها شيك قرأ كذا بوست اختيارتها وكلامها احساسه عالى وعميق"

"فتح شات , بيفكر, ياترى ابعتلها ايه عربى ولا انجلش ايوه هبعت هاى بس انجليزى واشوف طريقة كتابتها ايه"

"hey"

"لحظات وعين نور ع الشاشه واخيراً شاف جارى الكتابه"

"بفرحه ايوووووه تعاليلى بقى"

"السلام عليكم ورحمة الله وبركاته"

"نور بيبص اوى للشاشه" ايه الدخله دى احم احم

"وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته "

"اذيك يا ندى انا اعرفك"

"نور " لاء بصراحه انتى متعرفنيش يا ميرا بس انا اعرفك من النادى بكون دايما عاوزه اتعرف عليكى بس انتى مش بتكلمى اى حد

"اه فعلا معلش  اصل انا بحب اكون ع الحدود انتى بتدرسى ايه"

"بيفكر! بدرس ايه بدرس ايه, اه, وبدأ يكتب" تجاره وف سره, هى يعنى هتجيلى

"اه انا هندسه سنه اولى وانتى سنه كام"

"اولى بردوا"

"اه اهلا بيكى "

"بصى يا ميرا عاوزه اسأل ع حاجه اصل انا ابن عمى معجب اوى بيكى وعايز يتقدملك"

"؟!"

"هو بصراحه شافك من فتره وعجبتيه اوى بس هو قالى انتوا اصحاب قولتلو لاء ف قالى اتقرب منك واسألك اذا كنتى موافقه ولا لاء ولا مرتبطه بردوا يعنى يعرف قبل ما يتعلق بيكى اكتر"

"بصراحه انتى فجأتينى بكلامك دا لو سمحتى مضطره اقفل دلوقتى "

"عموما دا بروفايل ابن عمى ياريت تشوفيه وتقوليلى رأيك فيه وهو يقدر يشترى شبكه ويجبلك كل اللى انتى عوزاه بس شوفيه وقولى رأيك مبدئياَ هستناكى "لينك فيه اكونت نور"

"السلام عليكم"

"وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته وبيتعدل ف قعدته وبثقه" هتتكلم وانا كده خلاص كسبت الرهان

"بيقفل اللاب وبيقوم ينام"

...................................................................................

"ماهر بيحاول ينام مش عارف خرج فتح البلكونه وبص ع بلكونة ولاء"

"بحزن وشجن" بحبك اوى يا ولاء اوى نفسى اوى تحسى بيا

"قعد ع كرسى وعينه ع البلكونه ونفسه يشوفها"

...................................................................................

"ولاء قاعده متضايقه حاولت تنام معرفتش منظر نور واصحابه مبيروحش من خيالها كل شويه دموعها ورعبها بيهزوا جسمها, لحد دلوقتى انا مش مصدقه اللى حصل دا "

"بتقوم بزهأ بتقف ف البلكونه"

***************************

"ماهر بيشوف بلكونة ولاء بيتفتح قلبه بيدق وبيركز ع البلكونه اكتر"

"ولاء واقفه مخدتش بالها من ماهر ولا وجوده"

"ماهر عينه هتطلع عليها قلبه بيدق نفسه يلتفت انتباها مش عارف ازاى"

"بيقوم يقف وبيعمل نفسه بيكح" كح كح

"ولاء مهتمتش  فضلت تبص شويه ع الشارع"

"ماهر بصوت ظاهر" ولاء

"ولاء بتبص ع صوت ماهر "

"ماهر " ايه منمتيش ليه

"بكذب" عادى بقى قولت اسهر شويه بما ان مش نازله بكره

"ماهر بفضول وانزعاج" ليه مش نازله مش وراكى محاضرات

"لاء ورايا بس تعبانه قولت اريح شويه"

"لاء يا ولاء مش من اولها كده تريحى كليتنا مفيهاش تقعدى صعبه وبعدين انتى تعرفى حد يجيبلك المحاضرات

"بكسوف  لاء وانت متعرفش"

"لاء والله يا ولاء لو اعرف كنت قعدتك اصلا وخليتها تجيبهوملك ووديتك ع العملى بس"

"اه طيب بردوا هرتاح بكره مش قادره اروح"

"ماهر بأستغراب" ليه بقى يبقى حد ضايقك صح

"هاله بضيق" لاء بس انا كنت تعبانه عادى

"معلش خدى اسبرين واشربى حاجه دافيه وهتقومى كويسه ويلا ادخلى نامى ومتقفيش ف الهوا علشان متتعبيش زياده"

"حاضر"

"تصبحى ع الف خير "

"وانت من اهله"

*************************************

"ولاء بتدخل وبتقفل البلكونه وهى بتردد ازاى هحضر بس طيب لو عملوا كده تانى انا خايفه اوى "

"بتدخل بتحاول تنام "

"لحظات من الصراع والتأمل ف الاوضه وهى ع السرير" لاء انا مش هخلى حد يخلينى اقعد ف البيت وبيجى اقدامها صورة نور وهو بيتريق عليها, اهى هى دى, وانت ربنا يسامحك انت وكل اللى كانوا معاك"

...................................................................................

"بيبدأ يوم جديد  الكل ف الجامعه"

"ولاء بتحاول تتدعى انها قويه وواقفه هى وماهر اقدام جامعتهم ومعاهم هاله "

"هاله بتشوف موبايلها"الو ايوه يا مروه انا اقدام تربيه اهو , ماشى يلا مستنياكى

"ماهر بفضول" مين مروه, زميلتى اللى اتعرفت عليها ع فكره قولتلك قبل كده

"ماهر "مممم ماشى وبيوجه كلامه لولاء,ايه يا ولاء متعرفتيش انتى كمان

"لاء والله متعرفتش لسه دا احنا تالت يوم بس"

"ماشى"

"ماهر" هاله بكره معندهاش محاضرات ولا انا بردوا

"ولاء بخوف" يعنى هاجى لوحدى

"هاله بتريقه" لاء متقلقيش ماهر مش هيسيبك

"ولاء" انا مش ورايا محاضرات مهمه بكره وبعده الريست بتاعى انا

"ماهر" لاء مينفعش هتحضرى وبيبص لهاله,انا ورايا حاجات بكره محتاج  اعملها

"هاله بضيق" حاجات ايه دى قول انك جاى علشان ولاء

"ولاء بكسوف" طيب بعد اذنكوا انا هروح احضر محاضرتى اتأخرت وبتمشى من غير ما تسمع ردهم

"ماهر لهاله بعصبيه" ايه طريقتك دى انتى مفيش فايده فيكى ابدا ايه دا

"انا عملت ايه يعنى مكذبتش ع فكره لو انا اللى مكانها كنت هتقوم من بدرى وتيجى معايا وتفضل قاعد لحد ما اخلص محضراتى"

"اه يا هاله انا بخاف عليكى جدا واكتر من اى حد وانتى عارفه انتى اختى بتجادلى ف ايه"

"بس زى ولاء عندك"

"يادى ولاء اللى تعباكى" اه زيها انتى اختى افهمى دى

"بس هى الحب وهى اللى بتغلب"

"لاء انا اللى بيغلب عندى اخلاقى والا هكون بمثل الاحترام والمبادئ زى ما بخاف عليها بخاف عليكى"

"بتقرب منهم مروه" السلام عليكم

"هاله" وعليكم السلام ,اهلا يا مروه اخيرا جيتى عامله ايه

"كويسه يلا"

"ماهر بيبص لهاله بغيظ" يلا امشى

"هاله بحزن" ماشى وانا اسفه بقى اخويا وبحبك وبغير عليك نفسى احس ان اهم واحده عندك

"طيب يلا امشى دلوقتى مش وقته الكلام دا"

"ماشى باى "
...................................................................................

"عمرو بيدخل المحاضر بعد ما اكتملت ولاء قاعده ف اول مدرج"

"ولاء بتبص اقدامها عينيها اتقابلت بعمرو"

"عمرو بيبصلها اوى"

"ولاء قاعده متوتره وقلقانه اوى "

"عمرو احساسه بالذنب تجاهها تعبه"بيقرب منها انسه

"ولاء بتبعد وشها عنه ولا كأنها شيفاه"

"عمرو بيروح يقعد ف المكان الفاضى اللى وراها"

"بنتين بيهمسوا" من اول يوم وهى كده مره واحد جايبها وقعد يطمن عليها وامبارح شويه شباب يعاكسوا فيها شكلهم يعرفوها, والنهارده دا ,شكلها بنت مش كويسه

"ولاء سامعه كلامهم وكذلك عمرو, بتحاول تتحكم ف نفسها وبصتلهم بقرف"

"بنت منهم بعصبيه , انتى بتبصى لمين بقرف احنا نخاف ننقعد جمبك يا بتاعت البنات انتى ف نفس اللحظه بتدخل الاء وندى"

"ولاء بخوف من كلامهم" انتوا بتكلموا عن مين

"الاء وندى بيجروا عليها" ايه ايه مالكم يا بنات

"الاستاذه كل يوم مع ولد وشكلها معروفه هنا وبتبصلنا احنا بقرف"

"عمرو حزين من جواه ع الكلام الموجه لولاء بس مش عارف يعمل ايه"

"الاء بتعصب" احترمى نفسك يا هدير فعلا انا معرفهاش غير من امبارح بس هى مؤدبه بصراحه

"ندى " يا جماعه احنا اصحاب وما محبه الا بعد عداوه

"ولاء مكسوفه اوى من اللى بيحصل مش مصدقه اللى بيحصلها" انتوا ووقعت اغمى عليها

"الكل بيجرى عليها"

"الاء لندى شوفتى فكرتك ياختى البت اغمى عليها"

"عمرو بيقوم بسرعه بيساعدهم ف انها تفوق وبيسمع جملة ندى والاء "

...................................................................................

"هاله واقفه هى ومروه ف تجاره"

"نور بيعدى هو وزميل ليه"

"هاله بتبصله اوى لقيته بيقرب منها"

"انت هتروح تقولها ايه بس يا عم انت مبتشوفش بتبصلى ازاى خلينى اعرف هى عايزه ايه"

"طيب افرض كسفتك"

"هاهاها دلوقتى تشوف"

"هاله قلبها بيدق مع اقتراب نور منها ووشها بيحمر"

"نور برقه" لو سمحتى يا انسه

"هاله بصدمه" هاله

"هاله" ممكن تجيبيلى المحاضرات اللى فاتتنى معلش اصل مكنتش بحضر

"هاله بأستغراب "حاضر اهم

"طيب معلش ممكن ابقى اخد الكشكول اصورهم واجيبهولك الله خطك جميل وواضح"

"هاله بفرحه" ميرسى

"مروه واقفه مستغربه رد فعل هاله"

"نور بيمشى وبيسيب هاله وهو بيردد" ميرسى اوى يا هاله هصوره واجيبهولك

"مروه بأنفعال" هو ايه اللى انتى عملتيه دا

"هاله بخوف ووشها لسه احمر" مش عارفه

"هو دا اللى نفسى اضربه بالقلم ومعندوش دم وكل ما تشوفيه تفضلى تذمى فيه"

"مش عارفه والله ايه اللى حصل انا غلط صح"

"اه غلطى يا هاله بصراحه"

"طيب اعمل ايه"

"مش عارفه بس انتى غلطانه "

"انا مش عارفه ايه اللى حصلى انا مستغربه نفسى والله بس اول ما قرب منى مصدقتش انه جاى يكلمنى بجد"

"يبقى انتى كل غيظك منه وطريقتك دى انك معجبه بيه"

"بأنفعال وعصبيه" اعجب بمين لاء طبعا مش معجبه بيه

...................................................................................

"ماهر قاعد ف المحاضره ومش منتبه خالص لكلام الدكتور وبيدون ف كشكول المحاضرات"

"احبها بل اعشقها فهى ابنتى وحبيبتى وصديقة عمرى"

"رنا قاعده جمبه بتتمايل عليه وبتبص ف الكشكول اللى بيكتب فيه" انت بتكتب ايه

"بيخبى منها الكشكول" ولا حاجه

"طيب ركز ركز مع الدكتور التقدير هو اللى هينفع دلوقتى"

"طيب وانتى كمان ركزى"

"بتكتبله رنا ف كشكول ف ايديها" امتى هتحس

"بيبصلها ماهر بأستغراب " احس بأيه

"رنا بحب" ان....

......................................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق