25‏/10‏/2013

الحياه بدون غلاف الجزء الثانى .. الحلقه الـ 15

"تانى يوم رمضان واقف ف مكان مقابلة المساجين داخل السجن"
"بيقرب منه شخص" انت جيت يا رمضان
"اه يابيه اذيك"
"ها كل شء ماشى تمام كمنى"
"تمام جدا يا بيه وزى ما قولتلى انا خليت عيسى ياخد اجازه ويجى معايا"
"تمام وموضوع زفت عماد وش النصايب كلها عملت فيه ايه"
"والله يا بيه من يوم ما خرج وهو قاعد عند عيسى مش عارف اشوفه ولا اتلم عليه"
"طيب خلصنى من الموضوع دا قريب وعيسى دا لازم يتمسك بالبضاعه"
"ماشى بس "
"بس ايه؟!"
"انا هعمل ايه ما انا معاه كده هتمسك"
"ليه هى هتبقى ف شنطه تدفسها ليه ف هدومه بس انا مش عاوزه يفلت منها بقولك اهو"
"بس انت ليه بتكرهه اوى كده"
"بيرجع بخياله"
"فلاش باك"
"ست كبيره بتدخل لابسه اسود وعينيها وارمه وحمرا من كتر الدموع"
"بيقرب منها ببدلته الزرقا ودقنه اللى معلمه اثار طلعوها ف وشه"ايه مالك وليه بقالك فتره مش بتجيلى يا ام نائل
"بدموع" هاجى اقولك ايه بس يا ابو نائل
"ف ايه قوليلى ف ايه"
"نائل وبدموع منهمره ووجع واضح ع وشها"نائل مات مات
"بعصبيه نائل مين ازاى مات نائل يموت مين موته"
"يوم ما اتقبض عليك والناس بقت تعايره بيك ركب عربيته وساق بأقصى سرعه ووحصل اللى حصل"
"يعنى انا السبب انا السبب لاء مش انا السبب احمد وعيسى هما السبب والله لانتقم منهم اشر انتقام يا انا يا هما"
"بيرجع والد نائل تانى للواقع ع صوت العسكرى" يلا الزياره خلصت
"بصوت قوى وبحرقه" لازم تخلص الموضوع دا يا رمضان لازم
"حاضر يا بيه متقلقش"

***********************************************************************************

"بسمه قاعده ف اوضتها ع السرير"
"مامتها دخلت لها بتبص شافت الاوضه كلها هدوم ومش نضيفه ابداً"
"يا لهوووى ايه القرف دا انتى يابت انتى مش هتنضفى ابدا دى منظر اوضة بنت "
"بتتفزع بسمه وهى قاعده" الله يا ماما مش تخبطى الاول
"اخبط ازاى يعنى وايه القرف دا دى لو اوضة ولد كان يبقى انضف منك"
"اشكرك ورجعت تبص تانى وهى قاعده وعينيها ع ضهر السرير"
"انتى بتبصى على ايه بصيلى هنا مشعلقه دماغك كدا ليه"
"ياترى يا ماما خالتو هتعمل اللى قولنالها عليه"
"انا ماليش دعوه بالموضوع دا ولو خالتك مشيت وراكى تبقى حرام عليها والله البت غلبانه"
"بس يا ماما والنبى وانتى طيبه كده دى انتى متعرفيهاش بنت كلها غباء انتى مكنتيش تشوفيها تبصلى ازاى ف الجامعه"
"والله مش عارفه مش قادره اصدق فيها حاجه وحشه ابدا ليه"
"انتى حره بقى يلا سيبينى انام شويه"
"مش هتتغدى"
"لاء مش هتغدى هنام شويه الاول انا قومت من النوم بسرعه لما لقيت خالتو طلعت ونايمه متأخر الحق انام شويه كمان"
"ماشى"

***********************************************************************************

"احمد راجع من الشغل تليفون جهاد اقدامه على تربيزه السفره بيشحن شيطانه بيخيله ياخده بس هو متردد بص ع صورة فرحه هو وجهاد والحب والامان اللى بيحسه معاها حس ان كل اللى حصل امبارح دا كان كابوس مزعج جهاد متعملش كده اكيد حد بيكرهنا حاول يوقع بينا ومراقبه وعارف انها نزلت الموول فاق مابين شروده وبين ثقته وشيطانه ع صوت امل وهى بتمسك ف رجله يشيلها بب بب"
"حبيبة قلب بابى"
"مامت احمد بتقرب منه"احمد انت جيت
"اه يا ماما فى حاجه"
"بتوتر وخوف ملحوظ"لاء اتغدى وريح الشويه بتوع كل يوم وبعدين تعالالى اوضتى عاوزاك ف كلمتين
"بفضول كلمتين ايه"
"بليل"
"طيب لو بخصوص الموضوع اياه انسى"
"لاء خلاص براحتك انت اللى هتتجوز حاجه تانيه"
"ماشى حاضر هاجيلك"
"جهاد بتخرج من المطبخ" جيت يا احمد
"اه يا حبيبتى عامله ايه"
"جهاد بأستغراب لتحوله" الحمد لله بخير يلا ادخل غير ع ماجهز السفره
"لاء تعالى معايا عاوزك"
"حاضر"
"بيدخل احمد وجهاد الاوضه وعين مامت احمد عليهم"
"بيدخولوا وبيقفلوا وراهم"
"بيدخل احمد الاول وبتدخل جهاد وراه احمد بيشدها من ورا الباب وبياخدها ف حضنه" حبيبتى وحشتينى وبيزق الباب برجله
"جهاد بفرحه انها ف حضن احمد" حبيبى وانا كمان اوى وبتحضنه اقوى

***********************************************************************************

"ياسمينا بتكلم مؤمن ف التليفون"
"اذيك يا حبيبى "
"مؤمن" انتى اللى حبيبتى عامله ايه يا سمسم اخيرا سمعت منك كلمة حبيبى
"اه انت حبيبى ومن زمان بس انت اللى.."
"بيقاطعها مؤمن" خلاص بقى وحياتى انسى اعتبرى جومانا دى كانت غلطة ف عمرنا وعدت
"هى فعلا كده"
"طيب ممكن اهديكى اغنيه انا بحبها اوى بحسها كلها ليكى"
"حبيبى بجد ياريت اصل انا بقيت متجهه للحزين بس"
"طيب اسمعى دى وبيحط الموبايل ع سماعة اكمبيوتر"
http://www.youtube.com/watch?v=oZzVp6VeQqU
"بعد انتهاء الاغنيه بيرجع مؤمن التليفون ع ودانه"
"الله حلوه اوى يا حبيبى والاحلى انها منك بس انا كل دا"
"انا بموت فيكى وانتى بجد اكتر منه انتى ست النساء والبنات "
"وانا كمان بجد انا فرحانه اوى"
"بجد يا سمسم بتحبينى وسعيده اننا هنتجوز"
"يااااه كلمة نتجوز دى بحس انها حلم بعيد اوى"
"لاء ان شاء الله الحلم يبقى حقيقه ونفضل سوا ع طول"
"يارب يا حبيبى يارب"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"رمضان قاعد ومعاه عمر ف المحل"
"عمر" يعنى انت هتخليه يتمسك بالبضاعه دى اومال بتقول ايه اخر عمليه وترفعنا ومش عارف ايه
"ماهى كده عيسى لما يتمسك الراجل واعدنى يدينى 5 مليون"
"5 مليون يااااه جابهم منين دول "
"هاهاها انت عبيط يلا دا عنده اضعاف مضاعفه مليارات بيشتغل طول عمره فيهم انت اهبل"
"وهايسيبهم لمين دا مش انت بتقول ابنه مات"
"اه بس عنده بناته وعنده ولادهم واحفاده"
"يلا يابختهم بس ايه يا بابا انت مش خايف يمسكوك معاه"
"لاء مش خايف انا عارف  هعمل ايه يومها"
"ايه؟"
"هحكيلك"

***********************************************************************************

"حاتم بعد ما اتغدى وريح زى كل يوم قام ولبس"
"تسنيم بأستغراب" شو يا حاتم ع وين رايح
"ورايا مشوار..وسامع تليفونه بيرن"
"هاتى التليفون يا تسنيم وهو بيلبس التيشيرت"
"تسنيم بتجيب الموبايل وشافت عليه رقم عيسى" دا عيسى يا حاتم
"ايه فكره بيا بقاله كتير مكلمنيش واحشنى اوى والله هاتيه"
"الو اذيك يا عيسى عامل ايه..ايه دلوقتى..لاء ورايا مشوار..طيب لما اخلص هكلمك ونتقابل ع الكافيه ماشى ...سلام سلام"
"تسنيم بفضول"شو كان بده عيسى
"عاوز يشوفنى ابقى نامى انتى يا تسنيم شكلى هتأخر"
"متل ما بدك بس انا راح انتظرك"
"ماشى اللى يريحك"
"حاتم بيخرج وبياخد مفاتيح العربيه والموبايل من ع الكونسول وبيخرج"
"تسنيم واقفه حيرانه" يا ترى وين بدك تروح يا حاتم مستعجل هيك

**********************************************************************************

"احمد وجهاد بيقوموا من نومهم ع صوت امل اللى بتعيط جامد"
"بتقوم جهاد مفزوعه" امل
"احمد" ف ايه مالك
"امل بتعيط اوى يا احمد شكل ماما مش معاها"
"لاء ازاى ماما عمرها ما تسيبها"
"طيب هخرج اشوفها"
"لاء خليكى انتى هخرجلها واجبهالك انا"
"بيخرج احمد بيشوف امل فعلا واقفه لوحدها بتبكى جامد"
"بيجرى عليها بسرعه" حبيبة بابا ليه بتعيطى كده
"مم مم"
"حاضر يا قلبى هوديكى لماما بس فين نناه وبياخدها وبيبص ف اوضة مامته شافها نايمه"
"ماما انتى نايمه وسيبه امل تعيط"
"بتدور الام وهى قافله عينيها"هى بنتى انا ولا بنتكوا يعنى انت من ساعة ما رجعت من الشغل وانت نايم وواخد الهانم معاك وسايبنى ببنتك
"ماما انتى اتغيرتى كده ليه"
"اتدورت تانى ليه ودى البنت هناك وتعالى وانا اقولك اتغيرت ليه"

..................................................................................

"حاتم نايم ع الشزلونج اقدام الدكتور" ها مستعد يا حاتم
"مستعد يا دكتور"
"ها ابدأ من مكان ما انت حابب تحكى"
"انا هحكى من يوم الحادث"
"ها احكى"
"انا يوم ما عرفت ان بابا اتقتل فرحت اوووى خوفت بس فرحت احساس غريب كان جوايا بس الاكيد انه كان فرح"
"هو باباك اتقتل"
"ايوه يارب ربنا يعاقبه ع كل الاحاسيس اللى انا عايشها دلوقتى "
"يعنى مش انت اللى موته"
"انا لاء طبعا بس بصراحه انا شاكك ف واحد ممكن يكون موته لان تصرفاته مش مريحانى"
"مين دا"
"هقولك"
"اقول"

***********************************************************************************

"احمد ودا امل ورجع تانى لمامته ودخل وقفل عليهم"
"ها احكيلى ف ايه مغيرك اوى كده"
"مراتك الشريفه العفيفه بنت الاصول"
"مالها"
"بتخونك"

.....................................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق