7‏/2‏/2014

حمل ابريل الحلقة الخامسة



الحــلــقــه الــخــامــســه
_______________
جاك بفرحه بيحضن ألينا :
-
بجد ألينا بجد انتى هتتجوزى انا .. !
ألينا بتبعد عنه :
-
ايه جاك انت مدرستش فى دين اسلامى , ان غلط تاخدنى فى حضنك , او تقرب منى .. ؟
جاك بحزن :
-
ايوه اسف كتير ألينا , بس انا كتير سعيد , علشان كده مقدرتش ابعد نفسى انا ..
-
هههههه خلاص جاك .. انا مش زعلانه منك , يلا اوصل انا البيت بقى .
-
اوك حبيبتى بكره هجيلك نروح نشترى الخاتم ..
-
لاء انت الاول , لازم نقرأ فاتحه .
-
ايوه صح , نقرأ فاتحه .. وبسعاده .. انا حافظها ..
ألينا بأبتسامه .. انا سعيده بيك اوى جاك ..

***********************

جاك بيختار هو وألينا الخاتم ..
ألينا بحب : جميل دا اوى جاك .. !
جاك بيبص على خاتم بسيط , ابسط خاتم فى العلبه المعروضه عليهم وبيلاقيه حلو بس بسيط اوى .. بأبتسامه بياخد واحد ألماسته اكبر .. لاء حبيبتى .. دا احلى .. وبيلبسه لألينا .. وكمان حلو اوى فى ايد ألينا .. !
ألينا بسعاده : بس دا غالى كتير جاك .. !
جاك بيبوس أيد ألينا : مفيش حاجه كتيره على ألينا , انا سعيد كتير .
ألينا بسعاده : طيب يلا نروح .. لـ فيرونيا نوريها .. !
جاك بفرحه : اوك .

*******************


جاك وألينا قاعدين مع فيرونيا .. فيرونيا بفرحه :
-
وااااو دا شيك كتير جاك , برافو
ألينا بفرحه: هو جاب اغلى خاتم فيرونيا , انا قولت ليه بلاش , بس هو صمم .
جاك بسعاده : انا كتير بحب انتى تبقى فرحانه كده ألينا .
ألينا بسعاده : انا كتير سعيده جاك .. بجد انت جميل كتير .
فيروينا : انا كتير سعيده ليكى ألينا , مش انا قولت ليكى هتلاقى حب عظيم هنا .. !
ألينا بسعاده بتبص لجاك جواها مقتنع انه جواز عقل بس قلبه بيدق سعاده وتفاؤل بالايام الجايه ,, وبقى مسيطر عليها جدااا فكره تبقى ام ..
بفرحه بتتكلم ألينا : ايوه فيروينا .. انا سعيده كتير .
فيرونيا لاحظة شرود ألينا .. أطلع انت جاك شوف مايكل .. وانا وألينا نعمل عشا .. !
جاك بسعاده : اوك
جاك بيدخل لمايكل اوضته وهو بيخبى بسرعه المسطره من ايده ..
مايكل بضيق : انت ليه تدخل كده انا مش اذنت ليك بالدخول .. !
جاك بحزن بيقفل الباب وراه وبيقف مكانه :
-
ليه مايكل , ليه بتضر نفسك كده .. !
-
انت مش ليك علاقه بيا , جاك , خليك فى عربيه متخلفه , هتضيعك جاك , افتكر كلامى .
جاك بيقرب منه بعصبيه :
-
مش تتكلم تانى كده عليها ابدا مايكل , انا قولت ليك كذا مره تحترم ألينا .. !
مايكل بعنف :
-
انت هتضيع جاك , انت عارف ازاى مسلم بيتعامل هنا , انا بحبك جاك , مش احب انك يحصلك حاجه ,انت صديقى الوحيد .. !

************************


فيرونيا بأبتسامه : ألينا هو انتى مش سعيد .. !؟
ألينا بأبتسامه : بالعكس , انا كتير سعيده , ليه تسألى كده .. ؟
فيرونيا : انتى شردتى مننا ألينا , انتى بتفكرى كتير , دا مش زواج حب , انتى مش ف لمعه فى عينيكى ..
ألينا بأستغراب من كلام فيرونيا :
-
بصى ألينا .. انا كل اللى مسيطر عليا كتير ونفسى فيه .. ان اكون عيله .. نفسى يبقى ليا عيله .. عاوزه اسمع كلمه ماما .. !
فيرونيا بأستغراب :
-
هتتجوزى جاك , علشان تسمعى كلمة ماما بس .. !؟
-
ايوه فيرونيا بصراحه , هو زواج عقل .. .. مش حي ,, بس جاك كتير كويس وانا مرتاحه ليه ..
-
لاء ألينا لو بسبب دا تتجوزى , بلاش , وانتى ممكن تبقى ام من غير زواج .. خالص .
ألينا بحده .. مش فهماكى فيرونيا ... !
فيرونيا : انتى ممكن تجيبى ولاد كتير تلقيح زى مايكل , يعنى رجل مش مهم لوجود اطفال , رجل مهم علشان انت قلبك يحبه , لكن قلبك مش يحب , يبقى مش تتجوزى يا ألينا بلاش .
ألينا : انا هتجوز جاك , لانه طيب كتير وانا متأكده اننا هنكون عيله حلو سوا , انا مسلمه فيرونيا حاجات دى غلط فى اسلامى .
فيرونيا : مش حابه انتى تتعذبى ألينا , كفايه عذاب شوفتيه , انا عوزاكى تعيشى سعيده .. !
ألينا بسعاده : هعيش سعيده , مع انسان كويس وملتزم , وهنكون اسره سعيده فيرونيا .

جاك بينزل وهو متعصب :
-
يلا بينا ألينا نمشى .. ؟
فيرونيا : ليه جاك , مش قولنا هنتعشا سوا .. !
جاك : سورى فيرونيا .. بس انا اكتير مرهق محتاج ارجع للبيت , ارتاح , هوصل ألينا , وارجع بيت .
ألينا فهمت ان مايكل ضايق جاك ,, مشيت معاه .. وهى بتردد :
-
خلاص ألينا لينا مره تانيه , نكون فيها سوا , سلام .

**********************

جاك طول الطريق ساكت ألينا بتحاول تتكلم معاه وتفهم فى ايه .. بس هو بيلتزم الصمت ..
ألينا : جاك , اتكلم , قول فى ايه .. ؟
جاك بيبص لألينا وبيفتكر كلام مايكل ( دى هتتسبب فى موتك جاك , اسلامك مش هيعدى كده جاك , انا كتير بحبك , مش هقدر اعيش من غيرك ابدا جاك , بليييييز سيبها جاك , ابعد عنها عربيه دى )
ألينا بتبص لجاك اللى تايه فى شروده :
-
رد عليا جاك ايه حصل .. !
-
مفيش حاجه حصلت ألينا .. يلا اطلعى انتى بس فوق يلا .
-
اوك جاك .. تصبح على خير .
-
سلام ألينا ..
-
سلام جاك

*******************************


مايكل تانى يوم الصبح قايم ومقرر ازاى يجيب ألينا البيت علشان يسمها .. بعد تفكير عميق منه طول الليل .. !
بيستعد للمدرسه وبينزل .. وهو شايل شنطته .. بيقرب من اوضة مامته يسمع فيها صوت حد .. وخبط بشويش ..
فيرونيا : تعالى مايكل .
مايكل بيدخلها وهى نايمه فى السرير ,, وبدأ يتكلم ..
-
ماما
فيرونيا بتحاول تفتح عينيها وتفوق :
-
ايوه .. مايكل .. !
-
ماما انا كتير اسف على معامله منى لعربيه , قوليلها تيجى البيت تقعد معانا .. علشان انا احب اتأسف ليها عن معامله وحشه ..
فيرونيا بفرحه وبتفوق : بجد مايكل ..؟
مايكل بيحاول يبتسم :
-
ايوه ماما .. بجد .. يلا باى .. ارجع من مردسه تكون موجوده .. !
-
اكيد حبيبى .. سلام

***************************


مايكل بيدخل المدرسه .. وبيشوف جاك قاعد بعيد مسهم ..
بيقرب منه : جاك حبيبى .. انا اسف على امبارح .. !
جاك بحزن : انا استغنوا عنى مايكل ..
مايكل بعصبيه : انت بتقول ايه .. لاء مستحيل طبعاً .. ليه .. !
جاك: علشان بغير اسمى فى الورق لأحمد .. !
مايكل : ليه بتتسرع جاك ليه .. ؟
جاك : ليه بتقول اتسرع .. ؟.. دلوقتى او بعدين انا اسلمت وهتجوز مسلمه وهيعش حياه مسلم ..
-
انت كتير غلطان جاك .. كتير ..
جاك بيقوم يقف :
-
لاء مايكل مش غلطان انا صح .. وهلاقى شغل تانى .. وانا وانت مش هنسيب بعض .. انت صديقى .
-
بس انا هنقل مدرسه انت هتروحها جاك .. انا مش اعرف اعيش هنا من غيرك .
-
لاء مايكل .. انت تكمل دا مستقبل .. يلا سلام
جاك بيمشى بيلاقى علب بيبسى بتخبط فيه .
مايكل بيبص عليه بأسى وهو مش مهتم باللى بيحصل وبيضايق .. وبيزيد سخطه على ألينا .

*************************

بيمشى مايكل فى المدرسه الكل بيعامله وحش .. ودا طبيعى .. لكن يجى حد يخبط فيه ويضربه ويمشى .. دا مش عادى
شاب اطول من مايكل ببونصات بيقرب منه :
-
انت مش روحت مع متخلف جاك ليه .. مسخ .. !
بيكمل مايكل طريقه ومبيردش ..
الولد بيشده من شنطته :
-
انا مش بكلمك يا تافه انت .. اقف هنا كلمنى ..
مايكل بحزن : انا احب اكون مسالم .. سيبنى فى حالى ارجوك .
الولد : لاء انت تروح ورا جاك دا خالص .
مايكل بترجى : جاك هيرجع تانى احسن من دلوقتى بس استنوا عليه شويه .. !
الولد بيضربه بوكس : لا انت ولا انا ابعد عنى ..
انت وجاك مش احب اشوفكوا تانى مسخ ,, ورمى عليه علبة الاكل فى ايده .

************************************

ألينا قاعده مع فيرونيا :
-
انا سعيده كتير فيرونيا , ان مايكل هيتصالح معايا .
-
ايوه ألينا انا كمان فرحت كتير بس انتى مش تزعلى تانى .. !
-
لاء مش زعلانه .. انا متفائله اوى كل حاجه هتبقى احسن .. !
-
ايوه احسن كتير مش تقلقى .. بس انا كان نفسى انتى تتجوزى جاك علشان بتحبيه .. !
-
هـ حبه يا فيرونيا انا كتير بحترمه لجاك .. وهحبه لان هو كتير يستحق ان احبه .. جاك حلو وطيب وحنون .. انا مش اتمنى حد احسن من كده ..
-
اوك ألينا .. اتمنى تبقى مبسوطه .
-
ان شاء الله هبقى مبسوطه .

************************************

جاك بيصلى فى جامع صغير وملاحظ ان مفيش غيره اللى دايما بتواجد على الجامع بيقرب من شاب اللى كان مع الشيخ اللى بيديه دروس :
-
لو سمحت ,, فين شيخ حمزه .. بيدينى دروس ؟؟
-
مات ..
بذهول : نعم
الشاب : اتقتل .. وكلنا هيجى علينا الدور .. اصل دا هيحصل.. لازم تكون مهيأ ليه احمد .. !
جاك برهبه : ليه .. ؟
الشاب : انت مش تعرف ان دين اسلامى هنا مرفوض .. واى حد يعتنق دين اسلامى بيموتوه .. واحنا دلوقتى متراقبين .. !
-
ايه دا ليه .. ؟
-
علشان احنا بنهدد امانهم .. هما كتير بيخافو من دين اسلامى ...
جاك : يعنى انا دلوقتى متراقب .. وممكن اخرج اموت .. !
الشاب : كلنا هنموت يا احمد .. بس يفرق هنموت ازاى .. وكويس انك اعتنقت اسلام ربنا بيحبك.
جاك : بس انا بحب ألينا .. مش اقدر اسيبها واموت .. انا عاوز اعيش حياه حلوه معاها ..
الشاب بأسى : انت ايمانك ضعيف جاك .
جاك : لاء .. ايمانى قوى .. بس انا بحب ألينا .. مش عاوز اموت واسيبها لوحدها .. هى كتير مسكينه وطيبه .
الشاب : ان شاء الله تبقى معاها ... ومش يحصل ليك حاجه .
جاك : ايوه مش هيحصل ليا حاجه .. انا لسه احب اعيش مع ألينا ..
*************************************

بيرجع مايكل البيت وعينيه كلها نظرات كره واضح لألينا ,, رغم محاولاته اظهار عكس كده ..
فيرونيا بتبص على ملابسه المتسخه :
-
ايه مايكل .. بهدل لبسك كده ..؟
مايكل بضيق :
-
كنت بهزر انا واصدقائى ماما .. ووبهدلنا بعض .. بعد اذنكوا هطلع اغير ملابسى وانزل ..
فيرونيا : اوك حبيبى ..
بيطلع مايكل وبيسند على التربزين وبيجز جامد على سنانه وبيقف .. ألينا .. سعيد انك معانا النهارده .
ألينا بفرحه :
-
انا كمان مايكل .. سعيد اكتر ما تتخيل .. ميرسى ليك كتير
بيكمل مايكل السلم ومبيردش عليها ..
فيروينا : شوفتى ألينا مش انا قولت ليكى مايكل اتغير كتير .. !
ألينا : اه كتير , انا مش قادره اصدق ان مايكل قالى انا سعيد انك معانا .
فيرونيا بأبتسامه :
-
انا قولتلك ان مايكل اتغير كتير ألينا ..
-
ايوه فعلا انا كتير مبسوووطه بيه .


*********************************


جاك ماشى من الجامع بيتلفت حواليه .. جواه خوف رهيب .. عمره ما حس بيه .. بيتلفت حواليه تانى .. بس مفيش حد ..

بيكمل طريقه وهو ماشى كل اللى بيفكر فيه كلام الشاب .. كل اللى نفسه فيه .. انه يبقى مع ألينا بس ..
بيعدى الشارع .. بيقطع عليه اربع شباب الشارع ..
جاك بيحاول يتجاهلهم وبيعدى بخوف ..
بيقربوا منه اكتر وبيحاوطوه .. انت اسلمت ليه جاك .. ؟
انتوا مين .. وعرفتوا اسمى ازاى .. انا مش اعرفكم .. !
احنا اللى يا هنموتك .. يا تعدل عن اسلامك .. وتقول غلطه ومش هتتكرر ..
جاك بتحدى ممزوج برعب داخلى :
-
بس انا مش ندمان .. انا سعيد بأعتناقى دين اسلامى ..
بيطلع اول شاب مطوه :
-
انت مصمم جاك .
جاك بخوف :
-
انتوا ليه تأذونى .. انا لوحدى مش بأذى حد ..
-
هترجع عن اسلام جاك .. ولا تموت .
-
جاك .. اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمداً رسول الله .. انا مش هرتد .. وداع ألينا ..


*******************************


ألينا قاعده مع فيرونيا .. وفيرونيا بتعمل ضوافرها :
ألينا : هو مايكل اتأخر ليه فيرونيا .. انا احب اروح محل .
فيرونيا : هينزل ألينا .. مش تقلقى كده .. !
ألينا : طيب هتصل بجاك على ما ينزل .. اوك .. ؟
فيرونيا : اوك حبيبتى .. ؟

....................................
يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق