7‏/2‏/2014

حمل ابريل الجزء الثانى الحلقة الرابعة


الحلقه الرابعه الجزء الثانى
___________________


أنس بيبص لألينا بأبتسامه وبيبعد ايد البنات عنه وبينحنى للامام :
-
مولاتى ممكن تتنازل .. وتيجى ندخل علشان نفسى أغنلها هى وبس .. وبيغمزها بعينيه .. ممكن .. ؟
ألينا بتبص للبنات نظرة أنتصار وعلى غير المتوقع , كانت ايدها بتلمس أيده برجفه لمسة قلوبهم هما الاتنين ..
ألينا بنظره سعيده:
-
أنس هو انت طبيعى بشر كده زينا .. !
أنس بحب : حبيبتى أكيد علشان بحب ملاك يبقى انا كمان ملاك مش بشر ..
ألينا بحزن : هو أكيد انت ملاك أيوه لكن انـــا ...
أنس بكل حب : أنتى حوريه من حوريات الجنه ربنا كافئنى بيها .. ونزلها ليا علشان بس اكافح وأكسب قلبها ..
ألينا بتغير الكلام :
-
زمان كل الناس زعلت منك كده ..
-
ميهمنيش أى حد , انا ممكن اسيب الغنا اسيب اى شئ , وجودك انتى مكفينى عن أى حاجه فى الدنيا ..
-
أنس .. انا بدأت .... "بيقاطعها علاء وبيجى ياخد أنس بسرعه من قبل ما تكمل جملتها "
ألينا بتبص عليه نظره غريبه .. بس أول مره تبصها ليه ..
أنس وقف بيغنى لألينا بكل حب .. وهى قلبها بيدق بسرعه .. أد ايه احساس خفقان القلب جميل .. هى كانت نسيته ونسيت ازاى بيدق ..


فى نفس الفندق .. بيكون اللى نازل فيه بلال هو اللى فيه الحفله ..
بلال قاعد فى المطعم المخصص فـ الفندق وبيرتشف أخر شويه فى كوب القهوه اللى طلبه " يرحمه من الصداع "..
بيسمع صوت الحفله ..بيقوم يتجه للباب .. يكمل رحلة بحثه عن ألينا .. بس بعد خطوات بيسمع صوت أنس الحنون الحزين لمس اعماقه كلامه ..
تلقائياً بيدخل الحفله يشوفها .. وهو ممتنع عن التفكير رجليه اخدته ..
بيدخل وبيبص شايف أنس .. الشكل دا هو شافه " بس هو ناسى انه هو نفس الشخص اللى كانت ألينا معاه فى العربيه "

ألينا نظراتها لأنس بتوحى بالحب والسعاده .. والاحترام ..
أنس نظراته لألينا مخليه الكل وخصوصاً البنات مش مرحبين بوجودها بينهم ..

بلال .. مستمتع بصوت أنس العذب .. وكلام الاغنيه اللى لمس اعماقه ..
أين ألقاكى .. وأنت تسكنين خواطرى .. كيف أنساكى وأنتى بكل جوارحى .. كيف لى أن اصبو يوماً دونك حبيبتى ..

بلال شايف نظرات أنس بتوحى بكل حب لشخص مركز نظره عليه ..
بيبص على نفس الاتجاه اللى أنس مركز عينه عليه .. وبيشوووف ..
ألينا .. بيركز أكتر .. ايوه ألينا ..
بكل لهفه بيجرى عليها .. بيشوفها بيلسمها ..

وبكل قسوه ألينا .. أنتى اختفيتى فين .. ليه سبتينى كده .. ها قوليلى روحتى فين .. ؟
ألينا بصدمه وهى بتخفض صوتها جدا : بلال .. !
أنس بيخلص أغنيته بهدوء وقرب منهم ..علشان محدش يلاحظ ..
ألينا بخوف بتبص لبلال .. وبترجع تبص لانس ..
أنس لبلال :حضرتك مين .. ؟
بلال : انت اللى مين .. انا بكلم الانسه ..
ألينا بعصبيه : بلال يا أنس ..
أنس بحب بيقرب منها وبيمسك ايديها يخف من توترها : حضرتك الانسه تبقى المدام ألينا .. مراتى .. !
ألينا بخوف : يلا بينا نمشى يا أنس ..
بلال بيبص عليها وهى بتمشى مع أنس واقف مذهول وهو شايفها فى ايد غيره .. وبيودعوا الكل بأبتسامه من غير حتى ما تبص ليه ..
بيخرج وراهم بسرعه ..
بيلحقهم عند عربيتهم .. وبصوت يدوب طالع ..
بلال بصدمه : استنى هنا تمشى تروحى فين .. لاء طبعاً مش هتمشى .. أنا لازم افهم .. ازاى ازاى قدرتى تعملى كده .. !


علاء بيكمل الحفله مع الناس لاحظ اّن فى مشكله بس محبش حد يخد باله فقرر يستنى هو .. وبيقفل باب القاعه .. ها يا جماعه مش هنكمل الحفله ولا ايه .. أنس مشى ايوووه بس احنا طبعااا مش هنمشى غير لما نهيس يلا موسيقى ..


بلال وهو واقف منفعل وبيبص على ايديهم المتشابكه قلبه ألمه .. والدموع بتنزل .. دا اللى اتجوزتيه يا ألينا يعنى مكنتيش بتكذبى .. وانا اللى عشت على وهم .. انك بتحبينى .. انك هتبقى ليا ومعايا .. قولت شوية زعل وهتنسى .. لكن أنتى بدأتى حياتك .. ازاى قدرتى ..
أنس بضيق وتعاطف فى نفس الوقت على حالته : لو سمحت كفايه كده , لاحظ انها بقت مراتى .. واحد غيرى بتصرفك دا مكنش هيبقى متمالك نفسه كده ..
بلال بحزن عميق ودموع رافضه النزول بالضعف دا .. انسحب وسابهم ومشى فى هدوء ..
ألينا بتبص على بلال .. غصب عنها متعاطفه معاه مش حب , بس هى غيرُه .. العشره بتألمها ..
أنس شاف نظرة العطف فى عيون ألينا .. حس الامل اللى شعر بيه طار ..وفكرة حبها ما كانت غير .. أنها بتعطف عليه .. وهو اللى بيحبها بس مش هى ..
ألينا بدموع محبوسه : أنس يلا بينا , ولا لسه هنقعد .. ؟
أنس بحب : لا يلا بينا ألينا .. بس بلاش اشوفك حزينه كده .. !
ألينا بتمسح دموعها : اسفه بلال ضيعت اليوم ..
أنس بحزن أنها اتلغبطت فى اسمه : ولا يهمك , هى الحفله كانت ليكى انتى اصلا .. يلا بينا ..


بيرجع أنس وألينا البيت ..
متجنب الكلام معاها تماماً .. هى كمان مش عارفه تتكلم تقول ايه .. مش متخيله بلال تشوفه ومع مين أنس ويتكلموا.. !
بعد فتره ..
أنس بيتجنب ألينا .. أكله ضعف .. هزاره بقى أقل ..
ألينا ملاحظه تغير أنس معاها .. بس مش عارفه تترجم ايه سببه ..
أنس بيطلع الاوضه وقت النوم .. بيشوف ألينا قاعده وبتبصله بحب ..
أنس بحب بيركز معاها وحشته اوى .. بس شاف فى عينيها حب ودموع ولهفه على بلال "مش قادر ينسى منظرها , جرحت كرامته وقبل كرامته قلبه وحبه المجنون بيها "

ألينا بأحراج : أنس هو انت متغير معايا ليه .. ؟
أنس بأرهاق : مش متغير , بعد اذنك هنام ..
ألينا بأحراج , ايوه طبعا اتفضل وانا كمان ..

الاتنين على السرير .. أنس بيبص لألينا من ضهرها .. ألينا بتفكر ازاى تفاتحه .. معدش وقت ..
أنس شايف حركتها .. عرف انها مش عارفه تنام هى كمان .. ايوه اكيد بتفكر فيه ..
ألينا بتبص بالاتجاه الاخر وبتحزم قرارها تكلمه :
الاتنين فى نفس التوقيت "ألـ،أنـ/س/ينا"
أنس بيكمل وألينا بتسكت وهى بتلتفت ليه : ألينا ..
ألينا بتبصله : أنس امتى هنقول ان حامل .. !
أنس لسه هيقول ارجعى لبلال هسيبك .. الكلمه لجمته ..
أنس بحب : انتى حابه تكملى معايا , حتى بعد ندم ورجوع بلال .. ؟
ألينا : ايوه طبعاً بلال انتهى من حياتى تماماً , انا دلوقتى هعيش لابنى وبس ...
أنس بأبتسامه تلاشت فى لحظه : بس انتى كنتى متأثره جدااا يومها , لدرجة الدموع ..
ألينا بتأثر : فى حاجه اسمها عشره , وانا ميهونش عليا اشوف دموع حد بينى وبينه عِشره ..
أنس بفرحه: يعنى مبقتيش تحبيه خلاص .. ؟
ألينا : بلال انتهى من حياتى تماما
أنس بسعاده : انا كنت فاكر يعنى ..
-
شوفت ان انت اللى متسرع يا أنس "وبأبتسامه" واضح انك لسه متعرفنيش ..
-
ههههه ماشى يا لمضه .. بس ايه انا جعان .. وانتى
-
لاء انا تعشيت هعملك أحلى عشا حالاً ..
-
لاء لاء خلاص انا مبحبش اكل لوحدى ..
-
ألينا عارفه ان بقاله فتره مبياكلش كويس .. خلاص هنزل اعمل ليا وليك سندوتشين .. انا مش جعانه بس واضح أستاذ مؤمن ليه كلام تانى ..
بأبتسامه وسعاده : حبيبى .. ماما مجوعاه كده .. يلا بينا ننزل نعمل سوا ..
ألينا بتقوم بأبتسامه : يلا بينا ..
بتقوم ألينا سعيده لسعاده أنس اللى رجعت تانى ..
أنس وألينا واقفين فى المطبخ ..
أنس بيطلع الكريب والجبن والزيتون ..
ألينا بتجهز السندوتشات .. وبيقعدوا ياكلوا .. على تربيزه صغيره فى المطبخ ..
أنس بيبص لألينا وهى بتاكل .. على شفايفها جبنه ..
ألينا بترفع حواجبها بأبتسامه : ايه ..
أنس بحركه تلقائيه بياخد الجبنه من على شفايفها .. وبياكلها .. جبنه .. !
ألينا بوش أحمر وحركه خلت قلبها يتوهج : أنا شبعت الحمد لله ..
أنس بحب : وأنا وحليت كمان ..
ألينا فاهمه قاصده .. تغاضت وطلعوا سوا ..
بلال وهو على السلم .. على فكره ألينا "وهما بيدخلو من باب الاوضه "
ألينا "وهى بتقرب من السرير" همممم .. ؟
أنس بحب : انا بحبك أوى ..
ألينا : بأحراج مش قادره تقوله لاء ولا اسكت أبتسمت .. طيب يلا ننام علشان نقولهم بكره على الحمل ..
أنس بسعاده بينام لانها مرفضتش كلمته :
-
يلا ..
ألينا بدأت تلمس السعاده تانى فى صوت أنس ..
ونامت وهى سعيده .. والاكثر سعاده طبعاً انس ..



تانى يوم الصبح ..
ألينا وأنس على السفره ..
أنس بأبتسامه وبيمسك أيد ألينا جمبه وبيلفت أنتباه الجميع ..
الكل : خير .. !
أنس : ألينا حامل فى ولى العهد ..
بعد التهانى والمباركه .. أنس بيبص فى ساعته .. بابا اتأخرنا ..
الاب : حبيبى النهارده السبت وانا مرهق والشغل بيكون مكثف معلش انت مكانى .. ؟
ألينا بشهقه: السبت النهارده السبت .. الساعه كام .. لاء لاء لسه بدرى
أنس بأستغراب من طريقتها : مالك ألينا .. ؟
-
فيرونيا هتوصل النهارده يا أنس ..
-
ايوووه طيب ساعتين وهاجى اخدك نروحلها لسه بدرى جدااا ..
الاب : لاء خليك انت وانا هروح معاها ..
ألينا : لاء هروح لوحدى متعطلوش نفسكُ
أنس: لاء لازم اتعرف عليها ,, وأشوف عمتو .. زمان برضو وحيد على وشك الوصول ..
ألينا بأبتسامه مخلوطه بنظره مؤلمه : وحشتنى اوى فيرونيا .. الله يرحمك مايكل ..

**************************
بلال بيرجع اسكندريه بيحاول يظبط شغله اللى اهمله .. وهو مقرر شئ واحد .. ألينا ماتت تماماً ..
ودا ممنعهوش يروح مكانهم .. غصب عنه ويلوم عليها وعلى الظروف .. اللى وصلتهم للنقطه دى .. !
بيمشى فى كل ركن جمعُه يوم بألينا .. كأنه بيودعه ..
قعد اخيرااا على الكورنيش الخاص بيهم وبيبص على الشط ..
وبدموع .. اد ايه الدنيا دى وحشه .. بيقولو البحر غدار "ونظره عميقه للبحر" صدقنى ظلموك هما اللى غدارين وحابين يمسحوا غدرهم فيك .. أنت على الاقل لو غدرت بتموت والنهايه .. لكن غيرك بيحطم وبيموووت ايوه بس الروح وبيسيب جسد .. بنفضل أشباه بنأدمين .. قولى يا بحر مين فينا غلط اكتر .. انا علشان مردتش أزعل والدى وحبيتها بجد ومقدرتش ألمس غيرها ولا هى .. أللى مع اول طريق سابتنى وحبت وعايشه سعيده ومستمتعه .. !
أنا اكيد عارف ان غلط .. بس غلطى يستاهل عقاب بالقسوه دى .. ااااااااااااااااه انا تعبان اوى .. هموووت مش عارف اعمل ايه ..


***********************

ألينا وأنس واقفين أقدام بوابة الاستعلامات منتظرين فيرونيا ..
فيرونيا بتيجى من جوه بتشاورلها ألينا .. وبسعاده فيرونيا برضو بتشاورلها ..

فى العربيه .. قاعده فيرونيا ورا وألينا وانس اقدام ..
ألينا من الامام وبتبصلها فى الخلف ..
ألينا : وحشتينى كتير فيرونيا .. كتيييييييير
فيرونيا : أنا مش مصدقه أنتى جيتى خدتى انا , انا قولت انتى بتهربى من انا ..
ألينا : ليه بس كده فيرونيا .. انا بحب انتى كتير
فيرونيا : كنت مش بترد على الانا .. خوفت كتير ..
ألينا : حاجات كتير حصلت فيرونيا أبقى احكيلك انا بعدين .. وبتغمزها ..
فيرونيا : اه اوك .. طيب بيبى اخباره أيه ..
ألينا بخوف وهى بتغمزها : نبقى نتكلم فى شقة انتى فيرونيا .. اوك .. ؟
فيرونيا : اوك ..


************************

بيوصل الكل .. بتدخل ألينا وفيرونيا الشقه فى بيت ناديه .. لان لسه ناديه سايبه المفتاح لألينا ..
أنس بيطلع لناديه علشان يخليهم براحتهم :
أنس لناديه : ايه يا عمتو .. مش المفروض وحيد يكون على وصول .. ؟
ناديه بحزن : معرفش يا أنس ينزل . الشركه اللى بيتشغل فيها طلبوا منه يقعد 3 شهوور كمان .. على ما ينزل ويشوفو غيره .. لما قالى كان زعلان وزعلنى اوى ..
أنس بحزن لحزن عمته : معلش عمتو ربنا يرجعه بالسلامه وهانت .. احنا كنا مصدقين انه هيجى ..؟
ناديه : المشكله .. ان العُمر مبقاش فيه باقيه .. انا تعبت واوى .. من الانتظار والوحده .
أنس : حبيبتى يا عمتو , خلاص مش هتبقى وحيده كل يوم هنيجى علشان صديقه ألينا .. ونشوفك ..
ناديه بحزن وأبتسامه مصطنعه بس الحزن متملك منها : ان شاء الله ..


**************************

ألينا وفيرونيا قاعدين ..
ألينا : احكى لى عن موت مايكل فيرونيا ..
فيرونيا بألم .. بتتذكر
مايكل نايم على سرير فى المستشفى فى موسكو ..
فيرونيا بألم .. بتشوفه وهما بيحاولو يعملولو انعاش لقلبه .. وبعد كذا صدمه كهربائيه وكذا محاوله .. اعلنت ساعة الوفاه ..
فيرونيا بتبكى بألم ..
ألينا بدموع : حبيبى مايكل .. ليه كده ..
فيرونيا بألم بتفتح شنطتها : ألينا دا جواب سابه قبل ما يموت ليكى ..
ألينا بحزن وصدمه : ليا انا .. ؟
بدموع بتمسحها فيرونيا بسرعه : ايوه ليكى انتى ..
ألينا بتمسك الجواب وبتعينه فى شنطتها .. هقرأه بس بلاش دلوقت زمان أنس نازل ..
فيرونيا .. اوعدينى
مع لحظة دخول أنس من الشقه مع لحظة توسل ألينا لفيرونيا ..
أوعدينى متتكلميش مع حد ابدااا ومحدش يعرف حقيقة ولد دا .. اوعدينى ..
أنس بيدخلهم الاوضه ..
ألينا بصدمه وخوف : أنـــــس

************************
يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق