7‏/2‏/2014

حمل ابريل الحلة الرابعة



الحلقــه الــرابــعه
_____________

ألينا بتفتح الباب بخوف وبتبص على مايكل .. بتتكلم :
-
ايوه
مايكل لابس تيشرت قط , وشورت قصير .. وبيبصلها من فوق لتحت :
-
انتى يا عربيه , صاحبى عاوز يتكلم معاكى
بتوتر :
-
وصاحبك يتكلم معايا ليه ..
مايكل بضيق :
-
بيعمل بحث عن العرب وفرح ان عندنا عربيه ,, ها قولتى ايه .. تعملى معاه بحث ولا لاء ... !
بأستغراب :
-
فى سنك بيعمل بحث .. !
-
لاء هو اكبر كتير منى ,, صديقى مش زميلى يا عربيه , انتى مش بتفهمى .. !
بحده :
-
انت بتغلط فيا ليه .. هو انا كنت غلط فيك .. ؟
مايكل بغيظ :
-
انا اصلا غلط ان جيت اتكلم مع حد متخلف ورجعى زيك .. !
-
وانا اسفه ان رديت عليك .. ودخلت وقفلت الباب عليها .

مايكل بغيظ بيرجع اوضته وهو بيقفل الباب جامد :
جاك : ايه مايكل مالك متعصب ليه كده .. !
مايكل بغيظ : العربيه المتخلفه قفلت الباب فى وشى .
جاك: يعنى مش موافقه , تعمل معايا بحث .
مايكل: لاء مش عارف انا اصلا مش مستحمل وجودها فى البيت , امتى تمشى بقى , وجودها مضايقنى كتير .
جاك: انت خليت عندى فضول كتير اشوفها .
مايكل : هى , غليظه ومتخلفه وبغيضه اوى .
جاك : طيب تعالى معايا نروح نشوفها .
مايكل : لاء مش هروحلها تانى .. !
**********************
مايكل وجاك واقفين اقدام اوضة ألينا ..
ألينا بتفتح بابها بتضرر لما سمعت صوت مايكل .. بتخرج وهى بتقول .. نــــــعــــم فى ايه تانى .. وقف كلامها .. انها شافت شاب فى حوالى الـ 25 من عمره ,, بخوف وقلق .. ايوه .. وبتخرج تقف معاهم بره وبتقفل اوضتها ..
جاك : لو سمحتى , اسف على ازعاجك , بس انا محتاج اعمل بحث عربى اكثر تمكناً .. انا مهتم كتير بحضاره عربيه ودين اسلامى , وانتى هتساعدينى فيه ممكن .. !
ألينا بتبتص لمايكل , اللى بيبعد وشه عنها بنفور , وبترد بتحدى :
-
هساعدك .. بس الاول علم صاحبك اول درس عندنا احنا العرب .. احترام ضيوفنا ,, ومعاملتهم كويس .
مايكل بضيق : وانتى مالك بيا اصلا , مش لما ابقى انا اصلا رحبت بالضيف دا .. ؟
جاك بيبص لمايكل وبيرجع يبص لـ ألينا :
-
اسف ألينا متزعليش , مش تسمحى اقولك ألينا .. !
ألينا بأعجاب لادب جاك :
-
ايوه طبعاً ينفع .. وبأبتسامه ... هساعدك يااا ..
جاك بفرحه وسط ذهول مايكل لاسلوبها مع جاك :
-
بجد شكرااا جدا ... اسمى جاك ..
بأبتسامه جميله :
-
الشكر ليك .. بعد اذنك ..
مايكل واقف مع جاك .. وهو مستغرب طريقة ألينا المحببه جداااا بس برضو من جواه كارها ..
جاك بأبتسامه : دى العربيات جميلات ومهذبات كتير .
مايكل بضيق : دى متخلفه , شعب غبى متخلف .
جاك : بكره نشوف ..

بيمر اكثر من شهر جاك وألينا بقوا اصدقاء جدااا وبيخرجوا سوا , وبدأ يعرفها على موسكو والاماكن القريبه والمطاعم بحكم كل قعده بينهم على البحث فى مكان , فى وسط غيرة مايكل اللى بتزيد تدريجياً من ألينا وكرهه اللى بيزيد .

بدأت ألينا تشترى عفش لشقتها الصغيره ,, اشترت حاجات بسيطه ,, جداااا , كنبه , واوضه نوم بسيطه جدا والشقه فيها مطبخها , اشترت ادوات قليله للاستعمال ليها بس وزياده بسيطه لو فيرونيا راحتلها او عزمتها .


ألينا قاعده فى شقتها اخيرااااا , بتفتكر بلال .. يا ترى يا بلال , انت سعيد , قدرت تعيش مع ملك وتحبها ..! ,, يا ترى نسيتنى خلاص وبدأت دموعها تنزل تانى ..
ألينا ماشيه فى الجامعه وبيجى بلال من وراها وبيمسك ايديها .. حبيبة قلبى وحشتنى وبيشاور على قلبه .. ودا اشتقلها اوى .
ألينا بحب : حبيبى وانت كمان وحشتنى اوى يا بلال ووحشنى قلبك الطيب والحنين دا ..
-
يا روح قلبى انتى .. نفسى تبقى معايا فى بيتى اوى وننزل سوا ونيجى سوا .. هعملك قصر يا ألينا ,, هتعيشى ملكه .. هفرشهولك بقلبى ياروح قلبى ..
-
بحبك اوى يا بلال وبحلم باليوم دا اوى .
-
وانا بحبك اوى يا ألينا .. اوى .
ألينا بترجع للواقع على صوت جرس الباب .. بتقووم تفتح , شافت اقدامها جاك ومايكل ..
ألينا لجاك وتجاهل لمايكل :
-
ايه رجعك تانى جاك .
-
مايكل جه معايا يبارك على شقه الجديده .
ألينا بنظره استغراب لمايكل :
-
اتفضلوا .
-
مايكل وهو داخل وبتضرر .. مبروك
ألينا بأبتسامه : الله يبارك فيك .. وبعفويه .. ممكن يا مايكل نبدأ صفحه جديده سوا .. !
مايكل بضيق :
-
اوك يا ألينا .. وسورى على معاملتى ليكى بس انا مش بحب العرب .
ألينا بأبتسامه : اعتبرنى قربت ابقى اجنبيه اهو ..
مايكل بسخريه : مش اى حد ألينا يحب حاجه بيكونها كل شئ ليه اسس وقواعد ..
ألينا بأصرار : عارف مايكل اكتر حاجه انا حبيتها فى شخصيتك ايه رغم اسلوبك العنيف معايا دا ايه .. ؟
مايكل بأستغراب لكلمة حبيت .. وبفضول .. ايه .. ؟
ألينا : انك اكبر من سنك كتير .. رغم تحفظى على تصرفاتك وافعالك , بس انا بحس لو انت اتغيرت هتبقى شئ كبير جدااا فى المجتمع بعدين , بس لو استغليت تفكيرك وقدراتك فى حاجه غير التدخين والعصبيه والحاجات الغلط ..
مايكل بعصبيه : وانتى ليه تدخلى فى كلام دا .. ؟
جاك بهدوء : ما دا كلامى ليك مايكل متنفعلش , ألينا اخت كبيره ليك وبتنصحك .
مايكل بعصبيه : انا مش احب حد ينصحنى , وبعدين متقولش اخت انا مش احب يكون ليا اخت عربيه .. !
ألينا بأسى : اسفه
جاك : لاء ألينا مش تتأسفى , مايكل غلط .. اعتذر مايكل .
مايكل بحده : انا غلطان كتير ان جيت هنا , من الاول .
جاك بعصبيه ومايكل بيمشى : استنى مايكل ,كده كتير عيب .
مايكل بيسيبه وبيمشى ومش بيرد عليه .. !
ألينا بحزن : اسفه جاك , بس مش عارفه ليه مايكل بيكرهنى كده .
جاك : انا مدرس مايكل يا ألينا , هو اسلوبه حاد ومش ليه اصدقاء , انا بس لوحدى صديقه , بيصعب عليا كتير .
ألينا وهى بتبص على نفسها وهى قاعده لوحده مع جاك .. جاك معلش ممكن تنزل وانا هنزل وراك ونخرج بره .
جاك بأستغراب : ليه ألينا .
ألينا بتاخد بالها انهم لوحدهم وبأستعجال : معلش جاك , بس انا مش هينفع استقبلك فى الشقه وانا لوحدى سورى , ودى من اسس لينا فى دينا جاك .. انت نسيت .. !
-
لا ألينا مش نسيت بس , انا مش هعمل حاجه ليكى , انتى عرفانى كويس ..
-
معلش جاك ممكن تحترم رغبتى .
جاك بأستغراب :
-
حاضر ألينا , وانا كتير متضايق ..
-
معلش اسفه , رغبتى كده .
-
اوك , هستنى تحت .

ألينا قاعده مع جاك فى مطعم وبترفع كوب القهوه تشرب منه شفطه وبتنزله وهى بتردد :
-
علاقتك بمايكل غريبه شويه جاك , ازاى صديقه وهو اصغر كتير منك فرق اكتر من 13 سنه .. وكمان انت المدرس بتاعه ,, ممكن يكون فى بينكو صداقة بحكم الشرح او حتى صعب عليك بس مش للدرجه تكون معه فى بيته وتقضوا اغلب الوقت سوا .
-
انا كتير لاحظت ألينا ان فى فرق ثقافات بينا وبينكو , اولهم موضوع ان مش اكون معاكى لوحدنا فى شقه دا , ودلوقتى انك مستغربه كتير علشان أنا ومايكل اصدقاء .. !
-
ايوه احنا عادتنا وتقاليدنا غيركوا فعلا ..
-
بس انتى جيتى اوروبا ,, المفروض تتغيرى وتغيرى العادات الرجعيه كتير دى .
-
انا مش احب اتغير جاك انا كده شايفانى صح , وانا مسلمه , وبصلى , مش محجبه ايوه وبلبس ضيق يمكن , واقرب للاوربيات اوك ,, لكن مسلمه عربيه وبحب التزام دينى فى تصرفاتى , ممكن تقول متناقضه بس فى حاجات .. !
-
خلاص ألينا , بلاش نقاش , بس ممكن أسالك , انتى ممكن تتجوزى امريكى عادى .. !
-
لاء جاك مش ممكن , انا رجاله فى حياتى مش هقبل بيهم تانى .. مهما كانت الجنسيه .
-
ليه كده .. ؟!
ألينا بضيق وبتاخد شنطتها ,, يلا جاك علشان انا عاوزه اروح المكتبة ,, محتاجه اظبطها علشان افتتاح .. ؟
جاك بأستغراب: اوك ألينا , وهاجى اساعدك .. ولا انتى تمانعى .. !
ألينا بأبتسامه : لاء طبعاً ميرسى ليك وبعدين انت هتعمل دعايه للمكتبه , انت عارف مش اعرف حد هنا ..
من بعيد واقف مايكل وبيقفل قبضة ايده جامد جدااا بمنتهى الغيظ وهو شايفهم ماشيين سوا .. انا هوريلك يا ألينا , يا انا يا انتى ..!


بيمر شهرين بدأت ألينا تعيش فى استقرار مع صداقة فيرونا وجاك وبدأت تتأقلم انها تعيش خلاص فى موسكو ..

فيرونيا واخده طبق بسكويت لألينا المحل ..
ألينا قاعده تقرأ فى كتاب وبتنتبه لـ فيرونا .. بأبتسامه :
-
هالو وحشتينى يا فيرونيا جدا .
-
وانتى كمان كتير ألينا , بس انا زعلانه منك كتير , لو انا مسألتش عليكى انتى مش بتسألى .
-
لاء انا بسأل بس انا مش بحب اضايقك .. علشان موقف مايكل من وجودى .
-
لاء خلاص ألينا مش تزعلى مايكل اتغير كتير وبقى دايما هادى , وبيذاكر كتير , مايكل بقى احسن .
-
بجد الحمد لله فرحتينى ..
لحظات وبيدخل عليهم جاك .. لفيرونيا .. السلام عليكم ..
فيرونيا بأستغراب : انت بتقول ايه جاك
ألينا بفرحه: الله جاك انت بتقول السلام عليكم .. ؟
جاك بسعاده .. انا اسلمت ألينا ,, انا بحبك ,, وعاوز اتجوزك ,, وخلاص انا اعتنقت الدين الاسلامى ,, وهبقى زوجك انتى .. !
فيرونيا بأبتسامه ممزوجه بأندهاش .. مش قولتلك ألينا هتلاقى الحب هنا ... !
ألينا : بس انا .. !
جاك : بليز ألينا انا بقالى شهر بصلى وبدعى ربنا كتير وبحضر دروس فى جامع هنا للمسلمين ,, وحبيت الدين الاسلامى كتير .. مش علشان بحبك بس علشان هو طلع دين عظيم , مش رجعى دا عفيف ,, يا ريت ألينا تكونى سبب أن افضل جمبك على طول , ونعيش مسلمين وندخل سوا جنه .. !
ألينا بفرحه لكلامه : انا سعيده بيك اوووى جاك.. بس انا مش هتجوز ابدا جاك .. !
جاك : انا كفيل ان اخليكى تتجوزينى ألينا ,, بس انا عندى ليكى طلب بليز توافقى عليه .. انا احب انتى تلبسى حجاب ,, علشان ندخل جنه سوا .. !
ألينا بفرحه : انت بجد عرفت الدين بتاعنا كويس كده اوى , غريبه .. !
فيرونيا بتتدخل :
-
لاء ألينا جاك بقاله كتير مهتم بالعرب وبالدين الاسلامى وبالتقاليد العربيه , ودايما متحيز ليها , وبيحبها , من قبل انتى ما تيجى كمان .
وبتكمل بس واضح ..حبه ليكى خلاه اخد خطوه كبيره , انا كتير بستغرب عليها ..!
ألينا بتصميم:
-
بس انا مش هتجوز جاك , لو اسلمت بسببى وبسبب تتجوز انا , يبقى اعدل عن اسلامك تانى , انا مش هتجوز ابداااا ..
-
لاء ألينا انا حبيت الدين دا , وحتى لو مش تتجوزينى , انا هكون جمبك وصديقك اللى بتثقى فيه دايما .
ألينا بفرحه : وانا مش محتاجه اكتر من كده فى حياتى , بجد ربنا يخليك وانا بجد كتير فرحانه بيك ..

****************************
مايكل واقف فى المدرسه وشايف المدرسين والطلاب بيعاملو جاك وحش جدا وبيتريقوا عليه وجاك ماشى شكله كتير حزين ,, بيقرب منه ..
جاك بيبصله وبيرجع تانى يبص للاتجاه الاخر :
-
بلاش تتكلم يا مايكل , انا مش احب اسمع كلام دلوقتى ..
-
ليه جاك , انت حبيت العربيه كتير كده .. !
-
ايوه مايكل حبيتها كتير كتير , بس مش هى بس سبب ان ابقى مسلم , انا حبيت اسلام كتير وحبيت اكون مسلم , مش هى السبب , انا السبب ومش ندمان بس دايما نقول مجتمع مصرى هو متخلف , لاء مجتمع امريكى كمان متخلف .. !
مايكل بعصبيه :
-
لاء جاك مجتمع امريكى متحرر , وعظيم انت بس الحب ضيعك جاك .
بيقوم جاك وبيمشى ومش بيرد على مايكل ..
مايكل بعصبيه :
-
انا هنفذ خطتى , مش هستنى ليكى ألينا كتير عن كده , انتى بدمرى جاك . انا بكرهك , هنهيكى من حياتنا خلاص ..


ألينا مع جاك فى المكتبه ..
جاك بحزن : ألينا انتى مبسوطه هنا .. !
ألينا : أيوه جاك كتير كتير , احسن من مصر بكتير .. ليه بتسأل .. !
جاك : انا بفكر انا وانتى نتجوز ونعيش فى مصر .
ألينا بعصبيه : انا عمرى ما ارجع مصر ابدااا ابدااا .
جاك : ليه ألينا ليه .. ؟
ألينا بدموع : انا شوفت فيها حاجات كتير بتألمنى جاك كتير ..
جاك بحزن : انتى من القاهره انا درستها كلها .. ؟
ألينا : لاء جاك انا من اسكندريه ..
جاك بدهشه : مدينه صغيره بس جميله كتير ..
ألينا : خلاص بقى جاك كفايه ..
جاك : ألينا اتجوزينى ألينا ,, انا بحبك كتير ..
ألينا قلبها بيرق لجاك : بس انا مش هتجوز جاك , مش احنا اتفقنا مش هتفتح معايا موضوع دا تانى .. !
جاك بحزن : اسف ألينا , بس مش قادر امنع نفسى انا كتير بحبك ..
ألينا : اوعدك يا جاك , لو حسيت ان فى امل , مش هتجوز غير جاك ..
جاك لفرحه : بجد ألينا .
ألينا بأبتسامه صافيه : بجد جاك
جاك بسعاده : طيب هروح انا اصلى وادعى كتيييييير تبقى ليا انا ألينا , وقريب كتير ..
بأبتسامه : ماشى جاك.
بتتأمله وهو ماشى ( ليه مش اتجوز جاك , انا برتاح ليه , ونفسى يبقى ليا عيله , وهو عمل علشانى كتير , وكمان ادخل بيه جنه , ونشجع بعض نكون اقرب كتير لربنا , مش عارفه اعمل ايه , بس يا ترى ممكن انسى بلال .. ! , بتبص لجاك .. عمرى ما هنسى بلال .. بس بلال باعنى .. انا بكرهه وبكره الحب واى حاجه تفكرنى بيه , ودا مش حب دا جواز تكميل بعض .. احنا هنكمل بعض بس , هو بيحبنى , وانا برتاح ليه , انسان كويس اوى من وقت ما جيت هو اقرب حد ليا هنا ) .



***************************************
ألينا راجعه من المكتبه وماشيه فى الشارع المؤدى لشقتها ..
بيقف مايكل من زاويه قريبه وبيراقبها ..
ألينا بتعدى بيقرب منها جاك .. ألينا ..؟
ألينا بأبتسامه بتلتفت ليه .. جاك , انت فين , انا قولت انت مش هترجع تانى .. !
اسف ألينا .. انا بس مش بحب اضايقك ..
ألينا بتبصله اوى حست قلبها بيدق وبحب :
-
جاك انت كتير بتحبنى صح .. ؟
جاك بحب :
-
كتير ألينا مش عارف ازاى , بس انا بحبك كتير كتير , حتى لو مش هتتجوزينى , بس انا عاوز افضل شايف انتى واحب اشوفك مبسوطه دايما ..
ألينا بحب : وانا جاك احب اتجوز أنت ....


........................
يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق