7‏/2‏/2014

حمل ابريل الحلقة العاشرة


الحـلـقـه الـعـاشـره
______________
ألينا بتقف بصلابه .. ولمسة ايد بلال .. اللى خلت جسمها ارتجف أشعر ..
بتبعد عنه وهى ما زالت مش بتبصله ..
بلال بحب : ألينا حبيبتى .. بتبعدى عنى ليه ..؟
ألينا بتتدور ليه بمنتهى الهدوء وهى بتبعد عينيها عنه ..
-
علشان ..
-
بلال بيبص لوشها بشوق .. يااااه يا ألينا لما عرفت ان البيت اتباع قولت .. انا مش هشوفك تانى ابدااا .. انا طلقت ملك يا ألينا .. طلقتها من تانى يوم .. لا هى قدرت تبقى معايا .. ولا انا قدرت اخونك ..
ألينا بترفع عينيها فى عينيه بمنتهى الهدوء .. ( كل اللى افتكرته منظره وهو بيقولها .. انا مقدرش اكون ليكى ... انا خطبت وهتجوز ملك .. انتى سمعتك بقت وحشه ) .. وبهدوء وتحدى , انا قولتلك يا بلال .. هتعيش وحيد حتى لو حواليك ناس .. خلاص عمرك ما هتعيش سعيد ..
بلال بدموع بتلمع فى عينيه :
-
حرام عليكى يا ألينا متبقيش قاسيه كده ..
بضحكه ساخره : انا .. قاسيه .. هاهاها انت تعرف ايه عن القسوه .. انت كنت شوفت نفسك وانت بتدبحنى بكلامك .. وانا اللى قولت ليك انك انت كل اهلى .. انا بعد بابا وماما قولتلك ماليش غيرك .. انت بقيت كل ناسى وعيلتى .. قولى كده عملت انت أيه .. غير انك خذلتنى .. وقسيت عليا زى اى انسان معدوم الضمير .. !
بلال بأسى : اعذرينى يا ألينا .. انا مكنتش عارف اعمل حاجه وقتها .. انتى عارفه بابا صعب ازاى بس هو خلاص .. انا هموت لو عشت من غيرك تانى يا ألينا .. مجرد لما شوفتك الروح ردت فيا ..
ألينا بأستغراب : وايه اتغير يعنى يا بلال .. لسه باباك بيكرهنى .. وانت اتجوزت بنت عمى انت وهى خنتونى حتى لو اطلقتوا بس خنتونى .. انا بكرهك وبكرهها ..!
بلال بفرحه : انا على اد ما خوفت من لقاكى على اد ما فرحت دلوقتى .. دموعك دى انتى لسه بتحبينى يا ألينا .. وهنرجع لبعض .. انا وانتى مينفعش نعيش من غير بعض .. مينفعش ..
ألينا بحزم وضيق : انت واثق ان بحبك لسه يا بلال .. !؟
بلال : اللى بينا يا ألينا مينسهوش كام شهر بُعد .. ؟
ألينا بحده : مش الوقت اللى بينسى يا بلال .. اللى بينسى الغباء والخذلان وان الواحده تكتشف انها كانت معظمه انسان .. وهو طلع شئ واهى .. وبتسيبه وبتمشى .. انسانى يا بلال علشان انا فعلا خلاص مش هينفع افتكرك ابدا فى حياتى .. !
بلال بيحصلها بسرعه كل دا على مرمى من بدر اللى واقف متأثر جدااا من حبهم وكلامهم لبعض .
بلال بيمسكها من دراعها :
-
لاء يا ألينا .. مش هسيبك تضيعى من ايدى تانى ..
ألينا بعصبيه : ما انا ضعت اول خلاص مش انا اللى اصلا اقبل اكون فى عيلتكو .. ولا اعرف باباك حتى ..
بلال بتأثر .. بابا مات من شهر ألينا .. فجأه ..
ألينا بعدم تعاطف : الله يرحمه .. كلنا هنموت ..
بلال بحب : ربنا بعتك ليا يا ألينا .. بلاش تبعدى انتى عنى .. ميبقاش ربنا عاوزنا نكون سوا وانتى تبعدينا .. انا بحبك ..
ألينا بحزم : ابعد عنى يا بلال .. انا وانت خلاص انتهينا ..
بلال بحزن وترجى :
-
ليه يا ألينا ليه .. انتى ليه مصممه تحرمينا من بعض ليه .. !
-
علشان انا مش هينفع اكون معاك تانى بلال .. اولا علشان انت فعلا نزلت من نظرى وثانيا ً علشان .. وبدون تردد : انا اتجوزت وحامل ..
بلال بصدمه وبيبص على ايدها ومن ثم على بطنها ثم على شفايفها وهى بتردد كلمة .. الاحسن تبعد عنى خالص ,, ثم على عينيها اللى لقاها حاده .. جاحظه .. كارهه .. وبذهول : اتجوزتى .. !
بدر بيتدخل : الف الف مبروك يا ست ألينا .. !
ألينا بتفوق على كلمة بدر مبروووك وبتألم وتفكير : انا عملت ايه .. !
بلال بخوف : بتكذبى يا ألينا .. انتى مستحيل تتجوزى حد غيرى .. انا متأكد انتى بتحبينى اوى ..
ألينا بحده : انت مريض يا بلال مريض .. أنت متخيل فعلا ان بحبك .. تبقى مجنون .. غرورك مخليك متخيل ان مقدرش اعيش من غيرك .. لاء بقى تصور انا عشت واتجوزت وحامل فى اجمل ابن كمان ..
بلال واقف مذهول .. مش قادر يصدق اللى بيسمعه :
-
انتى كذابه .. كذابه .. طيب فين جوزك .. ها فين دبلتك .. قولى .. ؟
ألينا بتوتر مش عارفه تقول ايه .. ادركت حجم المصيبه اللى وقعت فيها وبخوف وعصبيه تدارى على الخوف جواها :
-
وانت مالك .. ايه دخلك .. بتسأل فى حياتى الشخصيه ليه .. وبتسيبه وبتمشى ..
بلال واقف يبص عليها وهى بتبعد عاوز يجرى وراها .. بس كلامها لجمه .. وقفه .. كل اللى ملى عينيه دموع وبس .. لحد ما اختفت ألينا عن مرمى بصره ..


ألينا بتدخل الاوتيل .. وبتحجز اوضه ليها ..
بتطلع وبيطلع معاها شاب خدمة الغرف وبيوصلها بالشنطه ..
بتدخل الاوضه وهى بتبص لكل حاجه بتقعد على السرير وهى بتفتكر بلال وبتنهــــار .. انا عملت ايه فى نفسى ..
وبتلمس بطنها : هقووول للناس عنك ايه .. مين باباك .. هعيش وسطهم ازاى .. ياااااارب .


بيمر اليوم وألينا نايمه بليل .. بتسمع صوت دوشه جامده جدااا .. بتخرج بعصبيه تشوف فى ايه وعينيها وارمه من كتر البكا ..
بتسمع فى البلكون اللى جمبها ..صوت ولدين بيهزروا سوا .. انت بتعمل ايه يا عم انس .. !
أنس بيسيب الجيتار من ايده :
-
بتدرب على الاغنيه الجديده .. ايه صوتى وحش .. !
-
ايوه وحش جدا بصراحه .. ياعم تعبتنى .. مش كفايه طول اليوم مع الفرقه هيبقى بليل كمان ..
أنس : ايه ياعم انت ما تسيبنى .. هو انا مضايق حد .. !
علاء : اه بصراحه .. مش عارف انام متنساش مسافرين الصبح .. !
أنس : بس انا بقى هتدرب وان كان عجبك , انت تستحملنى , خلى حد تانى يشتكى .
ألينا بعصبيه :
-
حضرتك انا مش عارفه انام .. ياريت تراعى ان دلوقت فيه ناس نايمه .. مينفعش كده ..
بلال بيسمع الصوت اللى جاى من ورا السور بس مش شايف صاحبه :
-
انا اسف يا فندم .. اسف جدااا , مش هتتكرر.
ألينا بتدخل اوضتها بعصبيه :
-
أوووف انا مصدقت انام منك لله .. هنام ازاى دلوقتى .. !

**********************


فى موسكو .. فيرونيا بتدخل لمايكل بحب :
-
حبيبى .. عامل ايه النهارده .. !
-
مايكل مبيردش ..
فيرونيا برعب :
-
مايكل حبيبى .. رد عليا ..
مايكل على انفه ماده بيضا تشبه النشا .. ومبيتجاوبش ..
فيرونيا بعصبيه : مايكل حبيبى , عملت ايه مايكل , لاء مايكل , قوم حبيبى , قوم .. !
مايكل مازال على نفس موضعه ..
فيرونيا بتمسك التليفون برعشه واضحه : الو .. اسعاف .. ابنى .. ابنى مش بيرد عليا .. انا اخاف كتير .. اه اه المكان ..........


*******************************



ألينا بتقوم من النوم الصبح على صوت التليفون الغرفه :
ألو ..
ايوه ...
مين عاوزنى ..
وبدهشه : بلال .. عرف مكانى ازاى .. ها
وبتركز اكتر : طيب طيب .. نازله .. سلام .. !
بتخرج ألينا من غرفتها .. اثناء خروج أنس وعلاء من اوضتهم ..
بس كل واحد بيمشى من اتجاه عكس الاخر ..
ألينا بتنزل بأستغراب شديد وهى بتقرب من بلال اللى قاعد على استراحة الاوتيل .. وبحده : عرفت مكانى ازاى ..
عرفتك من 3 اوتيل سألت فيه ولو مكنتش لقيتك كنت هدور عليكى فى اسكندريه كلها شقه شقه بيت بيت .. لحد ما الاقيكى ..
ألينا بعصبيه :
-
احنا مش قولنا خلاص يا بلال .. انتهينا .. !
-
لاء يا ألينا منتهيناش , انا وانتى مستحيل ننتهى بالسهوله دى ..
ألينا بثقه :
-
انت ازاى كده .. انت مش متخيل ان بقولك اتجوزت .. انت مش بتفكر ..
بلال بعصبيه :
-
انتى بتكذبى يا ألينا مستحيل تكونى حملتى .. انا متأكد انك مش حامل , ولا اتجوزتى حتى , انتى كذابه
-
انت جرئ اوى , بناءً على ايه بتتكلم معايا كده .. !
-
على ان بحبك يا ألينا .. ومتأكد انك روحك فيا .. !
ألينا بتفكر بسرعه .. انا عارفه ان مش هعرف ابعد عنك بسهوله .. ايوه مفيش غير كده .. هو دا الحل الوحيد .. وبتردد بدأت تتكلم ..
-
خلاص يا بلال .. ممكن تيجى بليل نتكلم .. لان دلوقتى تعبانه ومحتاجه ارتاح .. ؟
بلال بحب : هتسامحينى يا ألينا وتدينى فرصه تانى صح .. ؟
ألينا بهدوء : هفكر يا بلال ولما تيجى بليل هنتكلم صدقنى ..
بلال بسعاده :
-
ماشى يا حبيبتى , همشى علشان بس مضيقكيش , بس الساعه 7 بالدقيقه هكون عندك ..
بأبتسامه مصطنعه :
-
اتفقنا ..
-
يااااه يا ألينا .. كنت متأكد انك بتكذبى عليا بجوازك دا ..
-
روح دلوقتى يا بلال , سلام
-
سلام يا روح بلال , سلام



ألينا فى اوضتها ,, بتجهز شنطتها اللى مطلعتش منها غير طقم وبترجع تقفلها تانى وبقت هى رفيقتها وصديقة عمرها .. وبتخرج من الاوتيل .. بعد ما قفلت الحساب بتاعها وحاسبت وهى فى اوضتها , وطلبت تاكسى يوصلها لمحطة القطر ..



*************************

أنس وعلاء راكبين القطر :
-
ياا خسااااره كان نفسى اشوفها اوى يا علاء , قبل ما نرجع مصر .
-
ما احنا جايين تانى الاسكندريه يا أنس , ولو ليك نصيب تشوفها هتشوفها .. بس انت كده هتتجنن , دا وانت حتى فى التاكسى عمال تبص على كل بنت ماشيه .
-
مش قادر يا علاء , مستحوذه على تفكيرى جدااا
-
خلاص بقى سيبها لله , وانا متأكد انك هتشوفها تانى ..
-
بجد ..
-
ان شاء الله يلا بقى غمض عينك شويه .. !
-
اوك


بتطلع ألينا القطر وبتقعد على اقرب مكان لقيته فاضى ومتوفر ..............

..............................
يتبع



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق