7‏/2‏/2014

حمل ابريل الحلقة التاسعة


الـحـلـقـه التاسعه
___________

فيرونيا .. بتجرى وبتدخل بيت اللى فى شقة ألينا .. واقفه اقدام الشقه .. وهى مش قادره تاخد نفسها ..
مايكل بيفتحلها الباب وهدومه مبهدله وبينهج :
- مام .. مام .. بتحاول أنها تعمل حاجات مش كويسه مام .. انا كتير .. خفت منها ..
فيرونيا بذهول :
- انت بتقول ايه مايكل .. هى فين .. ازاى تعمل كده .. !
- فى اوضتها مام .. انا قولت ليها هدخل حمام .. علشان اعرف اكلمك مام .. انا خوفت منها كتير .. !
فيرونيا بعصبيه :
- اتجننت .. ازاى تعمل كده .. انا اطلب ليها بوليس .. انت قاصر .. وبتروح تهجم على اوضة ألينا اللى نايمه .. وبتشدها من كتفها ..
- غبيه انتى غبيه .. انا قولت انتى صاحبتى .. يوم ما قررتى تبقى متفتحه .. وتبعدى عن اصلك العربى المتخلف .. تتهجمى على مايكل .. ولد قاصر .. انا اوديكى بوليس .. انتى غبيه ..
ألينا بفزع وفيرونيا بتهز فيها بعصبيه :
- انا عملت ليكى أيه فيرونيا .. مايكل ايه .. قاصر مين .. مايكل قولها مش احنا بقينا اصدقاء .. ونحب بعض .. !
مايكل بيبعد عينه عنها .. انتى انسانه وحشه .. ألينا ..
فيرونيا بعصبيه : انتى مجرمه .. مجرمه ..
ألينا بدموع : انا عملت ايه .. ليه تعملوا فيا كده .. حرام عليكو ..
فيرونيا مكمله بعصبيه وبتردد : انا اوديكى بوليس انتى مجنونه .. مجنونه .. !

مايكل .. مام سيبيها بلاش بوليس .. هى ترجع بلدها هى وبيبى بتاعها دا .. بلاش نشوفها تانى .. انا اخاف منها كتير .. !
ألينا بحزن : ليه كده مايكل .. انا كتير فرحت انك قررت تبقى صديقى .. وبنظره لوم مليانه دموع وهى بترجوه .. ليه .. ليييه .. ؟
مايكل بيبعد ويسيبها .. انا امشى مام .. وخليها تسافر .. انا مش احب اشوووف هى تانى ابدااا ..
فيرونيا : حاضر حبيبى .. وبحزم ونظره كارهه .. قومى يا غبيه انتى .. اجهزى علشان انا احجز ليكى تذكرة الطيران حالا ..
ألينا بدموع : بلاش فيرونيا .. بلاش ارجع مصر .. انا اروح من هنا مش تشوفينى تانى .. بس بلاش مصر .. مبقاش ينفع ارجع مصر ببيبى من غير اب .. !
فيرونيا بعصبيه : لو انتى مجهزتيش نفسك فى خلال حجز السفر .. انا هوديكى بوليس .. !
ألينا بدموع : انا مش عملت حاجه يا فيرونيا .. صدقينى .
فيرونيا بعصبيه : انا اصدق ابنى مش اصدق انتى ابدا ..
ألينا بدموع : انتى عرفانى فيرونيا .. انا اكره رجاله كتير .. !
فيرونيا : ايوه تكرهى رجاله .. وبتحاولى تحبى ولد قاصر .. غبيه متخلفه .. انا اندم كتير ان عرفت انتى ..
ألينا بتوسل ودموع سابقه كلامها : لاء فيرونيا .. انا مظلومه مايكل يظلمنى .. انا مش اسامحه .. ابدااا ليه يظلمنى .. انا مش عملت ليه حاجه .. ليه يكرهنى كده .. ؟
مايكل بيسمع كلامها بيضايق اكتر بيسيب الشقه كلها وبيمشى .. هو انتصر على ألينا ونجح يمشيها وتسيب البلد وتفكيره مصورله .. ان جاك مش هيفهم انها تمثيليه .. وهيصدقه زى مامته .. تفكير مريض .. !


***********************

ألينا جهزت شنطتها ودموعها مبتوقفش وبتسرع قبل ما فيرونيا ترجع ليها تانى .. وهى خايفه ومرعوبه ..
بتفتح باب الشقه .. وبتنزل على السلم بسرعه .. محاوله منها تهرب من فيرونيا .. ومترجعش مصر وتستخبى فى اى مكان ..
فيرونيا بتقابلها على السلم .. وبنظره مشمئزه :
- كويس انتى نزلتى .. دى تذكره بتاعت انتى .. يلا انا اوصلك مطار .. واطمن ان انتى مشيتى خالص من موسكو ..
بترجى : بلاش فيرونيا .. لو رجعت مصر انا هموت ..
فيرونيا : انتى مش ليكى مكان .. فى بلد متحضر .. انتى غبيه ..
ألينا : طيب انا هبعد عنكو خالص فيرونيا .. مش هتشوفينى تانى .. بس بلاش مصر .. بلاش .. ارجوكى .
فيرونيا : انت مش ليكى تختارى ألينا .. انا غلط كتير .. ان بعت ليكى زياره .. انا كتير ندمانه ..
ألينا بدموع : انتى ظلمانى فيرونيا ظلمانى ..
فيرونيا بنظره محذره : مش تتكلم تانى .. ويلا ادخلى اسانسير .. ويلا علشان ميعاد طياره بعد ساعتين .. يلا ..
ألينا بقهر وشعور بالظلم : ليه كده .. انا عملت ايه علشان يحصل معايا كل اللى بيحصلى دا .. !


**********************

ألينا بتركب الطياره ودموعها مبتوقفش راجعه لمجهول مش عارفه ايه بيحصل معاها .. ولا هتعمل ايه ..
قعدت على مقعدها وغمضت عينيها وبكت .. وهى بتتخيل عمها .. وبتتخيل باباها .. وبتحط ايدها على بطنها وهى لسه مغمضه .. ودموعها بتنزل فى هدوووء


***********************

فيرونيا بترجع البيت وهى سعيده أنها مشت ألينا .. وبتدخل اوضة مايكل ..
مايكل نايم ومديها ظهره ..
فيرونيا بتمسك كتفه : حبيبى .. خلاص مشيت خلاص .. مش احب انت تكون زعلان تانى ابداااا .
مايكل بدموع :
- ألينا مش عملت ليا حاجه مام .. انا كتير ندمان .. بس انا مش احب ابنها يتعامل زيى .. انا ظلمتها بس هى انانيه .. وانتى كمان انانيه .. كلكو وحشين انا انقذت بيبى من كلام ممكن يسمعه .. انا مين ممكن ينقذنى انا .. !
فيرونيا بحزن : ليه عملت كده مايكل .. ليه .. ؟
مايكل بيقوم عليها بثوره : انا بكرهك كتير .. بكرهك كتير .. انا نفسى لروح لـ جاك .. وهروح ليه ..
فيرونيا بحزن : لاء مايكل مش تقول كده .. انت مش تسيب انا ابدااا ..
مايكل بيبعد عنها .. اطلعى بره فيرونيا .. اطلعى بره ..
فيرونيا بأستغراب : فيرونيا ..!
ايوه انا هحرمك من كلمة مام .. انتى مش تستحقى كلمه دى .. اطلعى بره ..


**********************

ألينا بدموع .. بترجع مصر وتحديداً واقفه فى مطار اسكندريه .. زى ما حجزتلها فيرونيا تيجى .. زى ما حجزتلها ترجع ..

بتنزل ألينا من الطياره ودموعها مش قادره تقف .. المجهول اللى رجعاله هيموتها .. دا غير الولد اللى فى بطنها .. هتقول ايه .. كده كلام الناس هيتصدق فيها .. والسمعه اللى عمها طالعها عليها هتبقى حقيقه .
بتنزل وبتمشى فى طريقها .. لاخذ الشنط وعينيها مغلوشه من كتر الدموع اللى فيها ..
بيخبط فيها الشاب جامد جدااا بس الغلط منها .. بمعنى ادق هى خبطت فيه ..
الشاب : اى ..انتى مش تفتحى .. !
ألينا الدموع مستمره بتبصله والرؤيه غير واضحه وبتسيبه وبتمشى ..
الشاب : هى والله هى .. يااااه اخيرااا شوفتك .. كنت متأكد ان هشوووفك تانى .. وعينه متبعاها وبيمشى وراها ..
بيقرب منها وبيفكر يروح يفكرها بنفسه ..بس
بينادى عليه صوووت من بعيد ... : انس
أنس بنظره ساحره بيبص وراااه .. وبغمزه بعينه :
- مش وقتك يا علاء .. وبيرجع عينه يبص على مرمى ألينا مش لاقيها .. بيبص شمال ويمين ... يا خساره اختفت .. بيسيب شنطه وبيطلع يجرى .. مش لاقيها بر ضو بعد دقايق بيقف حزين .. بيخرجله علاء وبعصبيه :
- ايه يا عم .. طلعت تجرى كده ليه .. وانا اتمرمط فى الشنط كده .. !
- انت .. السبب يا علاء اهى ضاعت منى .. يا عالم هشوفها تانى امتى .. !
- هى مين .. ؟
بحزن : البنت القمر .. بتاعت الخناقه .
علاء بأبتسامه :
- ياااااه اخيرااا شوفتها .. دا حب بجد بقى .. ومن النظره الاولى .. دا انا كنت بدأت اصدق انك مجنون .. بس بدام شوفتها يبقى فعلا .. اشاره من ربنا ..
- بجد يا علاء اشاره صح ..؟
بأبتسامه وبيحط ايده على كتفه وبيمشى معاه :
- اللى يخليك تيجى الكس شغل .. وتشوفها فى خناقه .. وتحبها من اول نظره .. اكيد اشاره يا حبيبى .. وبعدين ثق فى كلامى .. دا انا عالم ..
أنس بأبتسامه : انا فعلا مبسوووط اوى ان شوفتها تانى ..
علاء بسخريه : ايوه ما هو صوته واصلنى ..
أنس بأستغراب : صوت ايه ..
علاء بجديه : دقات قلبك يا حبيبى .
أنس بأبتسامه : اه والله .. يارخم ..
علاء : اشكرك ..


*************************

ألينا بتقرب من بيتها من بعيد .. بتبص عليه رغم انها بتكره كل مكان هنا بس بيتها وبيت اهلها متقدرش تكرهه .. عاشت فيه اجمل سنين عمرها .. بيتقرب من البيت اكتر وفى ايديها شنطها بتجرهم .. بتقرب من البواب ..
ألينا : ازيك يا عم بدر
بدر : اهلا يادى النور .. ازيك يا ألينا هانم .. يادى النور .. انتى رجعتى تانى من السفر .. !
ألينا بحزن : ايوه يا عم بدر وقبل ما اروح الاوتيل اللى هنزل فيه .. لقتنى جايه هنا ..
بدر بحزن : ايوه يا ست ألينا .. اكيد الدم بيحن للاماكن الحلوه .. قاسيتى يا بنتى كتير فى حياتك وانتى لسه صغار ..
ألينا بدموع : الحمد لله .. مش عاوز حاجه قبل ما امشى .. !
بدر بتردد : عاوز اقولك حاجه بس خايف ..
ألينا بتمسح دموعها : لاء قول فى ايه .. ؟
بدر بلجلجه : أأ أستــ أستاذ بلال يعنى .. كل يوم يجى يسألنى عليكى ويمشى .. من يوم ما سافرتى .. ومحلفنى يوم ما اشوفك .. ابلغه .. !
ألينا بأستغراب : بلال .. !
بدر : ايوه .. وشكله متدمر ياعينى
بحزن وترجى ودموع غصب عنها ووجع : اوعى يا عم بدر تقوله انك شوفتنى .. امانه عليك اوعى ..
بدر : بس ..
ألينا : وحياة ربنا .. ما تقوله ان رجعت ..
صوت من وراها .. للاسف يا ألينا .. هو مش هيلحق يقولى ..
ألينا بدموع بتقف وقلبها دقاته بتقوى وتزيد .. بتتلجم مكانها ..
بلال بصوت حنين مشتاق وبيمسك كتفها :
- وحشتينى اوووووى يا ألينا .....

....................................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق