7‏/2‏/2014

حمل ابريل الجزء الثانى الحلقة الثالثة



الحلقه الثالثه الجزء الثانى
_______________

ألينا بتأثر وحب لمساه فعلا : أ أ أنـ نـــا , انا مش هينفع ابدأ معاك حياه ابداً يا أنس وأنت متعرفش عنى كل حاجه ..
أنس بحب : انا اعرف اللى يكفينى .. ويطمنى على اسمى وشرفى معاكى ..
ألينا كلامه ألمها : أنس لو سمحت انت وعدتنى , بعد أذنك متخلنيش اندم ان وافقت نتجوز , لو سمحت .. !
أنس بحزن : خلاص انا اسف , اسف مش هيتكرر دا منى تانى .. سامحينى .. "بدأت ايده تبقى اخف على وسطها , النظره الملتهبه فى عينه بقت اخف .. وشه اعتدل فى الحمره .. بدأ يعرف انها مش هتسمح بأكتر من اخوه ووعد اتفقوا عليه "
أنس وألينا بيخلصوا رقصتهم .. والكل بدأ يعتلى المسرح ويتصوروا معاهم .. صور تضم العيله والاصحاب .. اللى كلهم اهل أنس وبس ..

أثناء خروج ألينا وأنس من الفندق .. بيمر بلال فى تاكسى .. فى نفس اللحظه اللى بيمر بلال فيها هى نفس لحظه ألينا وهى بتبص على مرمى التاكسى .. "بس مشافوش بعض"


****************


ألينا وأنس بيدخلو اوضتهم ..
أنس بيدخل التواليت المتعلق بأوضته ..
ألينا بتغير فستانها بسرعه قبل خروج أنس وبدأت تحط المخدات اللى هتفصل بين نومتها ونومته بيهم ..
أنس بيخرج من الحمام وهو بيحاول يسيطر على شعووره الغير طبيعى المسيطر عليه ..
شعوره بيها والحب المسيطر عليه ليها , خلاه مش قادر يتنفس مسيطر عليه ريحتها .. خنقاه نفسه ياخدها فى حضنه , نفسه يقرب منها .. ليه بتمنعه عنها بالشكل دا ..
أنس شافها لابسه بيجامه ستان بيضا بسيطه ورقيقه جدا ومحليها شعرها الاسود الطويل..
بـ تنام على السرير.. ممتنعه عن اى كلام بينهم ..
أنس بحب : ايه ألينا مش هتاكلى , انتى من الضهر مأكلتيش شئ .. !
ألينا من غير ما تبصله : مش جعانه خالص اتفضل انت بالهنا ..
أنس بيقرب منها : مش بمزاجك على فكره , انتى دلوقتى مش بتاكلى ليكى انتى بتاكلى لابننا ..
ألينا بتبصله بأستغراب : ابننا .. ! .. أد ايه كلمه جميله ..
أنس : يلا بقى .. صحيح عاوزين نختارله اسم بقى لو ولد او بنت ..
ألينا بأبتسامه اخيراً نجح أنس انه يشوفها : أنا لسه مخترتش اسم انت رأيك اسمه يبقى ايه .. ؟
أنس بحب : انا هسميه مؤمن
ألينا بسعاده : اسم جميل , وان شاء الله يبقى كله إيمان ..
أنس : يارب , يلا بقى ناكل , ولا عاوزه استاذ مؤمن يطلع هفتان ..
ألينا بأبتسامه وشهيه فعلا مفتوحه : لاء يلا بينا ..
أنس بيقطع الفراخ قطع صغيره وبيحطهم اقدام ألينا وكل قطعه فيها لحوم يديها ليها هى وكذلك الحمام .. اى شئ يكون فى دسامه ليها هى وبس وهو مش مهم ..
ألينا حاسه بحبه وشايفه طريقته المهم هى اللى خلاها تتكلم بكل عفويه : انت بتدينى كل اللحوم وانت مش بتاكل حاجه , كل انت شويه بقى ..
أنس : انا باكل بوفتيك .. كلى انتى بس ..
ألينا : لاء خد القطعه دى منى "قطعه فراخ "علشان اكُل يلا .. ؟
أنس بتلقائيه بياخدها من أيديها بشفايفه مباشرةً : تحفه ..
ألينا بأحراج وشعور غريب لمسها بصت بعيد واحرجت ...
أنس بيكمل اكله وهو مش حاسس انه غلط ..
ألينا بتحاول تبان طبيعيه : انا شبعت الحمد لله هنام انا بقى ..
أنس : انتى لسه مش أكلتى غير ليكى .. لسه اكل مؤمن لو سمحتى ..
- بجد خلاص مش قادره شبعت جدااا بعد اذنك ..
بيسيب أنس الاكل هو كان بياكل بشهيه علشان يشجعها تاكل .. قام غسل ايده وراح نام على الجزء المخصص ليه ..
ألينا من الجنب الاخر وهى نايمه وعينه عليه وهو ضهره ليها ..
- أنس .. ؟
" أنس بتنهيده طويله"
- نعم
- انت لسه صاحى ... ؟
- ايوه مش عارف انام لسه ..
- انت مش هتندم انك ساعدتنى ابدااا ..
- لاء مش هندم يا ألينا , انتى احلى حاجه حصلتلى اصلا دا غير , إن عمرى ما اخدت قرار وندمت عليه ..
"كلمته أحلى حاجه حصلتلى خلتها تبتسم ,, رجعت تانى بأستغراب وشها يجعد "
- بس باباك واضح انه بيحب الفلوس اوى , انت زيه مش كده .. !
- ايوه فعلا بابا للاسف الماده لاغيه الرؤيه عنده .. بس انا مش بيهمنى الفلوس .. انا كل اللى بيهمنى التعامل الطيب , وتكون الناس كلها عايشه برضا ..
- انت زيى ..
- دا شرف ليا ..
- أنس .. ؟
- نعم ..
- انا اسفه .. !
"من نفس الاتجاه المقابل بس بيتدور ليها للعيون تتقابل "
- ليه .. ؟
- علشان شكيت فيك انك انسان انانى وأكيد زى باباك بتحب الفلوس وطمعان فيا ..
- اقولك شئ ومتزعليش منى .. ؟
- اتفضل مش هزعل ..
- اللى حسيته , انك متسرعه اوى يا ألينا .. انا عارف ان حياتك رغم صغرها .. ألا انك شوفتى فيها كتير وكل الاقلام اللى اخدتيها من اقرب الناس ليكى للاسف , ودا يدل مفيش امان , بس صدقينى زى ما فى اشرار فى اخيار , فا حاولى تدى لنفسك فرصه تعرفى الكل , بلاش تكرهى حياتك كلها علشان شويه قريبين منك مارسو دنائتهم .. بلاش تتسرعى فى الحكم ..
- حاضر انا اسفه ..
- ألينا عاوز منك وعد ..
- وعد ايه أنس .. ؟
- وقت ما تشعرى ان ممكن نعيش زوج وزوجه طبيعين تعرفينى دا لان هعيش استناه .. دلوقتى بعد سنه اتنين عشره هستناكى ..
- بس انا عمرى ما هحبك يا أنس انا عارفه ان هعيش لابنى وبس ..
- ألينا .. اوعدك هتحبينى .. ومش هستنى سنه ..
"ألينا بتدور"
- تصبح على خير يا أنس ..
- وانتى من اهله .. وهستنى ألينا .. هستناكى العمر كله .. تصبحى على خير يا ملاكى ..
"ألينا بتبص للاتجاه المخالف .. وبتفكر فى كلامه "



************************


بعد اكتر من اسبوعين .. بدأ أنس ينزل الشركه مع والده ..
ألينا تصرفات أنس كلها بتخليها دايماً تحترمه وتنجذب ليه ..
والدة أنس وألينا اصدقاء جدااا ..
رؤى الاخت الصغيره المدلعه .. للاسف مبتحبش ألينا حاسه انها اخدت منها اخوها اللى بيدلعها وبيحبها ..
أنس بيرجع من الشغل بدرى على غير العاده ..
ألينا وهى مع الوالده بتشوفه بتقوم تروحله :
- أنس جيت بدرى ليه كده .. ؟
"أنس بحب وأبتسامه خبيثه شايف والدته وأخته , عارف أن ألينا مش هتعرف ترد"
- مممم يمكن وحشتينى اوووى .. ومقدرتش ابعد اكتر جيت اجرى اخدك فى حضنى ..
"ألينا وهى بتبصله وبتبرقله "
- أنس .. وبيقاطعها صوت الام .. "حبيبى ربنا يسعدكو "
أنس بأبتسامه :
- حبيبتى مش هتقولى وانا كمان .. ؟
"بتجز على سنانها "
- وأنا كمان ..
- طيب فين الحضن بقى ..
- أنس ,, ميصحش كده ,, رؤى على الاقل ..

الام : يلا يا رؤى نشوف الاكل جهز ولا لاء علشان أنس يتغدى ..
ألينا : استنى يا طنط اجى معاكم .. "بيمسكها أنس من أيديها "
- استنى هنا انا عاوزك ..
ألينا بتضرر بتبعد ايده عن أيدها :
- نعم ..
- عاوزك تلبسى وتتأنقى .. هتيجى معايا حفله بليل ..
- انا .. لاء لاء ماليش تقل على الحفلات والحاجات دى ..
- وحياتى دى حفله مهمه .. هتكسفينى ..؟
- لاء بس انا مش اعرف حد , ومش عارفه هاجى اعمل ايه ..
- كفايه انك مراتى وهتشوفى هتتعاملى ازاى ..
- خلاص .. حاضر ..
- يلا بقى نختار الفستان ..
- لاء متقلقش .. بليل هكون جاهزه .. حفله سواريه اوى يعنى .. ؟
"أننس بأبتسامه تسحر"
- ايوه اوى يعنى ..
- اوك , هكون جاهزه على 8 .. ؟
- ايوه حلو جدااا .. هطلع اغير وأروح اتدرب شويه .. سلام ياااااا حــ "وشها بيحمر مع حـ ,, كمل جملته وهو بيغمزها بعينيه .. يا مؤمن يا حبيبى "

"ألينا بتطلع تبدأ تجهز نفسها وتحدد هتلبس أيه وقع أختيارها على فستان اسود شيك جدااا ..
وهى بتحطه على السرير شافت شنطة اللاب .. افتكرت فيرونيا .. فتحت اللاب .. بسرعه ..
أول رساله :
- ألينا انا حجزت وهكون عندك يوم السبت طياره الساعه الـ 5 مساءً .. اتمنى أن تكونى فى أنتظارى أن لم تسمح ليكى ظروفك .. هاخدها سياحه وأرجع .. لا تتوترى من أجلى .. سلام ..
ألينا بضيق .. حبيبتى يا فيرونيا .. لما اكلم طنط ناديه ..
بعد السلام والتحيه :
- معلش يا طنط عارفه ان بتقل على حضرتك .. ربنا يخليك .. شكراً جدااا ليكى .. خلاص ان شاء الله يوم السبت بليل هنكون عند حضرتك سلام ..


***************************

بتنزل ألينا على السلم بفستان اسود ذات اكمام قصيره جدا .. وشعرها مرفوع للـ الاعلى .. جمالها اخاذ مع ميك أب خفيف جدااا ..
أنس واقف فى ذهول وهى بتزل على السلم ..
ألينا بتنزل بأحراج وأنس واقف مع والدته .. ونظرات رؤى اللى واضح انها مش طايقه ألينا ..
الام : ما شاء الله بجد ربنا يحفظك يا حبيبتى ..
سلمتين .. كلمت الام مع نظرات أنس خلو ألينا تتوتر .. وأتكعبلت فى أخر واللى لحقها فى حضنه قبل ما تقع .. أنس ..
ألينا فى حضنه : انا اسفه ..
أنس : حسدتك انا , انتى جميله اوى ..
ألينا بتبعد عنه بسرعه : شكرااا
الام بأبتسامه : ترجعوا بالسلامه يارب .. قمرين ..

أنس طول الطريق قاعده جمبه ألينا مش قادر يبعد عينه عنها ..
.. كل شويه يبص فى المرايه اللى جمبها كأنه بيشوف الطريق وهو مش بيبص عليه ابدااا .. كل عينه وتركيزه عليها ..
ألينا ملاحظه نظرات أنس والحب اللى فعلا حساه .. واللى غصب عنها بدأت تتشد ليه ..
أنس بأبتسامه : ألينا أنتى ازاى حلوه كده .. ؟
ألينا بأبتسامه : صدقنى علشان انت بس شايفنى ..
أنس بسعاده وحب لجملتها : انا اسف بس مش قادر مقولكيش ان بحبك .. واوى
ألينا بوش احمر : عارفه .. وحاسه ..
أنس بيقف بالعربيه : وبحب بجد .. ؟
ألينا بأحراج وقفت ليه بس .. ؟
أنس بضيق : علشان للاسف وصلنا .. !
ألينا : طيب يلا بينا ..
أنس : وهنكمل كلامنا مش كده .. ؟
ألينا بأبتسامه : اه


*********************

لحظه دخول أنس للحفله الكل قابله بمنتهى الحب ..
ألينا شايفه أعجاب البنات الكتير بأنس .. ونظراتهم وحقدهم عليها ..
أنس بيمسك أيد ألينا بحب .. وتوقع تبعد ايدها .. بس حصل العكس .. ألينا سابت ايديها تحضن ايده ..
أنس بيبصلها بأبتسامه ومش فارق معاه كل الموجودين .. حاسس انها الاشاره بحبها ..
ألينا .. بتبتسمله ..
علاء بيجى من بعيد : أهلا وسهلا بالعروسين .. مدام ألينا .. نورتى .. كل الحفله دى ليكى انتى وبس ..
ألينا بأستغراب : ليا انا بس .. !
أنس : انا كنت مصمم اسعدك .. ملقتش حاجه احسن من انك تحسى نفسك ملكه ..
ألينا : أنس انت جميل اووووى ..
أنس بعشق : أنا عاشق اوووووووى ..
ألينا بأحراج : وطى صوتك الناس .. !
أنس : انا نفسى امسك مايك وأقول لكل الناس ان بحب أجمل انسانه فى الدنيا ..
ألينا : علشان خاطرى بلاش أحراج ..
أنس بحب : علشان خاطرك انا ممكن اعمل اى شئ فى الدنيا
بيقاطعه صوت بنتين ..
"بنوتين لابسين فساتين قصيره وشكلهم إلى حد ما بالميك أب اللى مغرقهم حلو "
البنت الاولى : أستاذ أنس مش هتعرفنا على المدام ..
ألينا بضيق بتبص لأنس ..
أنس بأبتسامه بيحييهم : مدام ألينا ..
بتجاهل ليها بتكمل البنت التانيه : طيب أعتقد حق جمهورك نسمع شئ ليك ..
أنس بيبص بحب : حاضر , حاضر بس شويه .. لسه الحفله طويله ..
ألينا واضح على وشها الضيق .. بس يا ترى أيه سببه .. ؟
البنت الاولى بتقرب من أنس : طيب يلا بقى " وبتشده من أيده "
ألينا بصوت عالى : أنتى بتعملى ايه ..!
البنت بأبتسامه : الله بقى أنس حبيب الكل .. مش من حقك تغيرى .. هو جوزك فى البيت .. انما بتاعنا كلنا هنا ..
ألينا بتبص للبنت بأستغراب لجرأتها وبضيق .. غيره غيره أيه لاء مش غيره خالص .. وبلجلجه واضحه .. قولهم يا أنس ..
أنس بيبصلها وبأبتسامه : ...................

***************** يتبع






ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق