7‏/2‏/2014

حمل ابريل الحلقة الثامنة


الـحـلـقـه الـثـامـنـه
_____________

ألينا بتعب نايمه بتحاول تقوم مش قادره .. بتقوم بصعوبه ..
بتفتح الباب .. بتشوف مايكل اقدامها .. بخوف : مايكل .. !
مايكل بأبتسامه :
-
ألينا .. انا جيت لأنتى علشان نبدأ صفحه جديده .. أنا وانتى .. وعلشان جاك .. مش يزعل منى ..
ألينا بفرحه :
-
بجد مايكل انت مش متصور انا فرحت بكلامك ازاى .. انت ولد جميل .. وانا اتمنى ابنى يكون جميل زيك ..
مايكل بأستغراب :
-
ابنك .. !
-
ايوه ابنى .. وبتحط ايديها على بطنها .. انا حامل .. وجيب ليك .. انت اخ .. وانت تبقى اخوه الكبير .
مايكل بضيق .. كده كل تفكيره اتلخبط .. مش عارف يعمل ايه .. حامل .. !
ألينا بأستغراب : انت سامعنى مايكل .. ؟
مايكل بأبتسامه هاديه : ايوه ألينا .. واكيد اخويا .. بس انتى حامل من جاك .. مش كده .. !
ألينا بترد بسرعه : لاااء طبعااا انا معملـش كـ...... ومقدرتش تكمل ..
مايكل بأستغراب : طيب دا ابن مين ألينا ..
ألينا بأحراج : ابن حد انا معرفوش .. تلقيح .. مايكل .
مايكل بثوره : ليه كده .. ليه تعملى كده .. ليه تجيبى ابن تعذبيه ويبقى من غير اب .. انتى ازاى تعملى كده .. انتوا ازاى امهات .. ازاى تعملوا كده .. المهم انتوا مش مهم .. الولد اللى يجي .. انتوا انانين .. انتى ومام وكل الناس .. انانيين .. !
ألينا بحزن : اسفه مايكل .. بس انا مش هخلى ابنى حد يقوله كلام دا .. انا هكون كل حياته .. وهعيش ليه .. وهو هيكون كل حياتى ..
مايكل بحزن : انتى غبيه .. غبيه .. وبيسيبها وبيجرى ..
ألينا بحزن :مجنون .. !

**********************

مايكل بيدخل البيت لفيرونيا وهى قاعده مع جون وبثوره :
-
انتى ازاى تكررى المأساه دى تانى .. !
-
مش ظلم .. انا اعيش وحيد ومنبوذ وناس تقولى يا مسخ .. وانتى تطلبى منها تعمل كده .. انتى ازاى عايشه .. انتوا ازاى تعرفو امومه .. انا بكرهك .. انتى انسانه مريضه .. ازاى تخلى ولد تانى يعيش زيى .. كل الناس تتريق عليه .. انا بكرهك بكره ان ابن ليكى ..
فيرونيا بحزن : انت تقول ايه مايكل .. انا مامتك وباباك .. حبيبتك
مايكل بعصبيه وبيبص لجون : انتى انانيه عاوزه كل حاجه .. صديق ليكى وابن من غير اى مسؤليه .. انتى خساره تكونى ام .. انا بكرهك .. وبكره ان ابن ليكى ..
جون بيقوم عاوز يضرب مايكل :
-
كده عيب دى مامتك عيب كده .. !
فيرونيا بتبعد جون عن مايكل :
-
ابعد عنه جون .. هو صح .. بس انا مكنتش اعرف انك تكرهنى كده مايكل ..
-
انا بكرهك كتير .. وبنظره لجون .. وبكرهك انت كمان كتير .. انا بكرهكم كلكم ..
جون بعصبيه : احترم نفسك مايكل .. خليك محترم
فيرونيا بعصبيه :
-
اطلع بره جون .. امشى من هنا .
جون بكرامه .. غبيه انتى وابنك .. وبياخد حاجته ويمشى ..
مايكل بنظره باكيه لفيرونيا :
-
ليه مام ليه تعملى كده .. مش كفايه انا .. انا كتير متعذب فى حياتى .. اناااا انـ .. وبيطلع يجرى على اوضته ..
فيرونيا واقفه تبص عليه وهو طالع يجرى .. استنى مايكل مايكل ..
وبتبكى .. وبعد لحظات بتمسح دموعها .. هو عرف ازاى .. مش هو بيكره ألينا كتير .. !
جريت على التليفون تتصل بيها :
-
ألينا هاى ..
ألينا بأستغراب : هاى فيرونيا .. فى حاجه .. ؟
فيرونيا :
-
ايوه ألينا .. مايكل كان عندك .. !
-
ايوه فيرونيا ..
-
ليه ألينا .. أيه جابه ليكى .. !
-
قالى نفتح صفحه جديده .
-
بجد .. ؟
-
ايوه .. بس لما عرف ان انا حامل .. اتعصب وسابنى ومشى .. وقال كلام كتير مش مفهوم ..
-
ايوه .. هو كمان جه هنا .. واتعصب عليا .. مايكل كتير زعل .. انا بقيت اخاف عليه كتير ..
-
معلش فيرونيا .. بس واضح ان مايكل .. كتير تعبان فى حياته .. حاولى تكونى جمبه .. وتشوفى ماله ..
-
ايوه انا اعمل كده .. خلاص طردت جون .. وهقرب منه .. شكله كتير متضايق .
-
ايوه .. اوك
-
يلا باى
-
باى
بتقفل فيرونيا التليفون وبتجهز لمايكل اكل على صينيه .. وبتاخده وبتطلعله ..


*************************

ألينا .. كل تفكيرها فى مايكل .. ايه اللى يقصده .. هو انا عملت فيه حاجه .. ليه كل ما نفكر نبقى كويسين مع بعض يحصل حاجه وحشه .. بقيت احس ان مايكل غير سوى ..

بتدخل وهى متضايقه .. بتقعد على سريرها وهى بتمسك بطنها ..
أنا ابنى هيكون كتير .. حلو ومهضوم مش كده .. يارب عارفه ان غلط .. بس انا سعيده اوى بشعورى ان هكون ام .. حياتى كتير تعبانى .. بلال .. وجاك .. والناس الوحشه وعمى وفيرونيا .. كل انسان بتاع مصلحته .. ليه وقته ويبعد عنى تانى .. انا خلاص كرهت الناس ..


***************************

فيرونيا واقفه بتخبط على مايكل ..
-
افتح مايكل .. بليـــز
مايكل من جوه ..
-
سيبينى لوحدى
-
ليه كده مايكل انا عملت فيك ايه مايكل .. انا بحبك اكتير .. انت كل حياتى ..
-
وانا بكرهك كتير .. ياريتك مش انجبتينى .
-
ليه بس مايكل .. كلامك يجرح قلبى كتير .
-
انتى قلبك ينجرح وانا كتير بتعب .. انا كتير بكرهك .. بكرهك مام .. انا مين .. اعرف ليا اب .. انا ولد عايش وحيد منبوذ وكل دا علشان انتى طماعه .. المهم انتى تبقى ام .
-
بلاش كلام دا مايكل .. بلاش
-
امشى مام علشان مش اقول كلام يجرحك اكتر امشى ..
فيرونيا بتاخد الصينيه وبتنزل وعلى خدها دموعها ..


بيمر اكتر من يومين ومايكل حابس نفسه فى اوضته مش بياكل اى حاجه مع فيرونيا ..
فيرونيا حزينه دايما وقاعده فى الصاله دايما مكتئبه ..
فجأه بتسمع صوت اقدام على السلم .. بتشوف اقدامها مايكل ..
مايكل لابس ونازل .. بتجرى عليه ..
-
حبيبى .. اخيراً .. نزلت .. انت وحشتنى كتير ..
-
بيبعد مايكل عنها .. انا بقيت احسن .. ورايح لألينا ..
-
فيرونيا بأستغراب : ألينا .. !
-
انت كويس .. !
-
ايوه كتير .. كويس ..سلام
-
طيب اجى معاك .. !
-
لاء انا اروح لوحدى .. باى
فيرونيا بأستغراب : ايه دا اتبدل كتير .. !


*********************

ألينا فى شقتها بتسمع خبط على الباب .. بتسيب من ايديها سندوتش وبتروح تفتح ..
بتبص اقدامها بتلاقى مايكل .. برهبه :
-
ايووه مايكل .. نسيت تقول كلمه تانى .. !
مايكل بأبتسامه :
-
انا جيت اتأسف ليكى ألينا .. سامحينى ..
ألينا بعصبيه :
-
انت كتير غريب مايكل .. انت رغم انك صغير .. بس غريب بتتصرف تصرفات غربيه واحيانا اكبر كتير من سنك .. انا بقيت بخاف منك .. انا مش قادره افهم انت عاوز ايه .. !
-
ليه ألينا .. انا جاك قالى احبك .. وانا هحبك .. !
-
تحبنى .. ازاى مش فهما ..
-
هحبك .. واحافظ عليكى وكمان على ابنك .. وسنى صغير دا مش مشكله .. انا بكره اكبر وانا افضل جمبك مش هسيبك ابدا ..
ألينا بأستغراب : مش قادره افهمك مايكل .. !
مايكل بهدوء :
-
انتى ليه قلقانه ألينا .. مش تقلقى .. انا هكون طيب معاكى ..
-
ميرسى ليك كتير .. مايكل .. ياريت .. لان تعبت اكون لوحدى .. بس انا صاحب العماره قالى اسيب العماره .. مش عارفه ليه .. !
-
مش مهم .. انا اشوفلك شقه احلى ..
-
اوك مايكل .. ميرسى كتير ليك ..
-
مفيش ميرسى تانى ألينا .. احنا خلاص بقينا احباب ..
-
اكيد احباب .. مايكل اكيد ..
مايكل بيبص على المطبخ : انتى كنتى بتعملى ايه .. !
-
كنت باكل سندوتش ..
-
لاء سندوتش لاء .. انا اعمل ليا انا وانتى مكرونه حلوه ..
-
بجد بتعرف .. !
-
ايوه بس فى مكرونه .. ولا انزل اجيب .. !
-
لاء فيه بس مش فيه صلصله ..
-
اوك .. فى لبن ؟؟
-
ايوه فيه ..
-
خلاص .. انا اعمل احلى مكرونه ليكى ..
بأبتسامه :
-
هستنى .. كتير فرحتنى ..
-
طيب يلا بقى روحى انتى ارتاحى ألينا .. علشان بيبى ..
-
طيب افضل جمبك .. اساعدك مايكل ..
-
لاء .. انا هعمل لوحدى .. !


بيمر أكتر من ســـاعتين .. مايكل بيكلم فيرونيا بالتليفون بصوت مهزوز .. مام تعالى بسرعه عند ألينا .. بسرعه ...
فيرونيا برعب : ماك مايكل .. ليه صوتك خايف كده .. !
مايكل بحزن وقلق :
-
ألينا ...
..................................
يتبع
                     

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق