7‏/2‏/2014

حمل ابريل الحلقة الاخيرة

الحلقه الاخيره من الجزء الاول .. يارب تعجبكوا

الحلــقه الــ 13
___________

ألينا بتكمل الرساله بدموع وكل شويه تعيد فى كلمة ..
مايكل مات .. وحياتى بقت كتير صعبه .. انا عاوزه اجى مصر .. مش قادر اعيش هنا لوحدى ألينا بعد موت مايكل .. ممكن ... ؟


**********************

علاء جمب أنس فى العربيه , ومش عارف يبدأ كلام معاه ازاى ..
قولى يا أنس..
أنس بنظره ليه وبيرجع يركز فى الطريق : أيه .. ؟
علاء بتوتر : طيب دلوقتى بتقول عمتو ناديه بتقولك بلاش تروح صح ؟
أنس بتردد : ايوه , بس انا مش قادر ابقى فى ايدى اساعدها ومساعدهاش ..
علاء : طيب انت تعرف أسم ألينا ايه ثلاثى .. ؟ تعرف حتى اسم زوجها جاك ايه ولا ساكن فى اى جزء فى موسكو ..؟
أنس بخيبه : لاء ..
علاء : طيب يا حبيبى استهدى بقى كده بالله .. وأرجع بينا على بيت عمتو .. ولما هى تتكلم مع ألينا وتعرف منها التفاصيل وتسمحلك تساعدها وقتها بس تبقى تساعدها .. غير كده انت بتتدخل فى حياتها وممكن تحرجك ..
أنس بحزن : تحرجنى .. ؟
علاء : ايوه يا أنس .. وبحنيه .. يا حبيبى انت متعرفش هى شخصيتها عامله ازاى ولا ممكن تقبل مساعدتك ولا ايه ..!
أنس بيوقف العربيه ,, وبحزن :
- انا نفسى اساعدها اوى يا علاء .. انا حزين اوى عليها
- معلش يا حبيبى ربنا هيقدرك وتساعدها بس .. لما هى تطلب المساعده دى .. يلا بقى لف بينا روحنى ولا شوف عاوز نروح فين .. ولا هتروح لعمتك .. ؟
بحزن وأسى : ايوه هروح .. انا قولت لعمتو هجيب الاكل واجى ..
علاء: طيب يلا لف بينا رجعنى البيت وروح ..
أنس : طيب .


*************************

ألينا بحزن ودموع بتبكى وبتأثر بتكتب لفيرونيا ..
طبعاً فيرونيا انتى تنورى مصر .. وسورى كتير لموت مايكل .. انا كتير حزينه علشانك .. انا كتير أتألمت لموت مايكل .. أنا عمرى ما كرهته فيرونيا .. وكل حزنى انه مش حبنى .. بس كتير أتألمت علشانه .. وعاوزه اعرف ازاى مات .. هستنى انتى لما توصلى مصر واعرف .. مات ازاى .. ودا العنوان اللى انا فيه .. اجرت شقه وخلاص مبقتش اعيش فى اسكندريه .. هستنى انتى .. ومتزعليش وانا مش زعلانه منك ولا مايكل ..انا سعيده كتير ان رجعت مصر ..



************************


أنس بيشترى أكلات كتير فراخ ولحوم وسى فود .. علشان هو مش عارف ألينا بتحب ايه وبتكره ايه .. فقرر يجيب من كل حاجه ..
بيطلع الشقه وبيمر من اقدام شقة ألينا بحب , أخبط ولا لاء ..
حسم قراره وخبط خبطه خفيفه على الباب ..
ألينا بتقفل اللاب وبتخرج تفتح لـ انس .. بأستغراب بتبصله :
- ايوه .. ؟
أنس بحب .. وبيتكلم بأحراج وهو بيبص فى عينيها , حاسس أنه نسى يتكلم ازاى .. بيبصلها وبس
ألينا بحده : حضرتك عاوز حاجه .. ؟
أنس بقلق لتضايق منه أتكلم بسرعه : أأ أنـ أنا يعنى أنا جبت الاكل , وعمتو مستنياكى ..
ألينا بأستغراب وهى بتحاول تحد من نظرتها :
- ماشى .. ميرسى بس انا معرفش اننا هنجيب اكل من بره .. !
بفرحه انها اخيراً بتتكلم معاه :
- انا قولت لعمتو هشترى أكل , ولأنى مش عارف انتى بتحبى أيه جبت كل الاصناف .
ألينا بأستغراب لطيبته , وبرقه : حضرتك تعبت نفسك ليه بس , لو كنت سألتنى كنت هقول .. وبعدين مكنتش احب ان حضرتك تتعب نفسك كده ..
أنس بحب :
- ممكن بس تقوليلى أنس ,, وبجد انا اتمنى اساعدك واعمل اى حاجه انتى بتحبيها ..
ألينا بأستغراب :
- ليه يعنى ..؟
بوش احمر وأحراج :
- علشان علشان يعنى انتى لوحدك , وبجد من وقت الحادثه , وانا اتمنى اساعدك , ولما شوفتك حسيت انها اشاره من ربنا , ان اساعدك واقف جمبك .. تسمحيلى ان يبقى ليكى اخ تشكيله همومك وهو هساعدك على اد ما يقدر .. ؟
ألينا الدموع اللى نزلت من شويه على مايكل بتفكر تزور عينها وكأن خلاص مبقاش ينفع انها تسيبها تانى ..
أنس بيبص عليها و الدموع لمعت فى عينيها :
أيه بس اسف لو كلامى زعلك بس والله متبكيش ,, انا والله كنت عاوز افرحك مش ازعلك .
ألينا الدموع بتنزل غصب عنها :
- اصل انت عارف .. كل شويه ربنا يورينى حاجه ويقولى .. تستاهلى اللى بيحصلك .
- ليه بس كده , هو انا قولت ايه ليكى ..
- لاء بس ان اتسرعت .. أنا لو كنت عشت احسن من كده .. كان زمان ربنا كافئنى وأسعدنى .. بس انا بعدت عنه بسرعه .
- مش فاهم .. عملت ايه يعنى ..؟
ألينا بتمسح دموعها :
- اسفه ليك بس حضرتك انا هحصل حضرتك بلاش نقف على السلم كده ..
بأبتسامه لمجرد انها بتكلمه :
- حاضر حاضر , هستناكى .
ألينا مركزتش مع كلمته وقفلت ودخلت ..


***********************

أنس بيسيب الاكل من ايده على تربيزه السفره .. عمتو انا جيت ..
ناديه بتخرج من اوضتها : ايه يا حبيبى ما انا سيبالكو الباب مفتوح ..
أنس :
- عمتو ..
ناديه بنظره تساؤل :
- ايوه يا أنس .. ؟
- عمتو , هو انتى بتحبى ألينا اوى لدرجه تعيشيها فى شقة مها ..؟
- ايوه يابنى معرفش بس دخلت قلبى كده.. وصعبانه عليا بجد .. وحسيت ان ربنا بعتنا لبعض .. علشان نتونس ببعض ..
- أه , هى جميله اوى , وحزينه اوى , ألمنى اوى الحزن اللى فى عينيها ووشها .. حرام والله .
- لاء مش حرام , هى بس ربنا بيختبرها .. وهى لو قويه هتمر المحن , كلنا مرينا بأختبارات , ولازم الصبر عليها , دى الدنيا , كلها رحله .
- ايوه يا عمتو انتى اكبر مثال اقدامى للصبر .
- الحمد لله .. ها فين الاكل ..
- على السفره .
- طيب لما اتصل بألينا بقى .
- لاء ما انا خبط عليها وانا طالعه .. وعرفتها ان الاكل جه .
ناديه بأستغراب :
- خبط عليها .. ؟
- اه , ليه استغربتى يا عمتو , هو غلط ..؟
- ايوه يا انس دى بنت ولوحدها بلاش نضايقها .. علشان متسيبش البيت .. انا قررت اساعدها وبنتى محبش ابنى حتى اللى واثقه فى أخلاقه يخبط على بنت عايشه لوحدها .
- ما هى مدخلتنيش انا قولتلها الاكل جاهز بس
- ولو يا حبيبى ,, خلينا نخلى بالنا فى التعامل علشان هى متضايقش , وتفكر تبعد والدنيا غابه ,, اخاف عليها .. دى غلبانه اوى .. حرام
- ماشى يا عمتو عندك حق .. وخوف من كلمه تمشى .. انا مش هخبط عليها تانى ابدااا .
- ماشى ..


****************************


ألينا بعد ما مسحت دموعها وأخدت القرار الحازم .. بتطلع لناديه .. وأثناء الاكل .. مع نظرات متلاحقه من أنس .. وتجاهل من ألينا وواضح على وشها التفكير ..
ألينا لناديه وبدون رد فعل ولا وجود أنس بينهم :
- انا قررت انزل البيبى ..
ناديه بتبص لانس وبتسيب الاكل من ايديها .. مع صدمه على وش أنس ..
ناديه : أستنى بس يا بنتى بلاش تسرع أنتى عارفه ان معاكى ,, بس لما نشوف حل فى السفاره .. بلاش تتسرعى .. دى روح .. الحل دا يبقى لو أنتى معرفتيش تثبتى من والده ..
ألينا بحزن : ما انا مش هعرف اثبت , وبدل ما انا هجيبه للدنيا , واعذبه معايا .. انا هرحمه وارحم نفسى من الجاى .. وبقهر ووجع لمس قلوبهم.. وربنا يسامحنى ويرحمنى يااااااارب .
أنس : طيب سيبينى اساعدك الاول يا ألينا ..
ألينا بحزم : انا عارفه اللى فيها .. معلش دى رغبتى ..
أنس بحزن : ومش هتزعلى على ابنك .
ألينا بحزم : لاء مش هزعل ,, يمكن بنزوله اموت معاه او اعيش واكفر عن ذنبى ..
أنس بأستغراب : بس دا ابنك .. ؟
ألينا بحزم : بس انا غلط ودى رغبتى ممكن تساعدونى فيها ولا اروح لوحدى ..؟
ناديه بحزن : لاء خلاص يا بنتى هنروح معاكى رغبتك أحنا نحققها ليكى ..
ألينا بحزن : لو سمحتوا هنزل انام .. محتاجه ارتاح شويه .. ولو سمحتى يا طنط .. صديقتى فيرونيا اللى كنت عندها فى موسكو هتنزل زياره ينفع استضفها فى الشقه تحت ولا اشوف مكان تانى .. ؟
ناديه بتلقائيه : انا مش قولتلك انك بنتى وتعملى اللى انتى عاوزاه .. مش عيب تقولى اشوف مكان تانى ..
ألينا بحزن ودموع محبوسه : اسفه والله بس مش عاوزه اضايق حضرتك .
ناديه : لاء يا حبيبتى مش بتضايقينى ولا حاجه , دا بيتك اعملى اللى عاوزاه فيه .
ألينا بسرعه : ميرسى يا طنط .. بعد اذنك .. وبنظره سريعه لأنس .. على فكره انا بشكر ربنا ان عرفت ان الدنيا لسه بخير ..
أنس كلامها لمس قلبه ووجعه اكتر عليها :
- انا تحت امرك والله فى أى وقت ..
ألينا بتسيبهم وبتمشى وأنس لـ ناديه .. هى اللى عاوزه تعمله دا مش حرام .. ؟
ناديه : هو حرام .. بس الحرام الاكبر انها تجيب ولد من غير أب .. حرام ولد يعيش طول عمره ذليل .. وربنا يسامحنى بأقتراحى عليها ..


***********************


بلال ماشى فى الشارع وبيقرب من عماره وبيدخلها ..
بيدخل شقه فى الدور الثانى .. وبيقرب من واحد قاعد على مكتب صغير ..
- لو سمحت ,, انا محتاج ابحث عن واحده هنا فى مصر لسه واصله امبارح .. ؟
الشخص : حاضر .. بس نتفق على التكاليف وعاوز كام واحد يبحث .. وهتدفع اد ايه وقبل دا كله معاك صوره ليها وكل بياناتها .. ؟
بلال بيفتح المحظفه وبحزن بيبص للصوره بألم :
- هى دى .. وانا مستعد لاى تكاليف .. بس تلاقوها بسرعه بالله عليكو ..
- حاضر ان شاء الله .. قولى بقى هى اسمها ايه ومنين من مصر , ومختفيه بقالها اد ايه , وانت تكون ليها ايه .. ؟
بلال بألم : هى اسمها ...............



***************************

أنس بينزل على السلم بألم وبيمر من اقدام شقه ألينا .. بيفتكر كلام عمته .. بلاش تخبط عليها تانى يا أنس .. وغصب عنه خبط بشويش ..
ألينا بتفتح وهى بتمسح دموعها :
- ايوه .. ؟
- انا اسف ان خبط عليكى .. بس حبيت اقولك حاجه علشان مش قادر اشوفك بتعملى كده وتزعلى .. انا مستعد اتجوزك وادى لابنك اسمى .. ولو مش عاوزه تتجوزينى انا برضو هديله اسمى .. ولو لازم زواج علشان الاسم وانتى مش حابه هتجوزك على الورق بس .. انا مستعد اعمل اى حاجه علشان انتى بس تبقى مبسوطه ..
ألينا بأستغراب وكلامه لمس قلبها :
- بجد ممكن تعمل كده .. وتخلينى احتفظ بأبنى .. وبتمسح دموعها اللى نزلت مع كلامه ..
أنس بحب :
- والله ممكن اعمل اى حاجه علشان خاطرك انت بس , واشوفك بس مبسوطه ..
- بس انا ..
- انا مش مستعجل خدى وقتك وفكرى .. وانا تحت امرك فى اى قرار هتاخديه ..
- انا .. بس انت .. طيب ها
أنس بينزل على السلم : انا همشى وهاجى بكره تكونى فكرتى براحتك .. واى قرار انا معاكى فيه ..
ألينا بأستغراب وبصوت عالى يسمعه وهو نازل :
- انت بتعمل معايا كده ليه ..
أنس بحب وبصوت تسمعه :
- علشان انتى قولتى الدنيا لسه بخير .. سلام



وبكده انتهى الجزء الاول وان شاء الله نكمل الجزء الثانى ..


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق