21‏/6‏/2014

شرف أرملة الحلقة الرابعة عشر


بتقعد انعام وهى بتبتسم لناديه : وحشتينى اوى يا ناديه
ناديه بحزن وهى شايفه نظرات سعيد اللى بتلتهم انعام : اخبارك ايه يا انعام .. !
أنعام وهى بتقف : هعملكوا الشاى واجى احكيلك يا حبيبتى .. !
ناديه بتقف بسرعه : لاء انا اللى هعمله , ارتاحى انتى ..
انعام بهدوء : ميصحش يا ناديه انتى ف بيتى ..
ناديه بخبث : يبقى معتبرانى غريبه , ولسه قلبك مرجعش ليا زى زمان نسيتى لما بيتى كان بيتك وبيتك كان بيتى .. ؟
انعام بترجع تقعد على الكرسى : لاء يا حبيبتى دا بيتك ومطرحك وانتى ف القلب زى ما انتى واكتر .

من اوضة انعام واقف منصور ومروه بيسمعوا للكلام ..
منصور بهدوء وصوت شبه معدوم : هو ايه جاب سعيد وايه اللى بيحصل , مش فاهم .
مروه بسعاده ونفس الصوت الهادى : انا بقى فهمت , ربنا ينصر الحق , ربنا ينصرك يا انعام يارب .. !

من مكانها قاعده انعام وسعيد بيقرب منها : انا مش مصدق ان بقيت معاكى وقاعد كده اقدامك وشايفك , اخيراااا يا انعام نولت الرضا .. !
أنعام : وانا كمان يا سعيد والله بعزك بس ليا لوم عليك ..
سعيد بفضول : عليا انا , خير عملت ايه .. ؟
انعام بحزن : خليت الكل يفتكر ان بينى وبينك علاقه وانا اللى قولت انك بتحبنى وهتخاف عليا .. !
سعيد بيتكلم بسرعه : كنت عاوزك تبقى معايا بأى طريقه يا انعام بحبك ومش متخيل اعيش من غيرك , وكنت شايف اد ايه الكل طمعان فيكى , كان لازم اخلى اى حد ميفكرش فيكى ابداااا .
انعام وهى بتبص على اوضتها بتشوف اذا كانو سامعينها ولا لاء وبتتكلم : يعنى انت مستعد تعرف كل الناس ان عمرى ما اديتك ريق حلو .. ؟
سعيد : مستعد اقول ان افتريت وادعيت وعملت البدع بس تتجوزينى يا انعام .. !
أنعام بتقف بقوه : لاء يا سعيد مش هتجوزك وخلاص بقى انت انكشفت ( وبتبص على اتجاه اوضتها اللى بيبص على اتجاهها سعيد يشوفها بتبص على ايه , شاف الباب موارب ووراه خيال ) ..
اتكلم بسرعه : قولتلك اهو يا انعام مستعد اقول اللى انتى عاوزاه واكذب انك مكنتيش مرفقانى بس تتجوزينى .. !
أنعام بصدمه : بتقول ايه يا واطى .. !
سعيد بصوت هامس : انتى عملالى كمين , طيب والله لاندمك ..
انعام بخوف : اتقى الله , ربنا هيجازيك .. !
سعيد بصوا عالى : انا اصلا اللى غلطان ان جيت عندك , انتى مَره حيه صحيح , جيبانى ومعايا مراتى وعماله تقوليلى كلام مش عارف ايه معناه ..
انعام بدموع : انا .. !
ناديه وهى بتظهر من ورا الستاره اللى على طرقة المطبخ وبتقف وهى مش قادره تفهم اللى بيحصل ..
سعيد بيقرب من ناديه : يلا يا ناديه يا غاليه نمشى من البيت اللى مالوش دين دا , دى وليه نواياها قذره زيها ..
ناديه وهى صعبان عليها انعام بتلتزم الصمت ..
بيخرج منصور ومعاه مروه : يلا يا مروه بلا قلة قيمه , انا غلطان ان جيت هنا ..
انعام ودموعها نازله : حسبى الله وكفى هو عالم بيا وبحالى ..
سعيد وهو بيبص لمنصور : الله انت بتعمل ايه هنا ..
منصور بيمشى : يلا يا مروه من هنا بلا قرف ..
مروه وهى قلبها موجودع علشان انعام مش قادره تعرف ايه اللى
المفروض تصدقه .. بتمشى ورا منصور بحزن ..
بيمشى الجميع وبتقعد انعام بكل اسى وقهر ( الحركه اللى كانت
هترجع بيها كرامتها هى كانت سبب إلمها وحزنها وشك الناس
وتأكيد لكلام كلب زى سعيد وتشكيك ف سمعتها ..
إلهام وهى بتخرج من اوضتها وعينيها كلها دموع : ليه يا ماما ليه
.؟؟
اميمه وهى واقفه ببرائه مش قادره تفهم اى حاجه , غير ان مامتها
وحشه .

*****************************************************

سعيد وهو متضايق بيمشى وجمبه ناديه ..
ناديه ماشيه بصمت وهى متضايقه ..
سعيد بتفكير : لو مكنتش اخدت بالى دلوقتى منهم كان هيبقى شكلى
ايه .. !
- اه يا أنعام منك اااااااااااه , قلبى معاكى ومش راضيه ابداااا بيه لو بس ترضى وانا اعيش خدام ليكى هعيش بس ليكى اسعدك واعملك كل اللى نفسك فيه , ممكن حلمى بيكى يتحقق يوم ممكن .. ؟

ناديه وهى قلبها بيألمها بتفتكر كلامها مع انعام ..
"فلاش باك"
الو ..
ناديه : الو مين .. !
انعام بطيبه : انا انعام يا ناديه ..
ناديه بعصبيه وهى بتبص لسعيد اللى مش منتبه ليها : عاوزه ايه ..؟
انعام : معلش يا ناديه تعالى مع جوزك , هتعرفى حاجات لازم تتعرفيها , بس بالله عليكى تعالى ..
ناديه : .......
انعام بترجى : وحياة ولادك يا ناديه تعالى وحياة اللى نفسك تشوفيه وتفرحى بيه تعالى .
ناديه بحزن : ماشى ..
- هتيجى بجد .. ؟
- ماشى ..

بترجع ناديه للواقع ( ياريتك يا انعام ما عملتى كده , ياريتك ما قولتى تعالو , شكلك بقى ايه يا مسكينه دلوقتى , متعرفيش ان سعيد دا زى الحيه "وبتبصله وهو ماشى جمبها" يلدع لدعته والقبر مسكينه يا انعام ربنا يقويكى وياخده بقى يارب , يارب ريحنى منه بقى يارب ..

*************************************************

منصور وهو بيدخل بيته ومعاه مروه وبكل عصبيه : بقولك ايه اللى اسمها انعام دى لو شوفتيها ماشيه من شارع تمشى من الناحيه التاينه , سمعانى .. ؟
مروه : اهى بس يا منصور والله سعيد دا كذاب , اكيد حس بوجودنا .. !
منصور بصوت عالى جداا : بقوووووووووووولك ايه خلصنا لو كلمتى الست دى تانى انتى طالق وبالتلاته يا مروه ويلا هغووور من هنا بدل ما اتنرفز اكتر ..
مروه بخوف بتسكت تماماً .....
بهاء بيخرج من اوضته على صوت الباب وهو بيتقفل جامد جدااا : فى ايه يا ماما .. !
مروه بدموع : هحكيلك يا بنى هحكيلك .

***************************************************

واقفه إلهام وبكل دموع بتقرب من انعام : ليه يا ماما بتعمل فينا كده ليه .. !
انعام بدموع : كنت فاكره ان برُد ليكو وليا اعتبارنا , بس طلعت بضيع اى حق ليا , منك لله يا سعيد , حسبى الله ونعم الوكيل فيك ..
إلهام : احنا خلاص مبقاش لينا قعاد ف المنطقه دى خلاص , وصحيح لو ف اى عريس متقدملى غنى مهما كانت ظروفه انا موافقه عليه ..
اميمه وهى واقفه تبص عليهم وبتسمع كلامهم : ماما انتى ليه بتعيطى يا ماما .. ؟
انعام بتبص عليهم هما الاتنين وبتكمل دموعها وبتتجه بخطوات حزينه مكسوره لاوضتها وبتدخل وبتقفل عليها ..

اميمه بدموع : ماما بتعيط ليه يا الهام , ماما بتعيط ليه , انا خلاص مش مخصماها بس بلاش تخليها تعيط ..
إلهام بدموع : خلاص ماما ضيعتنا يا اميمه , ضعنا .. مبقتش عارفه ايه الصح وايه الغلط , انا ازاى اعيش حياه كده الشك فيها هو سيد الموقف , انا خلاص تعبت من الطفوله وانا شاكه بس جالى وقت واتأكدت ان ماما كويسه بس رجعت تانى رجع الشك جوايا رجع الالم , رجع الوجع , ليه بس داا كله بيحصلنا احنا بالذات , ياريتك يا بابا عشت , ياريت ماما كانت شكلها وحش , ياريتك ما كنتى جميله ..... وبتسيب اميمه واقفه وبتقوم تدخل اوضتها تكمل دموعها وألمها ..

*****************************************************

بهاء وهو بيسمع بذهول ..
مروه بدموع : وسعيد المفترى قال ان كل الكلام دا بعد ما كان خلاص اعترف , غير كل كلامه , انا متأكده انه حس بينا ..
بهاء بألم : غلبانه اوى طنط انعام ..
مروه بحزن : الغلبان فعلا ولادها , يا حبايبى كانو واقفين واحنا ماشيين وعينين الهام كلها دموع .. ولسه اللى هيسمعوه , سعيد دا مش هيسيبها ف حالها ابدااا منه لله بجد ..
بهاء : بس احنا المفروض عارفين انها كويسه يا ماما المفروض نساعدها , حرام .. !
مروه : لاء يا بهاء ملناش دعوه , باباك حلف عليا بالطلاق , عمره ما عملها الله يسامحه ..
بهاء بحزن : بس يا ماما حرام بجد حرام .. الهام بجد يصعب عليا ألمها دا , لازم تحس اننا مصدقين مامتها .
مروه بحزم : انسى إلهام تماماً يا بهاء خلاص بجد انتهت من حياتنا , مينفعش خلاص .
بهاء بألم : بس يا ماما .
مروه بدموع : بالله عليك يا بنى ما تفتح سيرتهم تانى اقدام بابا ابداااا , انا مش ناقصه وجع قلب ..
بهاء بحزن : انا مش قادر انساها يا ماما , مش قادر اتخيل ان ممكن يبقى ف حياتى غيرها .
- يبقى نخطبلك وتنسى , اكيد لما تنشغل بغيرها هتنساها خالص .
- لاء يا ماما مستحيل , دا حب عمر .
- اسمع منى يابنى ومتتعبش قلبى , مفيش اسهل من النسيان نعمه ربنا ادهالنا , بس يكون عندنا استعداد ننسى اللى يألمنا .. !
- انسى ايه بس يا ماما , انتى مش قادره تتخيلى هى بالنسبالى ايه ..
- بكره تنساها يا بهاء اسمع منى , وبكره تفتكر كلامى .
- افتكر , بكره تفتكرى يا ماما اد ايه هكون تعيس لو بقيت مع اى حد غيرها .
- بهاء خلاص بقى يا بنى سيبنى دلوقتى انا اعصابى تعبانه اوى وموجوعه اكتر علشان انعام سيبنى .
- الوجع هتقوليلى عليه ..
- يااااااااه , ارحمنى بقى .



بعد يومين قاعده هناء مع داليا ..
داليا بفضول : ايه يا هناء مفيش اخبار عن انعام وبنتها , مش هنحضر الخطوبه .. ؟
هناء بحزن : مفيش يا هانم خطوبه محصلش نصيب .. !
داليا بأهتمام : ايه دا غريبه مش كانت انعام بتقول البنت فرحانه والولد بيحبها من الصغر .. !
هناء بحزن : عارفه يا ست داليا هى انعام دى وبناتها اللى الغلب قال لازم اشربهم منى لحد ما يموتوا ويرتاحو منى مفيش مفر من غلبى غير الموت ..
- يا ساتر يارب ليه بتقولى كده .. !
- اهو غلبانه دا انا روحتلها امبارح بليل وانا راجعه من عند حضرتك لقيتها بتعيط ومش راضيه تقابل حد وعرفت انها .......
- ايه .. ؟
بيقاطعهم صوت ساهر وهو ماشى بيحسس على الاماكن حواليه لحد ما وصلها : ماما .. ؟
هناء بفرحه : ساهر حبيبى , ايه المفاجئه دى اخيرااا وحشتك سبت اوضتك وجتلى .. ؟
ساهر بأبتسامه وهو بيقرب من صوتها : يا ماما كنت بخلص روايه جديده حلوه ..
هناء بطيبه : عقبال يااارب نعملك العمليه ويرجعلك نظرك وبدل ما بتحسس يبقى قراءه بجد ..
ساهر بأيمان : مش معترض والله يا ماما , اكيد ربنا ليه حكمه , واكيد بيحبنى علشان كده عاوزنى اكون بدون ذنوب وادخل الجنه من غير حساب ..
هناء بدموع وبصوت بيحاول يدارى حزنها : يا حبيبى انت لازم تتحب , وبكره تتجوز وتخلف وتفتح وتشوف وتعيش حياتك كلها بسعاده وبرضو هيفضل ربنا يحبك علشان انت عمرك ما اعترضت على حكمه ..
- الحمد لله , فين هناء مش سامع ليها صوت ليه لسه زعلانه منى .. ؟
هناء بزعل : بصراحه اه , انت كل شويه تقوم فيا كده .. !
ساهر بحزن : انا اسف انتى عارفه ف حالتى دى مبكنش حاسس بنفسى ومش بحب حد يشوفنى ..
هناء بحزن : بخاف عليك والله باجى اجريلك ..
داليا بتقاطعهم : خلاص بقى هى هناء تقدر تزعل منك , يلا يا هناء كوبايتين عصير حلوين من ايدك يلا ..
هناء بفرحه : حاضر من عينيا ..
داليا بحب بتقرب من ساهر تمسك ايده : عامل ايه يا حبيبى ..
ساهر بطيبه : الحمد لله يا ماما , مبسوط ومزاجى حلو طول ما انتى كويسه ..
داليا بدموع : ربنا يخليك ليا ويرضى عنك ياااارب .
ساهر بحب : كفايه الدعوه الجميله دى ياريتنى خرجت من بدرى .
داليا : ههههه يا قلبى انت ..

*****************************************************

لمياء بحده وناصر بيلبس هدومه : يعنى ايه انت عاوز تعيش ف هدوء .. ؟
ناصر بعصبيه : يعنى مش كل يوم بمزاج وحال , ترجعلا تانى مراتى الطيبه الحنينه , اصل بجد انا خلااااص مبقتش قادر ..
- شكلك شايفلك شوفه يا ناصر .
- انا , حرام عليكى , كل دا علشان بقولك عاوزك ترجعى زى زمان .
- طبعا هو يعنى انا اتغيرت ومبقتش عجباك بقى .
- ناصر : لاء كده كتير بجد انا مبقتش قادر استحمل الحياه دى , بقت حاجه لا تطاق ..
لمياء : شوفت انك شايف حد تانى وتلاقيك هتموت وتخلف , صح .. !
ناصر بحزن : يا شيخه حرام عليكى , دا كل اللى انا عاوزه اننا نعيش ف هدوء ايه اللى طلبته اكتر من كده علشان ثورتك دى .. !
لمياء : وانا مالى يا ناصر , ايه عدم الهدوء اللى انت عايشه , دى حجه واهيه لمجرد انك تعمل مشكله ونسيب بعض انا عارفه , على العموم براحتك , انا مقدرش اغصبك تعيش معايا غصب عنك ..
- لاء بجد انا تعبت .
- بأيدك ترتاح , طلقنى يا ناصر واتجوز وعيش حياتك .
- انا همشى يا لمياء وصدقينى مش هرجع غير لما تقعدنى مع نفسك وتراجعيها .
- هستنى ورقة طلاقى يا ناصر .

بيمشى ناصر وهو متضايق من غير ما بيرد عليها ..
لمياء بتبص عليه وبتبكى .............

**************************************************

بتمر الايام كلها اوحش من بعضها ..
انعام دايما حابسه نفسها ف بيتها مبتخرجش غير كشف على اميمه وتوديها المدرسه وتجيبها وترجع تحبس نفسها ف اوضتها ..
إلهام مكسوفه تشوف حد , وكل لما بتمشى بتحس ان كل الناس بتشاور عليها وبتقول بنت الست مش كويسه اهيه ..
بهاء دايما حزين ومنصور صمم انه اخر الاسبوع لازم يروحو يخطبوا شيماء ..

إلهام فى اوضتها بتحاول تخلى كل تركيزها ف مذاكرتها بس للاسف اغلب الوقت بتفشل ..
بتسمع صوت تليفون البيت بيرن ..
مره واتنين وتلاته ومحدش بيرد .. قررت تخرج ترد ..
بتخرج من اوضتها ترد ..
ألو .. ؟
صوت غريب بيرد : الهام معايا .. ؟
إلهام : ايوه مين .. !
الصوت بشويش : مامتك اللى موتت باباكى , كانت على علاقه بسعيد وموتوه سوا علشان يتجوزو , مامتك قاتله , قاتله , قاتله ...
إلهام برعب : انت مين ...........................

****************************يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق