21‏/6‏/2014

شرف أرملة الحلقه الثانيه

أنعام بتكمل : مممم طيب ما يقف احنا مالنا بيه ..
إلهام بعصبيه : ماما الراجل دا مبحبوش ابدااا ..
أنعام بطيبه : مين سمعك , ازاى التعبان دا جوز ناديه السكره دى .
إلهام بنظره منفره : ماما انا بكرهه اوووى بجد , ولو مراته هتكون سبب يجيلنا ابعدى عنها , ماما الراجل دا مش عاوزه اشوفه فى بيتنا تانى ابداااا .
أنعام بأستغراب : انتى غريبه اوى مالك يا حبيبتى .
- قوليلى طيب وبس يا ماما , ريحينى , انا هنسى اى شئ بس ميكونش لينا علاقه بيه تانى
- تنسى ايه ..!
- ماما قوليلى مش هيدخل بيتنا تانى ..
- مش هيدخل بيتنا تانى يا حبيبتى , خلاص متقلقيش ..
- دا وعد .. ؟
- وعد .
بتحاول بتبسم ببراءه وتنسى حتى لو مامتها غلطت المهم مش تتكرر وراحت اخدت الشنطه اللى فيها الطرحه : ماما , انا جبتلك الطرحه دى .
الام بأبتسامه : الله جميله اووى يا إلهام , بس شكلها غالى ليه كلفتى نفسك كده .. ؟
- ماما , انا اجيبلك الدنيا كلها .. بس انتى تبقى مبسوطه بس ..
- ربنا يخليكى ليا ..
- طمنينى على أميمه .. ؟
- تصدقى نايمه من ساعة ما مشيتى شكل الدكتور كان عنده حق , كان جوع ..
- طيب الحمد لله , انا جعانه بقى
- طيب يلا هدخل اجبلك الغدا ..

*******************************************

قاعده انعام وشايله على ايديها أميمه بترضعها ..
بتكلمها بحزن : حبيبتى يا أميمه , ملحقتيش تفرحى بأبوكى ولا تشوفيه , يا حبيبى كان بيحلم انك هتبقى ولد يشيل اسمه , بس يشاء ربنا يموت وهو على أمله , واجيبك بعد موته بشهر .. ملكيش نصيب تشوفيه ولا تفرحى بيه ..
أميمه ببرائه بتبعد الببرونه من بوقها وبتضحكلها ..
أنعام بتبتسم لابتسامتها : يا روحى انتى عمرى ما هخليكى لا انتى ولا إلهام تحسوا نقص الاب ابدااا هاعيشلكو وبس , وربنا يرحمه عبدالله سايب اللى يكفى ويفيض ..
لحظات وبتسمع صوت الباب بيخبط ..
بتسيب أميمه على السرير وبتخرج تشوف مين وبصوت عالى للى بره يسمعه : مييييين ..؟
صوت رجالى : انا يا ام إلهام ..
انعام بخوف : انت مين .. ؟
- انا سعيد , جاى اطمن عليكى وع البنات .
- متشكرين , بس معلش مش هعرف افتحلك وانا لوحدى ..
- ليه بس , محدش شايفنى افتحى .
- امشى لو سمحت من هنا وبلاش فضايح .
- افتحى بس , انا بحبك , وعاوز اتجوزك واكون اب لبناتك
- وانا مش هتجوز ابعد عنى بقى .
- افتحى بس
- مش هفتح , يلا امشى
- ماشى يا انعام , بكره تندمى
- اندم أندم , امشى من هنا بدل ما اقول لمراتك عليك والله
- ماشى يا انعام ماشى .

بترجع انعام اوضتها تشيل أميمه علشان تبطل بكا ..
وفى اوضتها قاعده إلهام بتذاكر , مش سامعه اى حاجه من اللى حصلت بره ..

********************************

بتمر الايام يوم ورا يوم .. كل يوم حد بيتقدم لأنعام يتجوزها .. حد يتراخم عليها .. وكل جيرانها وقرايبها بيقنوعها , انها لازم تتجوز ..
بيدخل أخو عبدالله الكبير
رشدى : ازيك يا أنعام .
أنعام بحذر : الله يسلمك , انا كويسه الحمد لله .
- والعيال ازيهم , هما فين ..
- أميمه نايمه , وإلهام بتذاكر .
- طيب كويس اننا لوحدنا .
- ليه .. !
- انا جاى بصراحه , اقولك انك مينفعش تفضلى من غير راجل كده , وانا هتجوزك وانا اولى بلحم ولاد اخويا .
- ومين بس يا ناس بيقول ان عاوزه اتجوز بس ..
- حلاوتك , وطمع الناس فيكى , وكل يوم اسمع حد بيفكر فيكى , لاء بقى انا اولى بلحم اخويا وفلوسه كمان .
- ومراتك .. ؟
- هتبقوا انتوا الاتنين .
- هتقولها يعنى ..؟
بأرتباك واضح : اا اه هقولها مقولهاش ليه يعنى .. !
أنعام بأنكسار : طيب كلمها اسألها (يااارب تكلك يابعيد , عارفه انك هتموت احسن , ربنا يقويها عليك كمان وكمان ) .
- لاء انا هبقى اسألها بينى وبينها .
- طيب يا رشدى يا خويا اسألها ولوهى جت معاك , انا هوافق ..
- يا بنت الحلال ليه نشوفية الدماغ دى , ما تخلينا نتلم واهو احاجى عليكى وعلى ولاد اخويا , من غير وجع دماغ.
- لاء امينه لازم تعرف انك عاوز تتجوزنى ..
- طيب يا أنعام , ماشى .
- ما انت قاعد يا رشدى .
- لاء متشكرين
- مش هتشوف البنات .. ؟
- لاء مش هشوف حد , يلا ادينى عملت بأصلى واتنازلت عن نصيبى ليهم , ياريت تفكرى , وان انا احسن من غيرى .
- اكيد لو فكرت مفيش أحسن منك ..
- ماشى يا انعام مع السلامه .
- ابقى سلميلى على أمينه وعلى ولادك .
- طيب ..

بيمشى رشدى وبتقعد أنعام بخوف .. لحد امتى بس هفضل كده , محدش هيسيبنى اربى ولادى وف حالى .. ياااارب انت القوى يارب.
بتخرج إلهام من اوضتها : ماما
أنعام بتمسح دموعها بسرعه وبتتلفت لها : ايوه يا حبيبتى .. ؟
- تعالى نسيب البيت ونمشى من الحته دى يا ماما ..
- ليه يا إلهام .. ؟
- علشان الناس الوحشه اللى كلها عاوزه تاخدك مننا دى .. ؟
- يا حبيبتى لو هربت هفضل طول عمرى هربانه ..
ببرائه وعدم فهم : نهرب , مش مهم .
- بس انا هنا اقدر اوقف كل واحد عند حده , عارفه الناس وحفظاهم , انما مكان جديد بأفكار جديده , مش هقدر ..
- ماما اوعى تتجوزى سعيد يا ماما اوعى ..
- انا مش عارفه ايه حكايه سعيد دا معاكى يا إلهام وليه خايفه منه كده ..
- مش خايفه يا ماما , انا خايفه تحبيه وتبعدى عننا .
- عمرى ما ابعد عنكو , بعد عبدالله انا عمرى ما أحب حد ف حياتى ابدااا .
- اه وحياة ربنا يا ماما بابا حبيبى حرام .
انعام بدموع : الله يرحمك يا عبدالله.

************************************************

فى سوبر ماركت منصور قاعد هو والمكوجى بيشربو سجاير ..
منصور بياخد نفس وبيطلعه : اه يا وليد هتجنن , مش عارف حتة القشطه دى هتلين امتى بس ..
وليد بيضحك : شكلها معششه فى دماغك اوى يا منصور .. ؟
- يا لهوووى الا معششه دا انا لو مطولتهاش هيجرالى حاجه , ومسيرها تحتاج راجل فى حياتها واكيد مفيش احسن منى .
- يلا ربنا يجعلها من بختك ونصيبك .
- يارب .
بيعدى من ادامهم سعيد .. سلام عليكم
منصور ووليد : وعليكم السلام يا ابو السعود , بقولك ايه ما تيجى تقعد معانا تشربلك سيجاره .
سعيد بيقرب منهم وبيشد كرسى يقعد : نقعد , عاملين ايه ..
وليد بضحك : منصور هيموت ع انعام يا سعيد .
سعيد بضيق : تموت ايه يا عم متموتش طبعا , بس دى ست متنفعكش .
منصور بأنتباه هو ووليد : دى متنفعنيش اومال الغفر اللى عندى اللى ينفعونى .. !
سعيد : صدقنى غفر بس محترمين , عارف تقفل عليهم ومطم
منصور : تعرف عنها ايه يا سعيد .. ؟
سعيد بخبث : يا عم ربنا امر بالستر بقى .. !
منصور : انت بتقول ايه , امر بالستر , لاء بقى لازم تقولى تعرف عنها ايه ..
سعيد بصوت هادى : بس يبقى سر بينا .. ؟
منصور ووليد : اه قول بقى , يلاااا ..
سعيد بتفكير سريع : دى كانت .................

******************************* يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق