26‏/2‏/2013

نادينى ... الحلقه الاخيره

الحلقه الاخيره
.............

اسامه قاعد على كرسى فى مكان الانتظار فى المكتب بترجعله السكرتيره اتفضل استاذ معتز فى انتظارك

اسامه بيقوم يقف من هنا وايده فى اتجاه مكتب معتز

ايوه انا مع حضرتك

اسامه بيدخل سلامو عليكو

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته انا اعرف حضرتك صح

ايوه بس انا مش شايف استاذ مصطفى

معاه عملا هايخلص ونبلغه بوجود حضرتك

طيب وبيقعد اسامه على الكرسى اللى اقدام المكتب 

ايوه اتفضل بس الاول انا اعرف حضرتك منين شكلك مش غريب عليه

انا دكتور اسامه اللى كنت دكتور مساعد ومشرف على حالت مدام نادين

معتز بلهفه نادين وقام من على مكتبه وراح قعد اقدامه وبصوت اوطى طيب متعرفش هيا فين عايشه ماتت

يهمكوا يعنى

معتز بحزن والله شكلك فاهم غلط والله يا بنى ماحد يعرف عن موضوع انها كانت عايشه وقالو ماتت

ازاى ومدام سوزى هيا اخر حد كان عند الدكتور قبل صدور نقلها

والله هيا عملت كدا وكلنا منعرفش

وحضرتك عرفت ازاى

وهيا بتموت اعترفتلى بكل حاجه وشيلتنى ذنبها ربنا يسامحها

يعنى انتى معلوماتكوا ايه عن نادين

كل معلوماتنا انها ماتت ودفناها الله يرحمها

بس هيا عايشه

بجد عايشه بجد

اه والله

طيب هيا فين ومجتش لنا ليه

هيا راحت الفيلا وعرفت ان مصطفى ولبلى اتجوزا اتصدمت وحست انهم بعوها

لاء والله هما فكرينها ماتت

ما انا خلاص فهمت بس ليه مدام سوزى تعمل كدا

كانت خايفه على ابنها عاوزاه يتجوز وعاوزه تشوف ولاده
هيا عارفه اد ايه كان بيحبها خافت عليه وهوا مستنيها تفوق
وبيدبل اقدامها الله يرحمها ويسامحها خلاص ميجوزش عليها غير الرحمه

بس انا عاوز اشوف نادين

بس هيا حلفتنى انكوا متعرفوش

لاء متخافش والله مش هاعرف حد غير لما اشوفها واحكيلها كل اللى حصل

ماشى

خلاص تعالى دلوقتى نروحلها لو تحب

ماشى اتفضل

....................................................................................
معيد زى القمر بيقف وبيشرح وعينيه على بنوته اموره اوى قاعده فى البينج الاول

بيخلص المحاضره وبيطلع على مكتبه 10 دقايق وبيتدخل نفس البنوته

صباح الخير يا دكتور

صباح النور يا انسه ها عاوزه حاجه

ههههههه يا دمك

انتى ازاى تتكلمى معايا كدا

مصطفى انا خلاص قولت لمامى وبابى ووافقوا يقابلو طنط
وعمو النهارده فى الكافيه اللى احنا بنشوف بعض فيه

بجد يا حبيبتى

ايوه والله بجد

طيب الساعه كام

الساعه 7 كويس

كويس اوى يكون خالو عدى علينا ونيجى بقى

ماشى

ماشى هامشى انا بقى وهاتوحشنى على فكره

وانتى على فكره خلى بالك من نفسك ماشى

حاضر

.............................................................................................
مصطفى وليلى قاعدين الوقت اتأخر اوى

يا بابى زمانهم جايين

لاء ميصحش كدا على فكره

نادين بفرحه اهم

نادين بتجرى على مصطفى  وليلى ومصطفى بيقفوا وبيبتسموا

لخظات والابتسامه واتحولت لدهشه

نادين واسامه بيقربوا منهم العيون بتتقابل ونادين بتقف مصدومه

اسامه يلا نمشى

ليلى بصوت عالى نادين

نادين بدموع ليلى بتجرى ليلى ونادين وبيخدوا بعض بالاحضان حبيبتى يا نادين انا مش قادره اصدق

ليلى

انتى عايشه ازاى وكنتى فين

عايشه يا ليلى وكويسه الحمد لله

مصطفى مكانه مش بيتحرك مش قادر يصدق انه شايف نادين بجد

ليلى بتاخد نادين من ايديها تعالى يا حبيبتى اقعدى

وبيقربوا من مصطفى اللى مبيديش اى رد فعل

ليلى بدموع فى عينيها نادين يا مصطفى مش هاتسلم عليها مش وحشتك نادين عايشه يا مصطفى

نادين ومصطفى الصغيرين واقفين مكانهم مبيتحركوش مش فاهمين ايه اللى بيحصل بس بيحاولوا يستوعبوا

مصطفى بدموع لما افهم اللى انا فيه دا انتى كنتى فين وبيشاور على اسامه ومين دا وعينيه على مصطفى وابنك ازاى
وازاى قدرتى تعيشى بعيد عنى طول الفتره دى ها انطقى كنتى فين

ليلى مقدره موقف مصطفى ومش زعلانه من انفعاله ولا شوقه لنادين لانها اكتر واحده
عارفه حبه ليها وعارفه اد ايه كان صعب عليه ان عايش من غيرها وانها عمرها
ماملت فراغ نادين فضلت تسمع وهيا صابره اوى

نادين بدموع هاخكيى كل قصتى

مصطفى ونادين بيقربوا وبيقعدوا والكل بيجتمع على التربيزه وما فيهم اسامه بس قعد بعيد شويه

هابدأ بأمر مامتك دخولى مستشفى تانيه وبأجراء كل اللازم بأنى مت
ومحدش كان واقف جنبى غير اسامه فضل جنبى لحد ما فوقت وصبر عليه
عارفه يا مصطفى انك ملكش ذنب ولا انتى يا حبيبتى عذراكوا والله
ما انتوا كنتوا هاتعرفوا منين ان انا عايشه وبعدين انا خرجت من المستشفى
كنتوا انتوا اتجوزتوا خلاص وشوفتكوا مره وكنتوا سعدا الحمد لله
بعدت بس جه وقت عاوزه اطلع اوراق ليا وبصراحه اسامه فضوله
كان نفسه يعرف ايه اللغز اللى فى حكايتى خصوصا انك تعبت يا مصطفى
بعد نقلى لمستشفى تانيه فكان شاكك انك متعرفش حاجه
وجه لعمو معتز واتكلم معاه وحكاله كل اللى حكتهولكوا دا

بابا كمان كان يعرف

لاء حرام عمو معتز طنط اعترفت قبل موتها متظلموش

طيب ومقاليش ليه

اكيد كان خايف عليك يا مصطفى عمو اصلا مكنش يعرف انا عايشه ولا ميته

احد ماجالى وفضل يحضن فيا بصراحه لحد اخر يوم فى عمره الله يرحمه كان بيسأل عليه

ومحسسنيش ان بابا مات

يعنى عرف انك عايشه ومقليش

هاحكيلك مقابلتنا

فلاش باك

اسامه بيتصل على نادين من الموبايل

الو ..ايوه يا نادين..لو سمحتى انا طالع عدك دلوقتى..ايوه موضوع ضرورى معلش ..ماشى

اسامه بيدخل ومعتز بيظهر على الباب

نادين بفرحه عمو معتز وبتجرى تدخل فى حضنه

حبيبتى يا بنتى

نادين بندم بتبعد عنه ليه يا اسامه قولتله مش انا حلفتك

كدا يانادين مش عاوزانى اعرف طريقك

ايوه ومش عاوزه اى حد يعرف

طيب نتكلم الاول

نتكلم فى اى انا بس عاوزه اعرف ليه عملتوا كدا

والله ما عملنا حاجه

وحكى معتز عن كلام سوزى

يعنى طنط السبب

ايوه يابنتى ادعيلها ربنا يسامحها

ربنا يسامحها يا عمو

يعنى اختى ومصطفى مباعونيش

لاء يابنتى والله مصطفى اتجوز ليلى علشان يحميها من عمك بس

يا حبيبى يا مصطفى بيحميها وبيقف جنبها حتى بعد ما مت

انا زعلانه اوى ان شكيت فيهم

بس انا عندى خبر

ايه هوا يا عمو

ليلى حامل لسه عارف من ساعات

نادين بتقعد على السرير حامل

ايوه يا بنتى انا اسف بس هما للاسف جوازهم دلوقتى باطل

ليه

لانك عايشه مينفعش يجمع بين اختين

ما خلاص انا ميته يا عمو واتوسل اليك ماحد يعرف ان عايشه مستحيل اخربلهم حياتهم ساعدنى ارجوك

وانتى يا بنتى دى حياتك انتى وراحت منك

وانا الحمد لله راضيه المهم يكونوا مبسوطين وانا ربنا يصبرنى

بس لو سمحت يا عمو عاوزه منك طلب

اتفضلى يا حبيبتى

عاوزه اوراقى عاوزه يتثبت ان انا عايشه

صعب لازم يطلعلك تصريح بتحليلى الدى ان ايه وهايأمروا بفتح المقبره اللى المفروض فيها جثتك والكشف عليها

يااه كل دا وحضرتك مينفعش تعملى كل دا يا عمو

لاء مينفعش لازم تبلغى واكيد هايبلغوا جوزك علشان يتعرف عليكى

لاء خلاص انا اعيش من غير اسم ولا انى اظهر فى حياتهم ابوظهلهم

طيب انا عندى حل

الحقنى يا عمو

اطلعلك اوراق مضروبه بأسم حد تانى بس مش بيكى

ماشى يا عمو واللخ مش هاتفرق كتير

خلاص سيبى الموضوع دا عليه

وطلع من جيبه مبلغ كبير واداه لنادين

نادين بدموع لاء يا عمو شكرا

شكرا ايه انتى بنتى ودا واجبى عليكى وكل شهر ليكى مبلغ عندى

شمرا يا عمو انا هاشتغل

ولو هاتشتغلى بردوا هاتاخدى

ماشى

وانتهت المقابله وعمو خلصلى الورق زجبهولى ومن يومها انا نادين فى الحقيقه
واسماء على الورق

مصطفى بنظرة شك لمصطفى الصغير واسامه واتجوزتى

انت ناسى ان انا مراتك يا مصطفى

لاء طبعا

ومصطفى ازاى طيب

مصطفى دا حياتى كلها وبيقرب منها يبوسها من خدها

انا اشتغلت وتعبت فتره طويله اوى فى المستشفى مع اسامه
 وكان يوم ضايع يعتبر بس لما كنت برجع البيت كنت ببقى وحيده
حزينه دايما افتكر اللى فات وابكى وابقى نفسى اجيلكوا
اترمى فى حضن اختى بس كنت بتراجع بخاف ادمرلكوا

حياتكوا فا كنت بدبل كل يوم عن اللى قبلوا

وانا فى المستشفى جالى مصطفى حبيبى وهوا ولد عنده حوالى 7 سنين
فى حادثه عربيه الاب والام ماتوا وهوا كان وحيد ودموعها تزيد

كنت كل يوم استنى حدمن اهله يسأل عليه ابداً

ليوم جم جماعه اكفال اليتيم علشان ياخدوه بأمر من البوليس

فضل يبكى ويصرخ ويحضنى ويقولى متسبينيش يا ماما

ياااه اد ايه الكلمه دى زلزلتنى واثرت فيا

فضلت يومين تعبانه نفسيا بسببه

واسامه اقترح اننا نزوره واكيد لما اشوفه مبسوط هارتاح شويه

روحت شوفته قاعد فى جمب حزين رغم صغر سنه تحسه انسان كبير

اول ما قربت منه وناديت عليه جرى عليه ويعيط وانا اعيط معاه

اسامه اقترح نكفله بس مكناش عارفين الاجراءات

وبردوا ربنا يخليلى عمو معتز هوا اللى خلص كل

حاجه فى  وقت صغير وبقى مصطفى معايا دايما

مصطفى .. وازاى عرفتى تغيرى اسمه لمصطفى

مغيرتش هوا فعلا اسمه مصطفى فى شهادة ميلاده

بس دى كل حكايتى وابنى بيحب بنتكوا موافقين ولا لاء

مصطفى بحزن طيب واسامه بيمثل ايه فى حياتك

نادين بأبتسامه حنينه لاسامه اسامه احن انسان فى الدنيا

مثلى الاب والاخ والصديق وحاليا الحبيب

مصطفى بصدمه حبيب

نادين بتجاهل لمصطفى ايوه اسامه عاش علشانى وبس

عمره ما طلب منى حاجه دايما كان الحما ليا ولابنى

عمره ماحسيت بخوف وهوا معايا

كفايه استحملنى كل العمر دا من غير ما يكل

وحرم نفسه من حاجات كتير

يكون اب وزوج وحبيب لانسانه حقيقيه تعيش علشانه

بس هوا عاش علشانى وعلشان سعادتى وبس

وعلى فكره يا مصطفى ياريت تطلقنى لان حرام وهاترمى اليمين بس لان دا بينى وبينك
وبين ربنا لكن نادين مش بقلا ليها وجود خلاص فى الاوراق الرسمي

"ليلى" ليه يا نادين اثبتى انك عايشه

اثبت ايه خلاص يا ليلى انا مش عاوزه حاجه من الدنيا

ياريت بس يا مصطفى ترمى عليه يمين الطلاق انت جامع بين اختين

مصطفى بحزن مش

بابا حقق لطنط امنيتها

حبيبتى يا نادين عروسه زى القمر عرفت تختار يا مصطفى

لاء وطلعت بنت اختك كمان يا ماما

نادين بتقوم وبتجيب اسامه وبيقعدوا  كلهم قريبين من بعض ها هنقرأ الفاتحه امتى

مصطفى بيبص لنادين نفسه كل اللى عايشه دا يطلع كابوس

ليلى ماسكه ايد نادين وبتبوسها من خدها كل شويه حبيبتى يا نادين

اسامه بيقرب من نادين هاقوم امشى انا

لاء يا اسامه مش هاتمشى غير معايا من حقك بعد كل السنين دى عطاء.... اعطيك انا شويه

 ماشى

مصطفى كل شويه نظراته على ليلى واضحه اوى بس كل ما يبص لنادين الصغيره
المه بيهدى ويفرح للفرحه اللى واضحه على وشها

..........................................................................................
نادين ومصطفى فى الكوشه وايديهم متشابكه

اسامه مع نادين ونادسن ايديها فى ايد اسامه وبيضحكوا وعينيهم على مصطفى الصغير

اسر  خال العروسه بيقرب من اخته نادين وبيبوسها

فين ماما يا اسر تعبانه يا والله مقدرتش تيجى معاياا

سلامتها هانعدى عليها واحنا راجعين ان شاء الله مش كدا يا اسامه

اللى تشوفيه والله مدام عزه مش قادر انسى مقبلتها وفرحتها بيكى يا نادين لما شافتك كأنها امك بجد

ايوه فعلا ست طيبه اوى انا زعلت شويه بصراحه لما عرفت بس مقبلتها وان اشوف ليا اخ زى القمر كدا

حاجه كويسه لاء وست وفيه اوى شوفتى ليلى حكتلك على عمك ايه

ايوه بصراحه هربت من كل الدنيا علشان تعيش على ذكرى بابا وعاشت فى الخفاء

الله يكرمها ويعوض صبرها خير فى اسر ان شاء الله
....................................................................................
ليلى ومصطفى عايشين بس ظهور نادين اظهر فجوه كانت ليلى دايما

بتحاول تداريها وعارفه ان مصطفى كل اللى بيشغله فى الحياه

دلوقتى نادين الصغيره ازاى يسعدها وبس

...........................................................................
بينتهى الفرح على وداع العروسين

وبأبتسامه من مصطفى ونادين والكل بيودعوهم والاعين تتلاقى

بيبتسموا وكل واحد بيمشى فى اتجاه

نادين مع اسامه اللى كمان ايام هايبقى جوزها

مصطفى مع ليلى وابنهم معتز الصغير  3 اعدادى
..............................
..............................

وبكدا تكون انتهت قصة نادينى

الهدف من القصه ان الحياه مش بتقف عند حد وهيا دوامه

كلنا عايشينها فينا اللى بيعيشها صح

وفينا اللى بيدخلها وبيخرج منها وهوا معش حاجه فيها

والحياه بتستمر مبتوقفش على حد ..ويارب تكون عجبتكوا <3 

 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق