16‏/9‏/2014

جوزى ضابط شرطة الحلقه الـرابعة عشر


سلمى قاعده هى وباباها ومامتها لاول مره الروج بيلمس شفايفها من اسابيع وعينيها اترسم فيهم الكحل استعداداً لرجوعها لـ تامر
الوقت بيمر وهى متأنقه .. بدأ يظهر على وشها علامات الخذلان والحزن ..
الاب: هو تامر اتأخر اوى ولا انا اللى بيتهيألى .
الام : اه دا فات ساعتين من وقت ما اتكلم .
سلمى بحزن : يا ترى ايه اللى اخره
سالى ملطفه للجو :هتلاقيه بس حد عطله متقلقوش.
وصمت خيم على الجو

*********************

تامر نايم على كنبه قديمه فى اوضه مليانه كراكيب
بدأت عينه تفتح شويه شويه ..
قام قعد وهو بيبص عادى بيلمس دماغه بتألم , اه دماغى وجعانى اوى .
بيفتح الباب وبيدخل بندق وفى ايده مية مسدس , وبأبتسامه ساخره بيقرب من تامر ..
منور .. نفسك فى ايه قبل ما تموت .. !
تامر بأستغراب ..
انت مين
بندق بيبصله اكتر :انت هتستهبل وبيقرب المسدس من خده وبيخبط بيه على وشه .. انت هتعمل فيها فاقد الذاكره يا روح امك ؟
- انا مين , طيب اسمى ايه ؟؟
بندق بيبعد المسدس عن وشه :
- دا بجد ولا ايه .
- هو ايه , انا وانت اصحاب مش كده .. !
فكر بندق بسرعه وهو بيرد :
- اه انا وانت اصحاب
- طيب انا مش فاكر اسمى ولا اى حاجه .. ؟
- انت اسمك اسامه , دا احنا زومل من زمان .
- بجد , اسمى اسامه , طيب انا ليه مش فاكر حاجه .. !
- انت كده مش بتفتكر اى حاجه تانى يوم كل فتره بيحصلك الموقف دوت ياله ناملك انت شويه وارتاح وانى هروح اعمل حاجه نكلوها سوا .
- طيب ما اجى معاك
- انى عاوزك تنام فوق انت اللى بتصمم تنام على الكنبه دى مش عارف ايه حبك فيها ..
تامر بيبص حواليه مستغرب :
- انا اللى بحب انام فى المكان دا .. !
- ايوه ايه مش مصدقنى ولا ايه يا جدع ..
- لاء لاء مصدقك , طيب انا دماغى بتوجعنى اوى وتقيله هنام تانى .
- ماشى يلا اسيبك تنام ,, العواف عليك .

***********************

الساعات بتمر وسلمى بدأت تقلق اكتر والام والاب ومعاهم سالى بيحاولو يهدوها مفيش فايده :
بتثوروبدموع :
- انا متأكده ان حصل لتامر حاجه انا قلبى مش مطمن .
الاب: هتصل بيه
الام : اه اتصل بيه يا مدحت علشان تطمن
سالى: ان شاء الله هيبقى كويس
سلمى بدأ الكحل يسيل من عينيها مع كلمة باباها , التليفون مقفول .
سالى بسرعه: طيب , كلم صاحبه مراد
الاب : اه صح صح بس انا مش معايا رقمه
سلمى بخطوات سريعه على الاوضه لانها مش قادره تجرى :
- انا معايا الرقم اهو وبطلعه من على موبايلها .
بيتصل الاب :
الو ,, ازيك يا استاذ مراد .. انا مدحت حما تامر .. اهلا بيك .. حضرتك متعرفش تامر فين .. والله .. طيب اسف لازعاج حضرتك .. ايه .. لاء هو بس قال انه جاى من اكتر من 4 ساعات كده ومجاش قلقنا بس .. بجد .. طيب متشكر اوى لحضرتك .. مع السلامه
سلمى مسرعه :
- ايه يا بابا معاه طمنك .. ؟
- لاء مشافوش من يومين ,, بس هو كان مكلمه وقت ما كلمنا بالظبط .
سلمى بدموع اقوى :
- يعنى ايه تامر حصله ايه , راح فين كل دا تامر فين .. وبدأت تنهار .



بيمر وقت طوويل وبدأ الليل يدخل فى منتصفه وبيضرب جرس الباب ..
بتجرى سالى تفتح والكل عينه على الباب بلهفه :
بيدخل مراد وهو بيتكلم بأسى .. مالوش اى اثر
سلمى صمت رهيب دموعها وقفت وعينيها برقت وصدمه واضحه على ملامحها :
الاب لمراد: يعنى ايه , ممكن يكون حصله ايه
مراد: والله دورت فى الشغل والبيت وعند والدته مالوش اى اثر .
سلمى سابتهم ودخلت اوضتها ونامت ف سريرها وهى ساكته ومبتكلمش وغطت نفسها .

الكل بأستغراب
الاب : ادخلى يا سالى شوفى اختك
سالى: سيبها يا بابا ان شاء الله نطمن هى المفروض ترتاح .
الام: هدخلها انا ابقى جمبها , بعد اذنك يا مراد يا بنى , ربنا يلطف يارب
مراد: اتفضلى حضرتك , ويارب


******************************

بندق بيتصل بالتليفون وهو بيشرب سيجاره فى ايده واضح من شكله انها ملفوفه :
- ايوه بقولك يا حضرة المحامى قول لمعلمى , ان عندى ليه خبر بمليون جنيه .
- ايه هو ..
- قوله ان غيرت خطة الانتقام من تامر الظابط , هو هيبقى راجلنا ومعانا ايد بأيد وهنتقم منه بأيده من غير ما المسه .
- انت بتقول ايه , تامر الظابط ازاى .. !
- قوله كده بس .
- طيب
- وقوله كمان ان شاء الله يا معلمى قعادك عندك مش هيطول قريب جدااا هيبقى معانا .
- ازاى دا لابس القضيه يعنى لابسها .
- قوله بس يلا سلام .
- سلام
بيقفل بندق التليفون وهو بيشرب اخر نفس فى السيجاره وعينه حمرا وقرر ينزل لتامر .

تامر نايم على السرير بيقرب منه بندق :
- ايه انت نايم يا تـ اسامه .. !
- اه مش قادر حاسس ان مضروب على دماغى علقه .
- انت فعلا اتخبط فى دماغك وانت كنت سكران .. !
- انا بسكر
- انت دا انت اكتر واحد يشرب خمرااا
- بجد .. !
- اه بس انت امبارح كانت خمرا على شويه حشيش كانت ليله ايه فل
- هو احنا بنشتغل ايه .. !
- تجار حشيش اد الدنيا ..
- ايه دا وانا بشتغل تجار حشيش .. ؟
- اه
- ويلا قوم اطلع نام معايا فوق يلا ..
تامر بيطلع مع بندق وهو بيفكر "اكيد فى حاجه غلط , انا حاسس ان فى كذب , ازاى انسى نفسى كده "


************************

سلمى تانى يوم نايمه فى اوضتها ونايمه فعلااااا
- سالى بتصحيها .. !
- قومى يا سلمى كلمى حماتك ..
- هى فين
- بره .. !
- طيب
سالى بتخرج وبعدها بدقايق بتخرج سلمى وبتقرب من مامة تامر اللى قاعده عينها بطلع شرار..
سلمى بتقرب منها تبوسها , مامة تامر بعدت وشها عنها .
سلمى بحزن : ازيك يا ماما .
والدة تامر : ابنى فين .
سلمى : هيبقى كويس وهيرجعلنا انا عارفه ان تامر مش هيسيبنى .
والدة تامر بتقوم تقف بغضب: ابنى لو مظهرش وكويس هعرف انك انتى اللى ضرتيه , انتى قويه وتعمليها , ابنى لو حصله حاجه مش هيكفينى فيكى الحبس .
الاب والام لسلمى : ايه اللى بتقوليه دا يا حاجه .
والدة تامر بغضب: بنتكوا عارفه ابنى فين ولو متعرفش , هى كانت مزعلاه وهو كان بيشتكى منها ,, انا قولت اهو ابنى يظهر .. احسنلك .
سلمى بتقعد على كرسى :
انا متأكده انه هيرجع وهيبقى كويس وهسامحك يا طنط على كلامك دا علشان كل اللى هيفرق معايا ان تامر يبقى بخير ..
الام بنظره كلها غضب : يارب انتقم من الظالم يارب وبتسيبهم وتمشى
سلمى قاعده مفيش دموع بتنزل من عينيها كل دموعها نشفت , بتتكلم بثقه , يا صدمه .. !


**********************


بندق بيتكلم فى التليفون .. خلاص يعنى جثه زيها بالظبط .. اه والبطاقه وكله واللبس اللى كان لابسه جه مقاسها . طيب والموضوع التانى .. طيب يلا سلام .

تامر بيقرب من بندق وهو لابس لبس جديد وشبه لبس بندق اللى عباره عن قمصان مشجره الوانها فاقعه وبناطيل قماش .
بندق : ايوه كده حمام الهنا يا معلم اسامه
تامر : الله يهنيك , هو انا ماليش اى بطاقه اى تعريف شخصيه اى حاجه عاوز اعرف اسمى بالكامل ..

اسامه فى لحظه اداله بطاقه فيها اسمه وسنه وصورته بس كله حقيقى معادا الاسم .. !

تامر زى ما يكون بيحفظ اسمه : ازاى حد بينسى اسمه ..!
بندق : انت بقى يا سيدى بتنسى نفسك لما بتشوف بت حلوه اثبتلك .. !
لاء لاء مش مهم احنا مش هنشتغل ولا ايه ولا بنعمل ايه فى حياتنا اصلا .. انا حاسس ان فى حاجه مش مظبوطه... ؟
لاء احنا اجازه لسه الشغل جاى متقلقش .. وكله مظبوط انت بس اللى تعبان
ماشى .. !
يلا تعالى نشوف الرجاله ..
يلا .. وبيمشى تامر ورا بندق ..


******************

بيمر يومين وفى بيت سلمى بيتصل التليفون :
الاب بيرد وسلمى بترفع السماعه من اوضتها : الو
سلمى لسه هتقفل بتسمع صوت مراد ..
مراد بسرعه :
عمى انا عاوزك ضروروى بخصوص تامر بس بلاش سلمى تعرف دلوقتى انك جايلى ..
الاب : قلقتنى يابنى .
مراد مع ضربات دقات قلب سلمى السريعه بيكمل :
- علشان تامر
.........................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق