16‏/9‏/2014

جوزى ضابط شرطة الحلقه الـسادسة عشر

تامر واقف وعطوه بيقرب منه .. فضل يبص عليه ويمشى خطوتين لورا ويرجع خطوتين لقدام وهو بيلف حوالين تامر ..
تامر بأستغراب: هو فى حاجه , انت مين .. !!
عطوه بغيظ : هو انت مش عارف انا مين ولا ايه دا احنا من اللى بينا ولو واخد 100 خبطه على نفوخك دا اللى بينا ميتنساش , ولا نسيت عيلاء وهو بيركز فى عين تامر .
تامر بيركزهو كمان فى عين عطوه :
- مين عيلاء ده يا معلم , يظهر انك انت المعلم بتاعنا صح , ازاى مش فاكرك انت كمان .. ؟
- انت بتمثل ياد ولا ايه , انت لو ضحكت عليهم كلهم مش هتضحك عليا انا .
بندق بيقرب منهم بأهتمام :
- رد على المعلم عطوه يلاااا .
- انا ارد اقول ايه مش انت اللى اديتنى بطاقتى وقولتلى اسمى اسامه , انا مش فاكر حاجه , ليه مش قادرين تصدقونى , وهو انا اسامه فعلا ولا انتوا بتضحكوا عليا , قولولى فى ايه ايه اللى حصل , وليه بتعملونى وحش كده .
- وايه اللى بينى وبينك يا معلم ميتنسيش , هتجنن انا ازاى ناسى كده مخى ممسوح بأستيكه , ما يمكن انتوا كمان بتكدبوا وانا حتى مش اسمى اسامه .. !
بندق بيقرب من عطوه :
- كفايه كده يا معلمى اكيد هو اسامه .
عطوه بنظره شاكه :
- ماشى يا بندق , روح يلا يا اسامه اعملى شاى .
تامر بيبص حواليه ..
عطوه بعصبيه وهو بيضربه على وشه بالقلم :
- ايه ياد مسمعتنيش ولا ايه ..

تامر بيمسك خده , هو انا عملت ايه يعنى , علشان الضرب ها .. !
عطوه بيبرق ليه وبيمسك مسدسه :
- انت يا ابن **** بترد عليا انا كده .
بندق بيجرى يمسك تامر وبيبعد بيه ..
- انت بتعمل ايه انت اتجننت , يلا روح اعمله اللى عاوزه .
تامر بضيق:
- هو انا فاكر يعنى مكان حاجه فى الزفت دا , والله انا حاسس ان فى حاجه غلط , اصل مبقاش ناسى الاماكن كمان يعنى .. !
- تصدق لو مبتسألش اسألتك دى انا كنت صدقت انك فعلا بتشتغلنا , بس انا مصدق انك فاقد الذاكره , تعالى يا واد يا بندوره وريه المطبخ .


***********************
"اسمعوا الاغنيه مع القراءه متنسوش "
http://www.youtube.com/watch?v=2ydT8nqtI9M

بتدخل سلمى الشقه بعد ما العامل مشى والبواب واقف معاها ..
اول ما شافت منظر العفش والستاير والالوان اللى بتحبها دموعها موقفتش وفضلت تبكى .
البواب .. مش عاوزه حاجه يا ست هانم ..؟
مبتردش عليه ..
بيمشى عبده وبيقفل الباب وراه ..
بتدخل سلمى وهى بتبص لكل حاجه وشافت صوره ليها كبيره متبروزه ومحطوطه فى الليفنج .. وقفت اقدامها لحظات وهى بتبكى .. يا حبيبى يا تامر .
بتدخل اوضة نومها هى وهو .. الوحيده اللى متغيرتش .. وعلى الكوميدينو صوره ليه جريت وخدت الصوره , وفضلت تبص فيها , وخدتها فى حضنها ونامت على السرير وهى بتبكى ..


*************************

مراد بيلف فى الشوارع وامر بالبحث عنها مش عارف يلاقيها فين ..
انا تعبت بجد راحت فين بس .. اه شقتها صح
لف بعربيته واتجه لبيت تامر .


**********************


عطوه قاعد هو وبندق ..
عطوه: مش قادر اشوفه اقدامى شكله بيعصبنى جدااا , انى مش هقدر استحمله اقدامى اقتلوه , انى مش هقدر انى عارف نفسى , شكله بينرفزنى.
- يا معلمى دا هيسهلنا كل الشغل اللى احنا عايزينه سيبه بس , وبتبصلوش وانى مش هخليك تتعامل معاه ابدا
- بس
- مبسش بقى يا معلمى , خلى العمليه تتم وبعدين انى هنريحوك منه تماما.
- خلاص ربنا يصبرنى واقدر استحمل سحنته دى كتير بقه .
- ان شاء الله يا معلمى ..
بيقرب تامر بصينيه الشاى وهو بيحاول يتجاهل النظر لعطوه ..
عطوه بياخد منه الشاى وهو ببيصله جامد :
تعالى يلا اظبطلى حجرين الشيشه .
تامر بأستغراب :
- انا .. !
- اه انت ياروح امك , هيكون مين غيرك المرمطون هنا .
- حاضر بس انا بعرف يعنى .. !
- اتعلم وحياه اهلك , انت هتفلقلى دماغى ليه .
- حاضر ..


********************


مراد بيقرب من بيت تامر بينزل من العربيه بسرعه وبيدخل على طول :
- ايوه يا بيه , حضرتك رايح فين ..!
- انا طالع شقة تامر بيه , مشوفتش مدام سلمى صحيح .. !
- ايوه شوفتها دى جت وشكلها تايه اوى , وفتحتلها الباب ودخلت وقفلت ورايا .
- يعنى هى فوق دلوقتى .. ؟
- اه , ليه ؟؟
- الحمد لله , طيب انا هطلع لها , خلى بالك من العربيه مفتوحه .
- حاضر .


بيطلع مراد وبيقف اقدام شقة مراد خبط مره واتنين ضرب الجرس مره واتنين وتلاته وبردوا مفيش اجابه ..
قرر يكسر الباب ولسه هيكسر :
بتفتح سلمى وبيقع مراد جوه الشقه :
وقعته ضحكتها غصب عنها ..
مراد لقاها بتبتسم , كبر من احراجه وقلب الموضوع فكاهى ,, ايوه ناس تختفى من بيتها وناس تانيه تلف فى الشوارع وتقع كدهوه ..
هههههههه معلش يا استاذ مراد بجد بس شكلك يضحك وانت واقع كده ..
اشكرك ..
انا اسفه بس حضرتك عرفت منين ان هنا ورجعت تعقد تانى وشها ودموعها تلمع مره تانيه فى عينيها ..
- انتى هتزعلى تانى ليه بس انا مصدقت انك ضحكتى ..
- انا هموووت على تامر شوفت عملى الشقه ازاى .. !
ايوه انا عارف هو كان قايلى ما شاء الله ..
بدموع بتنزل بسرعه :
- عملها علشان يسيبنى اعيش فيها لوحدى ..
- لاء متقوليش كده , هيعيش معاكى فيها , وهتبقى فرحانه وهو فرحان معاكى متوعليش .
- بس ازاى , فى اخبار جديده طيب .. !
- لاء مفيش بس كده احسن وان شاء الله هيبقى خير ..
- يااااارب يبقى خير يارب .
- ان شاء الله متقلقيش ..
- ياااارب

لحظات وسمعوا صوت حد طالع على السلم مع عبده , دقيقه ودخلت مامة تامر وبصت لهم من فوق لتحت ..
- انت بتعمل ايه هنا , وراجل البيت دا مش موجود .. !

*******************

تامر قاعد اقدام بندق بيحاول يظبطله الشيشه اللى يبدو انها مش عاجبه عطوه وبعد كذا نفس ..
- ايه القرف دا جتك الهم , غووور يلا من اقدامى يالاااا
- انت بتعاملنى كده ليه ,, ها .. !
عطوه بصوت عالى :
- ولا يا بندددددق شيله من اقدامى احسن اقسم بالله هفرغ بندقيتى فى دماغه ..
بيقوم بندق بسرعه وبياخد تامر وبيمشى بيه ..

- ادخل انت اوضتك يا اسامه بلاش توريه وشك شكله متضايق حبتين ..
- حاضر يا بندق , همشى لما اشوف اخرتها ايه , اصل كده كتير اوى محدش بينسى بالشكل دا يعنى , لو افتكر بس مين ده .
- بلاش تفتكره احسن يلا ..
- ليه يعنى ..؟
- كده احسن خلينا كده مقضينها يومين وخلاص ادخل انت اوضتك اتفرج على التليفزيون اعمل اللى يعجبك
- طيب .. طيب .

*********************

سلمى واقفه تبص لمامة تامر اللى فى ايديها شنطه كبيره سفر وهى بتكلم مراد ..
- انت ازاى بتيجى بيت الراجل بتاعه مش موجود .. وانتى يا هانم ازاى تسمحى لنفسك تدخلى راجل البيت .. !
سلمى بضيق من طريقة كلام مامة تامر :
- حضرتك انت بتقولى ايه دا الظابط مراد زميل تامر وكتر خيره بيساعدنا فى اننا نلاقى تامر ان شاء الله .
- يلاقى تامر ولا يحب فى مراته .
سلمى بضيق : ايه اللى بتقوليه دا يا طنط
مراد بأستغراب: حضرتك عيب الكلام دا تامر اخويا واعتقد حضرتك جيتى شوفتى الباب مفتوح .
- انا ماليش فى الكلام دا , دخل يا عبد شنطتى على اوضة النوم , انا جايه اقعد واستنى ابنى ولا انتى ليكى رأى يا تانى .. ؟
سلمى بتقرب من السفره وبتاخد شنطتها :
- شكرا يا طنط , انتى علشان مامة تامر انا مش هزعل من حضرتك .
مامة تامر وسلمى ماشيه :
- هو انتى لسه شوفتى حاجه ؟
وبتحدى بتكمل الام : انا هخليكى تنتحرى يا سلمى وهرفع ليكى قضيه وهسجنك واصبرى عليا ..
سلمى بتبكى وبتجرى ومراد بيقرب من مامة تامر : حرام عليكى يا طنط هتبقى انتى والظروف عليها حرام والله ..
الام بتحدى : وانت مالك انت تدخل ليه , زعلان عليها اوى ليه كده انت مش مفروض صاحب تامر ولا صاحبها هى ها .. ؟
مراد بيمشى من اقدام مامة تامر :
- ايه دا بجد فى حد كده .. استغفر الله العظيم .
بيجرى مراد علشان يلحق سلمى ..
اخيرا لحقها على باب العماره .. استنى بس يا سلمى ..
سلمى بعصبيه وهى بتبكى :
- هو فى ايه ليه كده ليه الدنيا معانده معايا كده , كل دا بيحصلى ليه , انا عملت ايه بس .. ؟
- اصبرى بس يا سلمى , هى بس قلبها موجوع على ابنها معلش .
- يا سلام تتهمنى فى شرفى , ولا ليه لاء ما تلاقى تامر ورا مامته هى كمان الصور , انا مش عارفه انا ازاى حزينه عليه , انا بجد خلاص بكرهه مش عاوزاه , مش عاوزاه ..................... يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق