16‏/9‏/2014

قصه قصيرة لماذا انت


"1"

فى فيلا صغنونه بأحد شوارع الاسكندريه بتلبس هدى طقم شيك وهى بتستعد للخروج , بتسمع تليفونها بيرن , بترجع شعرها البنى الحرير على كتفها , وبلمسات رقيقه على وشها كانت أجمل بنوته ببشرتها البرونزيه الجميله , وبترد :
- ألو , ازيك يا دودو , انتى فين يا بنتى , طيب , طيب أنا نازله على طول وجيالك , اهو , يلا سلام
بتخرج هدى وهى بتلقى نظره خاطفه على لبسها وبتبتسم , وبتاخد مفاتيح عربيتها وبتنزل على السلالم وهى بتنادى :
- مامى , أنتى فين
الام من الليفينج : أنا هنا يا حبيبة مامى
بتدخل هدى وبتشوف مامتها قاعده مع حاتم وبتتغير أبتسامتها لضيق
حاتم بنظره سريعه :
- هدى أزيك
بضيق وهى بتقرب من مامتها وتطبع بوسه على خدها :
- كويسه "وبتجاهل" مامى انا خارجه هشوف دعاء بره , باى
- ماشى حبيبتى
حاتم بلهفه : اجى أوصلك ..؟
- لاء شكرا معايا عربيتى , سلام
بتمشى هدى وهى بتنفخ :
- أوف دا انت غتيت
حاتم بحزن :
- نفسى يا عمتو , نفسى تحس بيا وتوافق بقى
- هى مرفضتش يا حاتم , سيبها تفكر
- ردها واضح يا عمتو , الرد بيبان وهى واضح انها مش مرحبه خالص
- متفضلش تفكر فى كل حاجه كده يا حبيبى , سيبها لوقتها , انا واثقه انها هتوافق هى هتلاقى احسن منك فين يعنى , اطمن
حاتم بحزن : ياريت , يااااااريت اطمن , وتبقى ليا

****************************

فى شارع هادى بتركن هدى عربيتها وهى بتدى كلاكس ورا بعض , وبعد اكتر من 6 مرات بيخرج ولد من العماره وهى واقفه فى عربيتها وبمنتهى قلة الذوق
- أنتى يا أنسه مش كل يوم تيجى وتعملى دوشه , كده ميصحش فى ناس عايشين هنا , عيب كده ..!
هدى بتنزل من عربيتها :
- حضرتك بتكلمنى انا ..؟
- شايفه حد غيرك فى الشارع , حد غيرك بيقلقنا كل يوم بصوت عربيته ؟!
- على فكره ميصحش كده
- اللى ميصحش اللى بتعمليه , انا حذرتك
- بس انا بنادى لصاحبتى !
- فى اختراع اسمه موبايل والله , يبقى فى ذوق شويه , انا حذرتك
بتنزل دعاء وبتشوف هدى وشها أحمر , وعينيها كلها دموع بتقرب منهم :
- ف ايه , ايه يا استاذ محمد , حضرتك عاوز ايه منها ..؟
بيمشى محمد من غير ما يرد على دعاء وهو بيرمق هدى نظرات كلها ضيق وسابها ومشى
هدى بينزل غصب عنها دمعه على خدها
دعاء بحزن :
- مالك يا هدى , قالك ايه قليل الذوق دا ؟
هدى باحراج بتركب عربيتها بسرعه وبتجرى دعاء تقعد جمبها :
- أهنى يا دعاء , قالى كلام جارح اوى وأن انا مزعجه اوى , زعلنى اوى يا دعاء , ليه هو قاسى كده , انا معرفوش
- معلش يا دعاء هو قليل الذوق متزعليش , معروف انه مخه تعبان وكل العماره بتكرهه اصلا
- انا مش هجيلك هنا تانى
- ليه يعنى , متقوليش كده بدل ما انزل اتخانق معاه دلوقتى
- لاء , خلاص هنروح فين
- روقى طيب
- قولى بس هنروح فين
- شور النادى
- طيب

قاعده هدى ودعاء مع شلتهم , هدى حزينه بتفكر فى شئ بعيد , عينيها غايبه وحزينه , على عكس هدى اللى طبيعتها مرحه وكلها حب وحياه ودوشه
بتقرب منها دعاء :
- هدى حبيبتى روقى بقى !
- انا كويسه اهو , بس عاوزه امشى
- لاء مش هتمشى
- علشان خاطرى يا دودو , بجد مش قادره اقعد , مزاجى وحش جدااا
- طيب يا هدى يلا حبيبتى , مش عاوزاكى بس تتضايقى علشان الحيوان دا
- خلاص يا دعاء مش تفكرينى بيه
- دا على اساس انك ناسيه يعنى ..!
- خلاص بقى الله
- طيب يلا بينا

بتوصل هدى دعاء ونظراتها على بيتها والدموع بترجع لعينيها تانى وهى بتفتكر ازاى هانها
تسيبها دعاء وتدخل العماره , وتلف هدى تمشى , بتلاقى حد بينزل من عربيه وبيقول
- يا أنسه ..؟
هدى بتوتر وهى بتبص فى مراية عربيتها شافته ملحقتش تفكر ردت بسرعه وبألم :
- ايه حضرتك نسيت تهزقنى بحاجه , وافتكرتها ..؟
- انا أسف
هدى بأستغراب :
- نعم ..!
سابها ومشى من غير ما يرد عليها
وقفت هدى تبص عليه وهو بيبعد وهى بتكلم نفسها :
أقسم بالله الشخص دا مجنون , أكيد مش طبيعى

**********************************

فى اوضه بيبدل محمد هدومه وهو متضرر جدااا
وكل تفكيره , ليه كنت قاسى كده مع البنت دى , وليه جذبتنى , جذبتنى ايه , مستحيل تجذبنى انا مش قلبى مات , ايوه مات خلاص مبقاش ينفع
غير ملابسه وهو متضايق جداااا
ازاى المشاعر دى يحسها , ازاى يتعاطف مع واحده , اياً كانت الواحده دى مينفعش
أخد لابه وبدأ يقلب فى صوره , اد ايه كان وقتها مبسوط
اد ايه كانت جميله , كان بجد بيحبها , كان معاها هى وبس حاسس انه عايش

********************************

بترجع البيت بتشوف مامتها قاعده منتظراها
هدى بهدوء بتدخل تقعد جمبها , بتتكلم الام بطيبه :
- متأخرتيش يا حبيبتى ؟!
- اه يا مامى النادى كان زحمه شويه
- اه , طيب اجبلك عصير
- لا , انا بس عاوزه اطلع اوضتى شويه
- طيب , بس عاوزاكى
- متقوليش حاتم يا مامى بليز
- ليه بس يا هدى , دا بيحبك
- بس انا مبحبوش , انا نفسى حد يخطفنى , يخلينى احبه من غير ما أشعر , عاوزه معاه انسى نفسى
- وحاتم فى ايه يخليكى متحبيهوش
- قلبى مقدرش أقوله حب وأكره , عمرها ما كانت كده , الحب مش ضغط زرار حب , هى مشاعر بتلمس اعماقك بتخطفك , بتبقى مش عارفه بتعملى ايه , انا نفسى حد يسرقنى منى
- وليه حاتم مش اللى يسرقك , على الاقل نعرفه
- قلبى معرفهوش , محبهوش , محسهوش , حبى جوايا يكبر علشان حبيبه كبره مش علشان انا بوجهه
- طيب يا حبيبتى اللى تشوفيه , بس هيظهر امتى
- مش مستعجله يا مامى , يظهر براحته
- وان مظهرش ..؟
- مش هدفن مشاعرى يا مامى لمجرد اعيش , صدقينى مش هعملها
- ربنا يسعدك ويفرحنى بيكى
- يارب يا مامى يارب , هقوم انام بقى شويه
- هتنامى برضو , ولا لاب وموبايل
- مش عارفه
- حساكى متضايقه
- لاء مامى , مرهقه بس

بتطلع هدى وبتدخل اوضتها وكل تفكيرها فيه , اواى بهدلها كده ورجع تانى يقولها انا اسف , ليه هو بيزعقلها ورجع يصالحها , ليه مستناش يكلمها
والاهم ليه هو شاغل تفكيرها



***************************

تانى يوم جه واول حاجه عملتها انها اتصلت بدعاء , مش عارفه ليه بتعمل كده , كل اللى كانت بتفكر فيه تروحلها , يمكن تشوفه وتعرف أيه حكايته
وصلت للبيت شافته نازل
احمر وشها وعينيها زاغت وقفت مش عارفه المفروض تعمل ايه , ولا ليه هى اصلا موجوده هنا
قرب منها بهدوء
نزلت من عربيتها وهى مش عارفه بتعمل ايه وأتكلمت :
- انا
- انتى محتاجه تتكلمى , وانا مش مستعد اسمع , بعد اذنك
وسابها ومشى , وقفت مش متخيله اللى بيحصلها , ايه دا وليه بيعمل معاها كده , قفلت عربيتها وطلعت بسرعه لدعاء وهى مش قادره تفهم ليه , ليه المشاعر الملغبطه دى
دعاء وهى قاعده اقدامها على تربيزه السفره :
- يا بنتى اهدى , هو مين دا اصلا علشان يضايقك كده
- انا اللى عملت فى نفسى كده , انا كنت عاوزه اعرف ليه زعقلى ورجع تانى اعتذرلى
- ما قولنا مجنون , وانتى اجن ليه يشغلك كده , دا انتى عمرك ما خرجتى بدرى كده حتى واحنا ف الجامعه ..؟
- مش عارفه والله ليه , بس الفضول الغيظ , الالم , كرامتى مش عارفه
- خلاص اهدى طيب وبطلى عياط
- مرتين يا دعاء , مرتين يحرجنى ويعاملنى بمنتهى القسوه , ليه كده
- عادى والله انا شايفه انه عادى , معروف عن محمد دا اصلا انه ميطاقش , وانتى حظك جه فيه
- بس انا مش قادره انسى كلمته وهو بيقولى شكلك عاوزه تتكلمى وانا مش مستعد اسمع , وسابنى ومشى
- معلش , انتى غلطانه
- انا ليه ..؟
- علشان دا مش حد تتكلمى معاه ويلا بقى معلش يا حبيبتى , فكك منه بقى وقومى ننزل شويه
- دلوقتى ..؟
- لاء , بكره , انا هلبس
- انتى رخمه اوووى

بتسوق هدى وجمبها دعاء وهى بتحط ميك اب فى المرايه
دعاء بعصبيه : ما تسوقى كويس يا بنتى مش عارفه اظبط ايدى
هدى بضيق : الدنيا زحمه اعمل ايه يعنى , شكل فى كمين اقدام
- طيب

بتقرب هدى ودعاء من الدوريه وبتشوف .......

"يتبع"

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق