16‏/9‏/2014

شرف أرملة الحلقه الــ السابعة عشر

الهام : عارفه انها ست طيبه وبتحبك وغنيه : وانا حابه اتعرف عليها ..
انعام : طيب , بس انا ماليش مزاج اروح .. !
الهام : بس انا نفسى اروح , علشان خاطرى يا ماما علشان خاطرى ..
انعام بتردد : بس ....
إلهام : مبسش بقى يا ماما , هنروح سوا ونتعرف عليها .. ؟
هناء وهى بتبص لالهام وبترحع تبص لانعام : ها اقولها انك رايحه يا انعام .. !
انعام بنفس التردد والقلق من تصميم إلهام : طيب ..
إلهام بفرحه : هروح بقى اذاكر , ولما تعرفوا يوم ايه عرفونى .. ؟

*****************************************************

بعد يومين بتلبس إلهام لبسها وبتخرج لانعام ..
انعام بضيق : يلا انا خلصت ..
الهام وهى بتبصلها وبتبص لـ اميمه : وانا كمان يلا بينا .. !

إلهام وهى ماشيه جمب اميمه وانعام اقدامهم بتشوف منصور اللى دور وشه اول ما شافهم ..
بيكملو طريقهم وهما شايفين بهاء نازل من بيت شيماء وهى معاه ..
بهاء اول لما يشوف الهام بيبعد عينه ..
شيماء بتبص لهم وبتبسم لالهام وبتشاورلها بأيدها ..
إلهام وانعام واميمه ,, بيكملو طريقهم ..
انعام بحزن : الهام انتى كويسه يا حبيبتى .. ؟
الهام بشموخ : جدااا يا ماما متقلقيش ..

بهاء بيبص عليهم وهما ماشيين من ضهرهم ..
وليد بينزل وراهم هو ومراته ومعاهم مروه وبيقربوا من منصور ..
منصور بيبصلهم بسعاده : ايه يلا جاهزين ..؟
مروه : اه يلا اقل المحل هنتأخر على الصايغ .. !
منصور بفرحه : لاء يلا هقفل اهو , دى احلى شبكه لشيماء ..
شيماء بسعاده : سعادتى الحقيقيه ببهاء نفسه ..
بهاء بيحاول يبتسم : ربنا يخليكى ..

****************************************************

واقفه انعام والهام واميمه ..
اقدام شقه داليا ..
اميمه بفرحه : الله العماره حلوه اوى ..
الهام بصوت واطى : وطى صوتك يا اميمه عيب كده ..
اميمه بحزن : انا اسفه ..
بتفتح هناء الباب وبفرحه : ايه دا يادى النور , نورتو .. !
داليا من اوضتها بتحاول تقوم تقف ..
بتدخل انعام وداليا واميمه وبيسمع دخولهم ساهر ..
ساهر من اوضته بيسمع صوت إلهام بأهتمام ..
الهام وهى بتبص حواليه وانعام بتسلم على داليا ومستغربه من فخامة المكان ..
داليا بتسلم على انعام واول ما بتشوف الهام بتبصلها ووشها بينور من الفرحه .. وبسعاده : اكيد انتى إلهام .. ؟
إلهام بأبتسامه هاديه بتبص حواليها : ايوه انا , ازى حضرتك ..
داليا : مبسوطه بس ان شوفتك اوى اوووى .. ( وبأبتسامه بتبص لاميمه ) .. وانتى بقى العسل اميمه صح .. ؟
اميمه بذهول وهى بتبص حواليها على البيت وفخامته : بيتك حلو اوى يا طنط ..
أنعام بتمسكها من ايدها : عيب يا بنت .. !
بتبص داليا لاميمه وانعام وبترجع تانى بفرحه وعين مش قادره تبعد عن الهام : سيبيها يا انعام , دلوقتى اجبلها لعب وتلعب بيها .
هناء بتتكلم : هروح انا اجهز الغدا .
داليا وهى بتقوم بصعوبه : وانا جايه اهو , بعد اذنكو ..

*****************************************************

ف عيادته قاعد ناصر ..
فجأه بتدخل الممرضه ..
ناصر وهو معاه كشف : ايه يا بنتى , بتدخلى كده ليه .. ؟
البنت : انا اسفه بس مدام لمياء بره , ومصممه تدخل لحضرتك , ومش قادره امنعها ..
بتدخل لمياء وراها : انت عاوزها تمنعنى يا ناصر ولا ايه .. !
ناصر بيبعد عن مكان الكشف وبيقعد على مكتبه وبيوجه كلامه للسكرتيره : سيبيها واخرجى انتى ..
بتخرج البنت وبيطلع شاب فى الثلاثين من مكان الكشف بيقعد يكتبله ناصر الروشته وبيخرج وناصر متجاهل وجود لمياء تماماً .
بيخرج الشاب وبتقرب لمياء من ناصر بعصبيه : ايه انت حتى مش معبر وجودى .. ؟
ناصر وهو بياخد نفس طويل : الله اما طولك ياروح , انتى عاوزه ايه يا لمياء , مش خلصنا .. !
لمياء بدموع : خلصنا يا ناصر , تقدر تستغنى عنى , قدرت تبعد عنى , هان عليك تعيش كل الفتره دى من غيرى , طيب لو قادر قولى اعمل زيك , علشان انا حاسه ان بموت بالبطئ .
- كفايه يا لمياء , انا مش هرجع تانى .
- انا بحبك يا ناصر , حتى لو انت بطلت تحبنى , بس انا مقدرش اعيش من غيرك انا من غيرك اموت وانت عارف دا كويس ..
- وانا كنت زيك كده , لحد ما خليتى قربى منك هو الموت ..
- قربك منى موت يا ناصر وصلت لكده .. ؟
- ايوه واكتر , انا بقيت مجرد ما بقرب منك بحس نفسى مخنوق , انا مش عاوز اجرحك بس بجد انا قولت لرامى اننا مش هينفع خلاص نبقى مع بعض تانى ..
- بس انا بحبك .
- وانا كنت بحبك , وخلاص معدش يجى منه الكلام دا خلاص .
- مش قادره اعيش من غيرك , انا اسفه والله ما هكرر اللى بعمله تانى ,بس ارجعلى يا ناصر انا من غيرك هموت , علشان خاطرى ..
ناصر بقلب بيدق وصعبان عليه ضعفها وكلامها : متعيطيش .
لمياء بحب : لسه دموعى بتألمك , يبقى لسه بتحبنى .
ناصر بحب : مقدرش اكرهك , بس تصرفاتك بجد بتخلينى اكره قربى منك .
لمياء بتقرب منه وبتقعد تحت رجله : والله هتغير , ومش هعمل اى حاجه تزعلك تانى منى ابدااا , والله يا ناصر هرجع تانى لمياء حبيبتك اللى كل اللى يهمها راحتك وبس ..
- ومش هترجعى تانى تقولى شايف بقى غيرى وكلام من بتاعك دا .
- لاء والله .
- ولا الخلفه .. ؟
- ولا اى حاجه تزعلك والله ما هقول اى حاجه تخليك تزعل من ابدااا , هعيش بس علشان اسعدك واهيألك حياه هاديه , سامحنى والله كانت غلطه ومش هكررها تانى ابدااا .
بيمسك ايدها وبيوقفها يقربها منه : خلاص يا لمياء , متزعليش .
لمياء بفرحه وبتمسح دموعها : يعنى هترجع البيت تانى .. ؟
ناصر بأبتسامه : ايوه حبيبتى .
- يا حبيبى يا ناصر , وحشتنى اوى .
- احم يلا بقى على البيت كفايه كده ف العياده شكلنا ايه .
- اه , صح حبيبى , خلاص همشى .
- خلى بالك من نفسك .
- حاضر ,مستنياك من دلوقتى , ياريت متتأخرش وتيجى بدرى .
- اكيد , بس هعدى على بيت العيله اجيب حاجتى .
- ماشى حبيبى .



***************************************************

داليا وهى واقفه مع ساهر بتلبسه ..
ساهر بصوت هادى : يا ماما انا مكسوف جدا .
الام : حبيبى , انت هتقعد معاها والبنت جميله اوى لو ارتحت ليها تمام مرتحتش خلاص .. !
ساهر بأحراج : بس هاكل اقدامهم ازاى , بلاش يا ماما .
داليا : متقلقش حبيبى , انا هكون معاك متقلقش .
ساهر بطيبه : طيب , بس يا ماما لو حسيتى ان مش عاجبها , عرفينى امانه عليكى , ما تجملى الصوره .
داليا : اوعدك يا حبيبى .
- انتى عينى النهارده يا امى .
- انا عينك يا عمرى , ربنا ينور بصيرتك يارب .
- ربنا كريم .

*****************************************************

سعيد وهو ماسك التليفون البيت ف ايده ..
بيبصله وهو عامل جارى الاتصال ..
وبنرفزه : ايه دا راحو فين دول .. !
وليه البت اللى اسمها إلهام دى مبتردش ابدااا , لازم اخلى حياتهم سودا , لازم اندمك يا انعام على اللى عملتيه معايا , لازم متحسيش يوم واحد راحه ابدااا .
وبعين بتلمع : الا بقى لو بقيتى معايا يا انعام ونولتينى ان ابقى معاكى وجمبك , هموووت عليكى يا بنت اللذينه وانتى كل لما بتكبرى بتزيدى جمال هتجنن وتبقى ليا , لو بس تلينى ..
بس يا انا يا انتى , لو ما خليت بنتك تكرهك وتكره بس تعيش جمبك ..
اخر مكالمه قفلت ومسمعتنيش , بس مسيرها تسمع والشك يدخل قلبها والزن على الودان أمر من السحر ..
وان دخل الشك لقلبها عليه العوض فيكى وفيها , وسبحان الله البت دى بكرهها لله ف لله , من صغرها كده وهى شكلها بت غبيه وبتكرهنى , وانا مـقلش كُره عنها .

بيدخل عمر وبيشوفه قاعد ومش واخد باله منه وبيدخل بسرعه على اوضته ..
ناديه وهى بتجرى ورا براء : انت يا ولد تعالى هنا بلاش قلة ادب .. !
سعيد بيفوق من سرحانه : ايه يا ام الهم انتى , عاوزه ايه من الولا .. ؟
ناديه وهى مش بترد عليه : بقولك تعالى هنا والله ما هتنزل .
سعيد : ما تردى يا حمه انتى , مش بكلمك يا وليه .. ؟
ناديه بضيق : ابنك عاوز ينزل يلعب ف الشارع ومكتبش واجبه ولا عمل اي حاجه ابدااا .
سعيد : تعالى يا ولا هنا ..
براء بيقرب منه : نعم يابابا .. ؟
سعيد بعند فى ناديه : خد 5 جنيه وانزل هاتلك حاجه حلوه والعب براحتك , بلا مذاكره بلا وجع قلب ..
ناديه بحزن : يا مفترى دا بدل ما تقوله اسمع الكلام .. ؟
سعيد بيهجم عليها : عارفه يا مرَه انتى لو عليتى صوتك تانى وانا موجود او حتى رديتى عليا , هفضل اضرب فيكى لحد لما اموتك واخلص .
بدموع وصوتها بيتألم : سيب ايدى يا مفترى , ايدى بتوجعنى ..
سعيد وهو بيضغط اكتر : مش سايب , انا فرحان انك بتعيطتى كده , مستمتع ومتكيف اوى .. !
ناديه بصريخ : سيب ايدى منك لله هتكسر , سيبنى .. !
بيسمعها عمر وهو بيحاول يتجاهل صوتها ..

************************************************

بيخرج ساهر فى ايد والدته مع متابعه لإلهام ليه بعينيها ..
الهام وهى بتبصله وهو بيقرب منها يسلم عليها وف سرها ( سبحان الله سبحان من ابدع , اد ايه جميل وجماله رائع ومحبب للعين , سبحانك يارب لازم نظره يروح اكيد اتحسد من جماله الاخاذ دا , سبحان الله ) : ازيك .
ساهر بأبتسامه صوتها رقيق اوى لمس قلبه : ازيك ..
انعام وهى بتسلم عليه : ازيك يا استاذ ساهر ..
ساهر وهو بيبتسم : ازي حضرتك انا اسمى , ساهر بس , حضرتك واضح من صوتك انك اكبر سناً .. يبقى انا ابنك او اخوكى الصغير , صح . .؟
انعام بطيبه : حبيبى دا شرف ليا ..
اميمه وهى بتسلم عليه : انا بقى لسه مسلمتش عليا , انا اسمى اميمه , العسل ..
ساهر بيضحك من قلبه : هاهاها , ازيك يا عسل طيب ..
اميمه وهى بتمسك ايده , انت بتودى ايدك فين , انا قادامك اهو مش شايفنى ... !
ساهر بأحراج ووش احمر : معلش بقى يا عسل انا مش بشوف ..
انعام بتشدها من ايدها : تعالى بقى غلبتينى , احنا اسفين ..
داليا بطيبه : عادى يا انعام صغيره ومتفهمش .. سيبيها براحتها , يلا الاكل جاهز .
هناء وهى واقفه بتبص هى انعام لبعض ..
هناء : ايوه يلا ..
انعام بتضرر : احنا شبعانين والله .
إلهام بتمشى من اقدام ساهر بيشم ريحتها بيستنشقها براحه وبيقرب من مامته : مين يا ماما اللى عدى من اقدامنا ناو .. ؟
داليا بهدوء ونفس الصوت الهادى : الهام يا حبيبى .

ساهر وانعام والكل قاعد على السفره بيبدأو الاكل ..
انعام : حضرتك مكلفه اوى يا مدام داليا ..
داليا بأبتسامه : كلو بألف هنا .. انا بحب الاكلات دى كلها بس للاسف مش هاكل غير مسلوق ..
انعام : معلش .
ساهر وهو جمب الهام بيوجه نظره ليها كأنه شايفها مما خلاها توترت : واضح يا انسه الهام ان الاكل مش عاجبك .. !
إلهام بأستغراب انه بيكلمها وعرف انها هى اللى جمبه رغم انها متكلمتش خالص : لاء باكل ..
ساهر بأبتسامه : عارف انك مستغربه , بس عرفتك من ريحتك ..
إلهام بوش احمر : ريحتى .. !
ساهر بحب : ايوه على فكره البرفيوم بتاعك حلو اوى ..
انعام بضيق : يلا يا الهام كلى ..
إلهام ملاحظه ضيق مامتها : بتاكل بهدوء ..
هناء بتيجى بهدوء : دكتور ناصر على التليفون يا هانم ..
داليا : طيب هاتى التليفون يا هناء ..

**************************************************

بيخلص بهاء وشيماء اختيار الشبكه وبيتفقوا الكل يبقى الشبكه ف بيت شيماء حاجه بسيطه على اد العيله ..
شيماء وهى ماشيه جمب بهاء وبصوت سعيد : مبروك يا حبيبى .
بهاء بطيبه : انتى قنوعه اوى يا سيماء على فكره , وانا مقدر اوى كل اللى بتعمليه .
شيماء بفرحه : صدقنى مش قناعه بس لو مفيش غير دبله بس انا راضيه , انا بجد كفايه عليا انت وبس , انت بس يا بهاء اللى بتمناه من الدنيا كلها .
بهاء بحب : للدرجه دى بتحبينى يا شيماء .. ؟
- واكتر انا بحبك اوى , بجد متخيلش حياتى من غيرك , انا بس حسيت بقيمتى لما دخلت حياتى وعرفت انك عاوزنى .
بيمسك بهاء أيديها بحب : ربنا يقدرنى واسعدك يارب .
شيماء بحب : كفايه بس تبقى جمبى وانا ابقى اسعد انسانه على وجه الارض , بس نفسى ف حاجه .
- ايه .. ؟
- مش هقولها , علشان لو طلبتها مش هحسها , هستنى لما انت تحسها وتقولها .
فهم بهاء قصدها وبصلها بهدوء : ماشى يا شيماء .

***************************************************

بيخرج عمر من اوضته على صوت توسلات مامته : ابعد عن امى يا مفترى , ابعد عنها ..
ناديه اول ما شافت عمر اتخضت مكنتش متخيله انه موجود وجعها بقى اقوى ( لو تعرف بوجوده مكنتش أتألمت ولا طلعت صوت ابداااا ) .
سعيد بيسيب ناديه وبيبص لعمر : انت بتعلى صوتك عليا يلا .. ! .
طيب تعلالى بقى انت كمان ( وبيمسك حزامه وبيقلعه ) ...

************************* يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق