16‏/9‏/2014

جوزى ضابط شرطة الحلقه الاخيره

سلمى واقفه فى الشارع بتبكى وثايره جدااا على مراد ..
مراد بيحاول يهديها ,, وهى مكمله يا خساره انا بكرهه يعيش يموت خلاص انا مش عاوزاه مش عاوزاه .
مراد بيقرب منها :
- خلاص يا سلمى خلاص , تعالى بس تروحى البيت وبعدين كل حاجه تتحل.
- لاء خلاص يا مراد مفيش حاجه هتتحل انا غبيه جدااا , وانا قررت ابطل غباء .
- خلاص , بس اركبى بقى بلاش كده فى الشارع .
بتركب سلمى جمب تامر وهى بتردد .. انا الغلطانه , اناااا


*****************************

تامر قاعد فى اوضته وهو مخنوق ومتضايق .. بيقلب فى التلفزيون مش عاجبه حاجه .. قام قرب من الباب ووقف وراه يحاول يسمع اى حاجه ..

***********************
عطوه لـ بندق .. يعنى انت متفق على كل البضاعه وكل حاجه
بندق: اه يا معلمى متقلقش .
طيب اشطه محدش هيعرف ان فى بضاعه لانك طبيعى ميت الله يرحمك يا معلمى .
ايه يا ياد انت بتفول عليا ولا ايه .. ؟
بندق بأستعجال :
- لاء والله يا معلمى ما اقصد انى اقصد يعنى على انهم فاكرينك كده لما شافوا الجثه ..

عطوه بأسلوب هيستيرى :
- برضو هتقولى جثه ,, يخربيتك جننتنى امشى ياد من اقدامى
- يا معلمى انى اسف بس اسمعنى , طلع تامر شويه من دماغك كده مينفعش , احنا محتاجينه علشان العمليه دى تنجح ودى نقلة العمر لينا .
- المهم اللى اسمه تامر دا يموووت .
- هيموت يا معلمى متقلقش.
- لاء انا اللى اموته وانا باصص فى عينيه واضربه بالمسدس بتاعى فى وسط دماغه كده .
- ماشى يا معلمى انت تؤمر بس ادخل نام بقى شويه يلا ..
- طيب طيب , يلا هسيبكوا انا .

*************************
بيمر اكتر من يومين وتامر بيتعامل اسوأ معامله من عطوه وبندق يتدخل .
سلمى 24 ساعه تبكى وكل اللى عليها انها خلاص مش فارق معاه ومش مهم يظهر ولا لاء ..
سالى قاعده جمبها على السرير وبتهديها :
- طيب ليه بتبكى لما هو مش فارق معاكى ومبقتيش عاوزاه
- عاوزه اطمن عليه بس يا سالى , نفسى اعرف انه كويس .
- هيبقى كويس متخافيش .
- يارب يارب يبقى كويس .


************************

مراد واقف فى مديرية الامن مع الظابط المسئول عن قضية تامر واختفائه ..
مراد: طيب هاجى معاكو .
الضابط: لاء خليك يا مراد ممكن تبقى اخباريه كاذبه .
مراد: معلش , هبقى معاكو بردوا لقيناهم ماشى ملقيناهمش خلاص .. انا متأكد ان ليهم علاقه بأختفاء تامر .
الضابط: خلاص اللى يريحك , يلا بينا

***************************

اقدام فيلا كبيره شكلها قديم ومترهل .. واقف الضابط ومراد ومعاهم عساكر كتير محاوطين المكان .
بيقرب مراد من المكان هو الضابط والعساكر من كل اتجاه بهدوء , اضرب عليهم نار
مراد وهو بيتحامى : الحق من فوق السطح , وبيضرب النار


من جوه البيت الرجاله بيجروا وبيضربوا بالنار وهما بيتجهوا للخارج .. بعد تشابك بين الضباط والعصابه وقع فيه كتير من العساكر ورجالة العصابه استسلم الباقيين ورافعوا الرايه ..
مراد بيدخل الفيلا وهو بيدور على رجالة عطوه مش لاقيهم ..
بيقرب زميله وهو بيردد .. مفيش حد جوه مفيش حد جوه .
بيقرب الضابط من رجالة :
- محدش هيقول فين بندق .. !
الرجاله بيبصوا لبعض وهما مصممين عدم الكلام .
مراد بيشد واحد منهم بعنف :
- تعالى هنا قولى فين بندق ووتامر معاه ولا لاء . ها قووول
- معرفش والله ما اعرف
- لو مردتش هموتك وصوب المسدس فى دماغه .
- تـ تتامر مين
بيضغط مراد اكتر بالمسدس على دماغه :
- هااااااااااا
- اه اه تـ تـ تامر الضابط اه معاه
مراد بفرحه وارتياح ,,, الحمد لله .. وبيركز تانى معاه .. طيب قول هما فين فين بندق وتامر قوووول .. ؟
- معرفش والله ما اعرف
بيقرب الضابط من مراد :
- خلاص يا مراد المهم شكك طلع صح , هما بقى هيشرفوا معانا القسم واحنا هنعرف بطريقتنا .



*******************************


بندق وتامر وعطوه راكبين عربيه وبيعدوا من اقدام كمين على الطريق الصحراوى ..
عطوه مغير فى شكله دقن وشنب وشكله ميتعرفش ..
الضابط اللى فى الكمين بيقرب من العربيه وبيبص ليهم :
- انزلوا
بندق بيقرب من تامر وهو بيدندن ,, بقولك ايه يا اسامه ,, قوله انك ضابط واسمك تامر بسرعه يلا
- بس انا ..
- قوله ملكش دعوه وبيحطله بطاقه فى جيبه ,, ووريه البطاقه اللى فى جيبك دى .
- طيب .. !
تامر بيطلع البطاقه من جيبه وبيبص فيها :
- انا ضابط زميلكو ..
بندق بعصبيه :
- اللى ميعرفك يجهلك يا تامر بيه ,, اكيد مخدش باله .
الضابط بيبص اوى فى البطاقه :
- صح اسفين ياسيادة المقدم اتفضل .
تامر بيبص لبندق وهو مستغرب :
- هو فى ايه
بندق للسواق وهو بيبتسم وعينه على عطوه :
- اطلع يابنى خلصنا , وانت يا اسامه اللى عاوزك تعرفه قولتلك هتعرفه .



*************************

الضابط بعد ما العربيه مشيوا انا حاسس ان شوفت تامر دا قبل كده , ايوه ,, هاتلى كده يابنى صور المفقودين .. مفيش حد

ممممم انا اكيد شوفته فى حته عادى يعنى ..

***************************

تامر فى الصحرا , بيقف والدنيا ضلمت وبيقرب منه مجموعه من قطاع الجبل وقف وهو بيحاول يتدارى عن الانظار ..
بندق بيبعد عنهم وهو بيقرب من تامر :
- شوفتوا جبتلكوا ايه ..؟
راجل من العصابه شكله مخيف وسنانه واقعه .. مش دا تامر .. ؟
بندق بأبتسامه :
- هو هو .
تامر بيبص لبندق :
- تامر مين هو انا مين تامر ولا اسامه .
- انت تامر اكبر عدو لمعلمى عطوه ..
وبيقرب بندق وهو ماشى من عطوه :
- اهو يا معلمى اقدامك موته كل اللى عاوز يموته يتفضل .
تامر بخوف وبيبعد :
- بقى كده يعنى انا مش معاكو انا ضابط وانتوا كنتوا بتضحكوا عليا مش كده ..
- اه للاسف انت ضابط واحنا كنا بنضحك عليك ..
تامر بحزن وعطوه بيطلع مسدسه :
- وليه يعنى انا كنت عملتلكوا ايه .
عطوه بحزن :
- قول معملتش ايه , ابنى ضنايا مين اللى سجنه وفضل يضرب فيه لحد ما الواد انتحر ومات , مين اللى قهر مراته عليه بعد ما مات وماتت بعديه , مين اللى كذا مره يبوظلى عمليه , مين اللى مد ايده عليه وضربنى اقدام رجالته , انا بتمد ايدك عليا يا حيوان جه وقتك اجهز ..
رجل الجبل :
يا بوووووووووى انت جاتلى لحد عندى دا انى بكرهك كره العما انت والداخليه كلها , انتوا كلاب وانا بكرهكم .
تامر بيقف وعطوه بيصوب نحيته ولسه هيضرب سمعوا صوووت عربيات كتير بتهجم عليهم .. بيقرب تامر من بندق وهو بيمسكه وبيتحامى فيه :
تعالالى ..
بيحصل اشتباك بين قطاع الجبل وبين عطوه وبندق واخد تامر جمبه ورا عربيه وبيحدث الاشتباك , بيطلع عطوه ويقف اقدام العربيه وهو بيضرب نار بيتصاب وبيقع ..


مراد بيقرب من ضرب النار وتامر بيقف وبيبص وهو جمب بندق وبيحاول يهرب .. بيشده بندق وبيحاول معرفش وبيجرى والنار شغاله حواليه ومراد بيشوفه وبيجرى عليه ,, تامر بيفتكر كريم وهو بيجرى عليه بيقف وبياخد رصاصه فى رجله ..
مراد بيجرى عليه وبيشده وبيتحامى ورا الجبل والعساكر بتقرب اكتر وبتقبض على كل العصابه وبيموت بندق وعطوه واقع سايح فى دمه ..


****************************

تامر نايم فى المستشفى ورجليه ملفوفه واقدامه مراد بيكلمه :
- حمد لله على السلامه يا تامر كده خضتنا عليك بالشكل دا ..
- انتوا مييين ... انا مين ..؟
- انت تامر تامر صاحبى .. انت ناسى ولا ايه .. مالك
- انا عارف ان اسمى تامر وبشتغل ضابط , صح .. وافتكرت حاجه واحد زيك كان بيجرى عليا فى نفس الموقف واتضرب بالنار .. !
- انت بتقول ايه بس وسلمى اللى جايه دلوقتى , اه صح انت فاكر سلمى مش كده .. ؟
- مين سلمى ..!
- مراتك يا تامر , حبيبتك ..
- لاء مش فاكر حد , طيب مامتك يا تامر , ازاى بس مش فاكر .
تامر بحزن :
- والله مش فاكر اى حاجه والله .
- انا هموووت وافتكر انا مين ابن مين عايش ليه .. !
بيسيبه مراد وبيمشى .. ثوانى يا تامر بيخرج وبيجيب الدكتور ..
الدكتور بيكلم تامر :
- يعنى انت مش فاكر اى حاجه .
- لاء مش فاكر اى حاجه .
- طيب ,, انت فاكر اتخبط ولا حد ضربك على دماغك , اى حاجه .. !
بثوره وعصبيه بيرد تامر :
- لاء والله مش فاكر اى حاجه .
- طيب طيب خلاص ..
مراد : ايه يا دكتور
الدكتور : اعتقد فقدان ذاكره مؤقت وهيرجع تانى بس نعرف سبب اللى حصله دا ايه ..

بتدخل سلمى ومراد بيخرج مع الدكتور وبيقابلها على باب الاوضه
مراد بحزن : استنى يا سلمى
سلمى بخوف : ايه يا مراد فى ايه .. !
تامر بس
بترد بسرعه وهى بتدخل : ماله حصله ايه .. بتشوفه نايم على السرير مش مصدقه انها شيفاه وعينيهم اتقابلت .. بتجرى عليه بلهفه وحب .. تامر حبيبى انت كويس وبتبوسه من خده وبتحضنه , مهمهاش وجود مراد كل اللى كانت بتعمله سايبه نفسها لاحساسها ..
تامر مبيديش اى رد فعل هى بتحضنه وهو مبيرفعش ايده عليها خالص , بس حاسس شعور غريب شويه ..
بدأت تحس سلمى بالفتور منه .. بعدت وهى بتبصله وبندم واحراج من مراد ..
انا اسفه يا تامر .
تامر مبيردش ,, بيقرب منها مراد .
سلمى تامر فاقد الذاكر ..
سلمى بدموع : نعم , يعنى مش عارفنى .. !
مراد: للاسف اه
والدة تامر بتدخل الطرقه واهل سلمى واقفين بره بتقرب منهم وهى متجاهلاهم تماماً .
وبتدخل الاوضه وهى بتجرى على تامر :
- حبيبى يا بنى الف حمدلله على سلامتك
تامر بأستغراب : انتِ مين انتِ كمان .. !
وجعت سلمى اوى كلمة انتى كمان .
مراد بيقرب من مامة تامر :
- لو سمحتى يا طنط مراد فاقد الذاكره .
- يعنى ايه .. وليه وعينيها على سلمى ..
سلمى فى صدمتها ووجعها مش مركزه معاها .
مراد : تامر كان مخطوف من عصابه يا طنط بيكرهوه ,, ولولا جالنا اتصال من ضابط تفتيش نقطة المرور اللى شافه كان زمانه دلوقتى مش معانا .
بأحراج من نفسها : اومال هدومه اللى لقيتوها على البحر دى ايه .. !
دا كان تمويه من العصابه اكيد ..
طيب وتامر مش هيفتكر تانى يعنى ..
- لاء هيفتكر ان شاء الله يا طنط وبيجى لمراد اتصال بيستأذن وبيروح يرد ..
سلمى واقفه عينيها على تامر ودموع بتنزل غصب عنها .
تامر عينه عليها وبيبص للاتجاه الاخر بس حاسس انه يعرفها قلبه بيدق ليها , حاسس بشوق نحيتها , بس هو مش عارفها للاسف حتى مش عارف ايه اسمها .



مراد واقف فى زاويه وبيتكلم فى الموبايل : يعنى هما قالو انه كانوا هيموتوه وهيعذبوه لولا فقد الذاكره وهما بيخطفوه .. ماشى يا عماد بيه شكراااا جدا معلش تاعبك معايا كده , بس معلش اخر حاجه .. الامر لله .. عاوز اعرف عطوه اخباره ايه .. ماااات ,, يلا احسن ريح واستريح ,, شكرااا جدا فى امان الله فى امان الله سلام سلام ..

مراد بيقرب من مامة تامر .. اعتقد يا طنط حضرتك محتاجه تقدمى اعتذار لحد ..
مامة تامر وعينيها على سلمى وبأحراج وندم :
- انا اسفه يا بنتى .
سلمى بتبص عليها وبتبكى فى صمت ومردتش .
مراد عينه على سلمى شكلها يقطع القلب ودموعها اللى مبتوقفش ..
مراد بيقرب من تامر :
- تامر مش فاكر سلمى وابنكوا اللى مستنينوا مع نظره مامة تامر على بطن سلمى .. وازاى كانت فرحان انها حامل والبيت اللى جددته علشانها .. وحبكووا لبعض اللى كلنا كنا بنضرب بيه المثل .
تامر بيبصلها وهى بتعيط :
- والله قولها متعيطش انا مش قادر اشوفها بتعيط , انا حاسس ان الست دى والست دى غاليين اوى فى قلبى بس مش قادر اعرفهم بس قلبى مرتاح لهم وحاببهم .
سلمى بتخرج من الاوضه وهى بتعيط ومراد بيلحقها واهلها بيقفوا ,, سلمى بتقرب منهم :
- يلا يا ماما ويابابا ,, احنا هنمشى دا .
مراد بيقرب من سلمى :
- عارف انك زعلانه بس هو ينفع زوجه تسيب جوزها وهو تعبان .. !
بدموع وانهيار : دا مش عارفنى , مش فاكر انا مين .
هيفتكرك يا سلمى متزعليش بس اديله شوية وقت وانتى لازم كأى زوجه متسيبيش جوزك فى ظروفه دى .
بدموع : مش قادره ابقى جمبه ويبصلى وميعرفنيش
هيعرفك ويوم ما يفتكر لازم تبقى انتى اول واحده اقدامه .
الاب والام : صح يا بنتى مراد بيتكلم صح ,, يلا ادخلى لجوزك واحنا هنمشى وترجعى مع جوزك على بيتكوا .
سلمى بدموع : مش هقدر ابقى معاه وميعرفنيش محسش بحبه وحنيته .
الام : ويوم ما يفتكر ويعرفك , ويلاقيكى سيباه هيقدر ان دا حب فيه , لاءء هتبقى زوجه واتخلت عن جوزها فى محنته .
سلمى بتبص عليهم وكل عينيهم اصرار وحنيه :
- حاضر .


*************************

بعد شهرين تامر وسلمى نايمين وبتقوم على صوت تامر وهو بيزعق .. لاء يا سلمى تعالى هنا وانت يا كريم متموتش , استنونى انا عاوز ابقى معاكو .
بتحاول سلمى تقوم تامر بس هو مش بيقوم مكمل فى كلامه .. اسر اه اسر يا اسر انت فين اسرررررر وبيقوم وهو بيصرخ .

سلمى بتاخده فى حضنها : حبيبى مالك
سلمى اسر يا سلمى وكريم وانتى كنتى هتسيبينى ليه يا سلمى
سلمى بفرحه : انت افتكرتنى يا تامر صح افتكرتنى الحمد لله
تامر بحب : انا مقدرش انساكى يا سلمى مقدرش انتى حبيبتى .
سلمى بتحضنه اقوى : يا حبيبى يا تامر يا حبيبى اخيراااا , انا بحبك اوى ,, اوى

تامر بيبوسها وبيحضنها : عارف ان عذبتك كتير بس انا بحبك بحبك سامحينى سامحينى ..
انا مسمحاك يا حبيبى ومسامحه كل الناس المهم انك معايا وفى حضنى
تامر بينزل على بطنها وهو بيسمعها وبيلمسها بأيديه ابنى , دا ابنى
ابنك يا تامر ابنك
انا اسف اووووى يا سلمى
بتحط ايدها على شفايفه .. شششششش مفيش اسف تانى احنا هبندأ تانى صفحه جديده .


*********************

بعد اكتر من سنه تامر فى بيت كريم وحفله مجمعه اهل كريم واهل لبنى وعاميلن عيد ميلاد لأسر
سلمى واقفه وشايله بنوته عندها شهرين .. وعينيها مراقبه تامر .
تامر واقف مع اسر ومعاه خالته بنوته قمووره احلى من لبنى وبيهزروا مع اسر .
لبنى بتقرب من سلمى وشيفاها واقفه متضايقه ,, مالك يا سلمى
ها مفيش هروح لتامر بس
ماشى يا حبيبتى
بتقرب سلمى من تامر وتكلم وهو بتجز على سنانها :
اسر يا حبيبى شوفت عروستك حلوه ازاى عوزاك تحافظ عليها وتحبها .. بس بلاش تطلع ضابط شرطه .
تامر بيبص لسلمى بحب : ليه بس يا حبيبتى
بتقرب من تامر وعينها على خالة اسر .. علشان خايفه انا مرااااة ضابط شرطه يا حياتى
تامر بيبص على البنوته وهو بيقول : تاااااااااااااااااااااااانى يا سلمى


"تمت"

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق