16‏/9‏/2014

جوزى ضابط شرطة الحلقه الثالثه

تامر بيتصاب فى كتفه وهو بيتألم وبياخد كريم بسرعه وبيتحامى ورا عربية الشرطه .
ايه اللى خلاك تجيلى بس يا كريم .. !
كريم وهو مش قادر :
- كنت عايز اجى , ابقى جمبك
- انت غبى يا كريم حد يعرض نفسه للخطر كده .
- كنت خايف عليك يا تامر ,, وبدأ يطلع دم من بوءه
تامر بيبص للدم وسامع صوت ضرب النار وبيصرخ :
- خليك معايا يا كريم , اوعى تموت وتسيبنى .
كريم بصعوبه وبيتكلم :
- ابقى افتكرنى يا صاحبى وخلى بالك من مراتى , وابنى
تامر بخوف وهو بيحركه جامد :
- قوم يا كريم اتماسك , فوق , افضل معايا
انت اللى هتخلى بالك منهم فوووق

*********************
سلمى بتتكلم فى التليفون وهى بتبكى
- مطلعتش حامل يا ماما , انا مش حامل
الام من التليفون :
- اهدى بس يا بنتى انتوا بقالكوا ايه يعنى دى كلها كام شهر بكره تحملى
- بكره امتى بس كل شهر نقول بكره , انا لازم اكشف يا ماما مش هينفع كده .
- ماشى يا حبيبتى نكشف لما جوزك يرجع استأذنيه ونروح
- انا خايفه يكون العيب منى خايف اوى
- لاء يا حبيبتى متخافيش مش منك
- ربنا يستر احنا نروح الاول من غير ما تامر يعرف لو طلعت كويسه نقوله ماشى .. ؟
- اللى تشوفيه يا بنتى , اللى يريحك , بس قومى البسى واقعدى حلوه كده , بلاش يرجع من شغله يلاقيكى معيطه كده
- يا ماما البس ايه بس , انا فى ايه ولا فى ايه
- انتى حر هانا بنصحك الراجل مبيحبش الست النكديه
- يا لهووووى ما يحبش دا انا امووت
- والله انا بفرح بحبك دا بس انتى مزوداه اوى بلاش الدلقه دى
- مش قادره يا ماما انا بحبه اوى

***************************

سالى بتخرج للام وهى مستغربه الكلام
- ماما هى سلمى بتقولك ايه .. ؟!
- عايزه تروح تكشف , اصلها مطلعتش حامل وموتها نفسها من العياط .
- نفسى اعرف هى مستعجله على ايه , ما تعيش مع جوزها كده سنه ولا اتنين وتستمتع بحياتها .
- والله يا بنتى هى عايزه تحمل , همنعها يعنى , واهو نطمن طلعت كويسه خير , مطلعتش بقى ..
- انتى مشجعاها على اللى هى بتعمله دا يا ماما , دا بدل ما تقوليلها , متخبيش حاجه على جوزك , انا بحس ان مش انا الصغيره , لا سلمى بنتك المدلعه دى , لما هــ طير حب تامر اللى مش شايف غيرها دا .
- وانتى مالك جوزها وهى حره معاه .
- انتوا حرين , بس نصيحه انصحى بنتك تحب جوزها وتفضل جمبه , بلاش الخيبه واسلوبها دا .
- ملكيش دعوه انتى , ادخلى انتى ذاكرى يلا.
- ماشى طبعاً هقوم , لازم اذاكر اصلا , علشان انا هبقى مذاكرتى هى اللى هتنفعنى .
- ربنا معاكى يا بنتى يلا ادخلى.

********************
فى المستشفى واقف تامر اقدام الغرفه وواقف معاه الدكتور
- يعنى ايه يا دكتور مفيش فايده .. ؟
- الامل فى ربنا كبير بس موعدكش هو اتأخر على ما جالنا كانت الرصاصه قربت جدااا من القلب.
- طيب ومراته وابنه اللى جايين دلوقتى اقولهم ايه .
- ربنا يصبركم , بعد اذنك .

********************
بيمر الوقت طويل جداااا وتامر على حاله , قاعد خايف بين كل لحظه والتانيه , الدكتور يخرج يقول ان كريم مات
زوجة كريم بتدخل تجرى وفى ايديها .. ابنها الصغير
تامر بيقف بدموع :
- اهدى يا لبنى كريم هيبقى كويس يارب يعنى
لبنى بدموع اقوى :
- قولى الحقيقه يا تامر كريم مات مش كده , مات
- والله يا لبنى كريم كويس , اهدى بس وادعيله .
- هدعيله وبتاخد ابنها فى حضنها , ادعى معايا لبابا يا اسر
وبدموووع اقوى :
- ادعى معايا .
تامر بدموع بيقرب من اسر وبياخده منها :
- حبيبى بابا هيبقى كويس , متقلقش , مسيبتهوش عند مامتك او حد ليه يا لبنى حرام عليكى يتعرض لموقف زى دا .
بدموع قويه:
- ملقتش حد ومكنت عارف انا بعمل ايه , يارب يا كريم يارب تبقى كويس انا من غيرك اموت
- طيب انا هوديه لـ سلمى واغير لبس واجى
بتبص سلمى على ايده الى رافعها وهى بتحاول تتماسك ومتكنش قليلة الذوق :
- سلامتك
- الله يسلمك
بدمووع بتبص على تامر وعلى اسر وهى منهاره :
- طيب ياتامر روحو واعتذر لسلمى هتعبها ..
بيمشى تامر وهو بيردد متماسك وبيدارى دموعه وخوفه :
- دى هتفرح بيه اوى , مش هتأخر وربنا يطمنا
بدموع اقوى :
- يارب يارب

*******************

بيدخل كريم الشقه , وسلمى لابسه ومتشيكه وريحة البرفيوم اللى تامر بيحبه مغرقه جو البيت .
البرفيوم بيتغلغل لحواسه , خلاه يشعر بالاسترخاء , وبيدخل هو واسر الاوضه عندها
سلمى لابسه قميص بيت اسود طويل ورافعه شعرها وحاطه رووج احمر حلو جدااا واقفه زى القمر .
بيدخل تامر بيسحره جمالها , لدرجة بينسى حزنه على كريم
سلمى بتبص على اسر وهى مستغربه :
- اسر .. !
تامر بينتبه لاسر وبيرجع تانى لرشده:
- معلش يا سلمى هخلى اسر معاكى
سملى بتبص على ايد تامر المتصابه وبتجرى عليه بلهفه :
- مالك يا حبيبى ... انت كويس ..ايه دا مالك ... ؟
- بحزن واسى :
- كريم فى المستشفى بين الحيا والموت, وانا اخدت رصاصه فى كتفى , بس كانت سطحيه و خربشتنى بس.
- حبيبى يا حبيبى وبتقرب منه تبوسه , تامرالف سلامه عليك , يعنى كنت ممكن تكون مكانه , انت تسيب البوليس دا خالص , واسر فى عينيا , وبلجلجه , بس فين لبنى ... ؟
- فى المستشفى هتموت ورا كريم , انتى عارفه كانت بتحبه ازاى .
سلمى بغيره :
يعنى هتبقوا سوا لوحدكوا .. ؟
- سلمى دا وقت كلامك دا .. ؟
- اسفه اسفه وهى بتاخد اسر وبحب :
- حبيبى يلا نعمل اكل لعمو تامر, واكل ياخده معاه لماما .. ؟
اسر ببراءه الاطفال بيهز دماغه بالايجاب :
- بتشيله وبتتجه بيه للمطبخ وهى بتحرك شفايفها :
- المنحوس منحوس .. ! يلا يا حبيبى ..
************************
بيروح تامى تانى للبنى اللى واقفه منهاره بيقرب منها والدكتور واقف معاها بيجرى عليهم ..
بلهفه :
- ايه كريم كويس ...؟؟
.........................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق