16‏/9‏/2014

جوزى ضابط شرطة الحلقه الرابعه

تامر بيسأل وهو مرعوب :
- كريم كويس ؟؟
الدكتور بأطمئنان :
- على حاله , بس المدام هى اللى بتبكى جامد , ياريت تهدى يا مدام , كده مش كويس ليكى
تامر بيحاول يهديها :
- اهدى يا لبنى كده مينفعش .
- ههدى حاضر ههدى بس يقوم كويس يارب يبقى كويس يارب
تامر بيحاول يتماسك :
- ان شاء الله هيبقى
- ياارب يااارب ياااارب

*************************
تانى يوم تامر بيستأذن من لبنى انه يرجع البيت يطمن على اسر "بس الاكتر ان سلمى وحشته جدا"
بيرجع البيت وبيدخل بالراحه وبيدخل على اوضة النوم شاف سلمى نايمه وفى حضنها اسر
بيبصلها بحب والروج مبهدل وشها والكحل سايل على خدودها قلبه دق رغم ان وشها متبهدل بس مخليه حاببها اوى قرب منها براحه وخبط على كتفها بهدوء
سلمى بتفتح عينيها بتشوفه اقدامها بتبسم :
حبيبى جيت
بيحط ايده على بوءها برقه وهو بيمسك ايديها وبيقيمها بشويش من جمب اسر وبيحطله مكانها مخده وبياخدها وبيخرجوا .
بياخدها ف حضنه :
- وحشتينى اوى يا سلمى اوى .
سلمى بتحضنه وهى حاسه انه واحشها :
- وانت كمان اوى يا حبيبى , وحشتنى اوى اوى
بياخدها كريم وبيدخل اوضة الاطفال اللى مجهزينها وقت جوازهم , وبيدخل معاها يعوض حرمانه منها يومين .

*************************

تامر نايم على السرير وهو بيتكلم بحب :
- انا خايف على كريم اوى يا سلمى اوى , لو مات انا مش هسامحه ابداااا , هيموت علشان كان عايز يجيلى يحمينى ودموعه بتنزل .
سلمى بتمسح دموعه بحنيه :
- حبيبى دا قدره , ربنا ينجيه علشان خاطر ابنه يارب
- يارب يا سلمى يارب
بتوتر بتسأل بفضول :
- طيب لبنى عامله ايه , هى لسه هناك
- ا هدى مموته نفسها عليه , انتى عارفه كانت بتحبه ازاى , بس والله ما هسيب حقك يا كريم يا انا يا هما .
- هما مين .. ؟
- عطوه ورجالته ..
بخوف بتبعد عنه :
- واحنا مالنا .. !
بثوره :
يعنى ايه احنا مالنا , لاء طبعاً دا صديق عمرى .
- وانا مش مستغنيه عنك يا تامر وكريم ان شاء الله يبقى كويس .
- بس انا مش هسيب حقه
- يبقى تسيبنى انا الاول , انت عارف ان لو حصلك حاجه انا ممكن اموت
- علشان كده هتقدرى تبعدى عنى
- ايوه هقدر لما ابعد عنك وانا عارفه انك بخير , احسن ما افضل عايشه ميته من الخوف يحصلك حاجه فى اى وقت
- بس انا مقدرش استغنى عنك
- والله ولا انا
- طيب اوعدنى مش هتروح لعطوه دا ولا هتعمله حاجه
- ربنا يسهل
- لاء اوعدنى
بيبعد عينه عنها عشلان متقرأش فيهم كذبه :
- حاضر
- بحبك اوى اوى يا حبيبى وبتنام تانى على صدره

****************************

فى مكان اشبه بوكر متجمع شويه ناس شكلهم مبهدل وارباب سوابق
بيقرب واحد واخدم طواه فى وشه مشوهه منظر خده خالص وبتقرب من واحد شكله لابس الكويس فيهم وواضح انه من كبر سنه وهيئته انه معلمهم :
- معلمى يا معلمى خد القهوه اهيه
- هات يا ويلا غووور شوفلى الواد بندق فين هاتهولى ضرورى .
- حاضر
بيقعد المعلم وهو بيتوعد بعينه وماسك الشيشه بأيده :
- يا انا يا انت يا تامر وبكره تشوف هعمل فيك ايه .

*****************************

تامر واقف مع لبنى وبيأكلها سندوتش بصعوبه وواخدلها معاه عصير وواقف معاها اهل كريم .
- اهدى بقى يا لبنى الدكتور طمنا انه بقى كويس اهو
- اه بس , نفسى يفوق بقى
- هيفوق وربنا يخليكوا لبعض ياااارب
- ياااارب يااااارب بس هو يبقى كويس يارب
- طيب هروح انا اشوف الاستعلامات وكده
- ماشى , متشكرين يا تامر بجد على تعبك دا
والد كريم :
- بجد يا بنى كتر الف خيرك بجد
- دا اخويا يا عمى متشكرنيش انا فدا كريم
- ربنا يخليكوا لبعض ويقومه بالسلامه يارب
- يارب ان شاء الله

***********************
تامر بيقرب من اوضة الدكتور وبيدخل بعد ما ب صان محدش اخد بااله منه
ايوه يا دكتور انا سبتهم وجيت لحضرتك اهو فى حاجه .. ؟
الدكتور بتوتر :
- استاذ تامر , عايزك بس تعرف ان استاذ كريم مش هيقدر يمارس حياته الزوجيه والحيايته طبيعى تانى زى الاول
- مش فاهم .. ؟ يعنى هو كويس وهيعيش صح ..
- ايوه صح , بس مالوش يعمل اى مجهود على الاقل كام سنه , الاصابه اذت القلب جدااا , انه عايش دى معجزه من عند ربنا .
- تقصد .. ؟
- ايوه لازم مراته كمان تعرف انه مالوش اى اجهاد ولا مجهود , هو عنده ولاد .. ؟
- اه ولد
- طيب يحمد ربنا , ومحدش عارف الخير فين يمكن ربنا ...
تامر بأسى :
- حبيبى يا كريم والله ما هسيبهم
......................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق