16‏/9‏/2014

جوزى ضابط شرطة الحلقه الخامسه

سلمى عند والدتها ومعاها اسر
سلمى واقفه مع الام فى المطبخ
وسالى اخدت اسر تلعبه معاهاا فى اوضتها
سلمى واقفه بتقطع طبق خضروات :
- يعنى يا ماما اقوله ايه , انا خايفه يكون العيب منى انا .
- بعد الشر لا هيكون فى عيب منك ولا منه ان شاء الله
- بس اتأخرت اوى ... !
- انتى يا بنتى مكملتيش سنه جواز متستعجليش
- نروح بردوا نطمن .
- ماشى يلا بقى يادوب
- طيب خلصى السلطه اللى فى ايدك انتى
- اهو خلصتها خلاص , يلا بقى .. ؟
- حاضر حاضر يلا , هدخل اغير هدومى اهو .
- ماشى
بتدخل سلمى الاوضه لسالى وهى سامعه صوت ضحكها هى واسر
- سلمى : سالى معلش هنخرج انا وماما خلى بالك من اسر بقى .
- ما بلاش يا سلمى تروحى من ورا تامر كده غلط .
- هو انا رايحه اعمل حاجه غلط , انا هكشف يا سالى
- بردوا المفروض متروحيش مكان من غير اذنه .
- يلا يا سالى انا همشى وخلى بالك من اسر
- ماشى يا سلمى براحتك .
بتيجى الام وهى بتعدل طرحتها وبتوجه كلامها لسالى :
- سالى معلش يا حبيبتى لو اتأخرنا ابقى حط لبابا الاكل عندك .
سالى وهى بتكمل لعب مع اسر مش عاجبها تصرفاتهم :
- طيب


**********************
تامر واقف مع اهل كريم ولبنى مش موجوده فى وسطهم
تامر بيقرب من الاب :
- عمى انا همشى علشان ورايا مأموريه
- ماشى يا بنى معلش تاعبينك معانا
- تعبنى ايه والله يا عمى ما عايز امشى بس انت عارف الشغل .
- اه يا بنى طبعاً , يلا روح فى امان الله .

*********************
تامر سايق عربيته كل تفكيره فى كلام الدكتور , المه الشعور اللى حاسس بيه , واللى هيحس بيه كريم وهيتعبه , توجه لاوضته وهو واضح عليه الانزعاج جدااااا .
دخل قعد شويه ووقف شويه شرب سيجاره بعصبيه على غير عادته ورجع تانى خرج من اوضته وتوجه لاوضة العقيد .
بيدخل بعد ما سمحله العقيد وبيقعد بتوتر :
- انا محتاج الاذن اهجم على وكر عطوه ورجالته
بأستغراب بيبصله العقيد وبيرد :
- اهدا كده , وقولى كريم عامل ايه دلوقتى .. ؟
بحزن وانكسار :
كويس , ممكن لو سمحت تدينى اذن اهجم عليهم .
- وانت فاكر انك هتلاقي معاهم حاجه , ايه يا تامر انت مش ضابط صغير على الكلام دا يعنى .. !
بيقوم يقف بثبات :
- يعنى حضرتك مش هتأذنلى .. ؟
- اهدى بس كده يا تامر وبطل عصبيتك دى وتهورك .
- ماشى حاضر حضرتك , بعد اذنك ..


*************************
سلمى قاعده فى عياده حوايلها ستات كتير حوامل اللى بطنها كبيره واللى صغيره والمتوسطه هى الوحيده اللى فى وسطهم ملهاش بطن زيهم ..
العين عليها , بتجيبها من فوق لتحت , اتضايقت النظرات جرحاها ..
دقايق طووويله بتمر واخيراً سمعت اسمها وقفت بسرعه ودخلت هو وولدتها ..
بعد الكشف عليها بتقعد اقدام الدكتور:
- انتى مستعجله على الخلفه اوى ليه كده .. ؟
- بقالى سنه يا دكتور , كده ابقى مستعجله .. !
- اه انتى كويسه جدا ,, ولو مستعجله على الولاد جوزك يكشف .
الام بأطمئنان :
- الحمد لله , يارب .. اطمنى بقى واهدى شويه
بفرحه منوره وشها :
- اد ايه كنت خايفه يكون العيب منى الحمد لله , كده مش مهم ولاد اصلا خالص
الام بأستغراب ازاى مش كنتى هتتجننى
سلمى بتبص للدكتور :
- ميرسى يا دكتور ويلا يا ماما نكمل كلامنا فى البيت


*********************

تامر بيرجع البيت وهو بيتوعد ومخنوق , بعد ما دخل افتكر ان سلمى واسر عند مامتها ..
اتصل بيها ..
الو .. ايوه يا سلمى .. تعالى عايزك .. ياريت تسيبى اسر عندك هنبقى نروح ناخده بليل .. سلام
بيقفل معاها وبيقعد بكل قوته على كنبة الانتريه ووشه شاحب حزين .

***********************
الام وهى جمبها فى التاكسى
- ايه يا بنتى تامر كان عايز ايه ؟
بتوصف سلمى بيتها للسواق علشان توصل الاول :
- ايه يا بنتى ردى مروحه ليه
- تامر عليزنى يا ماما وقالى اسيب اسر عندكو وهنيجى ناخده بليل
- طيب هتقوليله انك كشفتى .. ؟
- لاء مش هقوله , انا خلاص مش فارق معايا اى حاجه المهم ان العيب مش منى وتامر مش هيسبنى فى يوم من الايام .
- للدرجادى بتحبيه , يعنى حتى لو منه العيب هتفضلى معاه .
- ايوه طبعاً , انا كفايه بس اعيش جمبه
وبتبص على الشارع :
- الشارع اللى جاى لو سمحت .


**************************

بتطلع سلمى بسرعه البيت وبتدخل بتشوف تامر قاعد على الكنبه بهدومه ونفس حالته
بتقرب منه بحب :
- حبيبى ..
اول ما قربت منه رفع دماغه وبصلها .. والدموع بتنزل غصب عنه .
بتقرب منه مخضوضه وبتحضنه ..
- حبيبى مالك بس ايه اللى حصل
بدموع وهو بيدفن دماغه فى حضنها :
- انا هموت كريم بقى عاجز ..
- مش فهما يعنى ايه مش هيمشى تانى يعنى ..
لاء مش هيخلف ولا يعيش حياته تانى خلاص ,, وانا السبب ,, هو غبى غبى .
- حبيبى بس مش مشكله اى حاجه المهم ان عايش ومعاك
- انا زعلان اوى عليه.
بخوف وغيره :
- لبنى عرفت
- لاء محدش يعرف غيرى .
- خلاص يا حبيبى متزعلش بقى وهى بتمسح دموعه
- عارفه انا عايز ايه .. ؟
- ايه .. ؟
- لازم نخلف انا مش عارف بكره مخبيلى ايه , لازم نكشف ونشوف التأخير من ايه .
- حبيبى انا مش هيفرق معايا الموضوع دا ابداً , المهم انت معايا بالدنيا .
- وانا مش ضامن بكره يحصلى ايه , هو نفعه انه عنده ولد زى القمر زى اسر , احنا ايه عندنا .
- بحزن :
- عندنا بعض يا تامر مش كفايه .
- لاء مش كفايه لازم اخلف لازم .
- خلاص يا تامر الى يريحك , هو اسر هيفضل معانا اد ايه
- اهل لبنى ولبنى مستنين اخدوه وانا رايح المستشفى وانتى هتيجى معايا .
- ماشى واجب يلا يا حبيبى قوم اغسل وشك واهدى كده وانا هحضرلك لقمه تاكلها .
- ماشى

***********************
عطوه قاعد واقدامه كل الصبيان حواليه بس الاقرب منه بندق "شاب ضيئل الحجم شكله عادى وبرئ محدش يتخيل انه ارباب سوابق واسمه الحقيقى .. اسامه .
المعلم :
- سمعت يا بندق هتعمل ايه ..
- اه ,, سهله واعتبرها وقعت خلاص
- ايوه دى اللى هتكسره انما يموت دى مش مشكله عندى .
- خلاص يا معلمى اعتبرها وقعت عيب دا انا بندق .
- لالالالا يلا بقيت اسامه ,, وخد شويه الفلوس دى البس واتهندم كده .
- ماشى ... متحرمش منك ابدا يا معلمى .


*************************
بيدخل تامر وسلمى وف ايدهم اسر
- لبنى اول ما شافت سلمى ابتسمت رغماً عنها مرحبا بيها .
- سلمى بغيره بتقرب وهى شايفه تامر بيسلم عليها بأيده اتضايقت .
وف سرها "يعنى هو لازم سلام الايد , يعنى مينفعش يسلم من غير ايده , ولا ايديهم هتعيط , ايه الاستفزاز دا "
الدكتور بيقرب عليهم :
- تامر بيقرب منه .. هو كريم هيخرج امتى يا دكتور .. ؟

.........................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق