7‏/12‏/2012

غموض الارواح1 .....الحلقة الثانية

ميرنا ..ازيك يا ممدوح عامل ايه 

ازيك انتى يا ميرنا انا كويس ..ها خير
 

ميرنا بتحكى اللى ساره حكتهولها وساره قاعده تبص حواليها ومش فهما هيا فين ولا مين دا
 

طيب كلمتك الروح دى يا ساره صح

ساره بخووف لالا هيا بس شاورت على جوزى وهوا نايم
 

طيب يا ساره هيا بتظهرلك من امتى
 

من امبارح بس

طيب ظهرتلك فى مكان غير البيت والمحل
 

لالالالا انا مشوفتهاش خالص من الصبح

طيب كويس
 

ميرنا بتردد هوا الكلام دا ممكن يكون حقيقى يا ممدوح
 

ساره اتضايقت من سؤال ميرنا
 

ميرنا وعينيها على ساره متزعليش منى يا ساره بس انا مش مصدقه ان فى ارواح وحاجات من دى
 

ممدوح بيقاطع كلام ميرنا طيب انا عاوز اجى عندك البيت ممكن
 

ممكن بس هاقول لادم ايه هوا مش مصدقنى اصلا
 

متقوليش حاجه انا هاتصرف
 

هاتتصرف ازاى
 

فرصه سعيده مدام ساره مع السلامه
 

ميرنا وساره بيقفوا شكرا يا ممدوح باى
 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

ساره نايمه وبتفكر فى كلام ممدوح سمعت نفس الصوت بس المره دى كأنه فى ودنها
 

بترفع دماغها شافت الشبح فوق منها على طول
 

قامت مفزوعه
 

الشبح بيشاور لها وخرج من الاوضه ساره قامت لابسه بيجامه خرجت ورا الشبح بلبسها قربوا من بيت اشبه بفيلا قريب من بيت ساره ودخلت وراها
 

البيت قديم اوى ساره دخلت ..البيت اتحول لشياكه والوان وفيه حياه الروح اتحولت لشابه جميله

قاعده على السفره وبتأكل ابنها وبتبوسه وبتلعب معاه

فجأه بيقرب واحد شبه ادم وبيشدها من دراعها...بقى انتى تعملى فيا كدا
 

الشابه ..انا ..انا عملت ايه بس ..ورما ظرف فى ايديها خدى شوفى
 

الام بتفتح الظرف دا ايه ايوه ملكية البيت طيب ما انا مضيت الاوارق

بيضربها بالقلم ..انتى بتكذبى عليه واتفقتى مع المحامى عليا بتمضيلى امضا مزوره
 

انا ..انا والله ابدا والله امضتى
 

الشاب بيقرب من الابن واخده منها والله ما هاتشوفيه غير اللى عاوزه يحصل
 

والله اللى انت عاوزه هاعمله
 

لما يبقى يحصل بقى ...ابقى اجبهولك
 

وفجأه البيت اتحول لحقيقته تانى بيت قديم اساسه قديم مترهل مخيف كأن حصل فيه مجزره
 

ساره بتبص حواليها بخوف ايه دا.. وليه كل دا بيحصل معايا

بتدور على الشبح مش لاقياه اختفى تانى ..وقفت فى نص البيت اطلعى علشان خاطرى اظهرى قوليلى عاوزه ايه ...وليه كل اللى ورتيهولى دا
 

ساره رجعت البيت بعد ما تعبت ومستسلمه مش عارفه ايه اللى بيحصل وكل دا ليه

دخلت سمعت صوت حد بيكح ...ساره بتلف تشوف مين ..ادم قاعد على كرسى الانتريه وشكله متضايق جدا
 

ساره قربت وقفت اقدامه ...ادم انا
 

انتى ايه يا ساره كنتى فين
 

كنت ..كنت ..ما انت مش هاتصدقنى
 

لالالا انا هاصدق اى حاجه علشان انا مش متخيل مراتى تخرج نص الليل وبيبص على لبسها ولابسه بيجامه نوم
 

انا كنت مع الشبح اللى قولتلك انه بيظهرلى وانت مصدقتنيش
 

ادم بيقف بحزم لااااااء الموضوع كدا زاد اوى لازم تروحى لدكتور يا ساره انا مراتى تخرج بليل تمشى ورا وهم هيا اخترعته ومصدقاه
 

ساره بدمووع والله انا مش مجنونه يا ادم والله مش مجنونه انا فعلا بشوف واحده وهيا بتوصلى رساله انا ..خافت تقول على اللى ورتهولها او ان الشخص اللى كانت متجوزاه شبهه فصمتت..هاكملى ..خلاص يا ادم انت مش مصدقنى
 

ايوه يا ساره لازم نحجز بكره عند دكتور وتروحى تعرفى كل اللى بيحصلك دا ليه

ساره بدموع حاضر
 


ادم شايف دموعها صعبانه عليه بس متضايق من تصرفها
 

ادم وساره دخلوا يكملوا نوم لتانى يوم ساره فضلت صاحيه مش قادره تنام وكل ما تسمع صوت تتفزع

النهار طلع ادم بيقرب من ساره يبوسها زعلان اول مره يعدى عليهم ليله وهوا مزعلها من يوم جوازهم
 

اول ماقرب منها قفلت غمضت عينيها وعملت نفسها نايمه باسها وقام لبس ونزل
 

ساره بتقوم تبص حواليها وخايفه من كل حاجه عينيها بان عليها الارهاق وقلة النوم

دخلت اوضه المكتب وفتحت الكمبيوتر وبدأت تبحث عن كل ما يتعلق بالارواح ولو كانوا حقيقه ولا بتتوهم

فجأه الكوبايه اللى جنبها وقعت من غير اى سبب فضلت مكانها وبعينيها بمنتهى البطئ والخوف شمال ويمين مش قادره تتحرك من مكانها حست ان فى هواا كتير بيدخل الاوضه هيا لابسه كويس بس بردت اوى
 

سااره بتقوم وهيا بترتعش والنبى حراام كدا قوليلى بس عاوزه منى ايه لو كنتى عاوزه تأزينى كنتى ازيتينى عرفينى بس عاوزه ايه وانا اعمله

صوت ضحكه مخيفه ..ساره اترعبت اول ما سمعت الضحكه ...الضحكه اتحولت لبكاء

انا بجد مش عارفه انتى عاوزه منى ايه واشمعنى بتظهريلى انا ما تظهرى للكل
 

فجأه الشبح قرب من ساره بقى اقدامها على طول بتقرب ايديها تمسك ساره ساره واقفه مرعوبه مش عارفه تعمل حاجه مستسلمه

الشبح ...بصوت اشبه ببكاء ...ابنى
 

ساره ابنك ...هوا فين ..مات معاكى يعنى مش عارفه توصلى لجثته
 

الجرس بيرن ..الشبح صورته كأنها مشوشه بتروح وتيجى لحد الاختفاء

ساره استجمعت قوتها وفتحت ..اهلا استاذ ممدوح ..اتفضلى يا ميرنا

ممدوح بيدخل ..الروح كانت لسه هنا صح

ايوه فعلا عرفت ازاى
 

ممدوح بنظره حاده ..متشغليش بالك

ساره خافت من نظرت حاضر
 

طيب احكيلى ايه اللى حصل جديد

ظهرت ليا بليل وقالتلى ابنى وورتنى كانت عايشه ازاى وواحد شبه ادم جوزى ضربها واخد منها ابنها ومشى ..علشان امضا حاجه زى كدا

ممدوح طيب ممكن تودينى البيت دا
 

هوا قريب من هنا يلا بس انزلوا انتوا علشان ادم
 

ميرنا لاء ماهوا شافنا واحنا طالعين
 

وبعينيها على ممدوح طيب وعينيها بتسأل
 

ميرنا فهمتها ...انا عرفته بممدوح على انه خطيبى
 

ماشى شكرا يا ميرنا
 

العفو يلا بس ننزل انا مرعوبه وعاوزه اشوف البيت دا جدا
 

ساره بتدخل لادم المحل انا هاروح مع ميرنا هايختارو خاتم ليها وارجع على طول
 

طيب ما يروحوا هما احنا مالنا

علشان خاطرى يا ادم بليز انا مخنوقه وعايزه اغير جو

ادم بأستسلام لتوسولتها ماشى يا ساره بس متتأخريش

حاضر يا حبيبى على طول والله

ساره وميرنا وممدوح بيدخولوا البيت
 

ميرنا بيت مخيف فعلا

ممدوح هشششششش مش عاوز حد يتكلم
 

وبدأ يتكلم كلام مش مفهوم
 

البيت بدأت رياح قويه جدا تطير كل حاجه فيه
 

ساره وميرنا بيقربوا من بعض ومسكوا فى بعض جامد

الروح بتظهر وصوت ضحكاتها بيتعالى ساره بتبعد عن ميرنا اول ما شافتها
 

وقربت من ممدوح ظهرت يا ممدوح

ممدوح بعين حمرا طيب ابعدى
 

وبدأ يكلم الروح انا عاوز اشوفك انا مش قاصد شر
 

الروح بتخرج من الباب الخلفى
 

ساره بتخرج وراها
 

ممدوح بصوت عالى انتى رايحه فين
 

مردتش عليه وخرجت
 

شافت الروح بتتحول لشابه جميله ولابسه مايوه ونايمه على الكرسى ونفس الشخص اللى ضربها نايم على الكرسى اللى جنبها وبينهم طربيزه صغيره عليها كوبايتين عصير
 


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق