17‏/12‏/2012

زمن لا يعرف للحب عنوان ... الحلقة العشرون



الحلقه العشرون
.................

الو ..اهلا بحضرتك يا ابو باسم ..الحمد لله فى نعمه والله..والله هيا لسه تعبانه

ربنا يصبرها..ربنا يخليك متشكر اوى لسؤال حضرتك..والله موضوع ايه ..ماشى

حضرتك اتفضل فى اى وقت البيت بيتكوا..مع السلامه

فى ايه يا وليد

دا الاستاذ محمد بيستأذن علشان يجى يزورنا

خير غريبه يعنى ..دا احنا بقالنا سنين جنب بعض وعمرنا ما زورنا بعض

معرفش والله يا منى لما يجى نعرف سبب الزياره ان شاء الله

ان شاء الله بقولك يا وليد انا عاوزاك فى حاجه كدا

خير يا منى ..منه انا بقول لو نوديها لدكتور نفسى

البنت كل يوم بترفع وبتقسى كدا وندى بتقول بتعاملها وحش اوى

دكتور نفسى انتى بتقولى ايه يا منى عاوزه الناس يقولوا بنتنا اتجننت

وايه ها يعرف الناس بس احنا ها نوديها زيارات ذى ما بنسمع كدا

الناس بتكون سليمه وبيروحوا لدكتور نفسى يفضفضوا معاه

ربنا يسهل يا منى ها فكر واقولك

المهم اعملى حسابك ان بابا باسم والمدام بتاعته جايين بكره

حاضر يا وليد لما نشوف سبب الزياره المفاجأه دى

.................................................................................
خبط على الباب ياسمين ممكن ادخل

بكسوف اتفضل يا احمد

ايه يا سمسم رايك ..ارد على خالد بأيه

ياسمين بعنيها فى الارض ووش مش قادر يدارى فرحته ..اللى تشوفه يا احمد

اللى اشوفه... ماشى يا ستى

خلاص هاكلمهم اتفق معاهم

خرج احمد وهوا بيفكر ومحتار اتصل ولا لاء

وحسم قراره ....ازيك يا عمى

الله يسلمك يا احمد يابنى انا متصل يا عمى استأذن حضرتك

اتفضل يا حبيبى ..قول

جاى لياسمين اختى عريس دكتور زميلى

بيحبها وكان بيتقدم من فتره بس انا كنت بأجل

ربنا يتمم بخير يا بنى

ما انا متصل بحضرتك علشان

استأذنك متزعلش منى علشان الظروف اللى عندكوا

يااااه يا احمد يا بنى انت انسان محترم اوى

متقلقش يا حبيبى احنا كويسين ولو احتجتنى فى اى حاجه انا معاك

انا والدك لو تحب ..ياااه يا عمى دا شئ يشرفنى

ربنا يخليك بعد اذن حضرتك

فى امان الله يا بنى

شوفتى يا منى اد ايه احمد دا محترم

اخته جايلها عريس خايف يوافق عليه اويديله كلمه

غير لما يسألنا..خايف على زعلنا ومقدر مشاعرنا

ربنا يهديكى يا ندى يا بنتى وتوافقى عليه دا اللى اقدر امن عليكى معاه

يارب يا وليد ربنا يجعله من نصيبها يارب

يارب

...........................................................................................

منه حبيبتى تيجى نخرج شويا ..اخرج ليه

نتفسح شويا ..انتى مش مكسوفه من نفسك امير يموت واحنا نتفسح

خلاص مبقاش فى حاجه تبسط تانى من غير امير

لازم تكون كل حاجه وحشه ..انتى فاهمه

ندى بخوف من نظرة منة ...ايوه فاهمه

وسابتها وخرجت بعتت رساله

......................................................................................
باسم بيفكر هايلبس ايه بكره تليفونه ادا مسج

بيفتح لقى ندى فتح المسج بفرحه اول ما بدأ يقرأ فرحته اتبدلت

باسم ياريت تحاول تأجل انكوا تكلموا بابا لان منه حالتها صعبه اوى وانا خايفه عليها

معلش يا باسم اسفه غصب عنى
.............................................................................
باسم شاف رساله من ندى بيفتحها

اتعصب اول ما قرأها وبعتلها الرد

ندى والله هوا مش كلام عيال وانا مقدرش احرج بابا

انتى شكلك بيتحجج انا شويا وهاشك انك بتحبينى وعاوزانى اصلا

احنا جايين بكره وانا ونصيبى ولو مش عاوزانى قوليها بكره صريحه

اوعدك مش ها تشوفى وشى تانى

ندى بتشوف الرساله باستغراب من اندفاع باسم

وطريقته الهجوميه دايما والشكاكه

بس هدت نفسها ان كل دا من حبه ليها
............................................................................

اشرق يوم جديد

باسم بيلبس مش بنفس حماسه امبارح

باين عليه عدم الحماس والفرحه اللى كانوا فى الاول

نزلوا كلهم وراحوا على بيت وليد

وليد بيفتح الباب اتفضلوا

وسلم عليهم وطلعهم ودخلهم الصالون

اتجمع وليد ومنى ونادر ومحمد واسماء وباسم

بعد السلامات

محمد:احنا ها ندخل فى الموضوع على طول

باسم متوتر جدا مع كل حرف باباه بينطقه

احنا جينا النهارده علشان نطلب ايد ندى بنتكوا لباسم ابننا

احنا طبعا اسفين علشان عارفين الظروف

اللى انتوا فيها ووالله احنا زعلانين علشان منه جدا

بس باسم واحنا نفسنا نناسبكوا ومش عاوزين البنت تروح من ايدينا

وليد بتوتر ملحوظ احنا يشرفنا نسبكوا يا استاذ محمد

وانا بحب باسم زى نادر بالظبط وربنا عالم

وطبعا احنا كمان نتشرف بيكوا

بس انا مش هاعرف ارد عليكوا غير لما اخد رأى البنت

اكيد طبعا واحنا مستنين ردكوا علينا ان شاء الله

اسماء يارب ياحبيبتى يحصل نصيب

منى بتوتر ان شاء الله ..وابتسموا لبعض وسكتوا

محمد قام يلا يا باسم

ماشى يا بابا ..هاكلمك بليل يا نادر ماشى

وسلموا على بعض ..واستأذنوا

..............................................................
وليد ومنى ونادر

ايه الحيره دى بس ها نعمل ايه يا منى

نادر: فى ايه يا بابا هوا باسم حضرتك معترض عليه

لاء يا بنى بس انا بحب احمد وشايف انه احسن لندى

انسان مافيش فيه غلطه لكن باسم يعنى

ماله يا بابا

يعنى سقط كذا سنه.. مستهتر يعنى ..وكمان لسه فى الجيش ولا بيشتغل ولا حاجه

لاء يا بابا ما انا كنت طول الفتره اللى انت وعمو محمد بتكلموا فيها

كان بيقولى ان شغله جاهز اول ما يخلص جيشه ان شاء الله

وبعدين موضوع احمد ..ندى رفضاه

ولسه منعرفش ردها ايه على باسم

انا عارف يا بنى انك بتحب باسم ونفسه يكون جوز ندى

لاء يا بابا والله مش مسألة كدا انا بس عارف والله ان باسم طيب ومحترم وواثق انه ها

يحب ندى ويقدرها

منى :على العموم ندى هيا اللى هتتجوز

هادخل اعرفها سبب زيارتهم واعرفها اننا لسه مرفضناش احمد نهائى وهيا تختار

نادر بس انت يا بابا مبدئيا مرحب بيهم ولا ايه قبل ماما ما تتكلم مع ندى

والله يا بنى انا عاوز احمد بصراحه ومش عاوزاخسره ابدا

بس ردى ها يتوقف على رأى ندى

ماشى انا داخله بقى اكلمها واشوف ردها

..................................................................................

منى داخله على منه الاوضه ازيك يا منه يا حبيبتى

منه ردتش عليها

بصت لها بطرف عينيها وبصت تانى على صورة امير واخدتها فى حضنها

كدا يا منه مش عاوزه تردى عليه انتى زعلانه منى

ايوه انا بكرهكوا كلكوا ...بكرهكوا اطلعى بره ..بررررررررررررره

منى :خرجت بسرعه وهيا متضايقه ودموعها نازله وبتقول لنفسها

هي دى منه بنتى الرقيقه اللى بتخاف على مشاعر الكل اللى مكناش بنخلص من روحها الحلوه وخفة دمها

يا عينى عليكى يا بنتى ..لاء انا مش لازم اسكت لازم وليد يشوفله حل حرام كدا بنتى ها
تضيع

............................................................................................

ندى سمعت مامتها وهيا بتكلم نفسها وبتعيط خرجت من الاوضه تجرى

مالك يا ماما زعلانه ليه ..ما فيش يا بنتى اصل انا كنت عاوزاكى

بس لقيت منه بتعيط صعبت عليا ..معلش يا ماما انا قولتلك لازم نعرضهاعلى دكتور نفسى

حرام يا ماما كدا منه ها تضيع مننا

ايوه يا بنتى والله بس انتى ايه اللى مقعدك فى اوضة الضيوف

مافيش يا ماما منه طردتنى وقالتلى مش عاوزه تشوفنى معاها فى الاوضه

فانتقلت هنا

مسحت منى دموعها طيب ادخلى عاوزه اتكلم معاكى

حاضر يا ماما

ندى قاعده اقدام منى ..بقولك ايه يا ندى انتى جالك عريس

ندى بكسوف كله فرحه ..ايوه يا ماما

ايوه يا ماما ايه هوا انتى عارفه مين

ندى بارتباك لاء وانا هاعرف منين

طيب على العموم دا باسم صاحب اخوكى نادر جارنا

وكان هوا وباباه هنا علشان يخطبوكى

بس عاوزاكى تعرفى اننا لسه مرفضناش احمد نهائى

انا عاوزاكى تفكرى كويس وتختارى ولو مش عاوزه الاتنين برضه انتى لسه صغيره

ندى باستغراب من اللى بتسمعه (احمد)حاضر ياماما

حاضر ايه يعنى موافقه على حد فيهم ولا لاء ولا ها تفكرى

.................................................نكمل الحلقه الجايه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق