7‏/12‏/2012

اسرار الحياة ..... الحلقة الخامسة




الحلقه الخامسه
................
عمرو فى مكتبه وبيكمل مكالمته لانجى وهو متوتر
 

عاوزه ايه ؟

عاوزه اقولك ان انا بحبك اوى والله العظيم ماحبيبت غيرك يا عمرو انا اسفه يا حبيبى لو كنت جرحتك من غير ما اقصد
 

خلاص يا انجى الكلام دا ملهووش لزوم

بس انا بحبك اوى

وانا كمان حبيتك
 

حبتنى يا عمرو يعنى انت خلاص مبتحبنيش

لاء يا انجى وياريت تحاولى تحبى جوزك وتعيشى معاه بسعاده

مش مستنياك تقولى ياعمرو انا فعلا حاولت ومقدرتش

طيب يا انجى انا داخلى موكل سلام

عمرو هانتكلم تانى علشان خاطرى
 

انجى عيشى حياتك واستمتعى بيهاا كلامك معايا مش هايسبب غير العذاب

مش مهم انا راضيه بعذابى دا

سلام يا انجى
 

هانتكلم تانى ياعمرو

مقدرش يرد عليها وقفل
 

خبط على باب المكتب...ايوه ادخل

استاذ عمرو فى ناس عاوزينك بره

ناس مين

مش عارفه هما بيقولوا عاوزين حضرتك ومرضوش يقولوا عاوزين ايه

ماشى يا سها دخليهم لما اشوف عاوزين ايه

اتنين شكلهم مريب اوى
 

الشخص الاول:ازيك يا استاذ عمرو




عمرو بيقوم يسلم عليهم اهلا وسهلا وبيقعد تانى

الشخص التانى احنا عاوزينك فى قضيه
 

عمرو طيب هيا ايه
 

الشخص الاول :قتل

عمرو بيبلع ريقه :ظلم يعنى ولا عن قصد ولا قتل خطأ

الشحص التانى :عن قصد يا استاذ قضية طار

عمرو :اه طيب معلش احنا مش بنقبل النوع دا من القضايا

الشخص الاول والتانى بصوا لبعض :وبنظرة غضب لاء ها تترافع
 

عمرو بنظرة خوف :يعنى ايه امر
 

الشخص الاول :ايوه خد الاوراق معاك ولو فى حاجه ناقصه نجيبها
 

عمرو:بس انا بقولك مش بنقبل النوع دا من القضايا

الشخص التانى خطف نظره للشخص الاول واتكلم بقولك ايه لو خسرت القضيه دى يبقى خسرت حياتك

عمرو :انا مش بتهدد

قاموا وقفوا كأنهم مش سامعينه :يلا سلام ودا رقم تليفونا لو احتاجت اوراق تانى
 ودا جزء من الاتعاب 

عمرو بيبص عليهم وهما ماشيين
 

ايه اللى حصل دا اكيد كابوس انا لازم ابلغ البوليس بس هاقول ايه
 

بس انا عمرى ما اترافع فى القضيه دى...بس الناس دى شكلهم وكلامهم مخييف اوى ربنا يستر
 

............................................................................................

امير واقف اقدام اوضه روان فى المستشفى وعنيه مليانه دموع

يارب يارب خليهالى انا مقدرش اعيش من غيرها
 

الدكتور بيخرج من الاوضه
 

امير بيجرى عليه ايه يا دكتور مراتى مالها
 

والله يا استاذ امير  انا شاكك فى حاجه هانعمل تحاليل واقولك




شاكك فى ايه يا دكتور بالله عليك متخبيش عليه

ان شاء الله خير يابنى بس اتأكد واقولك وربنا يخلف الظن

يعنى الموضوع اللى حاضرتك شاكك فيه دا خطير
 

ان شاء الله خير متسبقش الاحداث بس

امير بدموع حاضر يا دكتور ممكن ادخلها
 

ايوه اكيد اتفضل
 

متشكر طيب معلش هيا التحاليل هاتظهر امتى
 

بكره ان شاء الله

ماشى يا دكتور ان شاء الله
 

امير بيقرب من سرير روان وهيا نايمه
 

بيلمس اديها لاقاها بارده اوى حبيبتى يا روان مالك ايه اللى حصل بس كنا كويسين
 

ربنا يخليكى ليا ويارب يكون شك الدكتور غلط وتكونى كويسه يارب
 

روان بتحاول تفتح عنيها :اميــ يــ ر
 

ااانا جنبك يا حبيبتى

انا فين وايه اللى حصل
 

انتى فى المستشفى يا حبيبى بتدلعى عليه بتشوفينى بحبك اد ايه

بس تعرفى طلعت بحبك اوى ومقدرش اتخيل حياتى من غيرك

طيب مريم فين مريم
 

معلش يا حبيبتى سبتها عند حنان جارتنا مكنتش عارف اتصرف وانتى مغمى عليكى وهيا طلبت تاخدها ست محترمه

روان مش قادره تتجاوب معاه نامت تانى
 

روان وامير لسه ايده فى ايديها روان حبيبتى انتى نمتى وفضل يبوس فى اديها
 

يااااارب ياااارب خليها ليا انا من غيرها مقدرش اعيش انا عايش بيها وليها
 

ياااارب متحرمنيش منها يااارب خد منى كل حاجه صحتى فلوسى بس هيا تكون جنبى
والنبى يارب





وفضل يبكى دمووووع صامته وايده فى ايدها
 

...........................................................................................
كريم ونيره وهما فى العربيه
 

كريم انا اخدت قرار
 

قرار !! قرار ايه

احنا مش ها ينفع نكمل مع بعض

انتى بتقولى ايه يا نيره انتى متخيله اللى بتقوليه

ايوه متخيله انا مقدرش اعيش مع واحد ابسط طموحااتى واحلامى مش ها يقدر يحققهالى
 

انتى بتقولى ايه يا نيره يعنى طموحاتك دى اهم من حبنا
 

حبنا!!الحب يا كريم مش بيعيش صاحبه

انا مش قادر استوعب كلامك

لاء استوعب يا كريم احنا مش ها نعرف نعيش بالحب

فى حاجات اهم من الحب بتموته

حاجات ايه دى اللى اهم من الحب؟

حاجات كتير واهمها الفلوس
 

يا نيره علشان خاطرى انتى حاسه انتى بتقولى ايه

نيره بثبات ايوه طبعا
 

ومش ها تندمى على الحب اللى بينا

لاء اكيد مش ها ندم انا هاندم لو اتجوزنا ونعيش شاحتين

بس انا اكيد هاكبر فى الشغل وومرتبى هايزيد وانا مش بخليكى ناقصه حاجه يا نيره

هو الحاجات اللى انت بتجبها دى مش بتخلينى محتاجه ..لاء يا كريم انا محتاجه ومحتاجه حاجات كتير انت مش هاتعرف تحققهالى
 

بس بس اسكتى يا نيره انا مش متخيل اللى بسمعه منك

معلش يا كريم الحقيقه بتضايقك

لاء مش الحقيقه هيا اللى بتضايقك ..لكن الوهم اللى كنت معيش نفسى فيه انك بتحبينى
 





لاء انا حبيتك بس ظروفك هيا اللى بتمنع حبنا
 

وهيا ظروفى مالها
 

مش هاتحقق طموحاتى ..ومعلش يا كريم مافيش نصيب بينا
 

دا اخر كلام عندك

ايوه يا كريم وقلعت الدبله وسابتها على طبلوه العربيه ونزلت
 

............................................................................................
تامر نايم على السرير وعينه للسقف

وبيفتكر ميار وطريقتها فى الكلام معاه

ايه البنت الجريئه دى انا عمر ما حد اتجرأ يرد عليا كدا
 

ياترى البنت دى مين
 

اه لو شفتها تانى والله ما هاسكتلها ..وانت شاغل نفسك بيها اوى كدا ليه

علشان بهدلتنى انا اتبهدل البهدله دى كلها
 

دى بنت جريئه اوى ولسانها طووويل
 

بس يا ترى هاشوفها تانى
 

وانت عاوز تشووفها تانى ليه
 

ما انا لازم اخلص حقى منها
 

حقك برضه ..ايوه طبعا حقى
 

اووووف بس اشوفهاااا
 

تامر بيحاول ينام مش عارف قام من السرير وخرج يحاول يشوف التليفزيون
 

دخل اوضه الصالون :اايه دا بابا انت هنا

ايوه يابنى بشوف مسرحية العيال كبرت بحبها بتضحكنا شويه بننسى الهموم

هموم ايه بس يا بابا مالك

ماليش يابنى الحمد لله..تامر هوا انت ممكن تجوز بطريقة امك دى

ايوه يا بابا ليه لاء
 

يعنى مش المفروض يابنى يكون ليك رأى فى البنت اللى هاتتجوزها يابنى احنا ايامنا غير




ايامكوا ...وبرضه ايامنا كان الحب عيب وبرضه حبيت 

حب ايه يا بابا وكلام فارغ ايه انا مش بتاع الهبل دا
 

هبل !! والله ما فى اهبل منك اقوم اقوم يلا شوف وراك ايه اعمله

ايه يا بابا انت اتضايقت ليه ...انا اقصد ان ماما اكيد ست وتفهم واناعاوز واحده متربيه وبنت اصول

وايه اللى يخليك تضمن ان اللى هاتخطبها دى محبتش حد غيرك ويمكن لسه بتحبه

ايه يا بابا كلامك دا هاتقلقنى ليه بس
 

يابنى مش بقلقك انا بس عاوزك تعرف الدنيا شويا مينفعش قفلتك على نفسك دى

الدنيا ايه يابابا ما انا زى الفل عندى اصحابى وجامعتى ومركز فى مستقبلى عارف عاوز ايه

يابنى دا كله شغل وطموحات فين قلبك من كل دا
 

ايه يا بابا مالك النهارده اول مره اعرف انك رومانسى
 

يابنى مش رومانسيه بس متبقاش معقد

معقد معقد يابابا انا عاوز اتجوز بطريقة اجدادى

قاطعتهم مامة تامر ودخلت عليهم
 

تامر انا كلمت الناس وقلتلهم نروح بكره
 

باباه:ايه الاستعجال دا
 

تامر :ماشى يا ماما ان شاء الله

باباه بيبصله بأستغراب
 

ماشى ايه
 
............................................................................................
اسلام بيرجع بخطواته بسرعه علشان يشوف اسماء

الله هيااا راحت فين
 

لحقت تمشى ..انا ملحقتش دى 5 دقايق بس
 

انا اللى غلطان سيبتها ومشيت من قبل ما اعرف بتيجى امتى
 

خير بقى اكيد لو ليا نصيب اشوفها تانى هاشوفها اكيد

ومشى مستسلم للامر الواقع وراح الشغل (نبطشيه)ه




محمود:ايه يا اسلام كنت فين اتأخرت ليه كدا

اصل كنت على البحر
 

اه يادى البحر معرفش ايه حبك انك تفضل قاعد كدا بتببص عليه

دى حاجات انت متفهمهاش انت خليك بس فى الفيس بوك بتاعك

ماشى يا خويا بس فى ايه

اسلام بابتسامه:فى ايه فى ايه
 

شكلك مبسوط ليه اول مره اشوفك كدا

ليه هوا انا على طول بعيط

اسلام انت فاهم اقصد ايه قوول
 

اقول ايه
 

اقول اللى انا حاسه فى عنيك يلا بقى ياعم
 

والله ما حاجه بس كلمت بنوته جميله ورقيقه اوى النهارده على البحر

كلمتها ازاى وفين واسمها ايه
 

اسمها اسماء كلمتها عادى يعنى كنت لوحدها وجنبى اتكلمنا
 

طيب ايه اللى حصل اخدت نمرتها
 

لاء
 

لاءء ليييه بس
 

مش عارف نسيت
 

طيب مش مهم اتفقتوا هاتشوفوا بعض تانى امتى
 

اسلام بحزن :برضه لاء

طيب اومال عملت ايه

معملتش حاجه وبكره اجازتى وياعالم هاشووفها تانى ولا لاء

معلش اكيد هاتشوفها وحتى لو مشوفتهاش عادى يعنى

ااااه عادى
 
   
طيب هاتسافر بكره الساعه كام 

العصر وانت
 

لسه مش عارف يا اسلام ماليش مزاج انزل الاجازه دى
 

طيب تعالى معايا
 

معاك فين بس

تعالى انزل عندى واعرفك على اصحابى زى ما اتفقنا
 

ربنا يسهل يا اسلام سيب الكلام لبكره

ماشى روح بقى يا محمود هاتلنا كوبيتين شاى


................................. نكمل الحلقه الجايه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق