19‏/12‏/2012

الانتقام .... الحلقة العاشرة


الحلقه العاشره
................
ماجد بيكمل كلامه وهوا نايم على السرير طيب والله كويس انك عارف ان غلط عليه الاكل

يا سيدى مش مصاحب دكتور لازم تبهت عليه يعنى

اه اه

مالك بس

بنت اللذينه دى طلعت قلبها ميت اوى

اه رغم تشوفها تقول منتهى الرقه والنعومه

ماجد بتأنيب ضمير :شكلنا حولناها لوحش..رغم اللى حصل بس...

بمكر :ايه قلبك حن

اه بصراحه صعبانه عليه هيا ملهاش ذنب فى كل الخلافات دى ومتعرفش حاجه

بنظره كلها غضب:مكنش دا كلامك وانت معاها يعنى

ماجد بتوجع ..ايوه البنت حلوه بس متنساش لما قلتلك صعبت عليه

طيب يلا يلا سيبك من سيرتها ونام شويه على ما اتصرف واعملك شويه شوربه او اى حاجه

ماشى ..متشكر تاعبك معايا

عيب وخرج من الاوضه

دخل المطبخ اعمله ايه اعمله ايه

بتفكير ... انا قلقان من ماجد طالما وصلت لماجد وماجد اصلا جبان ممكن يعترف فى لحظه

بس اخلص منه ازاى مش عارف

بس ...لازم اخليه يفضحها الاول

وبدأ يدور فى الفريز على اى حاجه يعملها

............................................................................................................
محمد باصص لمها وهيا ماشيه ..شيماء هيا مها اتكلمت معاكى فى حاجه

حاجه ايه

لاء مافيش

هيا بس اهدى النهارده وسألتنى عامله ايه صحيح يا محمد عاوزه اخد رأيك فى موضوع

ها ..بخصوص وليد بردوا ..لاء خلاص هوا واقع اتفرض عليه وراضيه بيه خلاص

طيب ايه

اصل محسن اخويا طلب منى ان اسأل مها اذا كانت توافق ترتبط بيه

محمد بذهول ....ايه

بقولك محسن اخويا عاوز يرتبط بمها وانت عارف انا مش اقدر اقول لمها علشان انت عارف رأيها فى شخصية اخويا محسن

ايوه لاء متقوليش عمرها متوافق عليه اصلا متحرجيش نفسك

ايوه ما انا بقول اقوله سألتها ورفضت

محمد بتفكير(طيب وليه لاء ما تسألها واعرف بتفكر ازاى )ولا اقولك لاء اسأليها يمكن يكون رأيها غيرنا وبردوا مبنقاش خبينا عليها حاجه

انت شايف كدا

ايوه ..ايوه اكيد

طيب يلا نلحق المحاضره وانا هاشوف وقت مناسب واسألها فيه

طيب وابقى احكيلى عملتى ايه

حاضر ..ربنا يسهل رغم ان عارفه الرد

محمد وشيماء بيدخلوا من باب المدرج محمد عينيه بتدور على مها

مها لاحظه دخول محمد حاولت تتجنب نظراته

المحاضره بدأت محمد بيقعد جنب شيماء ومها جنبها من الناحيه التانيه ..شيماء متوسطنه بينهم مع ملاحظه المسافه اللى بين محمد وشيماء

محمد مركز مع مها ...مها ملاحظه تصميم عين محمد عليها بس بتتجنبه

المحاضره بتخلص

بتاخد حاجتها وبتخرج من المدرج من ناحيه تانيه بس تطلعها على الباب محمد بيطلع وملاحظ ان مها مش وراه وانها اختارت الاتجاه التانى

بيسرع خطواته وبيقرب منه مهااا

بتثبت مكانها ...وفى بالها مافيش مفر

بيقرب ايه يا مها رايحه على فين

مروحه

ليه

كدا خلاص مش ورانا محاضرات وانا عاوزه اروح اراجع مافيش وقت

بس احنا لسه ورانا محاضره

لاء اتلغت

والله...طيب انا عاوز اتكلم معاكى يا مها كدا مش هاينفع

محمد ..

شيماء بتقرب منهم ...ايه يا جماعه جريتوا مش استنتونى ليه

مها بسرعه معلش يا شيماء يلا نمشى

محمد بس يا مها

معلش يا محمد نكمل كلامنا بعدين

شيماء بعينها على الاتنين هوا فى ايه

محمد بضيق مافيش يا شيماء

مها بتدور وشها بعيد لمحت زياد وعينيه عليها تجاهلته ورجعت تانى لمحمد وشيماء

طيب على العموم انا هامشى وانتوا خليكوا مع بعض

لاء يا مها انا عاوزاكى

فى حاجه يا شيماء ولا ايه

اه تعالى بس نمشى وبعدين اقولك

محمد بيلم عليهم ومش قادر يسيب مها تمشى نفسه يتكلم معاها عينيه بتقولها استنى

مها لاحظة نظرات محمد وتجاهلتها واخدت شيماء ومشيت

زياد قاعد فى عربيته عند باب الجامعه مستنى مها

شيماء ومها بيخرجوا وقفوا تاكسى وركبوا على طول

زياد ...طلع وراهم

شيماء بتعدل نفسها لمها بقولك يا مها بصراحه ومن غير اى مقدمات محسن اخويا عاوز يرتبط بيكى وانا قولتله والله انك مش هاتوافقى بس هوا مصمم ان اسألك

مها بضيق بتقولى ايه

بقولك فضل يقولى اقولك انا قولتله لاء مش هاتوافق و شكله مصمم عليكى بس عاوز يعرف رأيك ايه

مها سرحانه ومش سامعه ولا كلمه من كلام شيماء (طيب وليه لاء انا ممكن اوافق عادى ومتجوزوش بس علشان محمد يفقد الامل منى واهلى يبعدوا عنى وشويه وابقى اسيبه ...ومحسن دا طول عمره غبى يستاهل اعمل فيه كدا

مها ..يا مها

ايوه يا شيماء معاكى

يابنتى بتكلم من ساعتها وانتى ولا انتى هنا

معلش بس بقولك متقوليش لمحسن انك سألتينى وانا هافكر وارد عليكى

شيماء بذهول انتى بتقولى ايه

ايه يا شيماء مش عاوزانى خلاص

لا اكيد عاوزاكى بس انا عارفه رأيك فى محسن

مها بنظرة لؤم ماله كويس كويس ها نعرف نتعامل مع بعض

خلاص يا مها اللى تشوفيه

.............................................................................................................
مها بتدخل بيتها وزياد ركن بعربيته على بُعد وفضل يدور بعينيه فى كل مكان وكأنه بيحفظ المكان

اطمن لما مها دخلت ولف بعربيته ومشى

مها بتفتح الباب وبتدخل شافت مامتها فى وشها حمدلله على سلامتك يا حبيبتى

الله يسلمك

ها احضرلك الغدا

لاء لاء مش جعانه

طيب ادخلى غيرى هدومك وريحى شويه ..علشان تقومى تتغدى مع اخوكى نازلين نجيب الشبكه ان شاء الله

لاء معلش يا ماما بلاش انا اصل ورايا حاجات مهمه اوى لازم اخلصها لبكره

لاء يا بنتى مينفعش كدا اخوكى يزعل منك واحنا رايحين نتفق مجتيش واحنا كمان بنجيب الشبكه مش راضيه لاء بجد هايزعل وحقه

يا ماما انتوا يعنى مش مقدرين جامعتى خالص كدا

لاء مقدرين انها صعبه بس مش لدرجه انك مش عاوزه تروحى اى مكان كدا وبعدين دا اخوكى يعنى بالكتير ساعه ونرجع

لاء ياماما بجد مش هاينفع

خلاص انتى حره لما يجى قوليله انتى ماليش دعوه

محمود واروى قاعدين بيختاروا الشبكه

اروى لاحظه بُعد مها ...ها يا مها ايه رأيك

اه حلو اوى الف مبروك

ربنا يخليكى عقبالك

مها...ميرسى

مامة اروى :صحيح اروى بقيتى عروسه زى القمر

اروى بتجاهل ميرسى يا طنط

اروى اختارت خاتم الماظ تحفه ودبله وخلصوا ومشيوا

مها ومامتها مع محمود

الام:الف مبروك يا حبيبى اروى طيبه انا حبيتها اوى اخدت بالك من اهتمامها بمها

اه الحمد لله انا عارف هيا مش عشرت يوم دى 4 سنين جامعه وسنتين شغل فى المستشفى سوا

يلا يا حبيبى ربنا يكملكوا على خير

مها بتنتبه لعمارة ماجد وهما معديين من عليها شافت واحد خارج منها ...انا عارفه الشخص دا وفضلت تبص وهيا نفسها تفتكره

وبتحاول تعصر مخها بس مش قادره تفتكره

.............................................................................................................

مها ومامتها ومحمود بيفتحوا الباب وبيدخلوا

الاب فى استقبالهم مها تعالى عاوزك

الام:طيب مش تسألنا عملنا ايه

الاب بعينيه على محمود المهم محمود يكون مبسوط

محمود بأبتسامه ايوه الحمد لله

طيب انا هاتكلم مع مها كلمتين وهانرجع تانى

مها بأستغراب خير يا بابا

الاب بحزم تعالى ورايا المكتب

حاضر

مها بتدخل المكتب وبتقفل الباب وراها بناءً على تعليمات باباها

بتقعد اقدامه وهيا مستغربه اول مره يكون صعب معاها كدا

مها انتى روحتى فين يوم ما كنا عند اهل خطيبة اخوكى

مها بخوف فين ازاى

مها ردى على طول كنتى فى العماره اللى فيها شقة دكتور ماجد بتعملى ايه

مها قامت مرعوبه :كنت كنت..ماجد مين

مها اتكلمى العماره اللى على البحر

اه اصل كنت

ها كنتى ايه

بس بتسأل ليه يا بابا

اصل دكتور ماجد اتقتل وانا عرفت من مصادر ليه انك كنتى هناك

اتقتل..ازاى وامتى...وهما مين دول اللى شافونى ..بس بردوا اتقتل امتى

الاب بحزم انا اللى بسأل

ماشى يا بابا انا هاقولك كل حاجه بصراحه

اتكلمى 

......................نكمل الحلقه الجايه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق