7‏/12‏/2012

اسرار الحياة ........الحلقة الثامنة عشر


حلقة ال 18
...............

اسلام بلهفه بيقرب يقعد جنبها بس ...اتعمد يكون بينهم مسافه مناسبه علشان
ميضيقهاش او خطيبها لو شافهم فى اي وقت يتضايق

مالك بس ايه حصل

تعبانه ...الدنيا دى غدااره اوى

ايوه عارف علشان كدا هيا الدنيا ...بس انتى ليه لابسه اسود وفين خطيبك

اسماء ببكاء شديد :احمد احمد مااااااااااات

اسلام بذهول مات ..مات ازاى استغفر الله العظيم كلنا ها نموت بس حصل ازاااى

حادثه يوم ما شفتنا وكنا فرحانين وراجعين مبسوطين اوى احنا واصحابنا احمد واعز
صديقه ليا ماتوا وانا طلعت كويسه تصدق من غير خدش واحد انا بكره نفسى بكره الدنيا
 كنت انا مت وهوا عاش حراااااااااام انا مش هاقدر اعيش من غيره

اسلام وقلبه حزين اوى عليها نفسه يقرب منها ياخدها فى حضنه يهديها بس اتكلم وهوا
 لسه مكانه

معلش يا اسماء كلنا هانموت حرام كلامك دا

ومش حراام يموت واحنا لسه شهر على جوازنا اد ايه حلمنا بيوم جوازنا دا احنا اخترنا
 اغنيتنا

معلش يا اسماء اكيد ربنا ليه حكمه فى كدا واصبرى

اصبر ..ما انا صابره انا بعمل حاجه غير كدا

اسلام حس ان الجو حواليهم هدى اوى بص فى ساعته ياااه يلا يا اسماء اروحك
 اتأخرنا اوى

لاء انا مش عاوزه اروح

بس الوقت اتأخر اوى مينفعش بنت تفضل لمتأخر كدا بره

انا مش قادره اسيب اكتر مكان كان بيحبه وامشى

معلش يا اسماء تعالى تانى بكره وانا هاجى معاكى

اسماء بنظره حزن شكرا يا اسلام متتعبش نفسك

لا لا انا مش بتعب نفسى انا دايما باجى هنا بحب البحر





اسماء وقفت وادورت ومشيت سلام

اسلام بيقرب منها هاوصلك مش هاسيبك تمشى لوحدك

انا مش محتاجه حد يوصلنى

اسلام بأحراج طيب معلش هامشى وراكى من بعيد

اسماء كملت طريقها وهيا متجهلاه

طلعوا من الشط ...اسماء دخلت الشارع المقابل للشط واسلام وراها

قربت من عماره جميله وفتحت بوابتها وبعنيها على اسلام كأنها بتتأكد من وجوده
 لسه ودخلت من غير اى رد فعل

اسلام استغرب ان بيتها قريب

ياااه دا بيتها اقدام الشط معقول قريبه كدا وكنت باجى ادور عليكى مش الاقيكى بس
علشان مش ليا نصيب الاقيكى... ياااه حزين اوى على حزنك بس انا جنبك ..مش هاسيبك

اسلام دخل الشقه ...محمود خارج من الحمام وماسك الفوطه بينشف وشه

محمود اول ما شاف اسلام كشر ومشى يدخل اوضته

اسلام مستغرب تصرفات محمود محمود لو سمحت عاوز اتكلم معاك

محمود بيقف ايوه فى ايه

فى ايه انت مالك متغير معايا ليه انا عملتلك حاجه

محمود بعصبيه لاء معملتش انا داخل انام انت عاوز حاجه

لاء كدا كتير يا تفهمنى انا ضايقتك فى ايه يا هاسيب المكان وامشى وننسى صداقتنا خالص

محمود وقف مكانه وبيرجع خطوات لورا بأتجاه اسلام

ايوه يا اسلام انا متضايق بس مش منك او منك بس عارف انك مش قصدك فاهم اقصد ايه

لاء مش فاهم ..طيب اقول السبب يمكن افهم

نادين

اسلام بأستغراب مالها نادين

نادين قالتلى انها معجبه بيك واسألك ايه شعورك

نادين قالتلك كدا





ايوه

اسلام:طيب ودا مزعلك ليه

محمود:.........

اسلام:ايوه انت معجب بيها بجد واتضايقت علشان هيا مش حاسه بيك صح

لا يا اسلام خلاص انا مينفعش افكر فيها خلاص هيا اختارتك والف مبروك وبيتحرك بأتجاه
 اوضته

استنى...استنى بس يا محمود انت بتقول كدا بناءً على ايه مش لما اكون انا معجب بيها

ليه وانت متعجبش بيها ليه ما فيش فى حياتك حد وفضلتوا تتكلموا مع بعض يوم كامل وانت مملتش
رغم انك مكنتش بتحب تشيت اصلا

بص يا محمود تعالى اقعد عاوزك محمود قرب من طربيزه السفره وقعد واسلام اقدامه

بص يا محمود انا معجب لاء انا بحب واحده تانيه خالص

محمود بدهشه بجد ..بس انت عمرك ما قولت عن حاجه زى كدا وفين وامتى

هاحكيلك .............................وحكى اسلام من يوم ما اتكلم مع اسماء وانه لسه جاى من معاها واللى سمعه منها

ياااه يا اسلام كل دا بيحصل معاك ومتقوليش

هاقولك ايه يا محمود

انا اسف يا صاحبى مقصدش ازعلك

لاء مافيش حاجه ونادين بجد اخت ليا وانت حاول تقرب منها لو فعلا بتحبها بس متلعبش بيها دى انسانه محترمه وانا بجد اعتبرتها اختى

محمود بس انا خلاص مش عاوزها

ليه بس هيا مش معجبه بيا ولا حاجه هيا بيتهيألها وبعدين المعامله اكيد بتفرق قرب منها
 بس وان شاء الله كل خير

ان شاء الله ربنا يسهل ..طيب انت هاتعمل ايه مع اسماء ها تقدر تنسيها خطيبها وحزنها الموضوع هايبقى صعب اوى عليك

ايوه عارف علشان كدا خايف ومش عاوز كمان استغل ضعفها وحزنها
انا مش هاعمل حاجه هاسيبها لربنا ليا نصيب معاها هايكون مش ليا خلاص

يعنى ها تبعد عنها





لاء انا هاقف جنبها بس مش عارف هاستحمل اقرب منها كدا وانا بحبها

طيب ما خلاص يا اسلام بلاش ابعد عنها احسن ودور على حد يحبك انت

مش قادر

اصل انا خايف انت تتعلق بيها اكتر وهيا تحاول تنسى خطيبها اللى مات بيك او متحسش بوجودك اصلا

خلاص يا محمود سيبها لربنا انا هاقوم انام ورانا شغل الصبح يلا

محمود بيقرب من اسلام انا اسف يا اسلام مكنتش حاسس بيك وكمان كنت بزودها عليك

اسلام بيضرب محمود بالقلم انت اهبل يا بنى احنا اخوات انا بقعد معاك اكتر ما بشوف ابويا وامى

........................................................................................................
مريم البيبى سيتر داخله بيها على عمرو وتامر وكريم
وامير قاعد على الكنبه جنب مامته

امير قام ياخد مريم وشالها تعالى حبيبة بابى عمو كريم وعمو تامر وعمو عمرو جايين يشوفوكى

كريم قام من على الكرسى عروستى واخدها باسها ازيك يا مريوم

عمرو بياخدها من ايد كريم بعد ما قعد هاتها بقى ياعم وحشتينى يا مريوم عامله ايه
 فكرانى

ايوه انكل عمرو

عمرو بيبوسها حبيبتى الشطوره

تامر وهوا مكانه ازيك يا مريم مش هاتسلمى عليا

مريم بتقرب من تامر ازيك انكل تامر

ازيك يا حبيبتى عامله ايه

الحمد لله

كريم:عامله ايه فى الحضانه يا مريم

مريم بكسوف الاطفال... كويسه

امير يلا مريم روحى مع الداده نامى علشان الحضانه الصبح

حاضر بابى بون وييه






امير بيبوسها بون وييه ... وسلمت على الكل ومشيت

عمرو وتامر وكريم استأذنوا احنا هاننزل بقى يا امير مش عاوزه حاجه يا طنط

لاء يا ولاد عاوزه سلامتكوا ربنا يخليكوا لبعض

امير راح معاهم بأتجاه الباب يوصلهم وسلم ورجع لمامته

امير عارف ان مامته مستنيااااه عمل نفسه عاوز ينام ..بعد اذنك يا ماما هموت وانام

الام: وكلامنا دا انا مستنياك

معلش يا ماما الصبح

انت بتتهرب منى يا امير

لاء يا ماما والله ها نتكلم بكره معلش وسابها ودخل اوضته

امير بيقوم من النوم على صوت مريم وهيا بتبكى

فى ايه مريم مالك حبيبى بتعيطى ليه

مريم بتجرى على حضن امير والداده بتتكلم مش عاوزه السواق يوديها الحضانه

امير واخدها فى حضنه وبيبوسها ليه يا مريم مش احنا شاطرين وبنسمع الكلام

انا عاوزاك انت يا بابى تودينى

معلش يا مريم نناه هنا مش هاينفع اسيبها وانزل دلوقتى

مريم ببكاء لاء يابابى مش هاروح

خلاص يا داده سبيها انا هاوديها وقولى للسواق يروح ياخدها هوا

حاضر

امير بينزل من العربيه ومريم فى ايده وبيدخل مريم الفصل بيدور بعنيه مش لقيها

مريم سابت ايد امير وجريت على اصحابها

سابها ومشى بعد ما حس ان مافيش امل يشوف روان

خارج من باب المدرسه وبيشوف الطريق علشان يعدى يركب عربيته شافها روان

روان بتقفل العربيه وبتعدى عربيه جايه بسرعه اوى امير بيجرى عليها

لحقها اخدها فى حضنه روان استسلمت ليه من خوفها

فضلوا فى حضن بعض امير بيحضن فيها اكتر روان حبيبتى ..مش هاسيبك تموتى تانى




...متخافيش

روان:ايه االاحساس دا انا عمرى ما حسيته قبل كدا انا وفاقت

روان بتبعد امير عنها لو سمحت خلاص ...بترفع ايديها بعد اذنك..امير بيشيل ايديه شويه
شويا من عليها وعنيه فى عنيها

لو سمحت ميصحش كدا ..وانا متشكره اوى لحضرتك انقذت حياتى

امير بحنين نفسه يفضل فى حضنها اكتر ...سابها ووهوا نفسه يقولها انتى بتاعتى روان حبيبتى

روان بتعدل هدومها وشعرها امير شاف دبله منوره ايديها

امير بحزن بعد اذنك وحمد لله على سلامتك وسابها ومشى

...........................................................................................................تامر داخل مكتبه صباح الخير يا
احمد ..صباح النور يا تامر عامل ايه

اهو تمام على فكره خطوبتى يوم الاربعاء الجاى

تامر:ايه دا بجد اخيرا ها تتهد

احمد بهزار وهوا اللى فى داء برضه بيبطله

يابنى اعقل شويا

وانا بعمل ايه البنات هيا اللى بتيجى تتمسح

هههههه طيب انت ابعدهم متخلهمش يتمسحوا فيك

ههههههه حاضر بس جاى ماشى وهااات المجموعه

مين !!

كريم وعمرو وامير واسلام ها تقوولهم ولا اكلمهم انا

لاء هاقولهم متقلقش

طيب هانزل انا بقى المحاضره

ماشى

تامر قاعد فى المكتب دخلت عليه بنوته جميله وهيا مكسوفه جدا

صباح الخير يا دكتور

تامر بيرد بأستغرااب انا عارفها ...صباح النور





البنت بأحراج انا كنت قريبه من هنا جيت اسلم عليك

انتى ..وبفرحه بسمه

بسمه بكسوف ايوه انت نستنى

لالالا ابدا انتى بس اللى كبرتى وبقيتى عروسه زى القمر

بسمه بفرحه من كلامه ربنا يخليك يا تامر انت عامل ايه

انا كويس اوى مبسوط ان شوفتك هنا

بسمه بكسوف..ربنا يخليك ...انا سمعت انك خطبت

ايوه وسبت

بسمه بفرحه بتحاول تداريها ..بجد....ليه

متفقناش بس

اه ..يلا معلش ربنا يعوضك احسن منها

ميار بتخبط على الباب وهوا مفتوح ممكن ادخل يا دكتور

اتفضلى يا ميار

ميار بتقرب وقعدت على الكرسى قصاد بسمه

اهلا يا ميار فى حاجه

ميار وعنيها على بسمه ايوه يا دكتور كنت عاوزه حضرتك فى موضوع

موضوع ايه

ميار بتبص لبسمه طيب اجيلك وقت تانى

لا قولى اتفضلى سامعك محدش غريب

بسمه احرجت وقامت وقفت طيب معلش يا تامر انا اتأخرت على المحاضره بتاعتى
ولسه هانزل اروح جامعتى

لاء استنى يا بسمه

ميار استغربت طريقة الكلام واتكلمت طيب انا كنت جايه اسأل حضرتك ها تلغلنا حاجه وكدا اصل الموضوع صعب اوى

ايوه ما انا كنت هاقول النهارده فى المحاضره يا ميار ان شاء الله 




ميار بأحراج ماشى يا دكتور متشكره اوى وقامت وقفت بعد اذن حضرتك

العفو على ايه ..اتفضلى

ميار بتمشى عينيها على بسمه

بسمه لاحظة نظراتها بس تجاهلتها وكملت كلام مع تامر طيب اسيبك انا بقى يدوب الحق محاضرتى وابقى تعالى

تامر قام وقف يسلم عليها ماشى يا بسمه مع السلامه وحمدلله على سلامتك معلش
 متأخره

بسمه بأبتسامه :لاء مافيش حاجه

تامر التليفون بيرن ..بسمه وقفت ..تامر مش عارف يرد ولا لاء وبيبص للرقم

تامر وفى ايده التليفون ماشى يا بسمه خلى بالك من نفسك

ورد :الو

بسمه باحراج ... مع السلامه

تامر مع السلامه يا بسمه

بسمه وهيا خارجه من الاوضه سمعت تامر وهوا بيقول ايوه يا مرام

بسمه نازله من على السلم قابلت ميار

ميار بتوقفها هاى ازيك

بسمه بحزن..الحمد لله

هوا انتى مش معانا صح

ايوه ... ليه

لاء بسأل عادى ..طيب كنتى جايه لدكتور تامر ليه

بسمه بحزن ..بسلم عليه

هوا انتى قريبته

ايوه حاجه زى كدا

اااه تمام ماشى انا اسمى ميار لو تحبى نبقى اصحاب






..........................................................................................................
سمر بتلبس هدومها باب الاوضه بيخبط ايوه ثانيه واحده كملت لبسها بسرعه وفتحت

ايوه يا سما تعالى

سما شكلها منمش ها يا سمر قررتى ايه

انتى شكلك منمتيش يا سما خالص لسه

ايوه كنت بذاكر

اه يلا يا حبيبتى ربنا معاكى اخر سنه وتخلصى

اه ان شاء الله ..هاقررتى ايه

سمر لاحظة اهتمام سما الغير طبيعى وعصبيتها

ايوه يا سما انا هاوافق

سما ظهر عليها الحزن

سمر لاحظة حزن اختها مالك يا سما فى ايه

سما بأرتباك مافيش حاجه ربنا يسعدك

لاء فى مالك لازم اعرف انتى زعلانه ان ها رتبط بأسامه

لاء وهازعل ليه ربنا يسعدك وسابتها ومشيت

سمر واقفه مستغربه موقف سما عاوزه تروح وراها بس بصت فى ساعتها لقت
الوقت اتأخر لازم تنزل اخدت شنطتها ونزلت بسرعه

سمر بتدخل البنك شافت كريم بيقرب منها

سمر انا عاوز اتكلم معاكى

سمر بأندهاش طيب تعالى نقعد على مكتبى او مكتبك نتكلم

لاء مش هاينفع نتكلم هنا تعالى نستأذن ونمشى وكدا كدا مافيش شغل النهارده احنا اخر الشهر

لاء مينفعش خليها بعد الشغل

خلاص يا سمر اللى تشوفيه

سمر لاحظة زعل كريم بس مدتش اهميه ...هايكون عاوزنى فى ايه تلاقيه زعلان مع نيره





سمر على مكتبها وكريم على مكتبه كل شويه نظرات خاطفه لبعض ويرجعوا يبصوا تانى لشغلهم




اليوم خلص وسمر طالعه من البنك ومش شايفه كريم قررت تروح.... شافت عربية بتقرب
 منها بتدقق لقت كريم

كريم بيفتحلها الباب وهوا جوا العربيه اركبى

سمر استغربت جرأته هانروح فين

اركبى يا سمر بس

سمر راحت معاه وكريم وقف بالعربيه فى شارع هادى

لحظااات صمت طووويله

سمر عاوزه تعرف فى ايه

هوا فى ايه يا كريم وايه الكلام اللى مش قادر تستنى عليه

كريم ....صمت

انت ساكت ليه ..انت ونيره اتخانقتوا تانى وعاوزنى اصالحكوا ..ولا ايه ..قولى فى ايه

سمر ...اسكتى

اسكت ليه انت كويس معاها صح وكل يوم بتتكلموا وبتحبها وهيا حلمك صح

يا سمر اسكتى

ليه اسكت وجيبنى هنا ليه وعاوز منى ايه

كريم بيمسك اكتافها وبيهزها انا بحبك

سمر مستغربه رد فعله ...ولسه هاتكلم ينزل ايده سمعت بحبك

سمر بضعف انت بتقول ايه

بقولك بحبك والله بحبك انتى ومبحبش حد غيرك بحب كل حاجه فيكى كلامك..ضحتك.
.نظرتك ليا

سمر بضعف وانا كمان بحبك ..بجد ياسمر بتحبينى

ايوه يا كريم بحبك اوى من زمان من يوم ما شوفتك فاكر اول يوم جيت اشتغلت فيه





وكنت انت اللى بتدربنى من وقتها وانا بحبك

كل حاجه كنت بعملها كانت بتقولك بحبك

واخدها فى حضنه ...يا حبيبتى يا سمر انا مش مصدق اللى بسمعه وكنت بتعذب وانتى بتتعذبى




ايوه لان انت مكنتش شايف غير نيره

وافتكروا الاتنين نيره بعدوا عن بعض

ونيره يا كريم

كريم ...مالها

هاتعمل معاها ايه ازاى هاتقدر تسيبها

مش عارف

الكلمه جرحت سمر طيب يا كريم لما تعرف ابقى قولى

يا سمر انا مقدرش ابعد عنك انتى متعرفيش انا كنت بتعذب ازاى وانتى مش معايا انا بكون
 مع نيره وقلبى معاكى وبفكر فيكى انتى

وانا كنت بتقطع وانا شايفاك مع واحده كل اللى بتفكر فيه نفسها وبس عارف انا كنت
 هاكون سعيده حتى لو مش بتحبنى بس تكون مع واحده بتحبك وبتقدرك

بس هيا دلوقتى فعلا بتحاول تتغير واتغيرت فعلا

خلاص يا كريم جايلى ليه دلوقتى

علشان بحبك انتى

بس انا مش اللى اخد واحده من خطيبها وهيا كمان اتغيرت علشانك انا حبى ليك كان
 دايما فى صمت وهايستمر فى صمت

يعنى ايه يا سمر لاء انا لازم اشوف حل

سمر بتنزل من العربيه مع السلامه يا كريم ربنا يسعدك

استنى بس يا سمر نتكلم

...........................................................................................................

عمرو قاعد فى البلكونه بيشرب الشاى وبيفكر فى هدى




اخد موبايله من جنبه واتصل الو

هدى على طربيزه السفره بتفطر هيا وباباها ومامتها ها يا بابى قلت ايه

هاقول ايه مقدرش اعترض على عمرو

هدى بفرحه بجد يا بابى ربنا يخليك ليا

الام:بس يا هدى لازم يعرف كل حاجه قبل الجواز




هدى بحزن اكيد يا مامى بس ممكن لو عرف يسيبنى

الاب:لاء عمرو مش كدا عمرو دا ارجل شاب شفته فى حياتى

موبايلى بيرن وقامت بسرعه ترد...دا عمرو بعد اذنكوا وخرجت من الباب الخلفى على
 البسين

الو حبيبى صباح الخير

هدى حبيبتى صباح النور وحشتينى

وانت كمان اوى اوى

كلمتى استاذ مدحت

ايوه وموافق يا عمرو بيقولى مش هلاقى احسن من عمرو

بس انا لازم اتكلم معاك الاول

فى حاجه يا هدى

لما اشوفك يا عمرو

قلقتينى

بس انا بحبك

حبيبتى وانا كمان اوى

طيب هاشوفك امتى

حالا لو ينفع انتى وحشتينى اوى اصلا

بجد خلاص انا هالبس وعدى عليه خدنى





انتى بتكلمى جد ... يعنى هاشوفك وكمان هاجى اخدك

ايوه يا حبيبى يلا مستنياك

عمرو واقف اقدام فيله هدى بالعربيه مستنى هدى طالعه لابسه طقم ابيض شبه الملايكه

ركبت هدى جنب عمرو:هاى يا عمرو ازيك

ازيك يا حبيبتى ..مالك شكلك متضايق

لاء انا كويسه ومبسوطه علشان سوا

طيب يلا بينا نروح نقعد فى اى مكان




دخلوا مطعم شيك وهادى اوى واقعدوا فى ركن هادى على كنبه جنب بعض

هدى ايديها جنبها على الكنبه عمرو بيقرب ايده من ايديها مسكها وقربها من شفايفه يبوسها
هدى حست ان روحها بتروح

عمرو حبيبى انا مش مصدقه كل السعاده اللى انا فيها

حبيبتى اتأكدى ان هاعيش عمرى كله علشان اسعدك

ربنا يخليك ليا

عمرو بأنتباه ها ايه الموضوع اللى كنتى عاوزانى فيه

هدى بتفوق من هيامها ايوه صح انا نسيت كنت عاوزاك فى ايه

عمرو هوا انت ممكن تغير رأيك فى ارتباطك بيا

لاء طبعا عمرى انا بحبك ..بس بتسألى ليه

هدى بحزن اصل انا 
............نكمل الحلقه القادمه 


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق