7‏/12‏/2012

اسرار الحياة ....الحلقة السابعة


الحلقه السابعه
...............

اسلام ومحمود عند باب القطر بتقرب منهم البنت 
وبتوجه عنيها لاسلام

استاذ انا متشكره اوى لحضرتك

محمود بيبصلها اوى وهيا متجاهلاه

اسلام :انا معملتش حاجه

البنت بكسوف انا مبسوطه ان لسه فى شباب زى حضرتك

محمود :وهوا كان حصلك ايه يعنى

اسلام ميصحش كدا يا محمود

محمود بغيظ :ماشى يا اسلام

البنت وهيا لسه بتوجه كلامها لاسلام بعد ازنك

محمود :طيب انتى اسمك ايه

البنت تجاهلته ومرضتش ومشيت

اسلام علشان خاطرى اسألها اسمها ايه

لاء يا عم عيب

علشان خاطرى بس

اسلام بيقرب خطواته منها وهيا ماشيه لو سمحتى يا انسه انتى اسمك ايه

البنت بأبتسامه :اسمى نادين

اهلا وسهلا يا نادين وانا اخوكى لو احتاجتى اى حاجه

نادين بحزن ايوه اكيد ان شاء الله

محمود اتدخل :طيب احنا بنيجى فى القطر دا دايما ودا وقت اجازتنا لو احتاجتى حاجه

البنت وعنيها على محمود ان شاء الله بعد اذنكوا

اسلام بيشد محمود من دراعه يلاااا بقى كدا هانوصل على بكره



طيب بالراحه هوا انت مش هاتكلم اصحابك نشوفهم

لاء اكيد هاكلمهم

اسلام ومحمود فى اوضة اسلام

يلا بقى اتصل عليهم يا اسلام كدا مش ها نلحق حاجه عاوز استمتع بالاجازه دى

ماشى حاضر ها كلمهم اهو

.........................................................................................................

كريم قاعد على المكتب وسمر اقدامه كريم

لو سمحت يا كريم عاوزاك فى موضوع

موضوع ايه يا سمر

بص يا كريم انا عندى فكره تحب تسمعها

فكرة ايه وعن ايه

انا مش قادره اشوفك كدا وعارفه ان نيره لو حست انك ممكن تسيبها او تحب غيرها
 ها ترجع تترجاك ترجعلها

مش فاهمك اوى يا سمر

انا اقصد يا كريم ان عندى استعداد ان انا ان يعنى

انك ايه يا سمر

ان احبك

كريم بدهشه تحبينى

مقصدش ان احبك بجد استنى ان اعمل بحبك يعنى

كريم بأريتاح اه بس يا سمر انا مش ممكن اسمح ان ابوظ سمعتك

وايه هايبوظ فى سمعتى ما احنا زمايل واحنا هانمثل اقدام نيره بس

اه فهمت بس انتى ليه تعملى كدا وايه الاستفاده من كدا

سمر بأحراج احنا مش اخوات وزمايل

اكيد

طيب واجبى اساعدك 




بس يا سمر انا مقدرش اعمل فيكى كدا

تعمل ايه انا اللى بعرض عليك يا كريم ان اساعدك

بجد دا شعور حلو اوى منك بس هيا متستاهلش

على العموم انا قولتلك لو انت حبيت انا موجوده وهيا بتقوم من على الكرسى

ربنا يخليكى يا سمر

انا جالى عملا سلام وراحت مكتبها وكريم مركز عينه عليها

ايه البنت دى معقول حد يعمل كدا بس طلعت جدعه اوى انا هاخسر ايه افكر فى الموضوع

.......................
نورهان ومحمد واقفين عند باب الجامعه بيكملوا كلامهم

حاجات ايه يا محمد وليه لازم

تعالى بس وبيحاول يمسك ايديها

بعدت ايديها بسرعه انت اتجننت

انتى لو مجتيش معايا ها تندمى

اندم ماشى يا محمد انا عاوزه اندم

طيب بقولك ايه خدى الظرف دا شوفيه كويس وقوليلى رأيك

ظرف ايه دا وبتاع مين

شوفيه بس بس ياريت تشوفيه فى البيت وسابها ومشى

نورهان بتطلع الظرف ايه دا

بذهول دى انا بس انا معملتش كدا

وكل ما تشوف صوره الدموع تزيد من عنيها

وايه المحادثات دى

محستش بنفسها غير وهيا خارجه من بوابة الجامعه ووقفت تاكسى وراحت على البيت

نورهان داخله بتعيط بهستيريا

الام بتجرى عليها مالك يا بنتى

نورهان مبتردش وكملت جرى لاوضتها وقفلت عليها وفضلت تعيط




اعمل ايه ليه بيعمل معايا كدا

ايه اللى وقعنى فى الحيوان دا انا لازم اقول لكريم

بس هاقدرولو مصدقش ان دا كله كدب هايعمل فيا ايه

.................................................................................
ميار واقفه بتهزر مع واحد اقدام باب المدرج اللى خارج منه تامر

تامر وقف مكانه وعينه عليها

ايه دا ازاى بتعمل كدا وايه الهزار دا دى طلعت بنت مش مؤدبه كمان

ميار لاحظه انه مركز معاها اوى

بقولك يا اسامه تعالى نمشى من هنا

ماشى اللى يريحك يلا

تامر كمان اسمه اسامه وفضل عينه عليها لحد ما اختفت

يا ترى دا مين وانا مالى

تامر ومامته وباباه قاعدين فى اوضه صالون شيك اوى

الاب:احنا يشرفنا نسبكوا يا ابو مرام

ابو مرام: ربنا يخليك بس اشوف رأى البنت وارد عليكوا

الام: طيب يا ابو مرام ما تخليهوم يقعدوا مع بعض قبل ما نمشى علشان تعرف هيا
 هاتقول رأيها على اى اساس

ابو مرام متردد:ماشى يا ام تامر حاضر ثوانى بس

الاب بيدخل لمرام الاوضه وهيا بتبكى خلصتى لبس

مرام بدموع ايوه خلاص اهو

طيب يلا امسحى دموعك دى وتعالى العريس عاوز يشوفك

بلاش يا بابا علشان خاطرى

الاب بغضب قولتلك يلا

مرام بدموع حاضر

بتدخل الصالون وتامر عينه عليها الكل خرج وهما مع بعض





تامر مش عارف يبدأ كلام ازاى

ازيك دكتوره مرام

مرام بتحاول تبتسم الحمد لله

عامله ايه فى شغلك

بصعوبه الحمد لله

تامر ملاحظ انها مش بتتجاوب وفرح بكدا وبرر موقفها كسوف وانها مؤدبه

طيب يا مرام انا مبسوط ان شوفتك

ربنا يخليك

طيب نادى عمى انا خلاص

مرام بدهشه خلاص ايه

خلاص مقتنع بيكى ومستنى ردك

مرام سابته وراحت اوضتها تكمل الدموع اللى محبوسه فى عينيها

والكل دخل الام بعنيها ايه

تامر وجه كلامه لابو مرام عمى انا مقتنع جدا بمرام ومستنى رد حضرتك

الاب بفرح ان شاء الله خير يا بنى هاعرف رأي مرام وارد عليك

ان شاء الله يا عمى مستنيك

تامر فضل يفكر فى مرام وجمالها وادبها اللى مش بيشوفهم اليومين دول وافتكر ميار ودمه اتحرق

ايه اللى يجيب مرام للبنت دى فرق السما من الارض طبعا ربنا

ان شاء الله هيا كمان تعجب بيا وهيا دى الزوجه اللى انا عاوزها

وقطع تفكيره الموبايل الو

...........................................................................................................
عمرو هوا ومدحت بيكملوا كلامهم وهما على الكرسيين اللى اقدام المكتب

فهمتنى يا عمرو

اكيد يا فندم بس ليه اخترتنى انا





علشان انا بثق فيك وانا فعلا مش هأاامن عليها غير معاك

ربنا يخليك يا فندم دا شرف ليا

طيب على العموم انا هاستنى رأيك وياريت يكون بالايجاب

يا فندم انا تحت امرك مش محتاج افكر كفايه انك تختارنى انا

لاء انا مش هاخد من قرار غير بعد بكره ويكون عن اقتناع تام ولو موافقتش برضه انت
 هاتفضل ابنى

ربنا يخليك يا فندم

يلا روح على مكتبك بلاش اعطلك اكتر من كدا

عمرو بيخرج من المكتب

ورايح لمكتبه موبايله رن

ايوه يا انجى مش انا قولتلك متكلميش تانى ودخل مكتبه وقفل عليه

ايوه انا قلتلك ويا ريت بلاش تتصلى تانى ..عاوزه تشوفينى ليه ..ايه الحاجه المهمه دى

ماشى ..خلاص جاى ...اه عارفه ..10 دقايق وهاكون هناك ....سلام

...........................................................................................................

الدكتور قاعد على كرسى المكتب وامير على الكرسى اللى اقدامه

ها يا دكتور طلع عندها ايه

طلع .....

امير بيقف من التوتر ها يا دكتور قلقتنى

طيب بس اقعد

يا دكتور اقول بالله عليك

معاها سرطان يا بنى وللاسف منتشر حوالين الكبد يعنى كل اللى ليها تعيشه ايام معدوده

امير بيقعد على الكرسى وهوا فى حالة ذهول

بصدمه انت بتقول ايه

انا عارف انها صدمه بس انا لازم اصارحك

طيب ازاى كل دا حصل امتى دى عمرها ما تعبت 




ما هوا للاسف المرض ظهر بسرعه وانتشر اسرع

امير بدموووووع يعنى روان هاتموت خلاص كدا خلصت حكايتنا

بس احنا لسه محققناش الى اتفقنا عليه

لسه معشناش اجمل ايام عمرنا

الدكتور :يا استاذ امير حرام كدا انت راجل مؤمن

مؤمن انا ..مش مصدق اللى بيحصل لاء اكيد التحاليل بتاعتكوا غلط

حللوا تانى حرااام عليكوا حللولها تانى ابوس ايديكوا روان مش ممكن تموت وتسبنى

هيا دايما تقولى عمرى ما اسيبك ابدا انا لسه مشبعتش منها انا عملت ايه بس ربنا
بيعاقبنى كدا

ياربت انا اللى اموووت ...وبانهيار اقوووووى ياااارب ليه مجبتليش انا المرض دا

انت كدا بتموتنى مرتين مره وهيا بتموت اقدامى ومش قادر اعملها حاجه

ومره لما تموت واحس ان مش هاشوفها تانى وببكاء شديد انا مش قادر اتخيل حياتى من غيرها

يارب لو انا فى كابوس اطلع منه

الدكتور يا بنى اهدى حرااام كدا

واللى بيحصل دا مش حرام تسيبنى انا ومريم ازاى مش من حقها تسبنا وتموووت مش من حقها

وطلع يجرى من عند الدكتور روووواان

دخل عليها وهيا نايمه على سرير المستشفى

رووان مش من حقك تموتى وتسبينى انتى وعدتينى انك مش هاتسبينى مهما حصل

روان مش قادره تفهم فى ايه يا امير؟

امير بدموع فى انك بتموتى يا روان وها تعيشى ايام بس وتسبينى انا ومريم

روان بدموع انت بتقول ايه

جرى عليها اخدها فى حضنه ودموعهم نازله

لاء يا امير اكيد لاء انا مش ممكن اسيبك اكيد فى حاجه غلط انا كويسه انا حاسه بكدا

امير بيحضنها جامد انا خايف اوى يا روان مش هاقدر مش هاقدر اعيش من غيرك 



وفضلوا يعطوا لحد ...امير هداها ونايمها وهوا محتاج حد يهديه بس قرر يروح للدكتور

اميربيخبط على الباب ممكن ادخل يا دكتور

الدكتور وهوا بيقرأ الاوراق اللى اقدامه على المكتب اكيد اتفضل يا استاذ امير

لو سمحت انا عاوزك فى حاجه مهمه

اتفضل اقعد تحت امرك
 .............نكمل الحلقه الجايه 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق