7‏/12‏/2012

اسرار الحياة .... الحلقة العشرون


الحلقه ال 20
...............

تامر بنظره جديه فى حاجه يا ميار

ايوه عاوزه حضرتك فى موضوع

طيب اتفضلى

ميار بأحراج لاء خليها بعد المحاضره

تامر بفضول هوا موضوع مهم يعنى

ميار بكسوف يعنى

ماشى يا ميار يلا على المحاضره وبعدها تعالى المكتب

حاضر بعد اذنك

ميار اقدام فى اول بينج وعينيها على تامر تامر بيشرح وكل شويه عينيه تيجى لميار ويحس انها سرحانه فيه

المحاضره خلصت وتامر طالع مكتبه

ميار بتدخل وراه على طول ممكن ادخل

تعالى يا ميار اتفضلى اقعدى

ميار بتقعد وهيا فى قمة توترها ..مرسى

ها يا ميار اتفضلى قولى كنتى عاوزه تقولى ايه

ميار بأحراج مش عارفه تبدأ ازاى

انا اسفه يا دكتور تامر بس انا جايه اخد رأيك فى موضوع بره الجامعه

تامر بأنتباه تاخدى رأيى انا ..وفى ايه

ميار بصوت اشبه بالوشوشه هوا موضوع شخصى لواحده صديقتى




 بس انا خايفه اكون بضايق حضرتك

لاء لاء ابدا اتفضلى

هيا بتقول يعنى انها كانت شافت شاب والشاب دا حصل بينهم كذا موقف
 زعلهم من بعض

وكانت متضايقه منه جدا وهوا كمان

تامر بفضول كملى

بس هيا تدريجيا حست اد ايه هوا انسان محترم وجد اوى ولفت انتبها دايما تصرفاته مع اللى حواليه

بالرغم من انها مكنتش بتعتقد فى الحب وكدا بس هيا للاسف حبيته جدا ومش متخيله حياتها من غيره

بس هيا لاحظه ان هوا معجب بحد تانى او يمكن هيا حاسه كدا

نفسها تقوله بحبك وتلقت انتباهه بس خايفه تنزل من نفسها او ياخد فكره
 عنها غلط خصوصا انه مالوش فى الحاجات دى وهيا كمان مكنتش تتصور انها ممكن تحب كدا

تامر : طيب ما تصارحه بمشاعرها

ما المشكله انا قلت لحضرتك هيا متقدرش تعمل كدا

طيب يبقى تنساه وهو اكيد لو بيبادلها شعورها هايجى يقولها ولو ليهم
نصيب فى بعض اكيد هايكون

حضرتك شايف كدا

ايوه طبعا

ميار وهيا بتقف شكرا يا دكتور واسفه ان اخدت من وقتك كتير

لاء مافيش مشكله اعتبرينى اخوكى الكبير

ميار بحزن اخويا ايوه طبعا شرف ليا حضرتك

ميار بعد ما مشيت تامر بيفكر فى كلامها ليه الحزن اللى بان عليها دا



 وهيا تقصد ايه بكلامها دا

معقول تقصد ...لا لا مش معقول

انا هاتعب نفسى ليه اكيد يعنى متقصدنيش

تامر نزل يكمل محاضراته وطول اليوم بيفكر فى كلام ميار مش عارف
يطلع كلامها ولا نظرة الحزن اللى شافها قبل ما تمشى

رجع البيت واتغدى وجهز علشان ينزل يروح لعمرو

............................................................................................................

بسمه بتدخل من باب الشقه وشكلها مبسوط اوى

عمرو سمع صوتها وهيا بتدخل خرج لها من اوضته اهلا يا بسمه كويس جيتى مستنيكى

خير فى ايه

اعملى حسابك النهارده هانروح لهدى علشان اتفق معاهم على كل حاجه

ايه دا بجد بسرعه كدا

ايوه عقبالك

بسمه بكسوف ربنا يخليك يا حبيبى بقولك صحيح تامر جاى النهارده

تامر غريبه وانتى عرفتى ازاى

انا شفته النهارده وقالى كدا تصدق معرفنيش فى الاول

ايوه ما انتوا من فتره طويله مشوفتوش بعض بس انتى عرفتيه ازاى

انا عمرى منسيت شكله وحست بكلمتها ولا اى حد تانى من اصحابك دول
 اخواتنا

اه خلاص طيب اناهاكلمه بقى اقوله

طيب ما تخليه يجى معانا شكلها وحش لما تقوله ما تجيش




عمرو بنظرة شك لبسمه اشمعنى يعنى مهتمه ليه

بسمه بأرتباك مافيش عادى يا عمرو

خلاص يا بسمه انا هاكلمه

هاتقوله يجى

عمرو بنظره حاده بسمه متشغليش بالك قولتلك خلاص

طيب انا هادخل اجهز نفسى

ماشى يلا متتأخريش معادنا معاهم بدرى

عمرو بيدخل البلكونه وبيتصل بتامر الو اذيك يا تاموور ..ايوه انا تمام
..ايوه عرفت تنور يا حبيبى ..ماشى بس هاتيجى معايا ماشى ..هانروح نخطب هدى ..اه الله يبارك فيك ..لاء على طول بعد ساعه ..لاء ليه بس..خلاص
وانا راجع هاكلمك تيجى تسهر معايا ..خلاص يا حبيبى ..الله يبارك فيك
يا حبيبى عقبالك ..ماشى سلام

عمرو وبسمه قاعدين مستنين بابا هدى والام معاهم

نورتنا يا عمرو وبسمه اختك زى القمر عسوله اوى

بسمه بكسوف مرسى يا طنط

عمرو :هوا استاذ مدحت مش موجود

لاء يا حبيبى جاى حالا

مدحت بيدخل ازيك يا عمرو وازيا يااا

بسمه

اهلا يا بسمه ماشاء الله عروسه زى القمر

الام :يلا يا بسمه نسيبهم وتعالى نروح لهدى

بسمه وعينيها على عمرو ...عمرو بعينيه روحى ..حاضر يا طنط

مدحت:ايوه يا عمرو انا عارف سبب زيارتك ومرحب جدا انا مكنتش اتمنى لهدى




 بنتى انسان احسن منك

ربنا يخليك يا عمى انا مبسوط او بكلامك دا

ربنا يسعدكوا يا حبيبى ويتمم بخير

ربنا يخليك بس بعد اذنك عندى طلب

اتفضل يا عمرو

انا عاوز كتب الكتاب والفرح اخر الشهر دا

ايه دا يعنى كمان اسبوعين

ايوه

ليه السرعه دى

ونستنى ليه الشقه موجوده الدور اللى تحت الشقه اللى انا فيها لان
...بسمه.. حضرتك عارف مقدرش اسيبها لوحدها

طبعا يابنى ميصحش طيب وهاتلحقوا تفرشوها

انا هاخلصها على طول وهاحجز القاعه كل حاجه هاتكون جاهزه فى المعاد ان شاء الله

طيب يا بنى اخد رأى هدى

ماشى

مدحت بينادى العصير

هدى لبسه فستان شيك ورقيق اوى وشايه العصير وداخله اتفضلوا

مدحت انتى اللى شايله العصير يا هدى ليه

هدى بفرحه اتفضل يا بابا

الام :هيا مرضيتش حد يدخله غيرها




عمرو بياخد العصير وعينه فى عين هدى وبيهمس بحبك

هدى بتقعد وبسمه والام

مدحت :عمرو عاوز الفرح وحاجه اخر الاسبوع

الام :بسرعه اوى كدا ليه يا عمرو مش هانلحق نعمل حاجه

هدى بنظره لعمرو خلاص يا بابى انا موافقه

الام طيب والقاعه مش هاتلاقوا مكن بدرى كدا

عمرو بنظرة ترجى لهدى تقنعهم

يا مامى نعمله فى الجنينه اكيد ها يكون احلى من النادى

خلاص يا بنتى اللى تشوفوه

الكل فرحان بس مفيش زى فرحة عمرو وهدى وعينيهم اللى بتكلم بحبهم

.............................................................................................................
  امير بيكمل كلامه مع مامته حراام عليكى يا ماما ليه كلامك دا

انت اللى حرام عليك انا نفسى اطمن عليك وارتاح قبل ما اموت

يا ماما وانا قلتلك ناديه لاء

ليه ناديه لاء ليه عملت ايه غير انها بتحبك وبتحب بنتك

للاسف يا ماما ياريت الحب بأيدينا كنت قلت لقلبى حبها وحبيتها

يعنى انت هاتعيش طول عمرك من غير جواز خلاص

سيبيها لله يا ماما محدش عارف بكره فى ايه

تقصد ايه

مقصدش حاجه يا ماما

ماشى يا امير ربنا يهديك يا بنى وتريح قلبى وطمنى عليك





ان شاء الله يا ماما

مريم فين

جيت الداده اكلتها ونامت قولتلها تطلعها فوق وانا هامشى بقى انت جيت
 اهو يلا عاوز حاجه

مستعجله ليه بس يا ماما

لاء مش مستعجله ولا حاجه انا مش هاقدر اقعد معاك واشوف حالك اللى
يقطع القلب دا

ليه بس يا ماما ما انا كويس اهو

لاء مش كويس ازاى كويس وانت عاوز تعيش حياتك كلها وحيد

ماما معلش انا هانزل تانى ممكن تقعدى مع مريم لحد ما ارجع

رايح فين

لما اجى هاقولك

امير ركب عربيته ووصل لبيت روان ونزل سأل البواب لو سمحت
مس روان اى دور

الدور التالت

امير بيقف بيفتح الاسانسير وبيطلع

بيقرب من شقه روان وايده على الجرس

الاب بيفتح ايوه مين

امير بأرتباك انا اسمى امير حضرتك

ايوه يا بنى عاوز مين

مش دا منزل مس روان ايوه يابنى انا والدها

امير بأرتياح طيب ممكن ادخل اتكلم مع حضرتك كلمتين 





اتفضل

امير بيدخل وعينيه بتدور على روان والدها قاعده فى الصالون

امير بيقعد طيب لو سمحت حضرتك يا عمى ممكن مدام روان تكون حاضره
 كلامنا

طيب يا بنى ثانيه واحده الاب باين عليه الطيبه وكبر السن

روان بتنيم ابنها الاب بصوت يدوب مسموع روان يا بنتى فى واحد بره جاى
عاوز يتكلم معانا

واحد واحد مين دا يا بابا

بيقول اسمه امير

امير ..امير مين ..معقول والد مريم..حاضر يا بابا جايه حالا

روان بتقفل الباب على مصطفى بهدوء علشان ميصحاش

امير بيقف وروان داخله وعينيه مش قادر يبعدها عنها ولا الابتسامه اللى
 بدأت تنور وشه تانى

اهلا استاذ امير فى حاجه حضرتك نسيت حاجه

امير بأحراج من سؤالها لاء انا عاوز حضرتك فى كلمتين هاقولهم على طول وامشى

الاب ميصحش يا بنى اتفضل اتكلم براحتك بيتك ....امير بأطمئنان من كلام الاب

لو سمحت يا عمى انا جاى اطلب ايد مدام روان انا كمان كنت متجوز
ومراتى ماتت ومعايا بنت وانا بجد معجب جدا بمدام روان وانا هاشيل ابنها فى عينيه
وهاعمله كأنى والده بالظبط

روان بأستغراب تتجوزنى تتجوزنى ازاى لاء طبعا مينفعش

الاب استنى بس يا روان سيبيه يكمل كلامه





امير بيوجه كلامه لروان والله يا روان مش هاخليكى ناقصه حاجه

انا بجد صعب عليه الموقف اللى انا فيه دا بس بجد انتى اللى بتمناها
انتى روان مراتى

روان بأستغراب مراتك مراتك ازاى

مراتى الله يرحمها شبهك فى كل حاجه اسمك شكلك كل حاجه

ايوه فعلا مريم قالتلى كدا بس انت متخيلتش للدرجه دى ...وعلشان كدا
انت جاى عاوز تتجوزنى

لاء مش كدا ..ولا من غير كدب هوا كدا ..بس انا كمان مرتحلك اوى

طيب ولو شخصيتى وحشه اسلوبى وحش تضمن منين ان هاكون زى مراتك ممكن تندم انك فكرت فيا

امير بثقه مستحيــــــــــل

راون بدهشه وايه مخليك واثق كدا علشان انا متأكد ان انتى ياروان عمرك ما تكونى حد وحش ابدا

انا متأكد من احساسى وعموما انا شاريكى جدا ومش هالح على طلب الجواز بس انا عاوزك تتأكدى ان بجد هاعمل اللى اقدر عليه علشان اسعدك زى ما انا متأكد انك هاتسعدينى

روان بعد اذنكوا مصطفى صحى ...وسابتهم ومشيت

امير بأحراج انه لوحده مع الاب ..طيب اتفضل يا عمى دا رقمى وانا مستنى
الرد

.............................................................................................................
كريم قلقان بيفكر يعمل كل شويه يتصل بسمر ومافيش رد

التليفون بيرن وهوا بيحاول يكلم سمر ضغط على الرد من غير ما يقصد

الو

الو يا حبيبى هاتعدى تاخدى دلوقتى





لاء انتى شكلك مريضه

انا مريضه انت بتكلمنى كدا ازاى

لاء انتى فعلا لازم تدخلى مصحه يلا سلام وقفل من قبل سماع ردها

نيره بتكسر فى اوضه النوم بتاعتها والله ما هاسيبك يا سمر هاتشوفى
 منى ايام سودا

كريم بعد ما اتصال نيره توتر اكتر لبس بسرعه ونزل

قرب من بيت سمر وايده على الجرس

سما بترد من البلكون ايوه مين

انا كريم لو سمحتى سمر موجوده

سما بفرحه ايوه ثانيه واحده افتح لحضرتك

سما بتفتح الباب لكريم وهيا فى منتهى السعاده ازيك يا كريم انا اسمى سما اخت سمر

كريم بأبتسامه اهلا ازيك يا سما عامله ايه

انا كويسه اتفضل

كريم وسما طلعوا دخلتوا الرسيبشن وقعد على كرسى الانتريه

ثانيه واحده هاقول لسمر ان حضرتك هنا

كريم بتوتر ماشى

سما بتدخل لسمر بسرعه سمر سمر الحقى مين هنا

سمر وعينيها حمرا من كتر الدموع مين يا سما

كريم

سمر بتقعد كويس على السرير بتقولى مين





بقولك كريم والله العظيم كريم قاعد بره فى الريسيبش

سمر بتقوم بسرعه تلبس طيب انا جايه وراكى على طول

سمر بتخرج لكريم كريم شايفها جايه من الطرقه قام وقف سمر حبيبتى
انا اسف

سمر بتقرب وتقعد على الكرسى اللى قصاده طيب اتفضل بس يا كريم اقعد

كريم بيقعد انا اسف بجد والله مقصدش ازعلك ولا اقصد تشوفى ضعفى
 انا فعلا مكنتش قادر اجرح نيره

سمر بحزن طيب جاى ليه يا كريم

جاى اقولك ان خلاص سيبت نيره

سمر بدهشه سيبتها امتى احنا بقلنا كام ساعه بس سايبين بعض

بعد ما انتى سيبتينى ومشيتى انا روحتلها وخلصت كل حاجه

وواحده بشخصيه نيره تقبلت الامور عادى

كريم بتوتر خايف يقولها على اللى نيره قالته ايوه خلاص

سمر انا بحبك بجد وانا عاوز اكلم طنط او عمو دلوقت

سمر بفرحه خلاص يا كريم بجد احنا هانكون لبعض

كريم نفسه يقرب منها وياخدها فى حضنه بس ملاحظ انه موجود فى
بيتهم بجد يا سمر خلاص انا بجد مكنتش متخيل ان بحبك كدا

ولا انا كنت متخيله انك ممكن تاخد الخطوه دى علشانى

طيب يلا بقى شوفيلى حد كبير هنا انا مستعجل

سمر بضحكه ايوه حد كبير لاء ماما شكلها مش موجود والا كانت جيت سلمت عليك وبابا شكله لسه نايم

خلاص يا سمر استأذن انا علشان محدش يضايق ان جيت فجأه كدا





خلاص يا كريم وانا هاقول لبابا وماما واكلمك

ماشى يا حبيبة قلبى

كريم بيسلم على سمر وبيمسك ايديها جامد وبيهمس انا بحبك اوى بجد

سمر بتشد ايديها منه يلا بقى يا كريم امشى

كريم بيمشى وعينيه كل شويه على سمر

مش قادر يسيبها ويمشى لحد ما سمر دخلت وقفلت

سمر طالعه سعيده قلبها هايقف من الفرحه

سما بتخرج ليها هااا شكلك مبسوط يا سمر فرحينى

كريم ..كريم يا سما جاى بيقولى بيحبنى وعاوز يرتبط بيا طول العمر هانكون مع بعض انا مش قادره اصدق اخيرا حلمى هايتحقق

سما الحمد لله والله فرحانه ليكى جدا ربنا يسعدك يا حبيبتى يارب

يارب الحمد لله

الام :بتفتح الباب وداخله

سمر بتجرى على مامتها انا مبسوطه اوى ياماما

الام: هوا اسامه كلمك

سما بدهشه هايكلمها ليه يا ماما

ما انا كنت عند ماجده وقولتلها ان سمر موافقه على اسامه

سمر بأحباط بجد اتسرعتى ليه بس يا ماما

الله مش انتى اللى قولتلى انك موافقه عليه

سمر بيتدخل اوضتها ودموعها ماليه عينيها

سما بتقرب من مامتها تعالى يا ماما احكيلك اللى حصل النهارده 





......................................................................................................
اسلام بيبدأ يوم جديد وباين عليه الحزن مش قادر يتفائل او يحس ان فى امل اسماء تحبه

اسلام وصل المحطه واول ما نزل من القطر اتصل بعمرو

الو ازيك يا عمووور عامل ايه

انا تمام انت عامل ايه يا حبيبى

انا كويس وعاوز اشوفك مش عاوز ارجع البيت

ليه بس ايه اللى حصل

لما اشوفك هاقولك بس مش عاوز حد يعرف ان جيت ماشى

ماشى يا اسلام تعالى انا فى البيت

ماشى جاى اهو

اسلام بيدخل البيت عند عمرو ازيك ياسمسم

ازيك يا عمرو

الحمد لله انا كويس جدا المهم انت

انا كويس بس تعبان

مالك يا حبيبى اوديك لدكتور

لاء تعبان قلبى تاعبنى

لاء دا الموضوع كبير ادخل وانا هاقول لبسمه تحضرلنا الغدا

اسلام بيقعد هوا وعمرو فى البلكون احكيلى بقى يا اسلام مالك

اسلام بدأ من يوم ما شاف اسماء ليوم ما صارحها بحبه وانه مستنى ردها ليه

لاء لاء يا اسلام انت غلطان جدا 




انا غلطان ليه يا عمرو

علشان مينفعش خطيبها يكون لسه ميت وانت تقولها بحبك

دا هيا لو قبلت بيك بالسهوله دى تبقى مش وفيه

انا تعبان يا عمرو ومش متخيل اقدر اعيش من غيرها وخصوصا انا حاسس ان القدر كأنه بيساعدنا نكون لبعض

بس هيا كانت بتحب غيرك ولسه بتحبه مينفعش فى يوم وليله عاوزها تفكر فيك بالسرعه دى

انا عارف يا ياعمرو بس انا مقدرتش اتحكم فى نفسى وانا شايفها بحزنها دا

خلاص يا اسلام سيبها لله انت مش قولتلها ترد عليك لما ترجع خلاص هاتعرف لما تسافر

ما اناخايف اوى يا عمرو ممكن ترفضنى ومتسمحليش اشوفها تانى وانا عندى افضل جنبها حتى لو مش بتحبنى بس المهم اكون جنبها

ياااه يا اسلام بتحبها اوى كدا

بسمه بتنادى يلا يا عمرو الاكل جاهز

اسلام وعمرو بيخرجوا لبسمه

اسلام:ماشاء الله يا بسمه كبرتى

بسمه بكسووف شكرا ربنا يخليك ايه يا جماعه انا كبرت اوى كدا كل اللى يشوفنى كبرتى كبرتى

ههههههههههه لاء مقصدش بس انتى فعلا كبرتى اوى وبقيتى عروسه

عمرو فى ايه يا اسلام انا هنا

هههههههههه ايه يا عم اختى اعاكسها براحتى
طيب يلا يا خويا اقعد كل احسنلك
ماشى اقعدت شكلى هاضرب النهارده
نكمل الحلقة القادمة 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق