9‏/12‏/2012

اسرار الحياة ..... الحلقة الحادية والعشرون


 
الحلقه ال 21
..............
سما بتكمل لمامتها حكايه سمر وكريم وانه لسه نازل من عندهم حالا 

الام بحزن : ايه يا بنتى الاحراج دا بس طيب ليه وافقت من الاول

كانت متضايقه من كريم يا ماما

طيب والناس اللى يعتبروا اخواتنا دول انا كدا هاخسر ماجده

ليه بس يا ماما الجواز قسمه ونصيب

ايوه بس مكناش نوافق من الاول

ماشى يا ماما هادخل لسمر اللى فرحتها دايما ناقصه دى

سما بتدخل على سمر الاوضه وهيا نايمه وبتبكى مالك بس يا سمر

سمر بترفع دماغها يعنى انتى مش عارفه مالى

ايوه مش عارفه مالك افرحى يا سمر واسامه اكيد لو فعلا بيعزك مش هايزعل منك وهايفرحلك

انتى مصدقه اللى بتقوليه

سما بأبتسامه افرحى يا سمر حاولى تفرحى ...بحبك اللى اخيرا ها يتحقق وسيبك من اسامه انا واثقه ان عمره ما يزعل اسامه انسان طيب اوى

وانتى عرفتى كل دا منين يا سما

الله مش احنا جيران من صغرنا نعتبر متربيين سوا

بس كدا يا سما

سما بأرتباك هايكون ايه تانى يعنى

سمر بتمسح دموعها خلاص يا سما ربنا يحلها

كريم بيدخل البيت ومامته ونورهان بيتفرجوا على التليفزيون قرب منه وقفله

نورهان فى ايه بس ياكريم قفلت ليه انا عاوزه اكمل المسلسل

كريم بيقعد انا عاوزكوا فى كلمتين 




الام ونورهان هااا...اولا يا نورهان قولى لزميلك انا موافق انه يجى يشوف اى وقت يناسبه ويجى

الام الف مبروك يا حبيبتى وربنا يباركلنا فيك يا كريم

كريم بتردد وفى نفس الوقت سعيد بقولك يا ماما انا سبت نيره وعاوز اخطب سمر

الام بدهشه سبت نيره الحمد لله لكن تخطب سمر مين

نورهان زملتك فى البنك يا كريم صح

ايوه

الام بفرحه يوم المنى يا حبيبى والله سمر بنت حلال وانا حبيتها يوم شفتها مش نيره دى

نورهان بتقوم تبوس كريم الف مبرو ك يا كروووم بس الموضوع دا حصل امتى وازاى وسبت نيره ازاى

دا موضوع طويل هابقى اشرحهولكوا بعدين

الام:مش مهم يابنى تقول المهم انك خلصت من نيره دى ربنا استجاب لدعائى

للدرجه دى يا ماما

ايوه يابنى انسانه ...ولا يلا الله يسهلها الواحد مش ناقص ذنوب

طيب بعد اذنكوا انا هادخل اكلم سمر اسألها كلمت باباها ومامتها ولا ايه

ماشى يا حبيبى ربنا يسعدك ويتمملك على خير يااارب

كريم واقف بالترنج فى بلكونه اوضته وبيكلم سمر ايوه يا سمر اتأخرتى على مرديتى ليه

معلش يا كريم اصل انا كنت نايمه

ايه دا لحقتى تنامى حبيبى بسرعه كدا

ايوه مرهقه شويا

كريم بزعل يعنى مكلمتيش طنط ولا عمو

سمر بتحاول تدارى حزنها لاء هاكلمهم بليل ماما اعتقد لسه مجتش وبابا شكله لسه نايم

ماشى يا سمر انا مستنيكى جدا

ماشى حبيبى خلى بالك من نفسك 




سمر حبيبى متأكده مافيش حاجه مضيقاكى

لالالا انا كويسه الحمد لله

ماشى حبيبتى انا بحبك

وانا كمان يا كريم والله اوى

سما سمعت مكالمة كريم وسمر وحسمت امرها

سمر لو سمحتى تليفونك

ليه فى حاجه

ايوه هاتكلم منه اصل مش معايا رصيد

اوك ...اتفضلى

سما اخدت تليفون سمر وفضلت تدور على رقم اسامه واتصلت الو ازيك يا اسامه..لاء انا سما ..ممكن اشوفك دلوقتى..ايوه ...خلاص هاستناك على اول الشارع ..لاء مش هاينفع اركب معاك من اقدام البيت ..اوك سلام

سما واقفه تتلفت حواليها قلقانه حد يشوفها

اسامه بيقف اقدامها بالعربيه سما ركبت معاه ازيك يا اسامه

الله يسلمك يا سما فى حاجه ولا ايه

ايوه بس خلينا نبعد من هنا وانا هاقولك كل حاجه

سما واسامه قاعدين فى مكان هادى بسيط

سما متوتره ايديها بترتعش بس استجمعت قوتها واتكلمت بص يا اسامه سمر اختى بتحب واحد زميلها وهوا
 اتقدملها وهيا اتسرعت انها توافق عليك

اسامه بأستغراب والله طيب مش قلتلى

اكيد يعنى يا اسامه علشان متزعلش

خلاص يا سما شكرا انك وضحتيلى الصوره

هاتعمل ايه يعنى يا اسامه

اكيد يعنى مش هكمل معاها يا سما وانا عارف ان قلبها مع غيرى 




بجد انا عارفه انك كويس بس مكنتش اعرف انك اوى كدا انا بجد معجبه بيك جدا سما حست بأحراج كلامه اللى
خانها ..يلا نقوم انا اتأخرت وانا قولت لماما هاشترى حاجات من المكتبه وهارجع على طول

اسامه بأستغراب لكلمه سما واحراجها اللى باين اوى عليها حاضر وشكرا يا سما انك عرفتينى الموقف

............................................................................................................
تامر نايم على سريره بيفتكر نظرات بسمه والدفا اللى حاسه مع عمرو وبسمه وهوا معاهم

فلاش باك

اتفضل يا تامر

شكرا يا بسمه بجد انا اتبسط اوى بالعشا دا

ايوه ما انت طفس

شكرا يا عم عمرو زلنا بقى بالاكله

بسمه ههههههههههه ليه بس كدا ..دا بيتك يا تامر عمرو بيهزر معاك

تامر بيضرب عمرو فى كتفه يلا نستحمله بقى عريس ومبسوط

هههههههه يلا ربنا يخليكوا لبعض

تامر تلقائى ويخليكى لينا يا بسمه انتى اللى مخليه القعده حلوه ودمها خفيف

بسمه وشها احمر اوى مقدرتش تدارى فرحتها شالت بقيت الاطباق من على السفره وجريت على المطبخ

عمرو واخد باله من تصرفات بسمه ومن اعجابها بتامر

عمرو مالك بكلمك سرحت فى ايه

ايه لاء ابدا ..صحيح يا تامر فى موضوع كنت عاوز اقولك عليه

ايه هوا انا استاذ مدحت  كان طلب منى ان امسك المكتب كله وانا رفضت

ليه كدا

من يوم ما شفت هدى وانا حياتى اتقلبت مكنتش اقدر اوافق ان اقبل منه يكتبلى المكتب وانا معجب ببنته

ايوه صح كويس انك موافقتش لو كنت اتقدمتلها دلوقتى كان قال طمعان فيه

ايوه انا مبسوط اوى يمكن كان امتحان ربنا امتحنى فيه 




اكيد يا حبيبى

بسمه بتخرج بالشاى اتفضلوا

تامر بياخد الشاى ايده هوا وبسمه تلامست تامر سحب ايده بسرعه وقلبه دق

بسمه واقفه مكسوفه مش عارفه تعمل ايه فى الشاى اللى معاها ومحرجه تقول لتامر اتفضل تانى

عمرو :سيبى يا بسمه الشاى وروحى ذاكرى

بسمه بحزن: حاضر بعد اذنكوا

تامر بيحاول يفك توتره بقولك يا عمرو صحيح هاتتجوزو امتى

عمرو بأبتسامه اخر الشهر دا

ايه دا بجد بسرعه كدا يعنى مافيش خطوبه

لاء مافيش ياعم احنا بنلعب فرح على طول

ههههههههه يلا يا عم ربنا يتمملك بخير عقبالى

تامر بيرجع للواقع بجد انا اتبسطت اوى اليوم دا معقول اكون وليه لاء على الاقل انا عارف بسمه ومتربيه على
 ايدى

وسرح فى ميااار وافتكر نظراتها وكلامها لالالا انا مش ممكن اكرر تجربة مرام تانى ابدا

قطع تفكيره صوت اسلام الو ازيك يا سمسم عامل ايه انت هنا

ايوه يا حبيبى اكيد هاشوفك بس عاوزك فى موضوع ضرورى

ماشى سلام هاشوفك دلوقتى نزلك حالا

............................................................................................................

امير رجع البيت ومامته بتقوم تقف اول ما دخل يلا انا ماشيه

ايه يا ماما ما تخليكى معانا النهارده كمان

لاء معلش مش هاعرف اقعد اكتر من كدا

طيب هاقولك موضوع هايبسطك





الام بفرحه :والله..يبقى هاتريح قلبى وتتجوز ناديه

يادى ناديه لاء طبعا يا ماما مش ناديه

الام بزعل ماشى يا بنى المهم اتجوز بس اسمها ايه

مش هاتصدقى اسمها روان

تاااانى

ليه بس كدا ياماما نفسى اعرف هيا روان عمرها عملت اى حاجه تضايقك مش عارف دايما كنت بتظهريلها انك مبتحبهاش

انا الله يرحمها بقى انا مبكرهاش انا بس كنت بتمنى تتجوز ناديه

وناديه عندى من المستحيلات عارفه يا ماما لو انا اتجوزت ناديه يبقى كدا بخون روان بجد

بتخونها

ايوه طبعا بخونها لما اقبل اتجوز واحده كانت بتحبنى وهيا كانت تعرف بحبها ليا واد ايه انتى كنتى بتصرى
 على ناديه يبقى خيانه ولا لاء وانك كمنتيش عاوزاها وعاوزه ناديه وكمان تربى بنتنا وتناديلها ماما كأن روان مكنتش موجوده اصلا

ويعنى ايه هايختلف ماانت هاتتجوز اهو

ايوه هاتجوز بس انسانه كلها روان فى كل حاجه

مش فهما

يعنى شكلها ياماما صوتها حتى اسمها وهيا دى اللى اخترتها بس يااارب هيا بس توافق بيا

الام صعب عليها ابنها وحزنه وحبه اللى مكنتش تتخيل انه بالقوه دى وهيا يابنى تلاقى حد احسن منك

امير بيحاول يصدق اللى سمعه وبصه لمامته بدهشه

يعنى انتى موافقه وهاتعمليها كويس

يابنى انا مش عاوزه غير سعادتك ربنا يسعدك ويارب روان تسامحنى انا مكنتش بحبها علشان كنت متضايقه منها كنت بحس انها بتعملك حاجه حبك ليها مكنش طبيعى

لكن دلوقتى بعد اللى سمعته منك انا متأكده انك بتحبها ربنا يسعدك يا حبيبى

امير بيحضن مامته يارب ياماما بس توافق لو رفضتنى عمرى ما هافكر فى جواز تانى ابدا 




امير قطع لحظه الحميميه بينه وبين مامته اتصال اسلام

الو ازيك يا اسلام .ايوه اكيد هاجى ..ماشى تمام ..كلمت الكل ..خلاص انا جاى سلام

.............................................................................................................
اسلام واقف بيشترى تورته

لاء لو سمحت انا عاوز واحده كبيره وعلى شكل قلب

ثانيه واحده حضرتك هاجبلك من جوه

ماشى اتفضل

اسلام بياخد التورته وعدى اشترى بيبسى واتصل بتامر ..ايوه يا تامر انت فين

انا وامير وكريم مستنينك اقدام البيت اهو

طيب انا جاى حالا

اسلام بيقرب منهم ايه يا جماعه حد كلمه قاله انه جاى علشان بسمه مينفعش نقتحم البيت كدا

تامر: ايوه انا كلمته وهوا مستنينى

اسلام: قولتله اننا معاك

لاء اكيد

طيب يلا نطلع

تامر واقف وايده على الجرس

عمرو بيفتح ازيك يا تمووور اتفضل

ازيك يا حبيبى

الكل بيطلع من الجنب ممكن احنا كمان نتفضل

عمرو بأبتسامه ايوه طبعا ايه المفاجئه الحلوه دى اتفضلوااا

الكل بيحتفل بعمرو وبيباركو

تامر بيقرب من بسمه عقبالك يا بسمه




بسمه بكسوف ربنا يخليك وانت كمان

تامر بنظره حب قريب ان شاء الله

بسمه استغربت طريقته بس اول ما بصت ليه قلبها دق حست بالكلام لها

عمرو :والله يا جماعه كل دا كتير مكنش ليه لزوم ربنا يخليكوا ليا

ويخليك لينا يا عمووور

فضلوا يهزروا لحد ماتعبوا وكل واحد روح بيته

...........................................................................................................

اسلام بيرجع الشغل واول حاجه عملها اول ما وصل راح لاسماء البحر

اسماء فى نفس المكان وشكلها مليه الحزن

اسلام بيقرب من اسماء ازيك يا اسماء وحشتينى

اسماء اول ماشافت اسلام دموعها نزلت

ايه بس يا اسماء مالك

مالى انت مش عارف مالى ..انت شايفنى وحشه اوى كدا يا اسلام

وحشه ليه بتقولى كدا

اسماء بدموع... خاطفة نظره لاسلام ورجعت بعينيها للبحر..الله يرحمك يا احمد

ايوه فهمت ..كنت عارف انك هاتفكرى كدا ...وعموما انا اسف

اسماء مش قادره تتكلم كل اللى بتعمله بتبكى وعينيها للبحر

اسلام بيقوم يقف اقدامها ونزل على ركبته ومسك ايديها اسماء انا هافضل جنبك وبحبك لاخر يوم فى عمرى
 وانا اسف ان اتسرعت واعتبرينى اى حد بس بيتمنى بس انه يساعدك ويشوفك مبسوطه هاعيش بس علشان
 ارجع لعينيكى ابتسامتها

اسماء بتقف وبتشيل ايديها من ايد اسلام شكرا يا اسلام بس انا مش محتاجه حد
وسابته ومشيت

اسلام لسه على نفس وضعه وعينيه بتدمع وهوا شايف امله سايبه ومشى

اسلام مقدرش يقوم يقولها استنى واستسلم لرفضها ليه ورجع البيت 




اسلام داخل الحزن ماليه

ازيك يا اسلام حمدلله على سلامتك انا عندى خبر يجنن هايبسطك جدا

اسلام :يبسطنى ...يمكن اتفضل يا محمود اقول

انا قولت لنادين اخطبها وهيا قالتلى افكر لو رفضانى كانت قالت لاء خالص ..صح

اسلام بأبتسامه مصطنعه ايوه الف مبروك ربنا يتمم عليكم بخير يا محمود

مالك يا اسلام شكلك حزين اوى كدا ليه

مافيش .. انا كويس الحمد لله جدا ..صحيح فرح عمرو الاسبوع الجاى وقالى اقولك كلهم مستنينك

ربنا يخليهم والله حبيتهم اوى

وهما كمان والله

لالالالا والله فيك حاجه احكيلى لازم اعرف

انا كنت مع اسماء

وبعدين ايه اللى حصل

حصل انها رفصتنى تماما وسبتنى ومشيت

معلش يا اسلام انت اللى اتسرعت انت بمعاملتك ليها اكيد كانت هاتحبك

خلاص يا محمود اللى حصل نصيبى احب حد ميحبنيش

حبيبى يا اسلام متزعلش اوى كدا بس وسيب الموضوع دا عليه

اسيبه ازاى لاء طبعا ...متعملش حاجه يا محمود

حاضر مش هاعمل خلاص

اوعدنى يا محمود

محمود بضيق اوعدك 






.............................................................................................................
عدى فترة الاسبوعين على ابطالنا

بسمه مع هدى فى الفيلا ما شاء الله زى القمر يا هدى

بجد يا بسمه يعنى الفستان مش عريان اوى

لاء لاء دا عمرو ها يتجنن النهارده

هدى بكسوف ربنا يخليكى يا بسمه وانتى كمان طالعه حلوه جدا

ربنا يخليكى بس انتى العروسه يلا هانزل اشوفهم جم ولا لسه

هما مين

بسمه بأحراج عمرو يعنى واصحابه

اه ماشى
..........................نكمل مع الحلقه الاخيره

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق