7‏/12‏/2012

اسرار الحياة .... الحلقة السابعة عشر



الحلقه ال17
..............

هدى هيا ومامتها قاعدين مع بعض فى اوضه هدى

الام :انتى غلطتى يا هدى المفروض كنتى تديله فرصه يتكلم

هدى بدموع يقول ايه يا مامى انا سألته انا اكون ايه ليك اتلخبط يا مامى يعنى مش واثق
 انا ايه ليه

عادى يا هدى اى حد مكانه كان ها يتوتر السؤال مفاجئ برضه

اثناء كلامهم باب الاوضة بيبخبط

الام :ايوه

الشغاله وهيا لسه بره :ايوه يا هانم فى واحد اسمه استاذ عمرو زميل الست هدى عاوزها تحت

هدى بفرحه عمرو وجريت تبص من البلكونه شافته واقف مع عم بيومى عند البوابه دا بجد عمرو يا مامى

طيب استنى بس يا حبيبتى براحه بلاش الفرحه الجامده دى كدا وحش ليكى

مش قادره يا مامى مبسوطه اوى اوى ان عمرو يجى هنا

شوفتى مش بقولك اديله فرصه يتكلم

هدى مستنتش تسمع كلام مامتها ونزلت تجرى على عمرو

افتح يا عم بيومى تعالى يا عمرو

عمرو داخل وملاحظ حمار عين هدى رغم الفرحه اللى منوره وشها واتضايق

هدى انا اسف

ليه يا عمرو حصل حاجه

علشان كنت انا السبب فى زعلك دا

هدى اتكسفت وحطت وشها فى الارض

عمرو بيلمس دقنها بأيده وبيرفع وشها ليه انا بحبك





هدى عنيها بتضحك بجد يا عمرو بتحبنى طيب قولها تانى





والله بحبك وبحبك اوى كمان

هدى مش قادره تقف على رجليها من فرحتها بالكلام اللى اتمنت تسمعه من عمرو
من يوم ما شافته

عمرو انا دوخت ..عمرو بيمسك ايديها وبيسندها وبيقرب من الطربيزه اللى فى الجنينه

اقعد هدى على الكرسى القريب ليه ولف اقعد اقدامها هدى انا مكنتش اعرف انك كمان...

كمان ايه انا من اول ما شوفتك يوم الحفله وانا بحبك

وانا كمان بحبك اوى والله ومبسوط اوى انك بتحبينى بس لازم ناخد خطوه بس يا ترى استاذ مدحت يوافق

بابى دا بابى بيحبك اوى

ايوه عارف بيحبنى علشان بشتغل معاه وامين لكن لما اتقدم لبنته الوحيده فيها كلام تانى

لالالالا يبقى انت متعرفش بابى

خلاص يا هدى اتفقى مع استاذ مدحت وخديلى معاد

بجد يا عمرو بجد انت بتحبنى .... عمرو بيمسك ايديها وبيقربهم لشافيفه وباسها ايوه بحبك
 اوى اوى

هدى وشها احمر اوى من بوسه عمرو لايديها

انا هامشى بقى ومستنى تليفونك علشان بكره مش هانشوف بعض

هدى بحزن ايوه بكره اجازه

حبيبتى متزعليش كدا بكره لو ربنا اراد هانكون مع بعض على طول

ياارب يا عمرو انا مقدرش اتخيل حياتى وانت مش فيها

عمرو ودعها وسابها ومشى على انتظار تليفون تحديد المعاد اللى يروح فيه يقابل مدحت

عمرو بيرجع البيت بسمه انا جيييت

بسمه بتقرب عليه يا دى النور شكلك مبسوط اوى النهارده

ايوه اوى اوى يا باسووم




طيب فرحنى معاك بقى

عارفه هدى بنت استاذ مدحت اللى حكتلك عليها

ايوه مالها





قررت اخطبها

بجـــــــــــــد

ايوه بس يارب باباها يوافق

اكيد هايوافق يا حبيبى متقلقش

ان شاء الله هيا نرمين فين

جوه الله هيا مراحتش لاهلها

لاء راحت ورجعت على طول

طيب كويس يلا انا هادخل اغير هدومى واكلم تامر كان عاوز ينزل زهقان وانا اعتذرت
 علشانك

صحيح تامر بقى فى ايه دلوقتى

دكتور فى كليه صحافه واعلام

ايوه انا عارفه انه كان بيحب كليته اوى

ايوه والحمد لله لسه فيها

هوا مخطبش لسه

لاء خطب

بسمه بحزن والله وبيحبها

لاء معتقدش اصلها خطوبه تقليديه يلا بقى علشان متعطلينيش

طيب يا عمرو انا كنت عاوزاك معلش فى كلمتين قبل ما تنزل

انت ها تفضل سايب نرمين لامتى وهانزل امتى ابدأ جامعتى السنه هاتروح عليه

معلش يا بسمه شويه كمان علشان ابقى مطمن عليكى

بس انا زهقت اوى يا عمرو وعاوزه اعيش حياتى عادى بقى والله حرام كدا

خلاص يا بسمه متزعليش

يعنى ها تمشيها وانزل جامعتى واعيش حياتى عادى بقى

خلاص يا بسمه حاضر هاعملك كل اللى انتى عاوزاه والله





بسمه بتبوسه من خده ربنا يخليك لياا يا احسن اخ فى الدنيا وجريت على اوضتها

عمرو دخل اوضته واتصل بالموبايل

الو ايوه يا تامر ..لسه عاوز تخرج ..والله هما جايين ..طيب تمام وانا كمان جايلكوا
.................................................................................
امير بيقرب من مامته وهيا قاعده مكشره وباين انها مش مبسوطه


قرب منها باسها وسلم عليها وهيا قاعده

مالك يا ماما شكلك متضايق ليه

مافيش انا كويسه

لاء مش كويسه فى حاجه انتى تعبانه حد مزعلك

الام بدمووع ايوه زعلانه اوى اوى

امير بيقرب من مامته صعبان عليه دموعها ليه بس يا ماما ايه اللى حصل

ناديه متقدملها عريس وخالتك مصممه عليه

امير بعد عن مامته هوا دا اللى مزعلك

ايوه انا نفسى تبقى مراتك انت مش هاطمن عليك قبل ما اموت ولا على بنتك غير
 لو اتجوزتها

بس انا لو هيا اخر واحده فى الدنيا انا عمرى ما هاتجوزها

الام بغضب ليه بقى ان شاء الله ناديه متتعيبش ايه اللى ناقصها دا برقبة...

امير بعصبيه ماما متكمليش وانا مبسوط ان جالها عريس ربنا يتمملها بخير بقى

لاء انت مالك انت مش عاجبنى

كريم بهدوء علشان مامته ترضى تبات معاهم :بقولك معلش يا ماما باتى معانا
 ونكمل كلام بليل





لاء مش هبات انا غضبانه عليك

يا ماما بلاش الكلمه دى

اقعدى بس ارتاحى وانا لما اجى هاكلم معاكى يا اقنعك يا تقنعينى

الام بفرحه حست ان فى امل...ماشى بس انت رايح فين

نازل لصحابى




اه يعنى اقدامك للفجر

لالالالا ان شاء الله مش هاتأخر علشان مريم

خلاص ماشى هاستناك
.............................................................................................................

الكل مجتمع فى كافيه شيك

كريم والله القعده ناقصها اسلام اوى

امير ايوه فعلا كان نفسى يكون موجود

تامر احنا اصلا بقالنا كتير متجمعناش كدا

عمرو طيب تيجوا نتصل بيه

امير:استنوا انا هاكلمه ..رن اهو..الوووو

ازيك يا استاذ اسلام

اسلام بيسيب الكمبيوتر انا كويس

ايه يابنى صوتك مرهق كدا ليه

عادى كنت فاتح اللاب ومكلتش حاجه من الصبح فى الشغل ومن ساعت ما جيت بشيت

امير بأستغراب :بتشيت

عمرو بياخد التليفون من ايد امير.... اسلام بيشيت من امتى يا بنى مش كان الكمبيوتر
تضييع وقت

اسلام ايوه ولسه عند كلمتى علشان كدا فتحته عاوز اضيع وقتى

عمرو:مالك يا اسلام صوتك متضايق ليه




كريم :بيخطف الموبايل من عمرو اسلام حبيبى مالك

والله يا جماعه كويس متقلقوش تمام

كريم :بس انت فعلا صوتك متضايق اوى

اسلام:يمكن ارهاق بس هالبس دلوقتى وانزل اتمشى شويا

طيب تمام خلى بالك من نفسك

تامر بصوت مسموع سلملى عليه يا كريم





اسلام :الله يسلمك يا تامر

كريم بابتسامه سمعك وبيقولك الله يسلمك

اسلام :مع السلامه وخلوا بالكوا من نفسكوا انا جاى بعد بكره ان شاء الله

كريم :تيجى بالسلامه يا حبيبى

كريم فعلا صوت اسلام متغير اكيد حاجه كبيره مزعلاه

امير :هوا قالك جاى امتى

بيقول بعد بكره

خلاص لما يجى ها نعرف

تامر عاوز يتكلم بس مش عارف ازاى احم احم

عمرو بيبص لتامر شكلك عاوز تقول حاجه يا تامر فى ايه حصل حاجه

ايوه حصل

كريم وامير ها فى ايه

انا ومرام سبنا بعض

كريم ليه بس حصل ايه

تامر:متفقناش مع بعض

امير :انا مش مستغرب وكنت متوقع ان دا هايحصل ما هوا مينفعش تتجوز كدا يا تامر





تامر:كدا ازاى يعنى

امير :يعنى ان طنط هيا اللى تجبلك العروسه مينفعش انت لازم اللى تختار وترتاح للانسانه اللى ها تقضى معاها بقيت عمرك وتحبها وبان عليه الحزن فى اخر كلمتين

عمرو لاحظ حزن امير ايوه يا تامر احسن متستعجلش واعمل زيى

الكل زيك ازاى

عمرو بيعدل ياقته انا يا جماعه قررت اخطب بقى

تامر باستغراب ومين دى

هدى بنت استاذ مدحت

كريم بأبتسامه لاء عرفت تنشن




عمرو اتضايق من الكلمه تقصد ايه يا كريم

والله ما اقصد حاجه يعنى البنت حلوه ومن عيله

ايوه الحمد لله وانا وهيا متفقين

امير بأبتسامه لاء دا انت طلعت مش سهل يلا ربنا يكملك على خير بس نسيت انجى خلاص

عمرو:انجى ..اكيد وعمرى ما افكر فيها خلاص هيا اللى باعتنى مش انا

تامر :الف الف مبرووك يا عمرو ربنا يتمملك بخير

كريم: طيب يا جماعه بمناسبه الافراح انا هابدأ اجهز شقتى واتجوز انا ونيره

امير: بجد يعنى خلاص

كريم : ايوه ان شاء الله ادعولى بقى

عمرو :ربنا معاك بس متزعلش منى يا كريم بس انا حاسس انك مش مبسوط

كريم انا فعلا مش قادر اكون مبسوط

امير: ليه يا كريم مش انت بتحبها

كريم : لاء مش بنفس حبى ليها الاول

تامر: ايوه صح الموضوع فيه سمر زملتك





كريم :...........

تامر:بلاش يا كريم ..بلاش تتجوز لو انت مش متأكد من حبك لنيره

كريم لاء انا بحب نيره بس مش نفس مقدار حبى ليها الاول يمكن علشان حصل بينا موقف زعلنى

عمرو :بس متزعلش منى يا كريم انا كنت ملاحظ يوم الحفله اعجابك اوى بسمر وهيا كمان عنيها كانت فضحه شعورها بيك حتى خوفك عليها انك توصلها ..انت معملتش كدا مع نيره ومشيت انا استغربت بس محبتش اسألك

كريم بحزن واضح :اولا انا كنت انا ونيره وقتها سيبنا بعض
ثانيا انا فعلا سمر شدانى اوى وبطريقه غربيه
بس احنا مش لبعض هيا اللى ساعدتنى ارجع لنيره

امير :هوا انا مش فاهم فى ايه بس معنى ان بنت تساعدك وتيجى على نفسها وتتهتم ان زميلها يرجع لحبيبته دا غريب شويه

كريم :بس انا لما اقولتلها ان نيره عاوزه ترجعلى قالتلى مبروك وفرحت وان خطتتنا نجحت





عمرو :والله انا حاسس انها بتحبك واوى بكره اتكلم معاها يا كريم وانا متأكد ان كلامى
 هايكون صح

كريم:هاقولها ايه بس

تامر :اي حاجه ..امتحنها يا سيدى ههههه بس علشان مترجعش تندم انك محاولتش

امير: طيب انتوا ناسيين نيره ولا ايه

كريم بضيق خلاص ربنا يسهل.. ها يا امير احكيلى بقى ايه الجديد عندك

انا يا جماعه حكايتى حكايه

كريم منتبه :ليه فى ايه

انا شفت روان النهارده

عمرو: روان مين يا امير روان ماتت انت لسه يا حبيبى

امير: لا لا مش بحلم والله ومش روان مراتى

انا روحت اخد مريم من الحضانه شفت المس بتاعت مريم اسمها روااان وشبه رواان
 فى كل حاجه لبسها شعرها ريحتها كل حاجه ..بدموووع والله كل حاجه بس





عمرو:طيب اهدى بس اكيد من كتر ما روان وحشاك اتخيلت المس دى شبها

تامر محتااار مش عارف يقول ايه بيستمع بس

امير: طيب انا بتخيل مريم كمان بتتخيل جيت قالتلى بس انا مصدقتهاش

كريم:طيب يا حبيبى يخلق من الشبه اربعين

امير:طيب بصوا انا عندى استعداد تيجوا تشوفوها بكره

عمرو وكريم :خلاص احنا مصدقينك بس حتى لو طلعت شبه روان فى كل حاجه ايه هايفيد

تامر بدأ يشارك بص يا امير متعلقش نفسك بيها ممكن تكون مخطوبه متجوزه بتحب

امير وانا عملت ايه انا اصلا لما شوفتها مشيت وسبتها

بصوا يا جماعه انا هاقوم اصلا اتأخرت على مريم اوى

كريم طيب استنى بس متمشيش زعلان كدا

عمرو:طيب ايه رأيك مريم وحشتنى اوى هاجى معاك اشوفها

كريم :وانا كمان هاجى اشوف عروستى





تامر: وانا يا جماعه جاى يلا بينا

عمرو :دفع الحساب وقاموا كلهم ركبوا عربياتهم ومشيوا ورا بعض

.............................................................................................................

اسلام زهق من كتر ما اقعد يكلم نادين والشات اخد وقته كله قرر يقوم يلبس وينزل
 يتمشى

محمود انا نازل عاوز حاجه

محمود بعصبيه :لاء مش عاوز

محمود مالك انا ضايقتك فى حاجه

لاء يا اسلام مضايقتنيش انا متضايق لوحدى كدا

ماشى يلا انا نازل اتمشى واشترى الحاجات الناقصه فى التلاجه تيجى معايا

لاء ماليش مزاج




ماشى يا محمود براحتك سلام

اسلام ماشى مخنوق رجليه ودته على البحر

اسلام قعد وفضل يفتكر صوت اسماء والاغنيه ويدندن بيها

قعد فتره طويله زهق وقام يمشى شاف اسماء قاعده لوحدها ولابسه اسود وشكلها حزين

فكر كتير يروح يتكلم معاها بس متردد خايف يحرجها

بس منظرها وحزنها خلاه حسم امره انه يقرب يتكلم معاها

اسماء ازيك

اسماء بحزن نفسى اموووت

اسلام قلبه وجعه من كلامها ليه حرااام كدا مالك

................نكمل الحلقه الجايه 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق